Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: zige - Toukokuu 27, 2012, 00:36:42



Otsikko: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: zige - Toukokuu 27, 2012, 00:36:42
Huomasin tänään että tuo lähiliikenteen reittikartta onkin uusittu pikkasen. Kuka löytää ensimmäiseksi eron? http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/lahiliikenteen_aikataulut/paakaupunkiseudun_asemat.html

Mistä lähtien tuo uusi reittikartta tuolla on ollut?


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: V.V - Toukokuu 27, 2012, 09:09:55
Ainakin Riihimäki-Lahti -väli on nyt reittikartassa..


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Toukokuu 27, 2012, 09:23:00
G-juna on poistunut, Kirkkonummi sekä Kerava ovat saaneet violetin värin. Mielestäni ne olivat aikaisemmin mustalla.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: zige - Toukokuu 27, 2012, 18:49:47
Kummatkin löysivät erot, ja lisäksi Valtteri löysi eron jota en itse ollut huomannut... Eli tuon Kirkkonummen ja Keravan alueen asemat (HSL:n seutu3 -alue). Hauskasti kyllä laitettu tuo Riihimäki - Lahti taajamajunan reitti. Olisikohan Z-junan palkkia voinut siirtää vähän sivummalle niin oltaisiin saatu enemmän tilaa ettei olisi tarvinnut tuohon pikkutilaan survoa  ;)


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Topi Lajunen - Toukokuu 27, 2012, 18:58:12
Itse näkisin, että Kehäradan käyttöönoton yhteydessä pitäisi ottaa käyttöön täysin uusi desing. Kehärata ei nykyiseen kovin fiksusti taivu. Nykyinen kaavio on muutoinkin vähän luvattoman kehnosti toteutettu.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Elias Murto - Toukokuu 30, 2012, 16:46:28
On kyllä vähän amatöörimäisesti lisätty tuo Riihimäki - Lahti -väli. Mutta ehkä tässä vaiheessa ei kannattanut palkata kallista graafikkoa uusimaan koko karttaa, kun isompia muutoksia on tulossa lähitulevaisuudessa.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 30, 2012, 19:36:54
On kyllä vähän amatöörimäisesti lisätty tuo Riihimäki - Lahti -väli. Mutta ehkä tässä vaiheessa ei kannattanut palkata kallista graafikkoa uusimaan koko karttaa, kun isompia muutoksia on tulossa lähitulevaisuudessa.

Ri-Lh on toisaalta lopulta aika erityyppistä liikennettä kuin muut tuon kartan pätkät, joten sikäli sen erilainen merkintä puolustaa paikkaansa edes jotenkuten :)


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Ari Palin - Kesäkuu 03, 2012, 20:07:27
Riihimäki - Lahti -reitiltä puuttuu vielä linjatunnus. Sellaiseksi sopisi P (= poikittaislinja). Kehäradalle sopisi tunnukseksi O, koska linja tekee kierroksen palaten takaisin Helsingin päärautatieasemalle. Vielä kuvaavampi se on siinä vaiheessa, kun Pisara valmistuu, jos ko. linja alkaa kiertämään täyttä ympyrää.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 03, 2012, 22:13:37
Riihimäki - Lahti -reitiltä puuttuu vielä linjatunnus.

Toisaalta, tuo väli on "vain" taajamajunaliikennettä, joilla ei ole tunnusta muuallakaan Suomessa. Voisihan sillä siitä huolimatta kirjain ollakin, mutta se olisi vaikea selittää osaksi R-junia, sillä osa taajamajunista on käytännössä R-junan pidennyksiä.

Tai no, mitäpä vaikeaa siinä olisi: "Tämä on R-juna Riihimäelle. Junan ensimmäinen yksikkö jatkaa P-junana Lahteen."


Sellaiseksi sopisi P (= poikittaislinja). Kehäradalle sopisi tunnukseksi O, koska linja tekee kierroksen palaten takaisin Helsingin päärautatieasemalle. Vielä kuvaavampi se on siinä vaiheessa, kun Pisara valmistuu, jos ko. linja alkaa kiertämään täyttä ympyrää.

Jos oltaisiin aikoinaan oltu kauempaa viisaita, olisi Leppävaaran junat kirjaimoitu jotenkin toisin. Nyt olisi Kehäradan junille vapaana turistiystävällinen A niin kuin "airport".

Jotenkin kuvittelisin, että reitti saa kaksi tunnusta. Joko siten, että koko matkan toiseen suuntaan on toinen tunnus kuin toiseen suuntaan, tai sitten tunnus vaihtuu Lentoasemalla. Muutoin tulee opastusongelmia Pasilassa ja Helsingissä. Lisäksi eri tunnukset rengasmaisilla linjoilla ovat tuttuja Helsingin raitioteiltä, nykyään vieläpä molemmin mainituin tavoin.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Jarmo Ranta - Kesäkuu 03, 2012, 22:52:03
Rataosan taajamajunaliikenne kuitenkin poikkeaa muun Suomen vastaavasta sillä, että se kuuluu VR:n pääkaupunkiseudun lähiliikenteen vyöhykealueeseen (vyöhykkeet F-H), ja liput ovat sen mukaisia. "Kirjallinen" linja olisi taas siinä mielessä outo, että se olisi ainoa, jonka toinen pääteasema ei olisi Helsinki. R taas ei sovi, koska osa R-junista jatkaa Tampereelle.

Muutenkin Ri-Lh-väli on ihmetyttänyt syyskuusta 2006 asti; onko se kauko- vai lähiliikennettä?

* Junat ovat Matkahaussa taajamajunia, mutta asemakuulutuksissa LähiJunia
* Rataosan taulukkoaikataulu löytyy VR:n sivuilta kaukoliikenteen eikä lähiliikenteen puolelta, vaikka se kuuluukin pk-seudun maksuvyöhykealueeseen (liittyisikö Ri-Lh-osuuden rooliin kauttakulkureittinä?)

Eikä pidä unohtaa, että junien rahastus on seisakkeiden kylttien perusteella lähiliikenteen tyyliin avorahastusta lipunmyyntivaunuineen, mutta kulkupelien sisällä päteekin kaukoliikenteen rahastusmalli, eli konduktööri tarkastaa kaikkien liput. :) Juna pysähtyy laiturilla missä milloinkin. Kyltit ovat viime vuoden heinäkuun alusta asti antaneet väärää informaatiota asiasta. Ei asia maita mullista, mutta olen ihmetellyt, ettei avorahastusta joko ole otettu käyttöön tai kylttejä viety pois.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 03, 2012, 23:21:47
Avorahastus ollaan tietääkseni ottamassa käyttöön kohtuullisen lyhyen ajan kuluttua, kunhan valtiobyrokratia saa yskittyä itsensä riittävissä määrin kuntoon :)

Riihimäki-Lahti -rata on lähiliikennettä. Se ilmenee esim. siten, että siellä ei tarvitse maksaa lemmikkimaksua, polkupyörämaksu on lähiliikenteen 4,20 € kaukoliikenteen 10 € sijaan ja perhelippuun vaaditaan kahden sijaan vähintään kolme henkilöä.

Jos matka ulottuu Riihimäkeä pohjoisemmaksi (eli esim. Ryttylään, Hämeenlinnaan tai Viialaan) tai Lahtea idemmäksi (esim. Korialle, Kouvolaan tai Kymiin), kyse on kaukoliikennetariffin mukaisesta matkasta. Jos siis haluaa viedä pyöränsä Sm4:ssä Lahtea idemmäksi tai Riihimäkeä pohjoisemmaksi, on maksettava 10 € hintainen polkupyörälippu.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 03, 2012, 23:54:29
Riihimäki-Lahti -rata on lähiliikennettä. Se ilmenee esim. siten, että siellä ei tarvitse maksaa lemmikkimaksua, polkupyörämaksu on lähiliikenteen 4,20 € kaukoliikenteen 10 € sijaan ja perhelippuun vaaditaan kahden sijaan vähintään kolme henkilöä.

On ilmeisesti siten, että liikenne on joidenkin asioiden kannalta lähi-, ja joidenkin kannalta kauko- eli tässä tapauksessa taajamajunaliikennettä. Junilla kun on kaikesta matkustajapalveludetaljeista huolimatta kaukoliikenteen junanumero.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Ari Palin - Kesäkuu 04, 2012, 22:19:15
Jos tarkoitat, että Riihimäki-Lahti -junat eivät kuulu nelinumeroisiin sarjoihin ja niillä on siten kaukoliikenteen junanumerot, mainittakoon, että myös Eil-runkoiset lähijunat ovat kolminumeroisia ja useimmat niistä pysyvät jopa perinteisen lähiliikennealueen sisällä.


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: V.V - Kesäkuu 04, 2012, 22:31:32
R taas ei sovi, koska osa R-junista jatkaa Tampereelle.

Jos nyt tehdään tästä sekasotku: eikös Riihimäki-Tampere-väli ole ihan taajamajunaliikennettä? Ennen muinoin ainakin Hämeenlinnassa, Ryttylässä, Turengissa, Parolassa, Iittalassa, Toijalassa, Viialassa ja Tampereella infomonitoreissa ja kuulutuksissa juna kulki tunnuksella R, mutta sittemmin se on muutettu taajamajuna-muotoon, eli  esim. H9645. R-junat ovat siis olleet aina virhe ko. rataosuudella, koska ne ovat taajamajunia. Eikös se näin ole?  ::)


Otsikko: Vs: Lähiliikenteen uusittu reittikartta
Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 05, 2012, 01:43:07
Jos tarkoitat, että Riihimäki-Lahti -junat eivät kuulu nelinumeroisiin sarjoihin ja niillä on siten kaukoliikenteen junanumerot, mainittakoon, että myös Eil-runkoiset lähijunat ovat kolminumeroisia ja useimmat niistä pysyvät jopa perinteisen lähiliikennealueen sisällä.

Kyllä, myös Eil-junilla on "kaukoliikenteen" junanumero. :)