Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jouko Järvinen - Kesäkuu 20, 2012, 11:55:01



Otsikko: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Jouko Järvinen - Kesäkuu 20, 2012, 11:55:01
Onkos vaunugalleriassa kuvia lännen puoleisen naapurimaan omista lättähatuista esim. TKAB:sta. (litterasta en mene takuuseen) Hetkellinen kiinnostus iski kun bongasin svenssonien vanhempaa junakalustoa tässä hiljattain...


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Kesäkuu 20, 2012, 12:27:37
On ainakin seuraavanlaisia kuvia: http://vaunut.org/kuvat/?aw=1&maa=141&t=y6%2By7%2By8%2Bx16%2Bx17&p=0

Kapsulätät ovat vielä oma lukunsa.


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Jukka Viitala - Kesäkuu 21, 2012, 00:36:17
Sammuttimen korkuisena pääsin ajamaan Torniosta Haaparannalle Lättähatulla mennen tullen. Molemmilla asemilla oli svenssonien lättä parkissa, ilmeisesti Y8. Ruotsin juna ajoi kulkusuunnassaan vasemmalle ja meikäläinen oikealle laiturille, silloin alkoi ihmetyttää kuljettajan paikka, jonka luulin periytyneen meille vääräkätisistä brittivetureista, mutta väärää raidetta liikkuvilla naapureilla kuljettaja istuu meikäläisen autokuskin paikalla. Opastimet ovat toki kuljettajan puolella molemmilla, mutta onko olemassa joku historiallinen syy tehdä erikätisiä vetureja eri maihin?


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 21, 2012, 12:41:43
Sammuttimen korkuisena pääsin ajamaan Torniosta Haaparannalle Lättähatulla mennen tullen. Molemmilla asemilla oli svenssonien lättä parkissa, ilmeisesti Y8. Ruotsin juna ajoi kulkusuunnassaan vasemmalle ja meikäläinen oikealle laiturille, silloin alkoi ihmetyttää kuljettajan paikka, jonka luulin periytyneen meille vääräkätisistä brittivetureista, mutta väärää raidetta liikkuvilla naapureilla kuljettaja istuu meikäläisen autokuskin paikalla. Opastimet ovat toki kuljettajan puolella molemmilla, mutta onko olemassa joku historiallinen syy tehdä erikätisiä vetureja eri maihin?

Ruotsissa ajetaan vasenta raidetta, Suomessa oikeaa. Syynä on kai se, että Ruotsissa oli vielä 60-luvullakin vasemmanpuoleinen liikenne. Muita maita, joissa junat ajavat vasenta raidetta ovat Italia, Portugali, Irlanti, Iso-Britannia, Ranska, Slovenia, Luxemburg ja Belgia. Kts. http://www.bueker.net/trainspotting/voltage_map_europe.php .

EDIT { Vuosi = Vuosi - 10; }


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Niklas Savinsaari - Kesäkuu 21, 2012, 16:39:40
...että Ruotsissa oli vielä 70-luvullakin vasemmanpuoleinen liikenne.

Paitsi, että, http://www.youtube.com/watch?v=pVR85jpTcn8  ::)


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Kesäkuu 21, 2012, 20:30:51
Perinteisesti eri Euroopan valtiot ovat tehneet kaikkensa, ettei naapurimaan kalusto vaan kykenisi ajamaan oman maan verkolla. Teknisiä eroavaisuuksia on radassa, opastimissa ja itse kalustossa. Yhteentoimivuus on vasta 90-luvun hapatusta. Kyllähän sitä nyt täytyy vähintään veturi vaihtaa joka rajalla, vaikka vaunut voisivatkin rajat ylittää.


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Johannes Erra - Kesäkuu 23, 2012, 23:06:57
Se TKAB:n lättä oli alun perin TGOJ:lle rakennettu lättätyyppinen sähköjuna. TKAB:lla juna oli käytössä litteralla X20 ja numerolla 202. Tämä nimenomainen juna poistui ajosta vuonna 2009, ja oli Ruotsin viimeinen lättä yhtään mitään sorttia muutoin kuin museoliikenteessä tai ratatyökalustoksi muutettuna.

SJ:n viimeiset lättähatut olivat dieselmoottorijunat sarjasta Y7, ne poistuivat säännöllisestä liikenteestä vuonna 1988 kuten Suomessakin. Viimeinen vakinaisen liikenteen rata oli muistaakseni Ulricehamn-Limmared-Sjötofta.

Ruotsalaisen jarnvag.netin kuvauksia eri sarjoista:

TGOJ:n sähkölätät:
http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/utgangna-motorvagnar/x20

SJ:n sähkölätät:
http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/utgangna-motorvagnar/x16

SJ:n diesellätät:
normaaliraiteiset:
http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/utgangna-motorvagnar/y6
kapearaiteiset:
http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/utgangna-motorvagnar/yp


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Jouko Järvinen - Kesäkuu 24, 2012, 15:45:33
Se TKAB:n lättä oli alun perin TGOJ:lle rakennettu lättätyyppinen sähköjuna. TKAB:lla juna oli käytössä litteralla X20 ja numerolla 202. Tämä nimenomainen juna poistui ajosta vuonna 2009, ja oli Ruotsin viimeinen lättä yhtään mitään sorttia muutoin kuin museoliikenteessä tai ratatyökalustoksi muutettuna.
Olikos näitä nimenomaisia lättiä siis vain tämä yksi, kuten mainittu TKAB-?


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 25, 2012, 05:29:35
Se TKAB:n lättä oli alun perin TGOJ:lle rakennettu lättätyyppinen sähköjuna. TKAB:lla juna oli käytössä litteralla X20 ja numerolla 202. Tämä nimenomainen juna poistui ajosta vuonna 2009, ja oli Ruotsin viimeinen lättä yhtään mitään sorttia muutoin kuin museoliikenteessä tai ratatyökalustoksi muutettuna.
Olikos näitä nimenomaisia lättiä siis vain tämä yksi, kuten mainittu TKAB-?

Noita monivaunuisia sähkölättiä on ollut reilut 10 kappaletta, mutta vain tuo yksi on enää ajossa. Näin meille kertoo http://sv.wikipedia.org/wiki/X20 .


Otsikko: Vs: Ruotsin omat lättähatut
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Kesäkuu 26, 2012, 10:39:07
Näkyy olleen kolme kappaletta noita nelivaunuisia junia ja kymmenen kaksivaunuista. Myöhemmin on muutostyönä tehty yksi kolmivaunuinen yksikkö.

Huomattakoon, että näissä nokan muoto ja tuulilasien korkeus stemmaa aika tarkkaan suomalaisiin Lättiin ja poikkeaa perinteisestä ruotsalaisesta.

Olen monesti leikkinyt ajatusleikkejä 1930-luvulla alkaneesta Suomen ratojen sähköistämisestä ja mieleeni on tullut, että jos näin olisi käynyt, meillä olisi saattanut olla esim. noita kaksivaunuisia sähkölättiä vastaavaa kalustoa täälläkin. Miltähän nuo näyttäisivät suomalaisessa värityksessä?  :)

Varsin kiintoisia pelejä eritoten nämä sähköversiot.