Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Kesäkuu 19, 2012, 09:53:52



Otsikko: VR Transpointille 170 (220) uutta raakapuuvaunua
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Kesäkuu 19, 2012, 09:53:52
VR Pieksämäen konepaja rakentaa 170 uutta raakapuuvaunua.

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2012-049905/
http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2012-040332/


Otsikko: Vs: 170 uutta raakapuuvaunua
Kirjoitti: Juha-Pekka Kurvinen - Kesäkuu 19, 2012, 10:17:18
Jaahas, sitä sitten rakennetaan lisää raakapuuvaunuja vaikka tuolla Kemijärvi-Kelloselkä -rataosuudella ei viedä raakapuita enää ollenkaan, vaan se tehdään ennemmin kumipyörillä.  :P


Otsikko: Vs: 170 uutta raakapuuvaunua
Kirjoitti: Markus Räsänen - Kesäkuu 19, 2012, 11:40:10
VR Pieksämäen konepaja rakentaa 170 uutta raakapuuvaunua.

Mitäköhän lajia nämä uudet vaunut tulevat olemaan, snpss vai uusvanhoja sps tms.?


Otsikko: Vs: 170 uutta raakapuuvaunua
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Kesäkuu 20, 2012, 05:36:36
VR Pieksämäen konepaja rakentaa 170 uutta raakapuuvaunua.

VR Transpointille tilattujen vaunujen lukumäärä onkin suurempi: VR Groupin vuosiraportin 2011 (s. 12) mukaan 200, mutta esim. Tekniikka ja talous -lehden ja VR Groupin nettiuutisten mukaan 220. Vaunut ovat ilmeisesti Snpss-raakapuuvaunuja.
http://www.vrgroupraportti.fi/files/vr_ar2011/pdf/VRGROUP_toimintakertomus_tilinpaatos_2011.pdf
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/pieksamaen+konepaja+tekee+vr+transpointille+yli+300+tavaravaunua/a595249

Vuosiraportti:

"Ensimmäisellä vuosineljänneksellä tehtiin päätös 200 uuden raakapuuvaunun rakentamisesta. Investoinnin
kokonaisarvo on 24,5 miljoonaa euroa. Vaunut valmistetaan VR:n Pieksämäen konepajalla ja investointi
toteutetaan vuosina 2011–2015."

Vaunujen hankinnan motiivi käy ehkä ilmi sivun 3 tekstistä sekä tuosta alempana olevasta Tekniikka ja talous -uutisesta:
"Venäjän liikennemääriin ovat oleellisesti vaikuttaneet raakapuulle asetetut tullit, jotka nostivat tuontipuun hintaa. Venäjän WTO-jäsenyyden odotetaan tuovan helpotusta tullikäytäntöön ja vilkastuttavan vientiä ja tuontia."

Tekniikka ja talous:

"Korvaamme uusilla neliakselisilla raakapuuvaunuilla vanhoja kaksiakselisia vaunuja. Lisäksi olemme jo aiemmin tehneet päätöksiä kaikkiaan 1 300 vanhan raakapuuvaunun saneeraamisesta", VR Transpointin rautatielogistiikan johtaja Ilkka Seppänen sanoo tiedotteessa."