Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Juha Paulavuo - Maaliskuu 22, 2012, 16:18:52



Otsikko: Metron puoliautomatisoinnin valmistelua ei jatketa
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Maaliskuu 22, 2012, 16:18:52
HKL:n johtokunta on tänään päättänyt lopettaa neuvottelut Helsingin metron automatisoinnista ns. puoliautomaattisena ratkaisuna ei jatketa. Tämä merkitsee sitä, että sopimuksellisesti palataan alkuperäisen, metron täysautomatisointiin tähtäävän sopimuksen noudattamiseen. Mikäli alkuperäisen sopimuksen mukaan toimiminen ei onnistu, on mahdollista, että HKL joutuu käyttämään purkuoikeuttaan täysautomatisointia koskevan sopimuksen päättämiseksi.

Näin kulunvalvonta uusittaisiin nykyisenkaltaisella kulunvalvontajärjestelmällä, jolla voidaan saavuttaa 2,5 minuutin vuoroväli. Tämä turvaa nykyisen metron ja Länsimetron kapasiteetin vuosiin 2025 – 2035 asti.

HKL:n ja Siemensin asiantuntijat ovat neuvotelleet puoliautomaattisesta ratkaisusta kahden kuukauden ajan. Teknisissä neuvotteluissa ja sopimusneuvotteluissa ei kuitenkaan ole saavutettu yhteisymmärrystä projektin teknisten ratkaisujen toteutuksesta, vastuista eikä hinnoista.

tekniikka&talous (http://www.tekniikkatalous.fi/talous/hkl+metron+puoliautomatisointi+on+vihelletty+poikki/a792779?s=r&wtm=-22032012&)


Otsikko: Vs: Metron puoliautomatisoinnin valmistelua ei jatketa
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 22, 2012, 21:24:32
Tämä merkitsee sitä, että sopimuksellisesti palataan alkuperäisen, metron täysautomatisointiin tähtäävän sopimuksen noudattamiseen. Mikäli alkuperäisen sopimuksen mukaan toimiminen ei onnistu, on mahdollista, että HKL joutuu käyttämään purkuoikeuttaan täysautomatisointia koskevan sopimuksen päättämiseksi.

Sopimusteknisesti palataan juu alkuperäiseen suunnitelmaan täysautomaatista, mutta hyvin hyvin todennäköisesti sopimus purkaantuu, koska Siemens ei kykene sitä täyttämään. Puoliautomaatti-ideahan tuli alunperin siitä, kun Siemens ei lupauksistaan huolimatta kyennyt tekemään täysautomaattia (nykykalustoon), ja nyt siis selvisi, ettei se kykene tekemään edes puoliautomaattia.

Länsimetro aukenee siis kuljettajaohjauksessa.


Otsikko: Vs: Metron puoliautomatisoinnin valmistelua ei jatketa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 22, 2012, 23:32:32
Tämä merkitsee sitä, että sopimuksellisesti palataan alkuperäisen, metron täysautomatisointiin tähtäävän sopimuksen noudattamiseen. Mikäli alkuperäisen sopimuksen mukaan toimiminen ei onnistu, on mahdollista, että HKL joutuu käyttämään purkuoikeuttaan täysautomatisointia koskevan sopimuksen päättämiseksi.

Sopimusteknisesti palataan juu alkuperäiseen suunnitelmaan täysautomaatista, mutta hyvin hyvin todennäköisesti sopimus purkaantuu, koska Siemens ei kykene sitä täyttämään. Puoliautomaatti-ideahan tuli alunperin siitä, kun Siemens ei lupauksistaan huolimatta kyennyt tekemään täysautomaattia (nykykalustoon), ja nyt siis selvisi, ettei se kykene tekemään edes puoliautomaattia.

Länsimetro aukenee siis kuljettajaohjauksessa.

Eräälle toimittajalle Siemensin edustaja oli sanonut, että vanhoihinkin metroihin voidaan asentaa automaattiajolaitteisto, mutta se vaatii muutostöitä "itse kalustoon", ja ne "kuuluvat HKL:n maksettaviksi". Eli Siemens osaa mielestään muokata vanhoista metroista automaattiajoon sopivia, mutta tämä muokkaus vaatii muutostöitä. Ja niitä muutostöitä Siemens ei sitten metroja muokatessaan halua itse tehdä. Hauskoja veikkoja.