Otsikko: Tampereen oikoradalle piirrettiin aivan uusi reitti Pyhäjärven yli Kirjoitti: Juha Paulavuo - Syyskuu 02, 2011, 15:29:43 Pirkalassa ja Nokialla asukkaat joutuvat vielä ainakin neljä vuotta odottamaan päätöstä Tampereen läntisen oikoradan lopullisesta linjauksesta. Pirkanmaan liitto on tarkistanut oikoradan esiselvitystä vuodelta 2008 ja jäljellä on nyt kaksi linjausvaihtoehtoa. Ne ovat kaavatyön apuna ja vielä karkeita linjauksia. Ratalinjaukset ovat mukana liikennettä ja logistiikkaa koskevassa Pirkanmaan 2. vaihemaakuntakaavassa, jonka ehdotus tulee nähtäville vuodenvaihteessa.
Aivan uutena mukana on läntinen linjaus eli vaihtoehto 2, joka kurvaa Lempäälästä lentoaseman kautta kohti Pyhäjärveä, joka ylitetään Luodon saaren eteläpuolelta. Ylöjärvelle rata kaartaisi Koukkujärven kallioalueen länsipuolelta. aamulehti (http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194695126241/artikkeli/oikoradalle+piirrettiin+aivan+uusi+reitti+pyhajarven+yli.html) Otsikko: Vs: Tampereen oikoradalle piirrettiin aivan uusi reitti Pyhäjärven yli Kirjoitti: MNa - Syyskuu 02, 2011, 16:59:03 Joo. Näin kuvan Aamulehdestä. Siinä vasta oikea "oikorata". Olen avannut keskustelun tästä aiheesta aiemmin. Varmaankin tavaraliikenteen kannalta on kätevää kiertää Tampereen sumppu jos tavara ei ole sinne menossa, mutta henkilöliikenteen kannalta Tampere on ihan merkittävä kohde, sanokoot eteläisen satamakaupungin ihmiset mitä vaan. Kai tuo linjaus toisi jotain Poria yms . lähemmäs Helsingin yhteyksiä ja Pirkkalan lento
kenttä, jos sen liikenne joskus kasvaisi merkittäväksi, voisi hyötyä. Tiedä häntä. Jotenkin utopistiselta tuntuu. Otsikko: Vs: Tampereen oikoradalle piirrettiin aivan uusi reitti Pyhäjärven yli Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 02, 2011, 17:44:54 Onko mitään tietoa Tampereen sivuuttavien tavarajunien määristä. Kuinka iso osa on etelä-pohjoissuuntaista ja kuinka paljon puolestaan itä-länsisuuntaista.
Väittäisin merkittävän osan liikenteestä olevan nimenomaan Jyväskylästä päin ja Poriin/Raumalle suuntautuvaa liikennettä. Nämä junat ajaisivat edelleen Tampereen keskustan halki, vaikka Amuri kierrettäisiinkin. Jos samaan syssyyn vielä myös pohjoiseen menevät matkustajajunat käännettäisiin Tampereella, niin missä ihmeessä se säästö tässäkin projektissa oikein on? Rahaa kun tuohon oikorataan tärväytyy satoja miljoonia. Vai aikovatko tosiaankin ajaa pohjoisen junia pysähtymättä Tampereen ohitse? Tampere - Helsinki välillä on tosiaan huolestuttavan paljon työmatkalaisia, joita toki ollaan jo muutoinkin ajamassa pois junista matkustavaisia häiritsemästä. Tiedetään, änkyräosasto täällä vaan itkee.. Otsikko: Vs: Tampereen oikoradalle piirrettiin aivan uusi reitti Pyhäjärven yli Kirjoitti: MNa - Syyskuu 02, 2011, 17:55:02 Ei olla, Simo, änkyröitä. Muutama harmaa aivosolu vain joskus yrittää toimia.
Otsikko: Vs: Tampereen oikoradalle piirrettiin aivan uusi reitti Pyhäjärven yli Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Syyskuu 02, 2011, 19:31:36 Kai homman suorittavat rakennusliikkeet on jo valittu? Tai vähintäänkin käyty Lapissa saunomassa ja pohtimassa asiaa. Maksajahan näissä on jo etukäteen tiedossa, sen sijaan ratapihasta vapautuvan maan arvonnousun jakajiksi ei veronmaksajia päästetä.
Otsikko: Vs: Tampereen oikoradalle piirrettiin aivan uusi reitti Pyhäjärven yli Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Syyskuu 02, 2011, 20:31:39 Joo, tämä on jännä oikorata, kun se kiertää pidemmän matkan kuin alkuperäinen linja :D
Hankkeeseen kuulunee olennaisena osana järjestelyratapihan siirtäminen Tampereen Viinikasta Pirkkalan korpeen, muuten hankkeessa ei ole järjen häivää. Tämä puolestaan on miljardiluokan hanke ja siitä hyötyvät lähinnä tamperelaiset rakennusliikkeet päästessään rakentamaan keskusta-asuntoja entisen ratapihan paikalle, heti kun valtio sijoittaa sen miljardin omaan osuuteensa. |