Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 27, 2011, 23:15:58



Otsikko: Ajolangan kannattimet
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Syyskuu 27, 2011, 23:15:58
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/kehnot_ajolangat_rautateiden_riesana_viela_vuosikymmenen_2903166.html , tällainen pienoinen uutinen on jäänyt vailla huomiota. 40-vuoden jälkeen havaitaan, ettei kuparinen kannatin sovellu Suomen olosuhteissa kannattelemaan sähköradan ajolankaa, vaan kannattimet vaihdetaan pronssisiksi. Vai ovatko nuo Turku-Toijala välin kannattimet muista poikkeavaa seosta? Tuolla välillähän on tainnut sattua normaalia enemmän sähköratavaurioita?


Otsikko: Vs: Ajolangan kannattimet
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Syyskuu 28, 2011, 14:05:39
Ihan kiinnostava uutinen :)


Otsikko: Vs: Ajolangan kannattimet
Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 28, 2011, 15:12:51
Ei ainakaan voi syyttää hätiköidyistä johtopäätöksistä.


Otsikko: Vs: Ajolangan kannattimet
Kirjoitti: Niila Heikkilä - Syyskuu 30, 2011, 00:25:52
Eikös tuota ennen käytetty kadmiumkuparisia kannattimia joista luovuttiin myrkyllisyyden takia 1990-luvulla? Ainakaan vanhat sähköradat eivät ole niitä vikaherkimpiä.


Otsikko: Vs: Ajolangan kannattimet
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 30, 2011, 01:22:37
Kadmiumia käytettiin joskus vuosikymmeniä sitten vielä yleisesti pinnoitteena erilaisissa kiinnittimissä ja ruuveissa. Parempi korroosionkestävyys kuin sinkkipinnotteilla. Mm. eräs Valtion Lentokonetehdas oli aikoinaan kasannut tuotteensa kadmium-pinnoitetuilla ruuveilla.