Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Teppo Niemi - Helmikuu 15, 2012, 14:05:08



Otsikko: Aamulehti kirjoittaa, että koeajoissa ollut Flirt-juna on suistunut radalta
Kirjoitti: Teppo Niemi - Helmikuu 15, 2012, 14:05:08
Aamulehden uutinen löytyy: http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194722596875/artikkeli/testiajossa+ollut+miljoonajuna+suistui+raiteilta+norjassa.html
 ja kuvakin löytyy Aftenpostenin jutusta http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Tog-sporet-av-pa-Vestfoldbanen---flere-personer-skadet-6762829.html


Otsikko: Vs: Aamulehti kirjoittaa, että koeajoissa ollut Flirt-juna on suistunut radalta
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 15, 2012, 14:07:43
Otsikossa olisi ollut kohteliasta mainita, että kyse ei ole Suomessa sattuneesta onnettomuudesta. Eihän täällä ole tarkoitus (toivottavasti) otsikoida nykylehdistön tapaan uutisia mahdollisimman raflaavasti klikkausten toivossa.


Otsikko: Vs: Aamulehti kirjoittaa, että koeajoissa ollut Flirt-juna on suistunut radalta
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 15, 2012, 14:58:30
Aamulehti käytti junasta hienoa termiä "superjuna"  ;D

Se on lähiliikenteen junayksikkö kokenut melkoista arvonnousua.


Otsikko: Vs: Aamulehti kirjoittaa, että koeajoissa ollut Flirt-juna on suistunut radalta
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 15, 2012, 17:16:23
Aamulehti käytti junasta hienoa termiä "superjuna"  ;D

Se on lähiliikenteen junayksikkö kokenut melkoista arvonnousua.

Norjaan FLIRT on tilattu ja varusteltu kaukoliikennekäyttöön.

Wikipedia: "50 Flirt units were ordered by the Norwegian State Railways, with a further 100 on option. Twenty-six units will be used on the Oslo Commuter Rail and the remaining 24 units will be used on regional and express routes.

All trains will have five cars. However, in contrast to previous five-car FLIRTs they will have a third powered bogie giving them a maximum power output of 4500 kW. The initial top speed will be 160 km/h, but they are already prepared for 200 km/h."


Otsikko: Flirt suistunut raiteilta Norjassa
Kirjoitti: Pirkko Alanen - Helmikuu 15, 2012, 20:27:02
Testiajossa ollut, Stadlerin valmistama Flirt-juna on suistunut raiteilta Norjassa. Onnettomuudessa loukkaantui viisi ihmistä, joista yksi vakavasti. http://www.hs.fi/ulkomaat/Juna+suistui+raiteilta+testiajossa+Norjassa/a1305555731775


Otsikko: Norjassa raiteiltasuistuminen testeissä
Kirjoitti: Jaakko Hakala - Helmikuu 15, 2012, 20:30:21
Norjassa testeissä oleva Flirt-junayksikkö on suistunut raiteilta. Lisätietoa täällä : http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/junan-testiajo-meni-pahasti-pieleen-norjassa/art-1288449317059.html


Otsikko: Vs: Aamulehti kirjoittaa, että koeajoissa ollut Flirt-juna on suistunut radalta
Kirjoitti: Heikki Piirainen - Helmikuu 17, 2012, 18:36:14
Tutkinnassa on tähän mennessä selvinnyt, että juna suistui mutkaisella rataosuudella, jonka suurin sallittu nopeus on 70 km∕h. Junan nopeus oli 135 km∕h, kun jarrutus alkoi, ja juna pysähtyi kokonaan noin 340 metrin jälkeen. Juna suistui noin 50–60 metriä sen jälkeen, kun radan nopeusrajoitus vaihtui 130:stä 70:een. Nopeusrajoituksesta on ennakkovaroitusmerkki 1200 metriä aikaisemmin. Syitä junan suureen nopeuteen ei toistaiseksi tiedetä, onnettomuustutkintakomitea jatkaa tutkimuksiaan.

Stadlerin tiedote (http://www.stadlerrail.com/medien/2012/02/17/erste-resultate-zur-ursache-der-entgleisung-in-nor/) (saksaksi)
Norjan onnettomuustutkintakomitean tiedote (http://www.aibn.no/Jernbane/Rapporter/12-125) (norjaksi)


Otsikko: Vs: Aamulehti kirjoittaa, että koeajoissa ollut Flirt-juna on suistunut radalta
Kirjoitti: Jorma Toivonen - Helmikuu 18, 2012, 19:13:28
Ihmetyttää, ettei ATC-laite hillinnyt junan nopeutta ajoissa?


Otsikko: Vs: Aamulehti kirjoittaa, että koeajoissa ollut Flirt-juna on suistunut radalta
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Helmikuu 18, 2012, 19:58:27
Ihmetyttää, ettei ATC-laite hillinnyt junan nopeutta ajoissa?

Saksalaisella junafoorumilla sanottiin, että kyseisellä rataosuudella on järjestelmä, joka valvoo vain punaisen valon ohittamista, ei nopeuksia.