Otsikko: Saariasemat Kirjoitti: Jukka P. T. Ruuskanen - Tammikuu 09, 2012, 15:44:31 Rataverkollamme suurta vähemmistöä edustavat saariasemat eli liikennepaikat, joilla kulkee raiteita molemmin puolin asemarakennusta. Kaipiainen on ollut tällainen alusta pitäen (?) ja taitaa olla tällä hetkellä ainoa ko. tyypin edustaja. Rataverkolta jo kadonneista tällainen oli Sotkamo. Onko muita? Ainakin vuoden 1923 pituusprofiilin mukaan Juurikorvessa kiersi sivuraide asemarakennuksen.
Otsikko: Vs: Saariasemat Kirjoitti: *Sampo* - Tammikuu 09, 2012, 15:51:13 Rataverkollamme suurta vähemmistöä edustavat saariasemat eli liikennepaikat, joilla kulkee raiteita molemmin puolin asemarakennusta. Kaipiainen on ollut tällainen alusta pitäen (?) ja taitaa olla tällä hetkellä ainoa ko. tyypin edustaja. Rataverkolta jo kadonneista tällainen oli Sotkamo. Onko muita? Ainakin vuoden 1923 pituusprofiilin mukaan Juurikorvessa kiersi sivuraide asemarakennuksen. Toijalan vanha puuasema sekä luovutetusta Karjalasta Rajajoki tulevat myös mieleen. Otsikko: Vs: Saariasemat Kirjoitti: Teppo Niemi - Tammikuu 09, 2012, 17:47:38 Entäs Malmi? Mitenkäs nykyisen edeötäjä lasketaan, entäs missäs sen edeltäjä sijaitsikaan?
Sitten pohdittavien listalle Juurikorpi http://www.vaunut.org/kuva/69606 , Uusikirkko http://www.vaunut.org/kuva/42838 , Perkjärvi http://www.vaunut.org/kuva/42838 (eikäs tästä ollut jopa kuvakin VR:n 100 vuotis kuvateoksessa sodan kynsisä) Otsikko: Vs: Saariasemat Kirjoitti: Jukka P. T. Ruuskanen - Tammikuu 10, 2012, 02:01:46 Entäs Malmi? Mitenkäs nykyisen edeötäjä lasketaan, entäs missäs sen edeltäjä sijaitsikaan? Sitten pohdittavien listalle Juurikorpi http://www.vaunut.org/kuva/69606 , Uusikirkko http://www.vaunut.org/kuva/42838 , Perkjärvi http://www.vaunut.org/kuva/42838 (eikäs tästä ollut jopa kuvakin VR:n 100 vuotis kuvateoksessa sodan kynsisä) Juurikorvenhan mainitsin ensimmäisessä viestissä, saman kuvan perusteella nostin sen ketjuun. Malmin 2. & 3. asemarakennus eivät sijaitse samassa tasossa raiteiden kanssa eli niitä ei ehkä oikein voi laskea saariasemiksi. Otsikko: Vs: Saariasemat Kirjoitti: Pauli Ruonala - Tammikuu 10, 2012, 09:14:21 Jos kriteerinä on vain "raiteita molemmin puolin asemarakennusta", silloin voidaan mainita myös Riihimäen asema (nykyinen rakennus 1935) jonka toisella puolella oli Riihimäen-Lopen-rautatie. Molemmin puolin Hyvinkään asemaa on ollut raiteiden lisäksi myös laituri, pääradalla ja Hangon radalla, ks. http://vaunut.org/kuva/54088
Vihtavuoren 1. asemarakennuksen molemmin puolin oli raiteita, ainakin Radan varrella-kirjan kuvassa. Pieksämäellä ei ollut saariasemaa mutta oli saariasemaravintola vuodesta 1914 aina 60-luvulle, ks. http://vaunut.org/kuva/61837 Otsikko: Vs: Saariasemat Kirjoitti: Juha Kutvonen - Tammikuu 10, 2012, 10:34:30 Jos kriteerinä on vain "raiteita molemmin puolin asemarakennusta", silloin voidaan mainita myös Riihimäen asema (nykyinen rakennus 1935) jonka toisella puolella oli Riihimäen-Lopen-rautatie. Molemmin puolin Hyvinkään asemaa on ollut raiteiden lisäksi myös laituri, pääradalla ja Hangon radalla, ks. http://vaunut.org/kuva/54088 Tämä ei vielä riitä saariaseman kriteeriksi. Asemarakennuksen täytyy olla kokonaan raiteiden ympäröimä. Listaan voisi vielä lisätä Raudun. Haaparanta on melkein saariasema (ainakin käytännössä Suomen rataverkolla). Otsikko: Vs: Saariasemat Kirjoitti: Erkki Nuutio - Huhtikuu 20, 2020, 17:44:34 Uusikirkko ja Mustamäki, vrt Wiipuri 9.11.1899 s.2
Otsikko: Vs: Saariasemat Kirjoitti: Juha Kutvonen - Huhtikuu 21, 2020, 09:18:38 Pello (asemarakennus purettu).
|