Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 26, 2012, 20:35:49



Otsikko: Pisara-rata on siis hyväksytty ?
Kirjoitti: Jari Välimaa - Maaliskuu 26, 2012, 20:35:49

Hallitus teki myös periaatepäätöksen Pisara-radan toteuttamisesta, Riihimäki-Pasila radan 2. vaiheesta, Imatra-Luumäki kaksoisraiteesta sekä ratavälin parantamisesta Imatralta Venäjälle.

http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=353895

Vai ?



Otsikko: Vs: Pisara-rata on siis hyväksytty ?
Kirjoitti: Matti Grönroos - Maaliskuu 26, 2012, 21:43:09
Kyseessä on siis hallituksen kehyspäätös, eli sopimus siitä, että kuluvan hallituskauden jossakin vaiheessa annetaan eduskunnalle hankkeen aloituksen sisältävä talousarvioehdotus. Mitään rahaa ei siis ole vielä annettu rakentamiseen.

Jos hallitus kaatuu, mikä nykyisen tapauksessa ei ole mahdotonta, hallituskausi päättyy ja kehyspäätös raukeaa eikä se millään tavalla sido seuraavaa hallitusta. Itse asiassa kehyspäätös ei sido nykyistäkään, vaan päätöksen voi muuttaa jos sille päälle satutaan.

Jos taas radan ja asemien asemakaavoitus ja/tai suunnittelu viivästyy siten, että aloittamisvalmiutta ei ole vuoden 2015 aikana, kehyspäätös raukeaa tuolloinkin.


Otsikko: Vs: Pisara-rata on siis hyväksytty ?
Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 14, 2012, 11:32:50

taitaa eduskunta päättää vielä ennen juhannusta Pisaran rakentamisesta, ainakin LVM on vienyt Liikennepoliittisen ohjelman eduskuntaan 12.4 ja sen liitteessä 2 on lista rakennuskohteista :

---------------------------

Liite 2: Liikenneverkon kehittämisohjelma 2016–2022, suunnittelukohteet

Vuosina 2016–2022 sitoudutaan seuraavien kärkihankkeiden toteutukseen (noin 1 300 M€):
* Pisara-rata, Helsinki 750 M€
* Helsinki–Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 2.vaihe 200 M€
* Luumäki–Imatra kaksoisraide ja yhteyden parantaminen Imatralta Venäjän rajalle 380 M€

Muiden kohteiden osalta vuosien 2016–2022 listaus on luonteeltaan suunnittelua ohjaava ohjelma, jossa kuvataan
liikenneverkon kehittämistä edellyttäviä tärkeitä kohteita. Näiden kohteiden suunnitelmavalmiutta edistetään
ja jatkosuunnittelussa arvioidaan vaihtoehtoisia ratkaisuja ja monipuolisten keinojen hyödyntämistä. Ohjelman
luonne mahdollistaa myös nopean reagoinnin esimerkiksi uusiin elinkeinopoliittisesti tärkeisiin hankkeisiin
ja uusiin painotuksiin. Suunnitteluohjelman kohteiden rakentamisen kustannusennuste on yhteensä noin
2,2 mrd. €.


Otsikko: Vs: Pisara-rata on siis hyväksytty ?
Kirjoitti: Matti Grönroos - Huhtikuu 14, 2012, 18:33:33

taitaa eduskunta päättää vielä ennen juhannusta Pisaran rakentamisesta, ainakin LVM on vienyt Liikennepoliittisen ohjelman eduskuntaan 12.4 ja sen liitteessä 2 on lista rakennuskohteista :


No ei.

Hallitus on siis antanut eduskunnalle liikennepoliittisen selonteon. Se on eräänlainen kuvaus hallituksen kannasta ja sen pohjalta hallitus tullee antamaan eduskunnalle talousarvioesityksiä, jotka sisältävät määrärahoja selonteossa mainittujen hankkeiden toteuttamiseksi. Itse selonteon käsittely eduskunnassa ei johda rakentamispäätöksiin.

Eduskunta päättää talousarviosta loppuvuodesta ja silloinkin vain vuoden 2013 määrärahoista. Vuonna 2013 päätetään vuoden 2014 määrärahoista jne.

Vasta, kun aloituspaukku on ammuttu, voidaan olla jotensakin varmoja hankeen toteutumisesta. Maassa ei ole ollut tapana jättää aloitettuja suuria hankkeita kesken, mutta viivästyksiä voi tulla.


Otsikko: Vs: Pisara-rata on siis hyväksytty ?
Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 15, 2012, 17:16:24

juu, hallitus on antanut liikennepoliittisen selonteon eduskunnalle, eduskunta keskustelee siitä ensi viikon keskiviikkona lähetekeskustelussa.  Ja tietysti eduskunta päättää, mutta voi olla helppo päätellä kun hallituksella on enemmistö eduskunnassa.

ja onhan tämä mielenkiintoinen aika, kun jopa valtioneuvoston mukaan "Historiallisesti nyt hallitus myönsi ratahankkeisiin enemmän rahaa kuin teihin. "

http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=355209

Mutta mielenkiitoista on myös seuraava aamulehden juttu, joka valittaa että ensimmäistä kertaa jäivät ilman tierahoja ...

http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194737904261/artikkeli/pirkanmaan+suuret+tiehankkeet+kolmos-+ja+ysitieta+ei+paranneta+lahivuosina.html

jossa viitataan että hallitus on sitouttanut seuraavan hallituksen myös Pisara rataan ?


Otsikko: Vs: Pisara-rata on siis hyväksytty ?
Kirjoitti: Jari Välimaa - Huhtikuu 21, 2012, 09:41:45

ja tässä on vielä linkki eduskuntaan, jonka avulla voi seurata asian käsittelyä eduskunnassa ja sen lukuisissa valiokunnissa.

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vex3000.sh?TUNNISTE=VNS+2/2012

näkee mm. ketä eduskunta on käyttänyt asiantuntijoina.