Otsikko: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Martti Pulkkinen - Lokakuu 19, 2011, 11:30:05 Valkeakosken Holmissa toimiva Oy Flinkenberg Ab menettää rautatiekuljetukset, mikäli VR Rail Logisticsin ilmoitus kuljetussopimuksen päättymisestä vuoden vaihteessa toteutuu.
http://www.valkeakoskensanomat.fi/Uutiset/1194701564709/artikkeli/flinkenberg+menettamassa+rautatiekuljetukset.html Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 19, 2011, 14:58:13 Tuo firma siis tuo maahan terästuotteita, työkaluja, kemikaaleja ja teollisuuselektroniikkaa ja on uutisen mukaan rakentanut tuotantolaitoksensa nimenomaan siitä oletuksesta, että sisääntuleva tavara tuodaan junilla. Muuttaminen kumipyöräyhteensopivaksi olisi ilmeisesti kalliihko projekti.
Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Simo Virtanen - Lokakuu 19, 2011, 16:38:28 Tuo firma siis tuo maahan terästuotteita, työkaluja, kemikaaleja ja teollisuuselektroniikkaa ja on uutisen mukaan rakentanut tuotantolaitoksensa nimenomaan siitä oletuksesta, että sisääntuleva tavara tuodaan junilla. Muuttaminen kumipyöräyhteensopivaksi olisi ilmeisesti kalliihko projekti. Juuri noin ja yhtiö vartavasten rakensi toimitilansa Toijala - Valkeakoski radan varteen. Toki VR:kään ei voi olla silkkaa hyväntekeväisyyttä harjoittava yhtiö, mutta jokin näissä toistuvissa uutisissa on takana. Miten kaikki voi muuttua kannattamattomaksi. Onko syynä se, että VR-Transpointi haluaa laajentaa kumipyöräliikennettään vai onko todellakin kumipyöräliikenteen hinnat niin paljon halvemmat kuin rautateiden? Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Markku Blomgren - Lokakuu 19, 2011, 19:22:49 Voisiko tuohon sopimuksen irtisanomiseen sitten liittyä tuo SeaRail-toiminnan loppuminen? Voisi olettaa, tietämättä paremmin, että osa noista yhtiön tavaroista on tullut maahan juurikin noilla SeaRail-vaunuilla? Osaako joku vahvistaa tai korjata asianlaitaa?
Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Timo Valtonen - Lokakuu 19, 2011, 20:11:49 Uraa! Kiviset ja Soraset.
Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Toni Hartonen - Lokakuu 19, 2011, 22:32:45 Monopolin ei kannata vaan järjestää kuljetuksia. lue: hikipedia VR=venaile rauhassa.
Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Tommi K Hakala - Marraskuu 11, 2011, 06:44:24 Aamulehdessä oli uutinen; kuljetukset säilyvät kiskoilla 8)
-kuulemma ministeriä oli tarvittu avuksi...yrityksen johto ihmetteli sitä, että lopettamisesta ei ollut kyselty mielipidettä heiltä, eli asiakkaalta ??? Oli vain tullut kirje, jossa ilmoitettiin pistoraiteen käytön loppumisesta :-X Ilmeisesti on ymmärretty VR:llä asiakaslähtöisyys hieman väärin, eli tarkoituksena on saada asiakkaat lähtemään muualle? Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Juha Paulavuo - Marraskuu 11, 2011, 08:04:02 Aamulehdessä oli uutinen; kuljetukset säilyvät kiskoilla 8) Linkki uutiseen (http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194705106636/artikkeli/vr+jatkaa+sittenkin+valkeakosken+pistoraiteella.html) Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Simo Virtanen - Marraskuu 11, 2011, 09:43:17 Lyhykäisyydessän Flinkenberg oli sijoittanut teräspalvelukeskuksensa tarkoituksella radan varteen, investoinut 600.000 euroa vain ja ainoastaan rautatielogistiikkaa hyödyntävään kuormanpurkujärjestelmään. Hienoa toimintaa, sanon ma.
Mitä tekee valtiollinen sopimuskumppani VR-Transpoint? Ilmoittaa ykskantaan kirjeellä, että rautatiekuljetukset lakkaavat parin kuukauden kuluttua. :-X Vaikka änkyräksi välillä syytelläänkin, niin on tuo nyt täysin uskomatonta ja älyvapaata toimintaa monopoliyhtiöltä ja vielä valtion omistamalta sellaiselta. Ilmeisesti VR-Transpointilla eletään jossakin komentotaloudessa, jossa asiakkaita voi pompottaa aivan niinkuin lystää. Otetaan uutinen talteen, kun nuo linkit eivät vanhetessaan pruukaa aina toimia: "Valkeakoskella 45 henkilöä työllistävän teräspalvelukeskuksen Flinkenbergin postilaatikkoon kolahti kuukausi sitten hätkähdyttävä kirje. VR kertoi yksioikoisesti, että se ajaa alas tavaraliikenteen pistoraiteelta, joka johtaa Flinkenbergin tehtaalle. Ja millä aikataululla: vuoden loppuun mennessä. VR perusteli alasajoa kustannustehokkuuden lisäämisellä. Ilmoitus tuli yllätyksenä Flinkenbergin Valkeakosken toimipisteen osastopäällikölle Pasi Närväselle, sillä alasajosta ei käyty kahdenkeskisiä neuvotteluja. – Tehtaalle tuleva tavaraliikenne on suunniteltu rautatiekuljetuksille ja tehtaan sijainti valittiin aikanaan pistoraiteen sijainnin vuoksi. Olemme yhdessä Valkeakosken kaupungin kanssa sijoittaneet yli 600 000 euroa rautatieliikenteen järjestelyihin, Närvänen luettelee syitä, miksi raideliikenteen alasajo kolahtaisi kovaa yhtiön toimintaan ja vesittäisi pitkän aikavälin sijoitukset. Närväsen mukaan tavarakuljetuksia ei voi siirtää kumipyörille. Nykyisellä laitteistolla kuorman voi purkaa vain yläkautta, vaunusta. Närvänen ilmoitti VR:n mielivaltaisesta päätöksestä pirkanmaalaiselle kansanedustajalle Pauli Kiurulle (kok), joka pyysi Liikenneministeri Merja Kyllöseltä (vas) kannanottoa asiaan. – VR tietysti miettii talouttaan, mutta kun ajatellaan kansantaloutta, ilmastoa ja työllisyyttä, tässä on kyse isommista asioista kuin VR:n talous. Ei voida lähteä siitä liikkeelle, että yksipuolisesti ilmoitetaan kuljetusten loppuvan, Kiuru kertoo. Liikenneministeri käsitteli Kiurun kannanoton viime viikolla. Maanantaina VR:n kanta kääntyi. Yhtiö ilmoitti Flinkenbergin johdolle, että alasajoilmoitus perutaan. – Tämä on helpottava uutinen yhtiölle. Vaikka kuljetusten hinnat varmasti nousevat, kumipyörien päälle siirtyminen olisi tiennyt huomattavia lisäinvestointeja logistiikkaan, Närvänen kertoo." Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Marraskuu 11, 2011, 13:07:52 – VR tietysti miettii talouttaan, mutta kun ajatellaan kansantaloutta, ilmastoa ja työllisyyttä, tässä on kyse isommista asioista kuin VR:n talous. Ei voida lähteä siitä liikkeelle, että yksipuolisesti ilmoitetaan kuljetusten loppuvan, Kiuru kertoo. Juuri näin. Aikoinaan VR oli valtionlaitos, sittemmin liikelaitos, jota mollattiin aina joka käänteessä tehottomaksi verovarasyöpöksi. VR tuotti kuljetuspalveluita, mutta voidaan kysyä, että millä hinnalla ts. paljonko julkisia varoja tarvittiin, että tavara liikkui rautateitse paikasta A paikkaan B. Oli täysin (oikeisto)poliittinen päätös muuttaa VR osakeyhtiöksi 1995. Valtion liikelaitos tuottaa palveluita, mutta osakeyhtiö tuottaa voittoa. Ja sitä se on tuottanutkin, ja voitto on tilitetty valtion kassaan ja sillä on ostettu ohjuksia Horneteihin ja annettu valtionapuja kunnille vanhustenhoitoon ja rakennettu moottoriteitä. VR:llä on menossa iso muutos, joka tähtää voiton lisäämiseen. Valtion hallinnon luottamusta nauttiva ja sen nimittämä uusi johto käy liiketoimintaa läpi tiuhalla kammalla. Tuloksena on oltava entistä tehokkaampi firma, joka keskittyy hyvin tuottaviin kuljetuksiin entistä vähemmällä henkilökunnalla. Tulostavoite on peräti 100 Me lisää voittoa vuodessa, ja on selvää, että siinä lopetetaan monta pistoraidetta, joiden liikenteen hoitamiseen tärvääntyy paljon resursseja, jotka kaikki maksavat rahaa. Tavaraliikenteen karsiminen ei ole VR:n johdon kiusantekoa, vaan se on sen tehtävä. Sen on käsketty tehdä niin ja siitä sille maksetaan palkka. Jos muutosta halutaan, on sen lähdettävä valtion hallinnosta. Vasemmistolainen liikenneministeri on hyvä alku. (Disclaimer: huomatkaa, että en henkilökohtaisesti ota kantaa siihen, mikä on oikein ja mikä väärin ja mikä järkevää ja mikä ei. Tekstini ei sisällä yhtäkään mielipidettä vaan pelkkiä faktoja. ) Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Juha Kutvonen - Marraskuu 11, 2011, 13:37:46 "Närvänen ilmoitti VR:n mielivaltaisesta päätöksestä pirkanmaalaiselle kansanedustajalle Pauli Kiurulle (kok), joka pyysi Liikenneministeri Merja Kyllöseltä (vas) kannanottoa asiaan. – VR tietysti miettii talouttaan, mutta kun ajatellaan kansantaloutta, ilmastoa ja työllisyyttä, tässä on kyse isommista asioista kuin VR:n talous. Ei voida lähteä siitä liikkeelle, että yksipuolisesti ilmoitetaan kuljetusten loppuvan, Kiuru kertoo. Liikenneministeri käsitteli Kiurun kannanoton viime viikolla. Maanantaina VR:n kanta kääntyi. Yhtiö ilmoitti Flinkenbergin johdolle, että alasajoilmoitus perutaan." Hyvä että sentään yksi torjuntavoitto tässä taistelussa on saavutettu. Kaikilla VR:n hylkäämillä asiakkailla ei kuitenkaan valitettavasti ole omaa kansanedustajaa puolellaan, joten nyt tarvittaisiin muutosta omistajaohjaukseen, joka pelkästään odottaa VR:n parantavan tulostaan kokonaisuudesta piittaamatta. Tällaista sanelupolitiikkaa ei pitäisi sallia niin kauan, kuin VR:llä on tavaraliikenteen monopoli de facto Suomen rautateillä. Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Marraskuu 11, 2011, 13:58:40 Tällaista sanelupolitiikkaa ei pitäisi sallia niin kauan, kuin VR:llä on tavaraliikenteen monopoli de facto Suomen rautateillä. Olen hieman tällaista ajatusmaailmaa vastaan. VR:n tavaraliikenteen "monopolissa" on kyse vain siitä, että yksikään muu firma ei ole kiskoille uskaltautunut. Jos kerran VR tarjoaa riittämättömiä palveluita, niin hopi-hopi veturia ostamaan ja liikennöintisopimusta tarjoamaan. Ei ole esteitä sille, etteikö mikä hyvänsä kuljetusfirma voisi aloittaa tavaraliikennettä rautateillä. Viranomainen on niin peloteltu EU-säädöksillä, että se vetäisee nimen alle kaikkiin tarvittaviin todistuksiin, ettei vain päästä moittimaan kilpailun rajoittamisella. Miksikö sitten ei kilpailijoita ole näkynyt? Onhan niitä, nimenomaan näkynyt. Ensin on henskeleitä paukutellen tultu julkisuuteen, on ollut TR ja Proxion ja muita/muu, on haettu turvallisuustodistusta ja sen sellaista. Sitten onkin ollut hiljaisempaa eikä liikenteen aloittamisen eteen ole tehty enää mitään. Syyt ovat liikesalaisuuksia ja niitä voimme vain arvailla. Itse laittaisin lanttini likoon sen puolesta, että näihin päiviin saakka VR on haalinut kaikki vähänkään hoidettavissa olevat rautatiekuljetukset eikä niistä tippuneilla murusilla vetureiden osamaksueriä maksella. VR on teollisuudelle luotettava yhteistyökumppani ja pitkät kuljetussopimukset ovat teollisuudelle ilmeisen edullisia. Tilanne saattaa olla nyt muuttumassa. Proxion on ilmoittanut julkisuudessa, että suunnittelevat henkilöstön palkkaamista ja kaluston hommaamista joten jotain tälläkin saralla tapahtuu. Itse tykönäni uskon myös siihen, että pieniä, aluksi noin kolmen miehen yrityksiä tulee syntymään. Hankitaan käyttökelpoinen dieselveturi, sille varavehje ja aletaan kahden miehen vuoroissa ajaa jotakin raakapuukuljetusta, minkä VR on jättänyt ajamatta. Riittävän pieni firma, jossa osakkaat tekevät itse suorittavan työn, ei ole naimisissa rautatiealan yleissitovien työehtosopimusten kanssa. Konttoritytön voi aina palkata ulkopuolelta ja loput hommat voikin ulkoistaa. En kuitenkaan virallisesti enkä epävirallisesti usko siihen, että joku firma voisi viedä VR:ltä niin suuren osuuden tavarakuljetuksista, että se tekisi hallaa VR:n taloudelle. Eiköhän nykyinen säästökuuri tähtää juuri tähän: kilpailijoiden ilmestyessä VR hoitelee vain todella hyvin kannattavia kuljetuksia ja muut kuljettakoot mitä saavat kokoon kerättyä. Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Simo Virtanen - Marraskuu 11, 2011, 14:37:21 Kimmo on luultavasti totuuden äärellä ja kutakuinkin noin tilanne on kehittynyt.
Kimmo tosin unohtaa sen ikävän tosiasian, että VR sai yhtiöitettäessä kaiken kaluston haltuunsa apporttina eli omistaja sijoitti yhtiöön omistamansa kaluston. Jos kalustoa olisi alettu nollapisteestä haalimaan kokoon velkarahalla, niin kovin olisi ollut haasteita matkassa. Toki hankittu kalusto olisi ollut niin laadultaan kuin määrältäänkin erilaista kuin valtiolta saatu. Edelleen VR-Transpoint voi suistaa haitalliset kilpailijat raiteilta hinnoittelullaan. Suuruutensa turvin VR-Transpoint voi ajaa yksittäisiä junia tappiolla hamaan iäsyyten, mutta kilpailijan on pakko harjoittaa kannattavaa toimintaa sillä yhdelläkin reitillä. Toki suurteollisuudella on varaa perustaa oma rautatiekuljetusyhtiönsä ja sitä kautta purkaa VR:n monopoliasemaa, mutta onko se sitten kannattavaa sekään, varsinkin kun nykyaikana on trendinä keskittyä ydinliiketoimintoihin. Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Tommi K Hakala - Marraskuu 11, 2011, 15:12:01 On aivan sama kuka kiskoja kuluttaa, mutta niiden poisrullaaminen teollisuuslaitoksilta on suorastaan järkyttävää.
-eikös aina sanota että kiskot omistaa eri virma ;) Näin ollen olisi aika valtion ottaa ne omiin käsiinsä ohi VR:n, kuten on tieverkostokin on. Eihän sitäkään omista Transpoint ??? Kiskot pitäsi olla samanlaista infraa kuin tiet. -kuinkas monta tietä on purettu vähäisen käytön vuoksi? Taitaa vähitellen lähellä aika, että teollisuuslaitosten kiskohommat hoituvat omin voimin halvemmalla kuin VR:n ostopalveluna. Eikun Mänttäänkin takaisin keltainen Otso 2 kaasusatamasta ;D Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Mikko Otava - Marraskuu 14, 2011, 20:05:03 Tällaista sanelupolitiikkaa ei pitäisi sallia niin kauan, kuin VR:llä on tavaraliikenteen monopoli de facto Suomen rautateillä. Olen hieman tällaista ajatusmaailmaa vastaan. VR:n tavaraliikenteen "monopolissa" on kyse vain siitä, että yksikään muu firma ei ole kiskoille uskaltautunut. Jos kerran VR tarjoaa riittämättömiä palveluita, niin hopi-hopi veturia ostamaan ja liikennöintisopimusta tarjoamaan. Ei ole esteitä sille, etteikö mikä hyvänsä kuljetusfirma voisi aloittaa tavaraliikennettä rautateillä. Viranomainen on niin peloteltu EU-säädöksillä, että se vetäisee nimen alle kaikkiin tarvittaviin todistuksiin, ettei vain päästä moittimaan kilpailun rajoittamisella. Miksikö sitten ei kilpailijoita ole näkynyt? Onhan niitä, nimenomaan näkynyt. Ensin on henskeleitä paukutellen tultu julkisuuteen, on ollut TR ja Proxion ja muita/muu, on haettu turvallisuustodistusta ja sen sellaista. Sitten onkin ollut hiljaisempaa eikä liikenteen aloittamisen eteen ole tehty enää mitään. Uusilla yrittäjillä ei ole tosiaan mitään estettä mennä veturikauppaan hankkimaan uutta veturia, mutta miksi hankkia veturi jos sillä ei saa täällä ajaa. Vetureihin kun pitäisi hankkia JKV-laitteet jotta liikennöintiin heltiäisi lupa. JKV veturilaitteita ei vaan valitettavasti myydä ihan kelle vain. Suomessa käytetty Bombardierin Ebicab 900 JKV-järjestelmä on yhden valmistajan järjestelmä ja tämän lisäksi veturilaitteiden sisältämästä ohjelmistosta osa on erään kaksikirjaimisen monopoliyrityksen omistuksessa. Jostain syystä tämä Vapaan kilpailun Rajoittaja ei ole ollut kovinkaan halukas myymään koodia kilpailijoilleen, joten Bombardieriltä ei JKV veturilaitteita pysty ostamaan. Eikä mistään muualtakaan. Ensi vuonna on ehkä valmistumassa Ansaldon kehittämä STM sovitusmoduuli jolloin eurooppalaisen kulunvalvontajärjstelmän ETCS mukaisia veturilaitteita pystyy käyttämään kotimaisessa JKV järjestelmässä. Tämän jälkeen saattaa kilpailu alkaa todellisuudessakin. Ei myöskään sovi unohtaa liikenteen turvallisuusvirastoa, joka on onnistunut käsittelemään turvallisuustodistushakemuksia laissa säädettyä kauemmin, minkä vuoksi eräät markkinoille yrittäneet ovat vetäneet hakemuksensa pois. Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Marraskuu 14, 2011, 21:31:15 Uusilla yrittäjillä ei ole tosiaan mitään estettä mennä veturikauppaan hankkimaan uutta veturia, mutta miksi hankkia veturi jos sillä ei saa täällä ajaa. Vetureihin kun pitäisi hankkia JKV-laitteet jotta liikennöintiin heltiäisi lupa. JKV veturilaitteita ei vaan valitettavasti myydä ihan kelle vain. Suomessa käytetty Bombardierin Ebicab 900 JKV-järjestelmä on yhden valmistajan järjestelmä ja tämän lisäksi veturilaitteiden sisältämästä ohjelmistosta osa on erään kaksikirjaimisen monopoliyrityksen omistuksessa. Jostain syystä tämä Vapaan kilpailun Rajoittaja ei ole ollut kovinkaan halukas myymään koodia kilpailijoilleen, joten Bombardieriltä ei JKV veturilaitteita pysty ostamaan. Eikä mistään muualtakaan. Tästä JKV softasta on ollut usein mainintaa, mutta kiinnostaisi jos tästä olisi muitakin lähteitä kuin foorumikeskustelut. Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Jorma Toivonen - Marraskuu 15, 2011, 00:20:39 Tämä varmaan vaatisi oman ketjun, mutta tässä tuli asia esille. Aikataulut ja -kaudet muuttuvat, olen tainnut "jäädä junasta" jo useammankin kerran. Onko meille suunnitteilla ETCS (maalaiskielellä= yleiseurooppalainen JKV?), vai ERTMS (sama kuin edellä, mutta jotenkin joukkoon on ympätty vielä GSM-R ?). Viime mainittua ruotsalaiset ovat tainneet testailla menestyksellä (?) uudella Botnia-radalla ja ehkä jossain muuallakin tällä hetkellä. Ovatko uudet Sr3-sarjan tulevat veturit varustettu muuttuvalla raidevälin säädöllä, jotta pääsemme Haaparannan kautta ajelemaan muualle Eurooppaan vai päinvastoin? Varmaan jokin pienehkö firma pystyisi, luvat saatuaan, rakentelemaan uusia, päivitettyjä osia nykyiseen JKV-systeemiimme, ettei taaskin tarvitsisi mukailla, meillä käytännössä tarpeettomia, EU-säädöksiä.
Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Simo Virtanen - Marraskuu 15, 2011, 09:22:18 Uusilla yrittäjillä ei ole tosiaan mitään estettä mennä veturikauppaan hankkimaan uutta veturia, mutta miksi hankkia veturi jos sillä ei saa täällä ajaa. Vetureihin kun pitäisi hankkia JKV-laitteet jotta liikennöintiin heltiäisi lupa. JKV veturilaitteita ei vaan valitettavasti myydä ihan kelle vain. Suomessa käytetty Bombardierin Ebicab 900 JKV-järjestelmä on yhden valmistajan järjestelmä ja tämän lisäksi veturilaitteiden sisältämästä ohjelmistosta osa on erään kaksikirjaimisen monopoliyrityksen omistuksessa. Jostain syystä tämä Vapaan kilpailun Rajoittaja ei ole ollut kovinkaan halukas myymään koodia kilpailijoilleen, joten Bombardieriltä ei JKV veturilaitteita pysty ostamaan. Eikä mistään muualtakaan. Tästä JKV softasta on ollut usein mainintaa, mutta kiinnostaisi jos tästä olisi muitakin lähteitä kuin foorumikeskustelut. Olisin kiinnostunut kuulemaan tai lukemaan edes kevyesti yhteisö- ja/tai kilpailuoikeudelliseen näkökulmaan tehtyjä kannanottoja tuosta VR:n monopolista rataverkolla käytettyyn JKV:hen. En nimittäin usko, että sellainen veruke menisi läpi kilpailevan toiminnan torppaamiseksi. Esimerkkinä voisi pitää vaikkapa sähköverkkojen avaamista kilpailulle. Vielä 80-luvulla olisi ollut täysin mahdoton ajatuksenakin, että naapuripitäjän sähkölaitos olisi voinut myydä ja siirtää sähköä naapuripitäjän sähköverkon alueelle. Edit: Tai sitten Liikennevirasto hankkisi uuden JKV-järjestelmän, jota kaikki liikennöitsijät saisivat käyttää yhtenäistä korvausta vastaan. Asiaan kuuluvasti Liikennevirasto tekisi päätöksen salassa ja antaisi VR:n maistaa omaa lääkettä ilmoittaen lyhyellä varoitusajalla, ilman mitään neuvotteluita, että matolaatikkonne vanhenevat 1.1.2013. ;) Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 15, 2011, 16:36:53 Sen mitä tuollaisen JKV-veturilaitteen sielunelämästä ja ohjelmoinnista ylipäätään ymmärrän, niin uskoakseni tuollainen softa ei olisi mitenkään hankala väsätä. Speksit ja rajapinnat taitavat olla ilman mitään patenttisuojia?
En siis usko, että JKV-softa-asia olisi lainkaan merkittävässä roolissa estämään muiden toimijoiden rataverkolle pääsyä. (Eivät kai he yrittäisikään, jos yritys olisi ennalta tuhoon tuomittu?) Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Marraskuu 15, 2011, 17:29:35 Ovatko uudet Sr3-sarjan tulevat veturit varustettu muuttuvalla raidevälin säädöllä, jotta pääsemme Haaparannan kautta ajelemaan muualle Eurooppaan vai päinvastoin? Enpä usko ja miksi olisikaan? Haaparantaan ei taida olla Ruotsin puolelta sen enempää sähköistystä kuin Suomestakaan eikä VR:llä ole sinne kuljetettavaakaan. Lisäksi tarvittaisiin kaksivirtasysteemi veturiinkin ja sekin maksaa, erilaisista JKV:stä ja radiojärjestelmistä puhumattakaan. Kokonaan toinen juttu olisi, jos Suomen Lapissa olisi kaivos, jonka tuotteita raijattaisiin Narvikiin, siellä nämä esittämäsi asiat tulisivat hyvinkin ajankohtaisiksi. Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Timo Salminen - Marraskuu 15, 2011, 17:48:05 Haaparantaan ei taida olla Ruotsin puolelta sen enempää sähköistystä kuin Suomestakaan Eikös Ruotsin puolella nimenomaan aivan kohtsillään ole sähköt Haaparannalle asti? Vielä tänä vuonna kenties vai milloin uusi rata valmistuukaan? Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 15, 2011, 18:53:18 Haaparantaan ei taida olla Ruotsin puolelta sen enempää sähköistystä kuin Suomestakaan Eikös Ruotsin puolella nimenomaan aivan kohtsillään ole sähköt Haaparannalle asti? Vielä tänä vuonna kenties vai milloin uusi rata valmistuukaan? Otsikko: Vs: Flinkenberg menettämässä rautatiekuljetukset Kirjoitti: Juha Kutvonen - Marraskuu 23, 2011, 13:23:44 Tällaista sanelupolitiikkaa ei pitäisi sallia niin kauan, kuin VR:llä on tavaraliikenteen monopoli de facto Suomen rautateillä. Olen hieman tällaista ajatusmaailmaa vastaan. VR:n tavaraliikenteen "monopolissa" on kyse vain siitä, että yksikään muu firma ei ole kiskoille uskaltautunut. Jos kerran VR tarjoaa riittämättömiä palveluita, niin hopi-hopi veturia ostamaan ja liikennöintisopimusta tarjoamaan. En kuitenkaan virallisesti enkä epävirallisesti usko siihen, että joku firma voisi viedä VR:ltä niin suuren osuuden tavarakuljetuksista, että se tekisi hallaa VR:n taloudelle. Eiköhän nykyinen säästökuuri tähtää juuri tähän: kilpailijoiden ilmestyessä VR hoitelee vain todella hyvin kannattavia kuljetuksia ja muut kuljettakoot mitä saavat kokoon kerättyä. Näinhän se on; VR:n asemaa voi horjuttaa vain VR itse. Kuitenkin rautatiealan kilpailusta puhutaan Suomessa yleensä negatiiviseen sävyyn ja sitä käytetään VR:llä henkilökunnan pelotteena, vaikka se pitäisi ennemminkin nähdä mahdollisuutena markkinoiden kehittämiseen. Aiheesta on hiljattain käyty asjallista keskustelua täällä: http://www.junalauta.net/forum/index.php?topic=201.msg965;topicseen#new |