Otsikko: Matkustajaliikenne K30 -raiteilla Kirjoitti: Tapio Arvola - Elokuu 17, 2012, 23:07:05 Tuli sunnuntaina lättämatkalla Hangossa mieleeni, että onko siellä Suomen viimeiset K30 -kiskoiset raiteet, jolla on kaupallista matkustajaliikennettä. Nämä raiteetkin ovat kai uhanalaisia.
Otsikko: Vs: Matkustajaliikenne K30 -raiteilla Kirjoitti: Jukka Viitala - Syyskuu 02, 2012, 03:10:49 Eikös Lätän alla ole K43 ja suorat sidekiskot siinä edessä? K30 oli ne pölkkyjä sitovilla malleilla olevat kiskot.
Otsikko: Vs: Matkustajaliikenne K30 -raiteilla Kirjoitti: Tapio Arvola - Syyskuu 02, 2012, 21:43:44 Tässä on kuva aseman kakkosraiteesta, jossa näkyvät myös liitokset. Puistokadun kevyen liikenteen tasoristeyksen kohdalla on K43 -kiskot, mutta siitä aseman suuntaan alkaa K30. Näin on mielestäni kakkos- ja kolmosraiteilla. Ykkösellä on K43, mutta raide ei näytä olevan käytössä. Henkilöliikenteen junat lähtevät siis kakkosraiteelta.
Otsikko: Vs: Matkustajaliikenne K30 -raiteilla Kirjoitti: Jukka Viitala - Syyskuu 04, 2012, 22:40:51 Onpas lättäpäinen kisko laiturin puolella ja sidekiskokin taitaa olla mutkalla. Hangossa ei ole näköjään osattu päättää, kiinnitetäänkö kisko ruuveilla vai nauloilla.
K30:llä oli muistaakseni kuvassa näkyvää sidekiskoa, joka naulattiin suoraan pölkkyyn (ilman aluslevyjä) ja mallia, jossa sidekiskon alareunaan oli koverrettu tila aluslevylle ja nauloille. Molempia oli kai myös K43:lle, mutta malli muuttui jossain vaiheessa suoraksi, eli halvemmaksi, jossa oli ura keskellä ruuvikantojen lukitsemiseksi. K30 sideruuvit olivat myös numeroa pienemmät, tuossa hankolaisessa taitaapi olla K43 ruuvit. Sidekiskoissa evoluutio muutti malleja kuten aluslevyissä ja pölkyissäkin, ratanaulakin on muuttanut mitoitustaan monesti. Oma lukunsa ovat routanaulat, joista pisimmät olisivat varmaan läpäisseet normi pölkyn. Onhan tuo kiskokin muuttunut muutamaan otteeseen... |