Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: *Sampo* - Tammikuu 06, 2012, 21:19:51



Otsikko: Sm1/2 Joensuussa
Kirjoitti: *Sampo* - Tammikuu 06, 2012, 21:19:51
Tämän päivän Karjalaisessa oli reportaasi otsikolla "Teollisuuden läpimurrosta Suomessa jo 150 vuotta". Uutisen yhteydessä oli myös kuvakooste, josta yhdessä näkyi Sm1/2-runko Joensuun rautatieaseman edessä. Tuulilasin läpi erottuu iso kirjain "V". Onko kellään tietoa siitä, mihin liittyi Samin ajaminen Joensuuhun? Sähköistyksen avaamiseenko? En ole kuullut, että Sameja olisi ajettu tänne säännöllisen hlöliikenteen yhteydessä. Kuva on mustavalkoinen, mutta rautatieasema on sävyistä päätellen vielä vihreä, eli kuva on 1980- ja 1990-lukujen vaihteesta. Portaalit ovat jo ratapihalla, eli sähköistys on jo toiminnassa.


Otsikko: Vs: Sm1/2 Joensuussa
Kirjoitti: Marko Vornanen - Tammikuu 08, 2012, 01:26:33
Ainakin Iisalmen sähköistyksen yhteydessä ensimmäinen koeajojuna oli Sm1/2 runko. Sitä mentiin asemalle joukolla ihmettelemään. Harmi, ettei tuolloin vielä ymmärtänyt kuvata junia erikoisia tapauksia rautateillä.


Otsikko: Vs: Sm1/2 Joensuussa
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Tammikuu 08, 2012, 20:38:02
Olisiko Joensuun kuva ollut sitten vuodelta 1988?


Otsikko: Vs: Sm1/2 Joensuussa
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Tammikuu 09, 2012, 08:04:04
Kuva on mustavalkoinen, mutta rautatieasema on sävyistä päätellen vielä vihreä, eli kuva on 1980- ja 1990-lukujen vaihteesta. Portaalit ovat jo ratapihalla, eli sähköistys on jo toiminnassa.

Keväällä 1988 Joensuun asema oli jo maalattu nykyisiin värisävyihin.


Otsikko: Vs: Sm1/2 Joensuussa
Kirjoitti: *Sampo* - Tammikuu 09, 2012, 09:59:31
Kuva on mustavalkoinen, mutta rautatieasema on sävyistä päätellen vielä vihreä, eli kuva on 1980- ja 1990-lukujen vaihteesta. Portaalit ovat jo ratapihalla, eli sähköistys on jo toiminnassa.

Keväällä 1988 Joensuun asema oli jo maalattu nykyisiin värisävyihin.

Löytyi tämmöinen värikuva http://vaunut.org/kuva/9776 asemarakennuksesta, joten vihreä se ei tosiaan ole enää ollut, joskaan ei vielä nykyisen värinenkään, sillä ikkunat ja räystäiden alla olevat vinoneliöt ovat Karjalaisen (mustavalko)kuvassa valkoisia ja muut osat seiniä tummempaa väriä. Lunta on maassa ja aseman katolla niukin naukin yhtenäiseksi kerrokseksi, joten voi hyvinkin liittyä 1.12.1988 käyttöönotettuun sähköistykseen. Mutta mitä tuo "V" oikein meinaa tuulilasissa?


Otsikko: Vs: Sm1/2 Joensuussa
Kirjoitti: Markku Blomgren - Tammikuu 09, 2012, 17:49:38
Eikös se V yleensä ole ollut virkatarve tai vastaava, käytetään yleensä koe- ja koulutusajoissa. Ja ajettiinkohan (ajetaanko edelleen) VR:n oman henkilökunnan töihinkulku junat V-tunnuksella.


Otsikko: Vs: Sm1/2 Joensuussa
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 09, 2012, 17:59:58
Ja ajettiinkohan (ajetaanko edelleen) VR:n oman henkilökunnan töihinkulku junat V-tunnuksella.

Ehkä aiemmin ajettiin, mutta tietääkseni sellaisia ei nykyään enää ole. V-tunnusta tunnutaan käytettävän kaikesta junaliikennöinnistä, jotka on matkustajaliikennekalustolla, mutta ilman matkustajia. Lisäksi pelkät veturit tunnetaan joissain yhteyksissä V-tunnuksella, joissain (cargolla?) VET-tunnuksilla. Monissa yhteyksissä tullaan toimeen täysin ilman etukirjaimia, junatyypistä riippumatta - itse junanumero (mihin numerohaarukkaan se osuu) kertoo tällöin riittävästi junan luonteesta.