Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Toukokuu 29, 2012, 12:35:03



Otsikko: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Toukokuu 29, 2012, 12:35:03
VR luopuu kappaletavarakuljetuksista varastointeineen ja keskittyy massakuljetuksiin rauta- ja maanteillä.  

---------------------------------------------------
http://elisa.net/uutiset/talous/?id=95636101

Itella ostaa VR:ltä kappaletavarayksikön

Postiyhtiö Itella ostaa VR Transpointin kappaletavarayksikön. Yhtiöiden mukaan tarkoituksena on poistaa toiminnan päällekkäisyyksiä. VR Transpointin kappaletavarayksikössä työskentelee yli 800 ihmistä.

VR Transpoint keskittyy jatkossa massatavaroiden kuljettamiseen rauta- ja maanteillä. Kappaletavarayksikön toimintaan kuuluu kuljetusten lisäksi varastointi.

Itellan ja VR:n mukaan valtio-omistaja osallistui aktiivisesti kaupan valmisteluun.


---------------------------------------------------
http://yle.fi/uutiset/itella_ostaa_vrn_kappaletavaralogistiikan/6139970?origin=rss

Itella ostaa VR:n kappaletavaralogistiikan
VR Transpoint keskittyy massatavaralogistiikkaan ja myy kappaletavaralogistiikan Itellalle. Kaupasta on solmittu aiesopimus.


Itella ja VR-Yhtymä ovat solmineet aiesopimuksen liiketoimintakaupasta, jolla Itella Logistiikka ostaa VR Transpointin kappaletavaralogistiikan liiketoiminnan Suomessa.

Kappaletavaralogistiikan liikevaihto on noin 130 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä reilut 800. Valtio-omistaja on aktiivisesti osallistunut liiketoimintojen yhdistämisen valmisteluun. Yhdistämisen tavoitteena on poistaa toiminnan päällekkäisyyksiä.

Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

VR Transpoint aikoo keskittyä massatavaralogistiikkaan ja sen kehittämiseen sekä rauta- että maanteillä.

Kappaletavaralogistiikasta luopuminen on osa VR-konsernin strategian muutosta, VR-konsernin toimitusjohtaja Mikael Aro sanoo.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Toukokuu 30, 2012, 11:43:10
VR uutisoi asiasta enteilevästi jo runsaat puoli vuotta sitten 19.10.2011. Silloin vielä Itellan ja VR:n yhteistyön merkeissä, mutta poissulkematta toimintojen yhdistämistäkään:

VR Group ja Itella selvittävät kuljetusliiketoimintojen yhteistyötä

VR Group ja Itella ovat käynnistäneet selvityksen, jonka tarkoituksena on kartoittaa mahdollisuudet entistä tiiviimpään yhteistyöhön kotimaan kappaletavaralogistiikassa. Tämä tarkoittaa lähinnä sellaista kuljetustoimintaa, joka ei liity suoranaisesti rautatielogistiikkaan eikä postitoimintaan. Käytännössä tällaista liiketoimintaa on VR Transpointissa ja Itella Logistiikassa.

VR Group ja Itella pitävät kuljetusliiketoiminnan lähiajan näkymiä haastavina. Selvityksessä etsitään mahdollisella syvemmällä yhteistyöllä saatavia synergiahyötyjä ja tapoja käyttää niitä tehokkaasti. Hyötyjä voi löytyä esimerkiksi terminaalien yhteiskäytöstä tai kuljetuskapasiteetin tehokkuuden parantamisesta.

Toimintojen yhdistäminen tulevaisuudessa joltain osin ei ole poissuljettua. Kaikki päätökset jatkosta tehdään kuitenkin vasta selvitystyön päätyttyä. Selvitys on määrä saada valmiiksi kuuden kuukauden kuluessa.

VR Group ja Itella selvittävät myös Venäjän toimintojensa nykyistä syvemmän yhteistyön mahdollisuutta. Ensisijaisesti on tarkoitus varmistaa, että kahden valtion kokonaan omistaman yhtiön tulevaisuuden suunnitelmat ovat keskenään tarkoituksenmukaisia ja hyödyntävät jo olemassa olevia hankkeita.

http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20111019094724.html


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Marko Manninen - Toukokuu 30, 2012, 11:47:21
Mitenköhän VR Transpointin ulkomaan liikenne mahtaa mennä? Itella on skandinaviaan ja länsi-eurooppaan suuntautunut ja point itään. Todennäköisesti transpointin ja varovan yhteistyö vähenee, kun Itellalla on omaa kalustoa ja runkoa länteen jo valmiina. Tämän jälkeen transpoint tuskin liikkuu rajojen ulkopuolella.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Toukokuu 30, 2012, 13:05:12
VR Group ja Itella pitävät kuljetusliiketoiminnan lähiajan näkymiä haastavina. Selvityksessä etsitään mahdollisella syvemmällä yhteistyöllä saatavia synergiahyötyjä ja tapoja käyttää niitä tehokkaasti. Hyötyjä voi löytyä esimerkiksi terminaalien yhteiskäytöstä tai kuljetuskapasiteetin tehokkuuden parantamisesta.

Tässä selvityksessä on todennäköisesti tutkittu ainoastaan maantiekuljetuksia, vaikka postin runkokuljetusten siirto osittain takaisin rautateille voisi myös olla selvittämisen arvoista. Nykymaailmassahan Itella voisi hoitaa postin junakuljetukset VR:stä riippumatta, jos vain tällaiseen olisi halua.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Toukokuu 30, 2012, 13:57:16
Miälenkiintoista.

Tähän asti itutella ja trashpoint olleet kaksi suurta kappaletavaran kuskaajaa.
Miten lie käy hinnoittelulle nyt ::)
Ja ilmestyykö kiskoille "itellaväritteisiä" vaunuja, "postivaunun pojan paluu" ?


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Toukokuu 31, 2012, 07:22:47
Ja ilmestyykö kiskoille "itellaväritteisiä" vaunuja, "postivaunun pojan paluu" ?

Itellavärisiä? Siis konsernivalkoisia, kuten kaikilla muillakin "nykyaikaisilla" firmoilla. Mitä tylsempi, sen parempi..

Eipä Transpointinkaan kappaletavararahtia ole kiskoilla kuljetettu enää miesmuistiin. Me varttuneemmat muistamme toki Vr:n siniharmaat Ovelta ovelle -Dodget, joilla jaettiin kappaletavararahtia tavara-asemilta ja asemille.

Edit: Mahtaako vorgissa olla kuvaa tuollaisesta Dodgesta?


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Topi Lajunen - Toukokuu 31, 2012, 15:37:45
Edit: Mahtaako vorgissa olla kuvaa tuollaisesta Dodgesta?

Mahtaa: http://vaunut.org/kuva/40293


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Riku Outinen - Toukokuu 31, 2012, 16:53:53
Ja ilmestyykö kiskoille "itellaväritteisiä" vaunuja, "postivaunun pojan paluu" ?


Eipä Transpointinkaan kappaletavararahtia ole kiskoilla kuljetettu enää miesmuistiin. Me varttuneemmat muistamme toki Vr:n siniharmaat Ovelta ovelle -Dodget, joilla jaettiin kappaletavararahtia tavara-asemilta ja asemille.


Taitaapi Transpointin toimesta mennä kappaletavaraa kiskoilla nykypäivänäkin...


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Mikko Tarkiainen - Toukokuu 31, 2012, 17:18:03
Ja ilmestyykö kiskoille "itellaväritteisiä" vaunuja, "postivaunun pojan paluu" ?


Eipä Transpointinkaan kappaletavararahtia ole kiskoilla kuljetettu enää miesmuistiin. Me varttuneemmat muistamme toki Vr:n siniharmaat Ovelta ovelle -Dodget, joilla jaettiin kappaletavararahtia tavara-asemilta ja asemille.


Taitaapi Transpointin toimesta mennä kappaletavaraa kiskoilla nykypäivänäkin...
Kyllä sitä menee ainakin vielä joka yö. Tavarat on vaan lastattu jo valmiiksi auton kyytiin. Itellan myötä tuo loppunee.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Riku Outinen - Toukokuu 31, 2012, 17:36:52
Ja ilmestyykö kiskoille "itellaväritteisiä" vaunuja, "postivaunun pojan paluu" ?


Eipä Transpointinkaan kappaletavararahtia ole kiskoilla kuljetettu enää miesmuistiin. Me varttuneemmat muistamme toki Vr:n siniharmaat Ovelta ovelle -Dodget, joilla jaettiin kappaletavararahtia tavara-asemilta ja asemille.


Taitaapi Transpointin toimesta mennä kappaletavaraa kiskoilla nykypäivänäkin...
Kyllä sitä menee ainakin vielä joka yö. Tavarat on vaan lastattu jo valmiiksi auton kyytiin. Itellan myötä tuo loppunee.
Jep, noita yhdistettyjä kuljetuksia tarkoitin. Kolme suurta kuljetusyritystä, eli Kiitolinja(Vähälä), Kaukokiito(Ilmari Lehtonen) ja Vr Transpoint kuljettavat rekoillaan myös kappaletavaraa, ja rekat lastataan juniin. Olenpa tainnut ainakin kerran nähdä Itellakin peräkärryn junassa.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Toukokuu 31, 2012, 17:43:32
Enpä usko että, tk junia. Eli kiitotavarajunia lopetetaan esim 5014 kulkee joka ilta, traikkuja etelään samoin 3051 pohjoiseen. Juna on paljon, nopeammin perillä. Kun ajaa rekalla, esim ouluun.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Toukokuu 31, 2012, 18:07:19
Enpä usko että, tk junia. Eli kiitotavarajunia lopetetaan esim 5014 kulkee joka ilta, traikkuja etelään samoin 3051 pohjoiseen. Juna on paljon, nopeammin perillä. Kun ajaa rekalla, esim ouluun.

VR-Transpointin nettisivujen mukaan yhtiöllä on yli 250 aikataulutettua linjaa ja ajossa yli 500 omaa ja alihankkijoiden rekkaa. Montakos yksikköä kulkee junissa Helsingistä Ouluun tai takaisin? Jos kymmenenkin rekkaa tai perävaunua on keskimäärin kiskoilla, niin kyse on kutakuinkin täysin olemattomasta määrästä.

En sitä väitä, etteikö sinne joku Itellankin auto mahtuisi kyytiin, mutta 1. luokan postille junakyyti on liian hidas, eikä Itellalla edes ole enää omia rekkoja.

Sinällään mielenkiintoista nähdä, kauanko Itella aikoo pitää omia rekkoja, kun on jo päässyt eroon Kelpokuljetuksestakin eli omasta rekkalaivastostaan. Postihan kulkee nykyään runkolinjoilla 100 %:sti alihankkijoiden kyydissä. http://www.itella.fi/group/tiedotteet/2006/kelpo120706.html




Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Mikko Tarkiainen - Toukokuu 31, 2012, 18:21:12
Enpä usko että, tk junia. Eli kiitotavarajunia lopetetaan esim 5014 kulkee joka ilta, traikkuja etelään samoin 3051 pohjoiseen. Juna on paljon, nopeammin perillä. Kun ajaa rekalla, esim ouluun.

VR-Transpointin nettisivujen mukaan yhtiöllä on yli 250 aikataulutettua linjaa ja ajossa yli 500 omaa ja alihankkijoiden rekkaa. Montakos yksikköä kulkee junissa Helsingistä Ouluun tai takaisin? Jos kymmenenkin rekkaa tai perävaunua on keskimäärin kiskoilla, niin kyse on kutakuinkin täysin olemattomasta määrästä.

En sitä väitä, etteikö sinne joku Itellankin auto mahtuisi kyytiin, mutta 1. luokan postille junakyyti on liian hidas, eikä Itellalla edes ole enää omia rekkoja.

Sinällään mielenkiintoista nähdä, kauanko Itella aikoo pitää omia rekkoja, kun on jo päässyt eroon Kelpokuljetuksestakin eli omasta rekkalaivastostaan. Postihan kulkee nykyään runkolinjoilla 100 %:sti alihankkijoiden kyydissä. http://www.itella.fi/group/tiedotteet/2006/kelpo120706.html




Itellassa ennen Vr Transpointille siirtymistä olleena, voisin veikata ja Itellan tuntien, että ei kovinkaan kauaa. KELPO sekoilu oli lähinnä koomista. Omasta puolesta tässä on uuden työ hakeminen edessä. VR:n palveluksessa jatkaminen ja raideliikenne kiinnostaisivat. Saa katsoa kuinka käy


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 31, 2012, 18:35:06
.... mutta 1. luokan postille junakyyti on liian hidas.....

Ollaanpas Suuressa Suomessa kiireellisiä. Pienessä Ruotsissa ajetaan esimerkiksi Tukholmasta Malmööhön kolme pelkästään postia kuljettavaa junaa joka arki-ilta. Matka on sama kuin Helsinki-Oulu ja postijunien matka-aika on noin 6 tuntia.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Kari Haapakangas - Toukokuu 31, 2012, 19:29:17
Eikös Oulu-Helsinki-Oulu postiliikenne hoideta pääosin lentokoneilla? Onhan rekka tuolla välillä aivan liian hidas.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Mikko Tarkiainen - Toukokuu 31, 2012, 20:57:15
Eikös Oulu-Helsinki-Oulu postiliikenne hoideta pääosin lentokoneilla? Onhan rekka tuolla välillä aivan liian hidas.
Oikeassa olet. Helsinki-Oulu-Helsinki, Helsinki-Rovaniemi-Helsinki välillä postiliikenne kulkee lentämällä. Helsinki-Oulu välillä rekka on junaa noin 2 tuntia nopeampi. Lisäksi rekka on nopeampi lastata ja purkaa terminaaleissa. Vaikka autonkuljettaja olen, mielestäni toimintaa pitäisi kehittää suuntaan, jossa auto ja juna tekevät yhteistyötä. Junilla pidemmät matkat ja autoilla lyhyemmät, sekä jakelu ja keräily.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Toukokuu 31, 2012, 23:56:50
Enpä usko että, tk junia. Eli kiitotavarajunia lopetetaan esim 5014 kulkee joka ilta, traikkuja etelään samoin 3051 pohjoiseen. Juna on paljon, nopeammin perillä. Kun ajaa rekalla, esim ouluun.

Tampereella ei enään kuormata rekkoja vaunuihin, kuulemma kannattamatonta. Isäni kertoi että silloin kuin Tampereella vaihdettiin vaunuja jossa oli rekkoja niin koko "junanrungossa" oli jarrut koska runko saattoi painaa 1500 tonnia. Sellaiselle ei neljällä jarruttavalla veturin akselilla pärjää. Hyvä esimerkki on se 80-90 luvulla tapahtunut vaihtotyö vahinko vaunut vei ja veturi tuli "latana" perässä.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 01, 2012, 05:46:26
.... mutta 1. luokan postille junakyyti on liian hidas.....

Ollaanpas Suuressa Suomessa kiireellisiä. Pienessä Ruotsissa ajetaan esimerkiksi Tukholmasta Malmööhön kolme pelkästään postia kuljettavaa junaa joka arki-ilta. Matka on sama kuin Helsinki-Oulu ja postijunien matka-aika on noin 6 tuntia.

Mutta kun Oulu ei ole Malmö.. Pohjois-Suomi on täyttä erämaata Skåneen verrattuna.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Esko Ampio - Kesäkuu 01, 2012, 05:58:39
OT yhteen edellisistä viesteistä: Ennen Dodgeja oli piikkinokka-Thamesit.. Siihen aikaan mustia. Suorahampaiset lootat ulisivat..


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Tehanu Tapola - Kesäkuu 01, 2012, 09:27:19
1. luokan postille junakyyti on liian hidas

Ei ole Ranskassa liian hidas:
http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_TGV_La_Poste


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 01, 2012, 09:59:47
.... mutta 1. luokan postille junakyyti on liian hidas.....

Ollaanpas Suuressa Suomessa kiireellisiä. Pienessä Ruotsissa ajetaan esimerkiksi Tukholmasta Malmööhön kolme pelkästään postia kuljettavaa junaa joka arki-ilta. Matka on sama kuin Helsinki-Oulu ja postijunien matka-aika on noin 6 tuntia.

Mutta kun Oulu ei ole Malmö.. Pohjois-Suomi on täyttä erämaata Skåneen verrattuna.
En minä ajatellutkaan, että reitille tulisi useita postijunia. Lähinnä ihmettelin, että kun Ruotsissa isolle postimäärälle, joka jaetaan seuraavana päivänä, riittää junan nopeus (reilut 600km 6 tunnissa), niin miten se kuljetusnopeus ei riitä pienelle postimäärälle Suomessa. Eihän mikään estäisi liittämästä rekankuljetusvaunuja+postivaunua (tai vaunuja) samaan junaan. Aiemminhan postin kuljetus junilla lopetettiin kun VR:n ja Postin johtajat olivat niin napit vastakkain, etteivät saaneet edes sovittua kuinka monta kilometriä postivaunut todellisuudessa kulkivat rataverkolla. Mutta nythän kummassakin taitaa olla jo ihan eri henkilöt.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Kesäkuu 01, 2012, 12:17:31
Kiitotavarajunan kulkuaika Hki-Ol on alle 8 tuntia. Toki ymmärrän lastaus- ja purkuajat, mutta saa tuohon aikaan rekkaa polkea melko lailla.



Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Robert Sand - Kesäkuu 01, 2012, 12:42:27
Realistinen ajoaika rekalla Oulu-Helsinki 611km on noin 9h 25min. Silloin on myös pidetty 45min tauko. Siihen hommaan tarvitaan sitten ylimääräinen kuski, paikka missä hän voi nukkua päivällä ja kaiken tämän lisäksi dieselkulut ym kuluja.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 01, 2012, 12:57:09
Realistinen ajoaika rekalla Oulu-Helsinki 611km on noin 9h 25min. Silloin on myös pidetty 45min tauko. Siihen hommaan tarvitaan sitten ylimääräinen kuski, paikka missä hän voi nukkua päivällä ja kaiken tämän lisäksi dieselkulut ym kuluja.

Paitsi, että se rekka on poikennut Jyväskylässä postiterminaalilla pudottamassa osan kuormasta sinne, josta lähtee aikataulutettu jatkokuljetus Seinäjoelle, Kuopioon, Tampereelle, Lappeenrantaan jne. Junassa nekin postit tulevat Pasilaan, josta sitten pitäisi lähteä kiirellä kohti sisämaata.

Juna on kohtuullisen toimiva kuljetusmuoto kappaletavaran kuljetuksessa vain silloin kun rahtina on pisteestä A pisteeseen B kulkevaa rahtia. Jos tavaravirta kuitenkin koostuu A:sta B, C, D, E , F, G ja vaikkapa pisteeseen H menevistä kolleista, on rautatiekuljetus jäykkä.

Ennen noin toki toimittiin ja kaikilla vähänkin isommilla pitäjillä oli oma tavara-asema, josta kappaletavararahtia lähti ympäri valtakunnan. Nykyisin se kulkee kumipyörillä.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Robert Sand - Kesäkuu 01, 2012, 18:10:55
No joo. Mutta olen 100% varma siitä että paljon rekkoja kulkee suoraan Etelä-Suomi <-> Pohjois-Suomi ilman välipysähdyksiä. Postin kuljetuksista en kyllä tiedä mitään mutta muista kuljetuksista jonkin verran enemmän.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 02, 2012, 20:11:47
No joo. Mutta olen 100% varma siitä että paljon rekkoja kulkee suoraan Etelä-Suomi <-> Pohjois-Suomi ilman välipysähdyksiä.

Niin kulkee ja monen niistä soisi kulkevan junalla.

Käytännössä niin ei kuitenkaan tapahdu kuin muutaman suuren kuljetusliikkeen muutaman auton kohdalla. En tunne VR-Transpointin hinnoittelua, mutta ilmeisesti satunnaisille rekkajuna-asikkaille ei ole tarjolla palvelua järkevillä ehdoilla, jos ylipäätään kyytiin otettaisiin.

Toiseksi melko harva rekka lähtee pohjoista kohti Helsingin keskustasta ja se tunnin tai parin matka "väärään" suuntaan syö jo kovasti kannattavuutta.

Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 02, 2012, 20:56:48
Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?
Eikö moisen rutiinitaksan pitäisi olla hinnastossa aivan samoin kuin yksittäisen ihmisenkin kuljetushinnan? Ja aivan samalla periaatteella, että vaunupaikkaan tehdyt aikaiset varaukset ovat listahintaa edullisempia ja hinta nousee vaunujen täyttyessä. Ne, jotka vaativat uuden vaunun maksavat sitten eniten. Näinhän se toimii kaupallisessakin junaliikenteessä.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Simo Virtanen - Kesäkuu 03, 2012, 07:09:22
Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?
Eikö moisen rutiinitaksan pitäisi olla hinnastossa aivan samoin kuin yksittäisen ihmisenkin kuljetushinnan? Ja aivan samalla periaatteella, että vaunupaikkaan tehdyt aikaiset varaukset ovat listahintaa edullisempia ja hinta nousee vaunujen täyttyessä. Ne, jotka vaativat uuden vaunun maksavat sitten eniten. Näinhän se toimii kaupallisessakin junaliikenteessä.

Rahtiliikennehän on kaupallista liikennettä! Joku voisi sanoa, että paljon kaupallisempaa kuin henkilöliikenne, kun ala on vapaa kilpailulle.

Tuosta taas seuraa se, ettei kyse ole apteekin hinnoista eli kilpailijat voidaan yrittää savustaa pihalle hinnoittelulla tai sitten kieltäydytään kaikesta yhteistyöstä. Olisi täysin normaalia liiketoimintaa, että VR-Transpoint, Vähälä ja Ilmari Lehtonen (ym. mahdolliset kumppanit) olisivat keskinäisessä salaisessa sopimuksessa sopineet, että muiden autoja ei kyytiin oteta tai sitten Kilpailuviranomaisten pelossa on sovittu satunnaiset kyselijät karkotettavan hinnoittelulla.

Jotain esteitä rekkajunien käytölle on, kun junissa kulkee vain muutama rekka ja nekin vain muutaman firman autoja. Hinnoittelu ei ainakaan voi olla räväkkää, koska eurohan on tunnetusti paras konsultti.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Riku Outinen - Kesäkuu 03, 2012, 12:01:32
Pitäisiköhän ihan mielenkiinnosta laittaa VR-Transpointille kysely hinnasta, jolla kuljettaisivat yksittäisen rekkani Helsingistä Ouluun?
Eikö moisen rutiinitaksan pitäisi olla hinnastossa aivan samoin kuin yksittäisen ihmisenkin kuljetushinnan? Ja aivan samalla periaatteella, että vaunupaikkaan tehdyt aikaiset varaukset ovat listahintaa edullisempia ja hinta nousee vaunujen täyttyessä. Ne, jotka vaativat uuden vaunun maksavat sitten eniten. Näinhän se toimii kaupallisessakin junaliikenteessä.

Rahtiliikennehän on kaupallista liikennettä! Joku voisi sanoa, että paljon kaupallisempaa kuin henkilöliikenne, kun ala on vapaa kilpailulle.

Tuosta taas seuraa se, ettei kyse ole apteekin hinnoista eli kilpailijat voidaan yrittää savustaa pihalle hinnoittelulla tai sitten kieltäydytään kaikesta yhteistyöstä. Olisi täysin normaalia liiketoimintaa, että VR-Transpoint, Vähälä ja Ilmari Lehtonen (ym. mahdolliset kumppanit) olisivat keskinäisessä salaisessa sopimuksessa sopineet, että muiden autoja ei kyytiin oteta tai sitten Kilpailuviranomaisten pelossa on sovittu satunnaiset kyselijät karkotettavan hinnoittelulla.

Jotain esteitä rekkajunien käytölle on, kun junissa kulkee vain muutama rekka ja nekin vain muutaman firman autoja. Hinnoittelu ei ainakaan voi olla räväkkää, koska eurohan on tunnetusti paras konsultti.

Harvinaista tuo muiden kuljetusyritysten esiintyminen rekkajunissa tosiaan on. Kerran oli jotain outoja kuorma-autoja kyydissä.(kinofilm tms. ?) Isojenkin kuljetusfirmojen volyymit rekkajunissa ovat ilmeisesti laskeneet. Muutama vuosi sitten Vähälänkin autoja saattoi olla lähemmäs 10, nyt niitä on muutaman havainnon mukaan ollut vain pari-kolme. Voi tietysti olla että on vaan ollut hiljaisempi päivä. Eikä pidä unohtaa että Tampereen rekkajuna on tosiaan loppunut viime vuonna.


Otsikko: Vs: VR:n strategiamuutos: Kappaletavaralogistiikka myydään Itellalle
Kirjoitti: Petri Soronen - Lokakuu 08, 2012, 17:30:50
Kun olin Vähälällä töissä 2010-11, niin silloin autoja siirrettiin takaisin maantielle lähinnä siksi että junat oli monesti myöhässä. Kyse ei ollut hinnoittelusta, edullistahan se olisi ollut mutta jos juna muöhästyy 2-5 tuntia eikä tavara kerkiä pohjoisen jatko kuljetuksiin, tulee siitä isommat tappiot kappaletavara kuljetuksissa kuin se, että pidetään mies ajamassa autoa Helsingistä Ouluun. Lähinnä kokokuormia laitetaan siis nykyään junaan. Tuona talvena oli lähes poikkeuksellista jos juna tuli ajallaan. Yleensä n2 tuntia myöhässä 2-3 päivänä viikossa.

Nyt 1.10 on muuten tämä transpointin ja itellan kauppa astunut voimaan itellan tiedotteessa on sanottu että kappaletavara logistiikka siirtyy kokonaisuudessaan itellalle ja transpoint keskittyy suurempiin massa kuljetuksiin. Transpointin 800 työntekijääsiirtyy itellalle vanhoina työntekijöinä.