Otsikko: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Jorma Toivonen - Lokakuu 07, 2011, 12:13:21 VR vaatinee korvauksia nuorelta mieheltä hätäjarrun käytöstä http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=94606516
Otsikko: Vs: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Lokakuu 09, 2011, 08:51:59 Yhtä kaikki, on hyvä että välillä näitä vetelijöitä (eikö heillä muuta vedettävää ole???) todella rangaistaan ja kerrotaan asiasta julkisuudessa, siitä voi koitua yhden pösilön innostus mutta ehkä tämä sitten karsii viisi "minä ehkä voisin tehdä käytännön pilan, mutta en sitten teekään kun se maksaa" -tyyppiä.
Otsikko: Vs: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 09, 2011, 10:08:55 Tuossa laskeskelin eilen huvikseni, mitä kiihdyttäminen takaisin matkavauhtiin suurin piirtein maksaisi. Ennen lähetä-napin painamista sivusto kuitenkin kaatui. Sain kuitenkin viestin kopioitua talteen, ja se on nyt tässä:
Lainaus Voihan tuota suuntaa-antavasti yrittää laskeakin. En ole koulujen jälkeen fysiikkaa laskenut, joten voi mennä metsään. Korjaattehan jos näette tarpeelliseksi. Liike-energia E_k= (1/2)Mv², ja sijoitellaan siihen massaksi tyypillisehkö IC-junan massa eli 450000 kg ja nopeudeksi 44 m/s (n. 160 km/h). Tulokseksi saamme n. 870 MJ = n. 3130 kWh, ja tämä ei huomioi kulkuvastuksia, eikä muita hävikkejä. En tiedä, mitä VR maksaa sähköstään, mutta jos lasketaan maltillisesti 0,10 €/kWh, saadaan kiihdytyksen hinnaksi sellainen pyöreät kolmesataa euroa. Lasku saattaa sisältää epätarkkuuksia ja unohtaa joitain olennasta, mutta suuruusluokka tuntuu oikeansuuntaiselta, ainakaan tulokseksi ei tullut 2 € tai miljoona. :) Otsikko: Vs: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 09, 2011, 10:41:47 Tietääkö kukaan mikä IC oli kyseessä?
Otsikko: Vs: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Timo Polvinen - Lokakuu 09, 2011, 10:55:09 Tulokseksi saamme n. 870 MJ = n. 3130 kWh Ei kai nyt sentään, tuohan vastaisi yhden Sr2:n käyttämistä maksimiteholla n. puolen tunnin ajan ;)Minä sain samaa kaavaa ja muunnoslaskuria käyttäen n. 120 kWh. Otsikko: Vs: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 09, 2011, 11:03:39 Minä sain samaa kaavaa ja muunnoslaskuria käyttäen n. 120 kWh. Niin minäkin, kun laskin uudestaan, ja tällä kertaa suoritin J -> kWh -muunnoksen oikeaan suuntaan enkä unohtanut kerrointa ½. :D Noh, onneksi tungin laskutoimituksen täyteen disclaimereita, niin kukaan ei erehtynyt pitämään lopputulosta faktana. :) Sellainen reilu kymmenen euroa siis olisi kiihdytyksen kustannus, mikäli muut oletukset olivat yhtään samalla karttalehdellä. Otsikko: Vs: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Toni Hartonen - Lokakuu 09, 2011, 11:06:43 voi tulla kymppitonnien vahinko kun junan pyörästö menee uusiksi hätäjarrutuksessa.
Otsikko: Vs: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 09, 2011, 11:13:29 voi tulla kymppitonnien vahinko kun junan pyörästö menee uusiksi hätäjarrutuksessa. No, vaikka tuon kaltainen uskomus onkin jossain määrin hyödyllinen ennaltaehkäisevässä mielessä, ja vaikka en tietenkään haluaisi vähätellä turhien hätäjarrutusten merkitystä, niin mainitsen silti, että JKV-järjestelmän baliisivioista aiheutuu nykyään moninkertainen määrä turhia hätäjarrutuksia. Enkä ole kuullut, että näissä erityisen helposti menisi pyörät uusiksi - luistonestolaitteet on nykykalustossa melko hyviä. Otsikko: Vs: Veti turhaan hätäjarrusta... Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Lokakuu 09, 2011, 19:47:23 Tein 30v sitten jarrutusenergiamittauksia Sr1 3040:llä. Puuvaunurunkoisella K-junalla (junapaino 520t) energiankulutus tuplaantui Savio-Kerava välillä yhden ylimääräisen pysähdyksen vuoksi tulotolpalle. Mittareiden sijainti näkyy hieman tuosta kuvasta ohjaamon takaseinässä.
http://vaunut.org/kuva/5287?tag0=2%7CSr1%7C3040 |