Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Teemu Sirkiä - Lokakuu 02, 2011, 22:01:34



Otsikko: Rautatiesekoilu hämmentää Saksassa
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Lokakuu 02, 2011, 22:01:34
Saksassa Berliinin ja Münchenin väliä kulkevalla luotijunalla on outoja ongelmia. Junankuljettajat ovat toistuvasti unohtaneet pysähtyä Wolfsburgin kaupungissa. Saksan rautatiet ei osaa selittää, mistä kuljettajien huonomuistisuus johtuu.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/10/rautatiesekoilu_hammentaa_saksassa_2917553.html (http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/10/rautatiesekoilu_hammentaa_saksassa_2917553.html)


Otsikko: Vs: Rautatiesekoilu hämmentää Saksassa
Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 03, 2011, 08:51:05
Saksan rautatieverkostoa tuntematta kummastelen, miksi Berliini - München välinen luotijuna ajaisi Wolfsburgin kautta. Wolfsburghan on kutakuinkin suoraan länteen Berliinistä, melko lähellä Saksojen entistä rajaa.


Otsikko: Vs: Rautatiesekoilu hämmentää Saksassa
Kirjoitti: Matti Grönroos - Lokakuu 04, 2011, 18:10:24
Saksan rautatieverkostoa tuntematta kummastelen, miksi Berliini - München välinen luotijuna ajaisi Wolfsburgin kautta. Wolfsburghan on kutakuinkin suoraan länteen Berliinistä, melko lähellä Saksojen entistä rajaa.


ICE 598 München-Stuttgart-Frankfurt-Kassel-Göttingen-Braunschweig-Berlin

On siis useiden kaupunkien kautta kulkevia ICE-vuoroja, ei pelkästään päätepisteiden välistä lyhyintä reittiä kulkevia.


Otsikko: Vs: Rautatiesekoilu hämmentää Saksassa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 05, 2011, 11:42:43
Saksan rautatieverkostoa tuntematta kummastelen, miksi Berliini - München välinen luotijuna ajaisi Wolfsburgin kautta. Wolfsburghan on kutakuinkin suoraan länteen Berliinistä, melko lähellä Saksojen entistä rajaa.


ICE 598 München-Stuttgart-Frankfurt-Kassel-Göttingen-Braunschweig-Berlin

On siis useiden kaupunkien kautta kulkevia ICE-vuoroja, ei pelkästään päätepisteiden välistä lyhyintä reittiä kulkevia.

Katselin, että 1:50h kuluu ylimääräistä tuolla kiertoreitillä, jos menee koko matkan. Linja näyttäisi heilurilinjatyyppiseltä, eikä liene tarkoituskaan että kukaan menisi koko matkaa päästä päähän - usein myöhemmin lähtevällä suoralla junalla on aiemmin perillä, oletettavasti halvemmallakin. Miltähän mahtavat näyttää noiden junavuorojen täsmällisyystilastot?

ICE 598 ei osunut silmiini, mutta useita muita vastaavia löytyi.


Otsikko: Vs: Rautatiesekoilu hämmentää Saksassa
Kirjoitti: Matti Grönroos - Lokakuu 06, 2011, 06:38:21
Katselin, että 1:50h kuluu ylimääräistä tuolla kiertoreitillä, jos menee koko matkan. Linja näyttäisi heilurilinjatyyppiseltä, eikä liene tarkoituskaan että kukaan menisi koko matkaa päästä päähän - usein myöhemmin lähtevällä suoralla junalla on aiemmin perillä, oletettavasti halvemmallakin. Miltähän mahtavat näyttää noiden junavuorojen täsmällisyystilastot?

Saksan maantiede on aika erilainen kuin Suomen: Isoja kaupunkeja on siellä täällä maata ja rataverkko on todellakin verkko. Suomessahan rataverkko pääosin on Helsinkiin painottunut viuhka.

Tuossa mainitussa ICE-linjassa on vähän samaa kuin kolmosen ratikassa: tarjota yhteyksiä linjan varrella olevien paikkojen välillä ilman, että päätarkoitus on kulkea päätepisteiden väliä. Toinen vastaavankaltainen linja on 28 Hampuri-Berliini-München, joka ei todellakaan kulje Hampurin ja Münchenin välistä lyhyintä tietä.

http://www.bahn.de/p/view/mdb/bahnintern/fahrplan_und_buchung/streckenplaene/MDB84831-ice_2011.pdf (http://www.bahn.de/p/view/mdb/bahnintern/fahrplan_und_buchung/streckenplaene/MDB84831-ice_2011.pdf)
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien (http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien)