Otsikko: km- kurvi- ja kaltevuusmerkit Kirjoitti: Ilkka Hovi - Syyskuu 23, 2011, 20:51:24 Vuonna 1914 tehtiin Savonlinna - Pieksämäki rataa. Rata piti mitoittaa 20 sotilasjunaparille vuorokaudessa ja vetovoimaksi piti arvioida venäläisiä O-sarjan vetureita. Vesitornit piti mitoittaa siten, että joka toinen vesitorni ei ollut käytössä mutta junille riitti vettä niistä joka toisesta. Määräyksiin kuului varustaa rataosa kilometri tolpin,
kaarteen ja / tai kaltevuuden merkeillä. Koska SVR:n signaaliohjesäännössä en ole nähnyt noita kaarre- tai kaltevuusmerkkejä millaiset olivat sitten Venäjällä käytössä ? Ilmeisesti samat kuin nykyisinkin? Kaltevuutta tuskin merkitty suomalaisella kaltevuusmerkillä, enempi tulee mieleen englantilaismallinen "lätkä" raiteen vierellä. Otsikko: Vs: km- kurvi- ja kaltevuusmerkit Kirjoitti: Ilkka Hovi - Lokakuu 06, 2011, 14:07:16 Minua valistettiin tiedolla, että Suomen rataverkolla ovat kaarteet merkitty tolpin esim kaarteen alkukohtaan.
Niitä ei tavallisesti huomaa kun tolpan korkeus on noin 200 mm kiskon pinnan yläpuolella. Kaltevuusmerkinnästä sain myös selvityksen. Kuitenkin ymmärsin tuon Savonlinna - Pieksämäki välin merkintä määräyksen sellaiseksi, että merkit on tarkoitettu kuljettajaa varten. Tässä tapauksessa vielä erikseen ajateltu kuljettajaa, joka ajaisi linjaa ensimmäistä kertaa, tällöin tämänlaiset merkinnät olisivat hyödyllisiä. Meillä aikataulukirjan A-ossassa oli aikoinaan rataosaselostukset ja kaarteet, nousut ja opastimet esiopastiminiin selvitettyinä. Otsikko: Vs: km- kurvi- ja kaltevuusmerkit Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 06, 2011, 20:28:03 Nykyiset merkintätavat, eli juurikin nuo harmaat pikkutolpat löytyvät mm. "Ramo 17":stä (löytyy myös Ramo 2:sta, mutta 17:ssä ne on värikuvina :)):
http://www.finlex.fi/data/normit/25497-RAMO_17_Radan_merkit_2006-04.pdf Kohta 17.20, sivulta 68 eteenpäin. |