Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Tapahtumat => Aiheen aloitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 15, 2012, 22:43:03



Otsikko: 1.-2.9.2012: ruotsalainen perinnejuna tulossa taas Tornioon, ehkä.
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 15, 2012, 22:43:03
Ruotsin Rautatiemuseon ystävien sivuilta http://jvmv.se/ voidaan lukea, että 1.-2.9.2012 Haaparannan radalla on liikkeellä perinnejuna: 1950-luvulla käytetty T41/T42 -vetoinen puu/teräsvaunuinen eli tyypillinen paikallinen lappilainen juna höyrynkehitysvaunuineen, ja tarkoituksena olisi länsinaapurilla tulla myös Tornioon tervehtimään 150-vuotistaivaltaan juhlivaa Suomen rautatielaitosta ja suomalaisia rautatieharrastajia, jos luoja suo. [Ett besök med tåg till Torneå planeras också, men vi kan inget lova förrän alla papper kring detta är klara.]

Perinnejunan reitti on suomeksi seuraavanlainen:
Puuti-Morajärvi-Karunki-Haaparanta-Tornio-Haaparanta-Kainuu-Karlsborg-Morajärvi-Puuti

Eli tulovaiheessa Morajärveltä vanhaa Haaparannanrataa Suomea kohti ja paluuvaiheessa uutta Kainuun kautta kulkevaa rataa Morajärvelle.

On kuulema viimeinen hetki liikennöidä vanhaa rataa perinnejunalla ennen radan purkua. Junayhteydet Puutissa toimivat Tukholman yöjunalta mennen ja tullen, eli tapahtumiin pääsee junalla ainakin Tukholman kautta kiertäen.


Otsikko: Vs: 1.-2.9.2012: ruotsalainen perinnejuna tulossa taas Tornioon, ehkä.
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Tammikuu 16, 2012, 00:53:54
Noita "kaiman" suomennoksia en ole ennen kuullutkaan...  Mutta "GM-miehille" on tulossa nähtävää http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/utgangna-diesellok/t42 , mikäli "Trafin herrat"  saavat nyhjettyä tikut kynsiensä alta syyskuuhun mennessä, ettei toistuisi samanlainen katastrofi, kuin viime vuonna hyöryajelulla. Miten muuten Ruotsissa pystytään pitämään ajokuntoisena sarjansa ainut yksilö (T42) samoinkuin harvalukuisesta sarjasta (T41) toimiva yksikkö tuleville polville, pari esimerkkiä. Meiltä on tyystin kadonneet Sv11, Vv12, Dm4, pian Hr11, höyryistä puhumattakaan (jossain taitaa löytyä Vv13, muttei VR:n suojelemana). Kulttuurierot...


Otsikko: Vs: 1.-2.9.2012: ruotsalainen perinnejuna tulossa taas Tornioon, ehkä.
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Tammikuu 16, 2012, 13:43:20
"Vi ska försöka sätta ihop ett tågsätt som det såg ut sommaren 1954 då T42 205 drog dagtåg på sträckan. Vi jobbar för att tåget ska bestå av blandat trä och stålvagnar, uppvärmda från ångvärmefinka. Inga restaurang, 1 – klass eller barvagnar, utan detta blir ett tåg ”på riktigt”."

Hieno aikamatka kesään 1954! Kulkikohan tuo päiväjuna aikoinaan Tornioon saakka vai kääntyikö Haaparannassa?

T42 olikin vuosikymmeniä Haaparannan radan vakioveturi yhdessä T21:n ja myöhemmin T44:n kanssa. Sen sijaan T41 ei tainnut ainakaan aktiivikäyttöaikoina käydä Haaparannassa.

Mitä yhteistä on T41- ja Hr11-sarjoilla? Ainakin se, että molemmat olivat valmistusmaidensa ensimmäiset linjadieselveturit, niitä valmistettiin sama määrä ja ne tulivat käyttöön lähes samaan aikaan. Yhteistä on myös se, että molemmista sarjoista on jälkipolville säilynyt yksi veturi, mutta niiden nykykunto ja museaalinen tulevaisuus poikkeaakin sitten huomattavasti toisistaan...

EDIT: Tarkennus T41/Hr11 vertailuun: molemmat olivat valmistusmaidensa VALTION RAUTATIEYHTIÖIDEN ensimmäiset linjadieselveturit (Ruotsissa oli yksityisillä sellaisia jo aikaisemmin).

EDIT 2.0: T41:tä onkin säilynyt peräti kaksi veturia (200, 204) - molemmat ajokuntoon museoituina!