Otsikko: Kääntöpöytäpohdintoja Kirjoitti: Janne Ridanpää - Marraskuu 17, 2011, 15:57:21 Sattuipa eteeni vanha ilmakuva Lahdesta vuodelta 1960. Kuvassa näkyy Lahden Polttimo Oy:n tehdasaluetta, jonne tänä päiväkin on rautatieyhteys Mukkulan radalta. Kuvasta havaitsee selvästi, että teollisuuskompleksin keskellä on leveäraiteinen kääntöpöytä. Kuvasta päätellen kääntöpöydältä haarautuu tuloraiteen lisäksi 2 raidetta. Vaihteiden rakentaminen olisi vaatinut ahtaalla teollisuuspihalla ilmeisen epärealistisia kaarresäteitä.
Kysyisinkin, ovatko tällaiset yksityis- ja teollisuusraiteiden kääntöpöydät olleet kuinka yleisiä - ja onko jossain näitä mahdollisesti vielä käytössä? Jos jollain on lisätietoa tuosta Lahden Polttimon pöydästä, kertokoon senkin. Otsikko: Vs: Kääntöpöytäpohdintoja Kirjoitti: Jarno Piltti - Toukokuu 24, 2012, 21:32:32 Viipurissa ainakin on ollut. Kuva ja kommentteja aiheesta: http://vaunut.org/kuva/18789
Otsikko: Vs: Kääntöpöytäpohdintoja Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 25, 2012, 10:09:33 Eikös Sörkän muureille tuonut rata kääntöpöydältä?
Otsikko: Vs: Kääntöpöytäpohdintoja Kirjoitti: Pauli Ruonala - Toukokuu 28, 2012, 14:15:25 Noin 100 vuotta sitten kääntöpöydät olivat hyvin yleisiä tehdasalueilla sekä kapeilla että leveillä raiteilla. Kuvassa http://vaunut.org/kuva/59334 on Hämeenlinnassa, Vanajan voimalaitoksella edelleen oleva vaununkääntöpöytä. Tämä on tietääkseni ainoa, joka on edelleen olemassa, vaikka ei käytössä.
Siurossa tehtiin rata Siuron satamaan Oy Kyro Ab:n makasiinille vuonna 1897. Liikenne kulki veturitallin kääntöpöydän (halkaisija 6,13 m) kautta. 1920 tilalle tuli raideyhteys johon kuului kaarre jonka kaarresäde oli 100 m. Kartta on Resiinassa 3/1995. VR:n vanhalla konepajalla nykyisellä Elielinaukiolla (kartta http://vaunut.org/kuva/40500 ) näkyy kaksi kääntöpöytää. Sörnäisten vankilan raiteelle vaunut siirrettiin venkipöydän kautta, kartta on täällä: http://vaunut.org/kuva/36703 Hietalahden telakalle pääsi satamaradalta alkuvaiheessa venkipöydän kautta, kartta v. 1912 oheisena. Kartta on teoksesta "Helsingfors skeppdocka, aktiebolaget Sandvikens skeppsdocka och mekaniska verkstad 1965-1935", painettu 1935. Seuraava kartta kirjassa on vuodelta 1922 ja siinä venkipöytä on jo poistettu. - Telakka on tunnettu myös rautatievaunujen valmistajana. Otsikko: Vs: Kääntöpöytäpohdintoja Kirjoitti: Jorma Rauhala - Toukokuu 28, 2012, 19:28:03 Tässä YH-vaunun vasemman akselin alla on myös tuollainen pikkupöytä. Kiskon epäjatkuvuuskohdista näkee hyvin sen olemattomuuden. Oikeasti pöytä ei ole vaunua varten, vaan 2-aks. veturia varten.
http://vaunut.org/kuva/73852 Otsikko: Vs: Kääntöpöytäpohdintoja Kirjoitti: Mikko Otava - Toukokuu 29, 2012, 14:27:18 Tampereella on ollut tullin alueella
http://vaunut.org/kuva/61506 Otsikko: Vs: Kääntöpöytäpohdintoja Kirjoitti: Pauli Ruonala - Heinäkuu 22, 2013, 07:17:43 Hietalahden telakalla oli lauantaina auki näyttely telakan alueen rakentamisesta. Seinällä oli suuri valokuva telakasta vuonna 1926 ja kuvan nurkassa näkyi telakalle vienyt venkipöytä. Näyttelyn sivulta
http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2013-07-05/tervetuloa-nayttelyyn-15-207-helsingin-telakkaranta-historia-ja-tulevaisuus löytyy alueen pdf-esite jossa on koko kuva pienikokoisena. |