Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Joni Lahti - Toukokuu 01, 2009, 12:52:54



Otsikko: Virossa pudotetaan laiturikorkeutta
Kirjoitti: Joni Lahti - Toukokuu 01, 2009, 12:52:54
Eesti Raudtee pudottaa vuoden 2010 loppuun mennessä sähköjunien matkustajalaitureita 55 cm alemmaksi, vaikka itse sähköjunat tulevat aikaisintaan vuonna 2012. Liki 90 matkustajalaituria menee remonttiin. Myös tulevat uudet dieseljunat käyttävät samaa standardia.

Eesti Päevaleht 29.4.2009  http://www.epl.ee/artikkel/467066


Otsikko: Vs: Virossa pudotetaan laiturikorkeutta
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 08, 2009, 18:28:35
Kansainvälisen, jostain Puolasta asti pyllähtävän, liikenteen lisäksi en oikein kekkaa, että miksi tuollainen muutos pitää tehdä. Onko laiturin madaltaminen niin paljon halvempaa kuin laiturin korottaminen, että muutos kannattaa tuohon suuntaan tehdä? Vai eikö korkealattiaisia junia enää kohta muka voi riittävänä valikoimana tilata? Kai nyt kuka tahansa metroja rakentava firma saisi moisen paketin kasaan?
Korkeat laiturit kuitenkin tarkoittavat täysmatalaa junaa, jossa ei tarvitse junan sisälläkään kiipeillä portaita ylös ja alas. Tämän luulisi olevan aikamoinen kilpailuetu nykyiselle strandardille.
Onko niitä korkeita laitureita vaan niin tosi paljon enemmän kuin matalia, että tuollainen kannattaa?