Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Havainnot => Aiheen aloitti: Nalle Fyrqvist - Toukokuu 14, 2009, 19:08:05



Otsikko: Hurujen toimituksen aloittamisesta 50 vuotta
Kirjoitti: Nalle Fyrqvist - Toukokuu 14, 2009, 19:08:05
Tänään tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä kun (ex.Hr12) Dr12-tyyppisten vetureiden luovutus VR:lle alkoi.

Aika kuluu äkkiä, kohta nämä veturit ovat jo olleet 20 vuotta pois kaupallisesta liikenteestä.


Otsikko: Vs: Hurujen toimituksen aloittamisesta 50 vuotta
Kirjoitti: Teppo Niemi - Toukokuu 18, 2009, 10:58:23
Ja asiasta kerrottiin myös Yle Radio Suomessa Tänään viisi kymmentä vuotta sitten.


Otsikko: Vs: Hurujen toimituksen aloittamisesta 50 vuotta
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Toukokuu 18, 2009, 16:28:28
Koska huru 2216 täyttää 50 vuotta?


Otsikko: Vs: Hurujen toimituksen aloittamisesta 50 vuotta
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Toukokuu 19, 2009, 17:32:50
30 vuotta kaupallista liikennettä on veturille oikeastaan aika huomattavan vähän - etenkin siten että kalusto on _kokonaan_ poissa pelistä, eikä yhtäkään enää ole käytössä.
Miksi Hurut häipyivät niin nopeasti?


Otsikko: Vs: Hurujen toimituksen aloittamisesta 50 vuotta
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Toukokuu 19, 2009, 21:09:42
30 vuotta kaupallista liikennettä on veturille oikeastaan aika huomattavan vähän - etenkin siten että kalusto on _kokonaan_ poissa pelistä, eikä yhtäkään enää ole käytössä.
Miksi Hurut häipyivät niin nopeasti?
30 vuotta linjaliikenneveturille on aika pitkä aika tai ainakin hyvää keskitasoa. Vaihtoveturit ja veturit, jotka voidaan siirtää työjuniin ja muihin vähemmän säännöllisiin tehtäviin, elävät yleensä pitempään. Jos Suomessa käyttää Dv12-sarjaa mittatikkuna, niin pitää muistaa, että se on koko maailmanlaajuisesti pitkäikäisin dieselhydraulinen dieselveturisarja, ja jopa reilulla marginaalilla. Yht'äkkiä ei tule mieleen edes vastaavaan käyttöikään koko sarjan tasolla yltänyttä dieselsähköistä veturityyppiä. Huru12 oli raskas linjaliikenneveturi ja kaikkialla muuallakin ne ovat olleet lyhytikäisiä. Osittain siksi, että ne ovat jääneet vanhanaikaisiksi, osittain siksi, että pääradat on sähköistetty ja viimeisenä niittinä se, että ne ovat liian isoja ja raskaita tilapäishommiin.