Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Lari Nylund - Lokakuu 07, 2011, 20:57:04



Otsikko: Junalauttaliikenne Turun ja Tukholman välillä loppuu
Kirjoitti: Lari Nylund - Lokakuu 07, 2011, 20:57:04
Turun ja Tukholman välinen junalauttaliikenne loppuu vuodenvaihteessa, kun VR-konserni ja ruotsalainen Green Cargo luopuvat SeaRail-liikenteestään. Pääsyynä ovat kuljetusten pienentyneet volyymit ja heikko kannattavuus.

SeaRail Oy on tarjonnut junalauttakuljetuksia 20 vuoden ajan. Suomesta Ruotsiin on liikennöity suoraan junavaunuilla Turun junalauttasataman kautta tai katkaistuina kuljetuksina myös muista Suomen satamista. Kustannustason nousu sekä erot Suomen ja Ruotsin rautatiejärjestelmissä ovat vaikeuttaneet toiminnan laajentamista ja kannattavuuden parantamista.

Jatkossakin rautateiden rooli Itämeren ylittävässä tavaraliikenteessä säilyy esimerkiksi osana konttikuljetusten ketjua.

– VR-konsernin tavoitteena on kehittää eri kulkumuotojen yhteistyöhön perustuvia kuljetuksia. Rautatiekuljetusten kannattavuuden ehto ovat riittävän suuret kuljetuserät, toteaa logistiikkadivisioonan johtaja Erik Söderholm.

VR-konserni ja Green Cargo, jotka omistavat SeaRail-yhtiön puoliksi, luopuvat liikenteestä yhteisellä päätöksellä. Suomessa SeaRail työllistää yksitoista henkilöä, joita koskevat yt-neuvottelut on aloitettu. Ne pyritään saamaan päätökseen marraskuun aikana.

Lähde: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20111007140729.html

* * *

Green Cargo och VR avvecklar SeaRail

SeaRail har sålt godstågstransporter som gått med färja Åbo-Stockholm, men de båda ägarna finska VR och svenska Green Cargo har kommit överens om att avveckla verksamheten från årsskiftet. Små volymer och olönsam verksamhet är den direkta orsaken till att trafiken med tågfärja läggs ned.

Det senaste årtiondet har mängden gods på järnväg i Sverige ökat, men tågvolymerna mellan Stockholm och Åbo har minskat på senare år. Stigande kostnader till färjerederiet och den speciella problematik som olika spårvidder i Sverige och Finland utgör, har inte heller underlättat möjligheterna till en lönsam och expanderande verksamhet. Beslutet om avveckling av tågfärjan har tagits efter kontakt med kunderna och en avstämning gällande efterfrågan.

– Godstågen från Finland till Sverige rullar vidare via Haparanda och om ett år är den nybyggda godstågsbanan från Haparanda till Boden färdig vilket ökar kapaciteten. Men vårt säljbolag SeaRail och därmed färjetrafiken avvecklar vi, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Möjligheten att frakta gods med båt över Östersjön för vidare transport med tåg, finns kvar för gods i containers, växelflak eller med trailers som sedan lyfts på tågen. Denna så kallade intermodala trafik har ökat under senare år och utvecklingen tyder på ökade volymer med transportslag i samverkan.

– Det är ofta speditörer som syr ihop transportlösningar där flera transportslag finns med och inte minst i den internationella trafiken ser vi växande möjligheter för speditörerna. Green Cargos och VRs godståg blir då viktiga delar i sådana transportkedjor, säger Mats Hollander.

Säljbolaget SeaRail sysselsätter idag elva anställda på kontoret i Åbo och tre i Stockholm. Förhandlingar om avvecklingen inleds omgående med de fackliga organisationerna.

Kontaktperson:
Mats Hollander, kommunikationsdirektör Green Cargo, tel 070 – 762 46 14

http://www.greencargo.com/sv/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden-/Green-Cargo-och-VR-avvecklar-SeaRail/