Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 09, 2011, 02:33:02



Otsikko: Junat jumissa tanskalaissaarella
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 09, 2011, 02:33:02
Falsterin ja Sjellannin välisestä sillasta on löytynyt pahoja halkeamia (ja sittemmin vielä pahempia ja vielä sitäkin pahempia), joten junaliikenne Hampurin suunnasta Kööpenhaminaan on ollut katki nyt luokkaa viikon. Myöskin isohko määrä junakalustoa on jäänyt jumiin Falsterin ja Lollandin saarille, minkä takia Tanskassa ei tällä hetkellä ole kovinkaan kiva matkustaa junalla. Ellei sitten satu pitämään sardiineista.

Saarelle jäänyttä kalustoa on yritetty pelastaa käyttöön pariakin eri reittiä:
Ensin yritettiin saada kalusto talteen Saksan kautta kuljettamalla se laivalla meren yli ja sitten maareittiä takaisin Tanskaan. Valitettavasti Saksassa ei kuitenkaan ole vaihtoveturia, joten siirto jäi toteutumatta.
Tämän suunnitelman kariuduttua DSB päätti ajaa junat Falsterilta rikkinäistä siltaa myöten erityisen hiljaisella nopeudella ja siten, että siltä olisi silloin suljettuna autoliikenteeltä. Koska sillasta kuitenkin löytyi viime hetkellä huomattavasti aiemmin tiedettyjä pahempia vaurioita, tämäkin suunnitelma oli peruttava. Nyt vähintäänkin vaunujen pelastamiseen haetaan taas ratkaisua, jossa kalusto käy koukkaamassa Saksan puolella. Veturit jäänevät tällöin Falsterille, koska junalautalta laiturille johtava silta on painorajoitettu, eikä kestä veturin painoa. Myöskin ylipäätään sopivan junalautan löytäminen oli vaikeaa, koska harva junalauttakaan kestää vaadittua kuormaa.


Otsikko: Vs: Junat jumissa tanskalaissaarella
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 09, 2011, 12:56:52
No, ehkä oli ihan hyvä, ettei tätäkään tiennyt, kun menin Lyypekistä Kööpenhaminaan tuota reittiä 15.10.


Otsikko: Vs: Junat jumissa tanskalaissaarella
Kirjoitti: Matti Grönroos - Marraskuu 09, 2011, 21:11:07
Myöskin ylipäätään sopivan junalautan löytäminen oli vaikeaa, koska harva junalauttakaan kestää vaadittua kuormaa.

Scandlines kieltäytyi kuljettamasta vaunuja, koska kyseessä ovat kaksikerrosvaunut, joiden akselipaino on liikaa junalautoille. Lauttojen kantavuus sinänsä riittäisi.

Tapaus on hyvä opetus siitä, että korjausvelkaa ei voi rajatta kasvattaa.


Otsikko: Vs: Junat jumissa tanskalaissaarella
Kirjoitti: Simo Virtanen - Marraskuu 10, 2011, 13:43:32
Tapaus on hyvä opetus siitä, että korjausvelkaa ei voi rajatta kasvattaa.

Kehitysmaameininkiä.

Onneksi tuollaista ei voi tapahtua länsimaisissa teollisuusvaltioissa, niinku ny vaikka Suomessa.  ::)


Otsikko: Vs: Junat jumissa tanskalaissaarella
Kirjoitti: Matti Grönroos - Marraskuu 10, 2011, 17:19:25
Tapaus on hyvä opetus siitä, että korjausvelkaa ei voi rajatta kasvattaa.

Kehitysmaameininkiä.

Onneksi tuollaista ei voi tapahtua länsimaisissa teollisuusvaltioissa, niinku ny vaikka Suomessa.  ::)

Liikenneviraston verraten tuoreessa arviossa esitetään liikenneväylien osalta arvio, että Suomen rataverkon korjausvelka on noin 1,1 miljardia euroa ja tieverkon 1,0 miljardia. Ratasillat ovat paremmassa kunnossa kuin maantiesillat (koska niitä on vähemmän): rataverkon siltojen korjausvelaksi esitetään 21 miljoonaa ja tieverkon siltojen 231 miljoonaa.


Otsikko: Vs: Junat jumissa tanskalaissaarella
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 15, 2011, 22:12:09
"Museumstog hjalp nye tog over bro"

Näyttää siltä, että Nohab "MX" on ollut tarpeeksi kevyt veturi tuomaan vaunut kotiin.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-45656455:strandede-tog-er-nu-hjemme-igen.html?ss


Otsikko: Vs: Junat jumissa tanskalaissaarella
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 17, 2011, 00:10:16
Videonpätkää aiheesta:

http://www.youtube.com/watch?v=jeS_Q9WAvP4
http://www.youtube.com/watch?v=EvxboIFQvpg