Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Jukka Viitala - Syyskuu 09, 2012, 22:58:42



Otsikko: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Jukka Viitala - Syyskuu 09, 2012, 22:58:42
Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: zige - Syyskuu 09, 2012, 23:09:32
Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.

Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 09, 2012, 23:22:39
Useita eri kalustotyyppejä on historian aikana ulkopuoliset yrittäneet saada liikkeelle. Ymmärtääkseni kukaan ei ole onneksi vielä onnistunut moisessa.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Jyrki Längman - Syyskuu 09, 2012, 23:41:29
22.07.1972 eräs henkilö onnistui saamaan HKR 5:n liikkeelle mutta ei tiennyt että miten kyseinen veturi pysäytetään josta oli seurauksena törmäys Jr11:sta. Tämä tapahtui Forssan ratapihalla. Sekä HKR5 ja Jr 11 on yhä käytössä jokioisten museorautatiellä. Jr11:n eli jarruvaunusta vaurioitui Forssan pään ovi joka tuolloin korvattiin umpiseinällä, kyseinen ovi on palautettu myöhemmin takaisin museorautatien toimesta.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Miika Hämynen - Syyskuu 10, 2012, 09:28:16
Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.

Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä.

http://yle.fi/uutiset/varkaat_yrittivat_vieda_veturin_kemissa/5403374 ainakin.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Syyskuu 10, 2012, 10:17:27
Onko sellaista päässyt tapahtumaan, että joku moraaliton hunsvotti olisi lähtenyt ajelulle veturilla tms? Muistelisin, että joskus joku olisi yrittänyt Dm 7:lla, mutta tuo oli kai juostu kiinni. Kansalaissodan aikaan molemmat osapuolet taisivat lähettää miehittämättömiä vetureita liikkeelle, mutta ilmeisesti höyry loppui ennen vahinkojen syntymistä.

Joskus taisi olla uutisissa että Dv12:lla oli yritetty käynnistää ja ajaa, siinä onnistumatta.. Muistaakseni oli Dv12, mutta vähän tuolla muistin hämärissä tämä.

Iltasanomat (12/8-2006) (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335171048.html) muistaa, että joku ajeli Jyväskylässä 130 metriä, kunnes rautatiematka tyssäsi raiteensulkuun. Muistelisin, että siellä olisi ollut vastaavia tapauksia parikin. En nyt kuitenkaan löydä googlesta vahvistusta kuin tuohon yhteen keissiin.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 10, 2012, 16:27:14
11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 10, 2012, 20:03:09
Tarinat kertoo kuljettajaoppilaaksi esittäytyneestä harrastajasta, joka lähti jonkun veturin päälle ja taisi onnistua ajamaan aika kauas... Sillä hetkellä ei vaan tainnut olla kuljettajakurssia.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Syyskuu 10, 2012, 20:17:22
Tarinat kertoo kuljettajaoppilaaksi esittäytyneestä harrastajasta, joka lähti jonkun veturin päälle ja taisi onnistua ajamaan aika kauas... Sillä hetkellä ei vaan tainnut olla kuljettajakurssia.

"Ei kortill' ajeta."


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 10, 2012, 20:23:48
11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä?


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 10, 2012, 21:04:39
11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä?
Siis veturi karkasi yksin. En tiedä mitään muuta kuin mitä kopioin Kontiomäen tallin tapahtumapäiväkirjasta.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Syyskuu 10, 2012, 21:31:48
11.9.1972 Kontiomäellä päivystäjänä toiminut Vr11 1810 lähti luvatta linjalle yksinään kohti Paltamoa. Siis ilman kuljettajaa tai koneapulaista. Karkumatka tyssäsi, kun eteen tuli Tka-Rto -ratakuorma-auto. Sv12 2514 (asianmukaisesti miehitettynä) haki karkulaisen takaisin.
Mikäs juttu tässä on kyseessä?
Siis veturi karkasi yksin. En tiedä mitään muuta kuin mitä kopioin Kontiomäen tallin tapahtumapäiväkirjasta.

Vr11-vetureiden pakosallemenemisistä on juttua kuvan 47200 (http://www.vaunut.org/kuva/47200) yhteydessä. Suora lainaus vek evp. A. Laajalahden kommentista: "Muutama Dv11 karkasi omille teilleen,tehonsäätökampi siirtyi huomaamatta pois jarru asennosta päämoottorin rynkytyksessä tyhjäkäynnillä,vuotavat jarrusylinterit ja ryömintämomentti huolehti lopusta.Kahvitauko voi päättyä ikävään ilmoitukseen:Tais olla teidän veturi joka menee yksin tuolla linjalla."

Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön (http://www.v2.fi/arvostelut/viihde/836/Unstoppable--pysayttamaton/), joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 10, 2012, 21:50:49
Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön (http://www.v2.fi/arvostelut/viihde/836/Unstoppable--pysayttamaton/), joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty.

En suosittele sellaiselle, joka pitää realistisesta tarinankerronnasta... :)


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Ari Palin - Syyskuu 10, 2012, 23:03:19
Luvattomia käyttöönottoja on näemmä tapahtunut melko montakin, mutta kaappauksia vain yksi. Hiekkaharjussa virolainen mies kaappasi 18.7.1998 Riihimäelle matkalla olleen H-junan vetämällä hätäjarrusta, jolloin juna pysähtyi hieman Hiekkaharjun aseman pohjoispuolelle. Kaappari linnoittautui ohjaamoon kuljettajan jäädessä ulkopuolelle ja vaati päästä junalla Pohjois-Norjaan. Poliisi pakotti kaapparin ulos kyynelkaasupanoksella, joka ammuttiin sivulasin läpi ohjaamoon. Kaapattu yksikkö oli muistaakseni Sm2 6100+6300. Mm. Korson asemalla kuulutettiin junaliikenteen olevan poikki Tikkurilan ja Keravan välillä ja syyksi tekninen vika. :)


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Toni Hartonen - Syyskuu 11, 2012, 06:20:04
"tekninen vika".. Tätä olen monesti kummastellut kun miksi kuulutuksissa pitää vääristellä asioita monesti kun on ongelmia. No jonkinsortin maantapa kai kun esiintyy mm. julkisessa hallinnossa laajalti ;D


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Tehanu Tapola - Syyskuu 11, 2012, 06:30:11
Satuinpa katsomaan tänään "lakanapäivän" ratoksi aiheeseen liittyvän elokuvan Unstoppable - Pysäyttämätön (http://www.v2.fi/arvostelut/viihde/836/Unstoppable--pysayttamaton/), joka väittää olevansa tositapahtumiin perustuva. Tiedä sitten kuinka paljon tapahtunutta on venytelty ja väritelty.
Tässä on kuvaus alkuperäisistä tositapahtumista:  http://en.wikipedia.org/wiki/CSX_8888_incident

Hollywoodin tapaan kertomusta on dramatisoitu, mutta yllättävän paljon yhtäläisyyksiä siinä on!


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Antti Rautiainen - Syyskuu 22, 2012, 01:27:34
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Elokuu 31, 2025, 17:36:37
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?


Jenkeissähän oli jokin iso dieseli ollut karkuteillä aika pitkän matkaa, Valittujen Palojen kertomuksen mukaan. Muistan jutussa mainitun erään ratapihan: Rutland.

Joskus 1970-luvulla oli Toijalassa joku kaljapöhnäinen varusmies sählännyt jonkun matkaa lätän puikoissa. Sekin matka jäi lyhyeksi, vissiinkin kun kuolleen miehen poljin oli toiminut. Aamulehdessä oli tapauksesta uutisoitu.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Simo Virtanen - Elokuu 31, 2025, 19:47:26
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?


Jenkeissähän oli jokin iso dieseli ollut karkuteillä aika pitkän matkaa, Valittujen Palojen kertomuksen mukaan. Muistan jutussa mainitun erään ratapihan: Rutland.

Joskus 1970-luvulla oli Toijalassa joku kaljapöhnäinen varusmies sählännyt jonkun matkaa lätän puikoissa. Sekin matka jäi lyhyeksi, vissiinkin kun kuolleen miehen poljin oli toiminut. Aamulehdessä oli tapauksesta uutisoitu.

00-luvulla Jyväskylässä joku baarista tullut humalaveikko nousi deeveriin ja sai sen ilmeisesti liikkeellekin vai jäikö vain yritykseksi?


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Leevi Halonen - Elokuu 31, 2025, 20:09:22
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?


Jenkeissähän oli jokin iso dieseli ollut karkuteillä aika pitkän matkaa, Valittujen Palojen kertomuksen mukaan. Muistan jutussa mainitun erään ratapihan: Rutland.

Joskus 1970-luvulla oli Toijalassa joku kaljapöhnäinen varusmies sählännyt jonkun matkaa lätän puikoissa. Sekin matka jäi lyhyeksi, vissiinkin kun kuolleen miehen poljin oli toiminut. Aamulehdessä oli tapauksesta uutisoitu.

00-luvulla Jyväskylässä joku baarista tullut humalaveikko nousi deeveriin ja sai sen ilmeisesti liikkeellekin vai jäikö vain yritykseksi?

Sai liikkeelle ja veturi suistui kiskoilta.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Elokuu 31, 2025, 20:55:36
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?


Jenkeissähän oli jokin iso dieseli ollut karkuteillä aika pitkän matkaa, Valittujen Palojen kertomuksen mukaan. Muistan jutussa mainitun erään ratapihan: Rutland.

Joskus 1970-luvulla oli Toijalassa joku kaljapöhnäinen varusmies sählännyt jonkun matkaa lätän puikoissa. Sekin matka jäi lyhyeksi, vissiinkin kun kuolleen miehen poljin oli toiminut. Aamulehdessä oli tapauksesta uutisoitu.

00-luvulla Jyväskylässä joku baarista tullut humalaveikko nousi deeveriin ja sai sen ilmeisesti liikkeellekin vai jäikö vain yritykseksi?

Sai liikkeelle ja veturi suistui kiskoilta.

Jyväskylässä matka pysähtyi raidesulkuun, ei voi muuta kuin nauraa noiden tempauksille...


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: John Lindroth - Syyskuu 01, 2025, 02:59:16
Nauru pidentää ikää!


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Kari Haapakangas - Syyskuu 01, 2025, 08:42:24
Rautaruukin karkuriveturi on toki viime vuosien kuuluisin "junakarkuri". Ehti Rautaruukilta Pattijoelle asti ennen karkurin tavoittamista.

ja ei, siinä ei ollut ihmiskäsi ohjaamassa...

https://www.kaleva.fi/veturi-lahti-mystisesti-liikkeelle-rautaruukilta-p/1911615


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Syyskuu 02, 2025, 08:50:32
Nauru pidentää ikää!

Ellei nyt ihan kuollakseen naura...?


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Kari Haapakangas - Syyskuu 02, 2025, 10:44:18
Nauru pidentää ikää!

Ellei nyt ihan kuollakseen naura...?

Jeh, me ollaan sellaisia iloisia tyyppejä!
Juu, moni vanja on nauranut ihan kuollakseen meidän seurassamme.

-Ryhmy ja Romppainen-


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Tauno Hermola - Syyskuu 02, 2025, 23:58:38
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?

Jenkeissähän oli jokin iso dieseli ollut karkuteillä aika pitkän matkaa, Valittujen Palojen kertomuksen mukaan. Muistan jutussa mainitun erään ratapihan: Rutland

Muistan tämän jutun, jostain 60-luvulta. Karkulainen otettiin kiinni ajamalla toinen veturi edelle, josta toinen kuljettaja nousi veturiin; ohjaamo oli tyhjä ja vivut normaalissa ajoasennossa. Koska karannut veturi kulki pimeässä ilman valoja, eikä edelle ajaneen veturin miehistö tiennyt tätä, oli vetureiden kohtaaminen varsin raju ja mm. konepeittoja putosi vetureiden väliin, vaikeuttaen kulkua veturista toiseen.

Tapaus mainitaan Wikipediassa artikkelissa Runaway train (https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_train) nimellä 'Jersey Central "ghost engine" incident'.

Toinen tarina.

Työpaikan kahvihuoneessa, joskus 70-luvulla, muuan DI kertoi, kuinka he teekkariporukalla kulkiessaan huomasivat ratapihalla höyryssä olevan veturin ja päättivät kokeilla, saisiko sen liikkeelle. Ei kuulemma ollut vaikeaa. Eivät sitten enää tarkkaan muistaneet, mistä veturin olivat ottaneet ja vähän kuulemma huoletti, ettei veturi jäänyt johonkin vaaralliseen paikkaan, liikennöidylle raiteelle.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Syyskuu 03, 2025, 04:21:30
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?

Jenkeissähän oli jokin iso dieseli ollut karkuteillä aika pitkän matkaa, Valittujen Palojen kertomuksen mukaan. Muistan jutussa mainitun erään ratapihan: Rutland

Muistan tämän jutun, jostain 60-luvulta. Karkulainen otettiin kiinni ajamalla toinen veturi edelle, josta toinen kuljettaja nousi veturiin; ohjaamo oli tyhjä ja vivut normaalissa ajoasennossa. Koska karannut veturi kulki pimeässä ilman valoja, eikä edelle ajaneen veturin miehistö tiennyt tätä, oli vetureiden kohtaaminen varsin raju ja mm. konepeittoja putosi vetureiden väliin, vaikeuttaen kulkua veturista toiseen.

Tapaus mainitaan Wikipediassa artikkelissa Runaway train (https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_train) nimellä 'Jersey Central "ghost engine" incident'.

Toinen tarina.

Työpaikan kahvihuoneessa, joskus 70-luvulla, muuan DI kertoi, kuinka he teekkariporukalla kulkiessaan huomasivat ratapihalla höyryssä olevan veturin ja päättivät kokeilla, saisiko sen liikkeelle. Ei kuulemma ollut vaikeaa. Eivät sitten enää tarkkaan muistaneet, mistä veturin olivat ottaneet ja vähän kuulemma huoletti, ettei veturi jäänyt johonkin vaaralliseen paikkaan, liikennöidylle raiteelle.


Itseäni kyllä ihmetyttää tuo "teekkaritempaus". Asemilla ja ratapihoilla aina kuitenkin oli lukuisia silmäpareja näkemässä ja ilmoittamassa matalalla kynnyksellä poikkeustapauksista.

Herra Taunon kertoma "Jersey Central"-tapaus on täyttä asiaa, mutta muistelisin VP:n kertomuksen koskeneen kauempana keskilännessä sattunutta karkulaisjunan tapausta. Se oli vaikutuksiltaankin aika huomattava.


Otsikko: Vs: Luvaton käyttö
Kirjoitti: Tauno Hermola - Syyskuu 03, 2025, 15:25:02
Muistan itse kans et olis jossain ulkomailla lähteny veturi karkuteille? oiskohan just tuo tapaus? joku elokuvakin olis ollu?

Jenkeissähän oli jokin iso dieseli ollut karkuteillä aika pitkän matkaa, Valittujen Palojen kertomuksen mukaan. Muistan jutussa mainitun erään ratapihan: Rutland

Muistan tämän jutun, jostain 60-luvulta. Karkulainen otettiin kiinni ajamalla toinen veturi edelle, josta toinen kuljettaja nousi veturiin; ohjaamo oli tyhjä ja vivut normaalissa ajoasennossa. Koska karannut veturi kulki pimeässä ilman valoja, eikä edelle ajaneen veturin miehistö tiennyt tätä, oli vetureiden kohtaaminen varsin raju ja mm. konepeittoja putosi vetureiden väliin, vaikeuttaen kulkua veturista toiseen.

Tapaus mainitaan Wikipediassa artikkelissa Runaway train (https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_train) nimellä 'Jersey Central "ghost engine" incident'.

Toinen tarina.

Työpaikan kahvihuoneessa, joskus 70-luvulla, muuan DI kertoi, kuinka he teekkariporukalla kulkiessaan huomasivat ratapihalla höyryssä olevan veturin ja päättivät kokeilla, saisiko sen liikkeelle. Ei kuulemma ollut vaikeaa. Eivät sitten enää tarkkaan muistaneet, mistä veturin olivat ottaneet ja vähän kuulemma huoletti, ettei veturi jäänyt johonkin vaaralliseen paikkaan, liikennöidylle raiteelle.


Itseäni kyllä ihmetyttää tuo "teekkaritempaus". Asemilla ja ratapihoilla aina kuitenkin oli lukuisia silmäpareja näkemässä ja ilmoittamassa matalalla kynnyksellä poikkeustapauksista.

Herra Taunon kertoma "Jersey Central"-tapaus on täyttä asiaa, mutta muistelisin VP:n kertomuksen koskeneen kauempana keskilännessä sattunutta karkulaisjunan tapausta. Se oli vaikutuksiltaankin aika huomattava.

En tuohon muuta osaa kommentoida, mutta ennen Wikipedia-linkkiä kirjoittamani teksti perustui täysin siihen, mitä Valittujen Palojen artikkelista muistan. Englanninkielinen juttu näyttää löytyvän netistä Popular Science lehdestä, VP:n 'sisarlehti'?

Tuo "kauempana keskilännessä" tapahtunut pitäisi varmaan olla tuossa Wikipedian listassa, jos vielä oli "vaikutuksiltaankin aika huomattava".