Otsikko: Mikähän tämä oikein on? Kirjoitti: Juha Paulavuo - Elokuu 09, 2012, 16:56:03 Tuli vastaan netissä tämmöinen viritys ;D . vahva epäilys, että olisi neuvostoliiton tuotteita ?
Otsikko: Vs: Mikähän tämä oikein on? Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 09, 2012, 21:45:40 Sieltäpä sieltä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbojet_train Yhdysvalloissa ehtivät keksiä tuon ensin, joten kuten moni jännä asia tuohon aikaan, idea kopioitiin tietysti itänaapuriinkin. Otsikko: Vs: Mikähän tämä oikein on? Kirjoitti: Esko Ampio - Elokuu 09, 2012, 22:22:18 Aikamoiset viheltimet, sano! Laaja maa, pitkät etäisyydet..... :)
Otsikko: Vs: Mikähän tämä oikein on? Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 10, 2012, 09:32:21 Kuka nyt on kopioinut mitäkin ideaa... 8)
Eräs ongelma suurten nopeuksien kalustossa on voimansiirto, joka on hankala toteuttaa ja tuppaa myös tekemään vetoakselit huonosti liikkuviksi. Vaikka joku liikkuu pystysuunnassa mukavasti vielä 150 km/h nopeudessa, se ei riitä, jos on tarkoitus ajaa kolmeasataa. Niinpä eräs ratkaisu on unohtaa koko voimansiirto ja käyttää lentokoneen voimanlähdettä. 1920-30-luvun Saksassa moottorijunavelho Franz Kruckenberg käytti lentokonemoottoria ja potkuria "kiskozeppeliinin" rakentamisessa. Laite saavutti rautateiden nopeuden maailmanennätyksen 230 km/h vuonna 1930. http://en.wikipedia.org/wiki/Schienenzeppelin Mutta ei tämäkään täysin omaperäinen idea ollut, vaan proto löytyy taaskin Latviasta vuodelta 1917: http://en.wikipedia.org/wiki/Aerowagon |