Otsikko: Sm4-junien osittainen puutostila HSL:n alueella Kirjoitti: Tunnus poistettu - Marraskuu 01, 2011, 07:56:34 Tiedä sitten onko pelkkää sattumaa, mutta tässä viimeisen kuukauden aikana kulkiessani I-, K- ja M- ja N-junilla, kohalleni ei ole kertaakaan sattunut Sm4-runkoa, enkä Pupuja ole liioin näissä katse-etäisyydeltäkään nähnyt. Liikun pääosin ruuhka-aikaan, kas kun elän varsin urbaanissa ympäristössä. Onko Sm4:sia todella vähennetty Flirtien tieltä näistä junista? A-junista mulla ei ole havintoja.
Mainittakoon hieman ohi aiheen sellainen, että 90-luvun puolella peruskorjatut Sm1:t alkavat hiljalleen näyttää varsin kuppaisilta; monessa rungossa näkyy moottorivaunun Stadin pään entisen konduktöörin tirkistysikkunan paikka ruosteisine hitsaussaumoineen. Pari vuotta vielä aikaa lisää, niin rungot muistuttavat ulkonäöltään enemmän mun Mersua kuin VR:n nykyistä pirtsakkaa ilmettä. Otsikko: Vs: Sm4-junien osittainen puutostila HSL:n alueella Kirjoitti: Juha Kutvonen - Marraskuu 01, 2011, 15:41:59 Tiedä sitten onko pelkkää sattumaa, mutta tässä viimeisen kuukauden aikana kulkiessani I-, K- ja M- ja N-junilla, kohalleni ei ole kertaakaan sattunut Sm4-runkoa, enkä Pupuja ole liioin näissä katse-etäisyydeltäkään nähnyt. Liikun pääosin ruuhka-aikaan, kas kun elän varsin urbaanissa ympäristössä. Onko Sm4:sia todella vähennetty Flirtien tieltä näistä junista? A-junista mulla ei ole havintoja. Arkiaamun ensimmäiset R-junat Riihimäeltä Helsinkiin on elokuusta lähtien ajettu Sm4-kalustolla, vaikka niiden aikataulut on edelleen vanhan kaluston mukaiset. Niinpä niillä tullaan usein etusessa asemille odottamaan lähtöaikaa. Otsikko: Vs: Sm4-junien osittainen puutostila HSL:n alueella Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 01, 2011, 21:28:42 Eikös Flirt-junat ole tarkoitettu juurikin I-, K-, M-, N- ja lisäksi A-juniin?
Vähän kummaa se olisi, jos niitä /ei/ käytettäisi. Tietysti silloin, kun A-, I-, K-, M- tai N-junavuorossa on Sm5 siinä ei ole Sm4:ia eikä Sm1/2:ia. Kyse ei siis niinkään liene muun kaluston vähyydestä kuin Sm5-kaluston paljoudesta. Itsekään en muista enää vähään aikaan matkustaneeni noilla kaupunkiratalinjoilla kuin korkealattiaisella kalustolla, joten ehkä Sm4:t on todella otettu sellaiseen käyttöön, jossa niiden ominaisuuksista on enemmän hyötyä. Kun linjalta joku junatyyppi joudutaan siirtämään toisiin tehtäviin, valitaan tietysti sellainen juna, joka uudet tehtäväänsä pystyy mahdollisimman hyvin hoitamaan. Tällöin 160 km/h huippunopeus nousee arvoon arvaamattomaan, jos vaihtoehtona olisi 120 km/h mateleva saminrähjä. Otsikko: Vs: Sm4-junien osittainen puutostila HSL:n alueella Kirjoitti: Topi Lajunen - Marraskuu 02, 2011, 01:45:21 Kesän jälkeen ei ole suunnitellusti kulkenut Sm4-yksiköitä Pääkaupunkiseudulla muualla kuin pääradan kaukoliikenneraiteilla, yhtä viikonlopun myöhäisillan Riihimäeltä Helsinkiin kulkevaa T-junaa lukuunottamatta. H-junissakin Sm1/2-kalusto alkaa olemaan "harvinaisuus", olikohan se nyt seitsemisen yhdensuuntaista vuoroa arkivuorokaudessa, loput Sm4-kalustolla.
Otsikko: Vs: Sm4-junien osittainen puutostila HSL:n alueella Kirjoitti: Juhana Nordlund - Marraskuu 02, 2011, 08:54:02 A-junista mulla ei ole havintoja. 15.8. - 30.10.2011 A:lla on pääsääntöisesti ollut maanantaista perjantaihin yksi Sm5 kerrallaan. Tulkintaa hämärtää se, että joinakin vuorokauden aikoina A:lla ja M:llä on yhteiset kierrot, jossa Sm5:tkin poukkoilevat reitiltä toiselle. Ko. ajanjaksona viikonloppuisin A:lla on ollut suurimman osan päivästä kaksi Sm5:tä (tämä on johtanut siihen, että merkittävä osa lähdöistä A:lla on ollut tuolloin Flirt-lähtöjä).31.10. voimaanastuneiden aikataulujen kohdalla taisi käydä niin, että viikonlopusta A menettää yhden Sm5:n N:n hyväksi. Pyhäinpäivän vkl on tulee olemaan ensimmäinen viikonvaihde näillä aikatauluilla. 31.10. lähtien M:ltäkin taitaa poistua Sm5 - ainakin lauantailta. Tämäkin käsittääkseni N:n hyväksi. Ma - Pe tilanne jatkunee (sekä A:lla että M:llä) hyvin samanlaisena kuin elokuun puolen välin jälkeisenä aikana. Otsikko: Vs: Sm4-junien osittainen puutostila HSL:n alueella Kirjoitti: Sakari Kestinen - Marraskuu 03, 2011, 21:18:36 Syy on selvä, ja lähteenä on asiasta tuottajan puolella vastuussa ollut henkilö, joka on myös vorgin jäsen.
HSL ei ole tilannut Sm4-liikennettä, jonka hintataso on merkittävästi Sm1/2-liikennettä kalliimpaa, joten Sm4 on laitettu liikenteeseen vain, jos liikennekelpoisia Valmet-Sameja ei ole riittänyt. |