Otsikko: Kemijärven sähköradan työt alkavat tammikuussa Kirjoitti: Tunnus poistettu - Elokuu 09, 2011, 07:42:23 YLE uutisoi sivuillaan näin:
http://yle.fi/alueet/teksti/lappi/2011/08/kemijarven_sahkoradan_tyot_alkavat_2012_2748432.html "Radan sähköistäminen ei kuitenkaan nopeuta merkittävästi Rovaniemen ja Kemijärven välistä junaliikennettä." Piti jo tossa vuosi sitten kysyä LVM:stä, notta unohtuiko pojilta tarveselvityksen tekeminen tähän hankkeeseen? Onhan tossa rojektissa tietysti paljon hyvää, kuten hetkellinen työllisyyden kasvattaminen, radan ulkonäön päivittäminen nykyaikaan, aggregaattivaunun sijaan veturista junaan saatava sähkönsyöttö. Jännitysmomentiksi voidaan puolestaan lukea se, että mitäs jos Kjä:n ja oikeastaan koko Oulun pohjoispuolen ainut vapaa sähköveturi mossahtaakin juuri Kemijärvelle? Varaveturin kiikuttaminen Oulusta Kemijärvelle on vähintään neljän tunnin projekti kaikkine alkusäätämisineen ja junakohtauksineen. Tähän asti hommassa on sikäli ollut pelivaraa "puolet enemmän", koska Roi-Kjä-välillä on ollut oma veturinsa ja Ol-Roi-välillä omansa; tarvittaessa jompikumpi pätkä tai osa näistä pätkistä on voitu korvata bussilla suht helpohkosti. No joo, juttu oli toki hakemalla haettu, mutta kai tossakin nyt jotain järkipohjaa oli. Otsikko: Vs: Kemijärven sähköradan työt alkavat tammikuussa Kirjoitti: Juha Liimatta - Elokuu 11, 2011, 12:47:16 Henkilöliikenteen kannalta sähköistäminen on varmaan perusteltua. Rataosalla Roi-Kemijärvi kulkee päivittäin noin 89 matkustajaa. Toki tällaiselle matkustajavirralle täytyy olla sähköistetty rata. ;D
Otsikko: Vs: Kemijärven sähköradan työt alkavat tammikuussa Kirjoitti: Niila Heikkilä - Elokuu 11, 2011, 13:44:00 Rovaniemellä lienee tulevaisuudessa ainakin oltava yksi erillinen veturi joka siirtelee autovaunuja. Tähän astihan autovaunut on siirretty P265:n tai muun yöjunan saapuvalla sähköveturilla joka siirtynyt päivystäjäksi. Tämä siis siinä tapauksessa jos halutaan ettei veturia tarvitse enää irroittaa P265/274 keulilta Rovaniemellä. Muilta vaihtotöiltäkään ei voitane välttyä jos P265 ei jatka kokonaisena Kemijärvelle. Eli voisi olettaa että yöjunien kulkukellonaikoina joku veturi sentään olisi lähimailta saatavilla lainaksi?
Otsikko: Vs: Kemijärven sähköradan työt alkavat tammikuussa Kirjoitti: Mika Hakala - Elokuu 11, 2011, 21:57:06 Henkilöliikenteen kannalta sähköistäminen on varmaan perusteltua. Rataosalla Roi-Kemijärvi kulkee päivittäin noin 89 matkustajaa. Toki tällaiselle matkustajavirralle täytyy olla sähköistetty rata. ;D Totta kai heille pitää turvata junayhteys. Ovathan erään selkärangattoman firman johtokunta heidät pettänyt ja syyttä. Kupsahtais siinä yksi kauneimmista kaupungeistamme. Ja jos on radalle investoitu sähköt, niin ei sitä kovin helpolla keksi perusteluja lopettamiselle. Aikataulutkin ovat vain tunnin Rovaniemeä jäljessä. Jos ei Vr:ltä intressejä itä-lapille löydy, se ei silloin kiinosta enään ketään. Ei ole tekosyitä. Jos ei sähköistetä, jokun turhankin investoinin puutos voi lopettaa koko linjan. Tässä esimerkkinä henkilöliikenne Borlänge-Malung Ruotsissa loppuu vuoden lopussa. Junia kulkee toistaiseksi tunnin välein. http://www.jarnvag.net/index.php/banguide/banor-svealand/repbacken-malung Yksikin ilmasto-hörhö voi tehdä sille (Diesel-käyttövoimalle) lopun lähitulevaisuudessa. Otsikko: Vs: Kemijärven sähköradan työt alkavat tammikuussa Kirjoitti: Jouni Seilonen - Elokuu 14, 2011, 21:38:26 henkilöliikenne Borlänge-Malung Ruotsissa loppuu vuoden lopussa. Junia kulkee toistaiseksi tunnin välein. Ainakin linkin aikataulun mukaan rataosalla kulkee matkustajajunia 2-3 vuoroparia päivässä: http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/48_tag48s.pdf (http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/48_tag48s.pdf) Otsikko: Vs: Kemijärven sähköradan työt alkavat tammikuussa Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 27, 2011, 19:30:13 VR Track voitti Rovaniemi–Kemijärvi-sähköistysurakan
VR Track voitti Liikenneviraston järjestämän urakkatarjouskilpailun Rovaniemen ja Kemijärven välisen rataosuuden sähköistämisestä. Urakka käsittää yksiraiteisen rataosan Rovaniemi–Kemijärvi sekä sillä olevien Misin ja Kemijärven liikennepaikkojen sähköistämisen. Lisäksi urakkaan kuuluu yksi uusi syöttöasema. Pääraidetta on matkalla noin 85 kilometriä ja sivuraidetta noin 4 kilometriä. Kyseessä on kokonaishintaurakka, joka sisältää muun muassa kaiken tarvittavan suunnittelun sekä sähkörataan, syöttöasemaan, pylväsperustuksiin ja maanrakentamiseen liittyvät työt. Urakan arvo on 9,5 miljoonaa euroa. Urakka alkaa välittömästi suunnittelulla ja se on kokonaan valmis 13.12.2013 mennessä. Urakkasumma sisältää optiona puuterminaalin raiteiden sähköistyksen, jonka tilaamisesta Liikennevirasto päättää viimeistään 1.2.2013. Urakan tilaaja on Liikenneviraston rakennuttamisosasto, ja rakennuttajakonsulttina sekä urakan valvonnasta vastaavana toimii Proxion Oy. Lähde: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20111227154933.html |