Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 23, 2011, 22:17:21



Otsikko: Puolalaiset EVN-numerot
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 23, 2011, 22:17:21
Saksalaiselta DSO-junafoorumilta löysin tällaisen eriskummallisen tiedon (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5606955) puolalaiskaluston EVN-numeroinnista:

1. numero:
9 - veturi tai moottorivaunu

2. numero
1 - Sähköveturi
2 - Dieselveturi
3 - Sähkömoottorijuna, nopeampi kuin 250 km/h*
4 - Sähkömoottorijuna, hitaampi kuin 250 km/h*
5 - Dieselmoottorijuna
6 - Liitevaunu
7 - Vaihtotyöveturi, sähköinen
8 - Vaihtötyöveturi, diesel
9 - Työkone
0 - Muu

3. ja 4. numero:
51 - Puola

5. numero:
1 tai 2 - Matkustajavaunu, -veturi tai -moottorijuna
3 tai 4 - Tavaravaunu tai -veturi
5 tai 6 - Yleisveturi
7 tai 8 - Vaihtotyöveturi
9 - Työkone ("Erikoinen laite")
0 - Sekalaisia, erikoislaite ("Poikkeuslaite")

6. numero:
1 - Käyttövoima: sähköinen, yksivirta
2 - Käyttövoima: sähköinen, kaksivirta
3 - Käyttövoima: sähköinen, monijärjestelmä
4 - Käyttövoima: hybridi (sähkö tai diesel)
5 - Tenderi
6 - Käyttövoima: dieselsähköinen
7 - Käyttövoima: dieselmekaaninen
8 - Käyttövoima: dieselhydraulinen
0 - Käyttövoima: höyryveturi

7. numero:
Teho
1 - 0,5 MW asti
2 - 1 MW asti
3 - 1,5 MW asti
4 - 2 MW asti
5 - 3 MW asti
6 - 5 MW asti
7 - Yli 5 MW
0 - Ajokuntoiset museoajoneuvot

8. - 11. numero:
Juokseva numero

12. numero:
Tarkistusnumero

Mielenkiintoista tässä on se, että kaluston tavallisesti yksilöivät numerot, viidennestä numerosta eteenpäin, ovat niin tarkkaan määriteltyjä, että sama numero päätyy usealle eri veturityypille.
Ennen kaikkea ihmetyttää se, että kahdeksas numero on haluttu pitää osana juoksevaa numeroa. Oletetaanko jonkun yhtiön mahdollisesti aikovan ostaa yli 1000 kappaletta yhden ja saman sarjan vetureita?

Lopputuloksena on kuitenkin tällaista:
92 51 3 630 237-7 = ST44-1113 (http://www.rrpicturearchives.net/pictures%5C37238%5CST44-1113%202007.02.20%2027.jpg) PKP-Cargo
92 51 3 630 254-2 = M62M 003 (http://lh3.ggpht.com/-SMPA9Mq-vBA/TS96AQTCnqI/AAAAAAAAGm4/2waD71t6Igg/M62M-003.NEF.jpg) Rail Polska
92 51 3 630 107-2 = ST45-04 (http://woziarze.cal.pl/albums/userpics/10001/ST45-04_2010_08_09.JPG) PKP-Cargo
92 51 3 630 117-1 = ST43-365 (http://gmkk2.cba.pl/albums/userpics/10001/normal_ST43-365.jpg) PKP-Cargo

Numerosta 363 voi siis päätellä, että kyse on dieselsähköisestä tavaraveturista teholtaan 1000-1500kW. Tällaisia ovat selvästikin ST43, ST45 sekä molemmat M62-johdokset.

Fiksua, eikö?