Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Havainnot => Aiheen aloitti: Jarkko Viialainen - Joulukuu 30, 2011, 19:16:58



Otsikko: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Jarkko Viialainen - Joulukuu 30, 2011, 19:16:58
Tervehdys,

En tiedä miten tänne kirjoitetaan ja onko tämä havainto minkään arvoinen, mutta kuulin että eilen olisi ajettu venäläinen tilausjuna Kemijärvelle kahdella Dr16-tyyppisellä dieselsähköisellä veturilla. Veturi oli vaihdettu sähköveturista dieselveturiin Kemissä.

Olen kuullut, että Kemijärvelle ei voisi ajaa näillä isoilla dieselvetureilla junia, mutta näin kuitenkin kuulin. Juna tuli Kemijärvelle klo 16.25 ja lähti pois Kemijärveltä klo 21.00.

terv. Jarkko.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Topi Pikkarainen - Joulukuu 30, 2011, 19:21:20
Havainto on mielestäni arvokas. Kirjoitat näköjään tarkkaan jotkin asiat, esim. "kahdella Dr16-tyyppisellä dieselsähköisellä veturilla" voisi kirjoittaa: kahdella Dr16-veturilla.

Kuitenkin, tervetuloa v.orgiin!


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 30, 2011, 19:26:25
Tätä havaintoa voisi kutsua jopa vuoden havainnoksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin veturien vaihdot tapahtuvat näillä lisäjunilla nimenomaan Kemissä. Tarkkaavaisuutta pohjoiseen seuraavan saapuessa.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Jarkko Viialainen - Joulukuu 30, 2011, 21:43:52
Tervehdys,

Tarkkaavaisuutta pohjoiseen seuraavan saapuessa.

Pidetään korvat auki ja silmät kiinni jatkossa.

Onko teillä tietoa siitä, miksi niitä dieselsähköisiä Dr16-vetureita käytettiin venäläisissä junissa? Yksi konduktoori sanoi mulle, että niistä saa sitä diiselsähköä vaunuihin ja siksi niillä ajettiin Kemijärvelle. Muistelin niin, että niistä ei olisi saanut sähköä muuta kuin autovaunuihin, eikä siinä junassa kai ollut autovaunuja.

terv. Jarkko.

p.s. vastaus olis kiva


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 31, 2011, 02:19:58
Tervehdys,

Tarkkaavaisuutta pohjoiseen seuraavan saapuessa.

Pidetään korvat auki ja silmät kiinni jatkossa.

Onko teillä tietoa siitä, miksi niitä dieselsähköisiä Dr16-vetureita käytettiin venäläisissä junissa? Yksi konduktoori sanoi mulle, että niistä saa sitä diiselsähköä vaunuihin ja siksi niillä ajettiin Kemijärvelle. Muistelin niin, että niistä ei olisi saanut sähköä muuta kuin autovaunuihin, eikä siinä junassa kai ollut autovaunuja.

terv. Jarkko.

p.s. vastaus olis kiva

Samaa 1500 V sähköä autovaunut syö kuin muutkin. Kemijärvelle ei ole haluttu ajaa kaksikerrosvaunuja pelkän Dr16:n varassa, koska kaksikerrosvaunuissa on vain sähkölämmitys ja aiemmin vika-alttiin Dr16:n hajotessa matkustajat saattaisivat vilustuilla. Venäläisvaunut lämpiävät mukana kulkevilla hiilillä, joten niiden suhteen tällaista ongelmaa ei ole.

EDIT: Volttimäärä korjattu


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Robert Sand - Joulukuu 31, 2011, 02:53:57
1500V ei 4000V.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Jarkko Viialainen - Joulukuu 31, 2011, 19:35:37
Tervehdys,

Guuglailin vähän intternettiä ja huomasin, että venäläisillä vaunuilla juna vaunujen lämmitys toimii kivihiilillä (eli koksilla). Ei kai sitten dieselsähköinen veturi voi näitä vaunuja lämmittää sähkövirralla? Vai voiko siellä olla niin sanottu tuplalämmitys (sähköllä ja koksilla samaan aikaan)? Onko vaunuissa jonkinlainen termostaatti, joka osaa vaihtaa aina parempaan lämmitystapaan?

terv. Jarkko.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 01, 2012, 16:27:28
Tervehdys,

Guuglailin vähän intternettiä ja huomasin, että venäläisillä vaunuilla juna vaunujen lämmitys toimii kivihiilillä (eli koksilla). Ei kai sitten dieselsähköinen veturi voi näitä vaunuja lämmittää sähkövirralla? Vai voiko siellä olla niin sanottu tuplalämmitys (sähköllä ja koksilla samaan aikaan)? Onko vaunuissa jonkinlainen termostaatti, joka osaa vaihtaa aina parempaan lämmitystapaan?

terv. Jarkko.

Eiköhän lämmitys toimi yksinomaan hiilillä ja sillä hyvä.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Tammikuu 01, 2012, 17:05:34
Eiköhän lämmitys toimi yksinomaan hiilillä ja sillä hyvä.

Ja tästä syystä ei ole käsittääkseni käytössä Helsingin päärautatieasemalla.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 01, 2012, 17:22:01
Eiköhän lämmitys toimi yksinomaan hiilillä ja sillä hyvä.
Junien lämmitys on lähtökohtaisesti veturista syötettävä sähkö, mutta varavoimana on hiili.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 01, 2012, 17:54:59
Eiköhän lämmitys toimi yksinomaan hiilillä ja sillä hyvä.

Ja tästä syystä ei ole käsittääkseni käytössä Helsingin päärautatieasemalla.

Oon muuten pari kertaa katsellut Helsinki C:llä, miten niistä venäläisvaunujen savuhormeista kohoaa tummanharmaata savua. En tiedä, onko vaunuja saanut hiilillä lämmittää, mutta ainakin niin on tehty. Ja tämä siis aikana, jolloin asema oli jo katettu.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Tammikuu 01, 2012, 21:42:11
Eiköhän lämmitys toimi yksinomaan hiilillä ja sillä hyvä.

Ja tästä syystä ei ole käsittääkseni käytössä Helsingin päärautatieasemalla.

Oon muuten pari kertaa katsellut Helsinki C:llä, miten niistä venäläisvaunujen savuhormeista kohoaa tummanharmaata savua. En tiedä, onko vaunuja saanut hiilillä lämmittää, mutta ainakin niin on tehty. Ja tämä siis aikana, jolloin asema oli jo katettu.

Olen antanut itselleni kertoa, että hiililämmitys olisi nykyään kielletty, mutta mistä alkaen niin en tiedä.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Tammikuu 01, 2012, 21:47:39
Eiköhän lämmitys toimi yksinomaan hiilillä ja sillä hyvä.

Ja tästä syystä ei ole käsittääkseni käytössä Helsingin päärautatieasemalla.

Oon muuten pari kertaa katsellut Helsinki C:llä, miten niistä venäläisvaunujen savuhormeista kohoaa tummanharmaata savua. En tiedä, onko vaunuja saanut hiilillä lämmittää, mutta ainakin niin on tehty. Ja tämä siis aikana, jolloin asema oli jo katettu.

Olen antanut itselleni kertoa, että hiililämmitys olisi nykyään kielletty, mutta mistä alkaen niin en tiedä.
Ei kai sitä kukaan ole kieltänyt, ja se savu tullee vain samovaarin hiilipesästä, vaikka juna olisikin muuten sähkölämmöllä.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Tammikuu 01, 2012, 22:09:18
Ei kai sitä kukaan ole kieltänyt, ja se savu tullee vain samovaarin hiilipesästä, vaikka juna olisikin muuten sähkölämmöllä.

Jostain syystä näin minulle kerrottiin. Nyt on "kait" vastakkain.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 01, 2012, 22:45:27
Olen antanut itselleni kertoa, että hiililämmitys olisi nykyään kielletty, mutta mistä alkaen niin en tiedä.
Kysymys on ovelasti muotoiltu, kuten suomi antaakin myöten.
Yksi vastaus on: Helsinkiin saavuttaessa Tikkurilasta eteenpäin ei enää saisi lisätä hiiliä.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Tammikuu 02, 2012, 06:33:26
Olen antanut itselleni kertoa, että hiililämmitys olisi nykyään kielletty, mutta mistä alkaen niin en tiedä.
Kysymys on ovelasti muotoiltu, kuten suomi antaakin myöten.
Yksi vastaus on: Helsinkiin saavuttaessa Tikkurilasta eteenpäin ei enää saisi lisätä hiiliä.

Enpä näin ovelaa itse ajatellut, mutta vastaus tuli silti.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 02, 2012, 09:05:01
Vaunuja lämmitettäneen kivihiilellä ja koksi on puolestaan jatkojalostettua kivihiiltä.

Tästä hyvä aasinsilta: törmäsin sanan "koksi" kohdalla wikipediassa väitteeseen, että nimenomaan koksi olisi ollut välttämätön polttoaine höyryvetureille riittävän toimintamatkan takaamiseksi.

Näinköhän? Olen ollut käsityksessä, että aina ja kaikkialla olisi höyryvetureissa poltettu jonkunlaatuista kivihiiltä mutta ei kuitenkaan koksia?

(Ei olisi ensimmäinen kerta kun wikipediaan on kirjoitettu puutaheinää).


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 02, 2012, 11:44:37
Näinköhän? Olen ollut käsityksessä, että aina ja kaikkialla olisi höyryvetureissa poltettu jonkunlaatuista kivihiiltä mutta ei kuitenkaan koksia?
Antrasiitti ja/tai ruskohiili?


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Tammikuu 02, 2012, 12:27:56
Olen antanut itselleni kertoa, että hiililämmitys olisi nykyään kielletty, mutta mistä alkaen niin en tiedä.
Kysymys on ovelasti muotoiltu, kuten suomi antaakin myöten.
Yksi vastaus on: Helsinkiin saavuttaessa Tikkurilasta eteenpäin ei enää saisi lisätä hiiliä.
Toisin sanoen Hiekkaharjun kohdalla pesään laitetaan niin paljon hiiltä kuin sinne mahtuu, ja näin on erityisolosuhdetsuhnabyrokraattien määräykset tulleet noudatetuiksi.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Markku Blomgren - Tammikuu 02, 2012, 16:59:16
Näinköhän? Olen ollut käsityksessä, että aina ja kaikkialla olisi höyryvetureissa poltettu jonkunlaatuista kivihiiltä mutta ei kuitenkaan koksia?
Antrasiitti ja/tai ruskohiili?

Yleisesti kaiketi vain ruskohiiltä? Antrasiitti oli/on kaiketi yleisin vain Yhdysvalloissa jossa sitä varten tehtiin erikoisia kattiloita vetureihin. Tunnetuin ehkä 2-6-2 Camelback-veturi jossa oli niin suuri tulipesä, jolloin kuljettajan paikka siirrettiin kattilan päälle. Tosin wikipedia tietää kertoa, että noissa poltettiin anrasiitti-jätettä...hmmm. Onkohan Kimmolla asiaan mitään varmempaa tietoa, poltettiinko antrasiittiä vetureissa vai oliko se 'liian' hyvä polttoaine niihin?
http://en.wikipedia.org/wiki/Camelback_locomotive


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 02, 2012, 17:15:02
Antrasiitti polttoaineena USAssa http://himedo.net/TheHopkinThomasProject/TimeLine/BeaverMeadows/HopThomasMasterMechanic/Warner_DevAnthraciteLocomotive.htm  ja Neukuissa http://gekgasifier.com/forums/index.php/gallery/image/297-1939-anthracite-gasification-steam-locomotive/


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 02, 2012, 17:27:38
Toisin sanoen Hiekkaharjun kohdalla pesään laitetaan niin paljon hiiltä kuin sinne mahtuu, ja näin on erityisolosuhdetsuhnabyrokraattien määräykset tulleet noudatetuiksi.
Todennäköisin syin näin, sillä Helsingin aseman katoksen alla lienee useita palohälyytyskojeita, ja kovasti savuuttava venäjäläinen juna aikaansaisi suuren autokolonnan Stadin Brankkarin varikolta kohti keskusrautatienasemaa.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Tammikuu 02, 2012, 18:12:52
Olen ollut käsityksessä, että ruskohiili on aikamoista moskaa, joka ei oikein sovellu modernin (1900-luvun, tehokkaan, taloudellisen) höyryveturin polttoaineeksi. Esim. saksalaiset vakioveturit oli kaiketi mitoitettu korkealaatuiselle Ruhrin tms. kivihiilelle ja samantapaista kamaa kai Englannissa ja Puolassa tuotetaan. Saksan jaon jälkeen kuitenkin DDR:läisille jäi korkealaatuista kivihiiltä vaativia vetureita ja niihin poltettavaksi pelkkää ruskohiilen moskaa, ja tästä seurasi suuria ongelmia, jotka ratkaistiin rakentamalla vetureihin uudet Reko(nstruktion)-kattilat. Ruskohiiltä voidaan polttaa voimalaitoksissa ja tämä oli osasyy DDR:n uudelleen liikkeelle polkaistuun sähköistysohjelmaan joskus vuonna 1980, mutta höryveturipolttoaineeksi siitä ei oikein ole.

Oliko näin, Eljas ja muut tietäjät?

Mutta se koksi, joka on siis periaatteessa eri aine kuin kivihiili eli on kuivatislattua kivihiiltä. Onko koksia käytetty edes mainittavia määriä höyryvetureissa?



Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 02, 2012, 18:46:39
Minä en kyllä ole mikään tietäjä polttoaineiden suhteen. Höyryveturi tarvitsee jotain palavaa polttoainetta ja niitähän on monenmoisia virityksiä ollut. Ruskohiilestä tulevat mieleen lähinnä hiilipölykokeet (vai onko se hiilijauhe?) Saksassa ja Australiassa. Kummassakin maassa on suuret ruskohiilivarannot. Sellaisenaan se ei kyllä ole ollut suosittua veturikäytössä.

Aiemmin ketjussa mainittiin koksi. Veturikäytössä se tuo mieleen 1800-luvun alkupuoliskon, jolloin vetureiden "piti syödä oma savunsa" (koksi kun on melko savutonta). Mutta taitaa sen käyttö veturipolttoaineena olla ollut aika marginaalista jotain 1850-60-lukujen jälkeen.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: Markku Blomgren - Tammikuu 02, 2012, 19:27:16

Aiemmin ketjussa mainittiin koksi. Veturikäytössä se tuo mieleen 1800-luvun alkupuoliskon, jolloin vetureiden "piti syödä oma savunsa" (koksi kun on melko savutonta). Mutta taitaa sen käyttö veturipolttoaineena olla ollut aika marginaalista jotain 1850-60-lukujen jälkeen.

Olisikohan koksia käytetty Lontoon alkupään 'maanalaisten' polttoaineena, niissä kun vaadittiin savuttomia koneita, tai ainakin vähäsavuisia.


Otsikko: Vs: Venäläinen 2 x Dr16-vetoinen tilausjuna Kemijärvellä 29.12.2011
Kirjoitti: MNa - Tammikuu 02, 2012, 19:41:58
Mielestäni koksia on käytetty myös suomalaisissa vetureissa. En tiedä missä määrin.
Asuin lapsena radan vieressä. Itse asiassa rata kulki kotitilamme läpi. Viereisellä tontilla asui ratavartija, joka työnsä ohella keräili vetureista pudonnutta polttoainetta mökkinsä lämmittimeksi. Häneltä opimme yhtä sun toista. Sota-aikojen jälkeenkin vielä pitkään  vetureissa poltettiin lähes kaikkea palavaa ja yksi niistä oli koksi.