Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Toni Aitta - Syyskuu 25, 2012, 11:47:09



Otsikko: Oulu - Kontiomäki -radan peruskorjauksella kiire
Kirjoitti: Toni Aitta - Syyskuu 25, 2012, 11:47:09
Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus kaipaa pikaista perusparannusta.

Radan perustuksen korjaaminen, nykyisten puupölkkyjen korvaaminen betonipölkyillä ja kiskojen uusiminen olisi aloitettava kahden vuoden sisällä.

- Rataosuudella kunnossapito on hoidettu hyvin, mutta radan rakenne ei kestä montaa vuotta, sanoo kolmekymmentä vuotta radan parannustöitä tehnyt työnjohtaja Pauli Seppänen.

Keväisin Oulun ja Kontiomäen välisellä radalla on routavaurioiden takia ollut monia myöhästymisiä. Kontiomäen ja Ämmänsaaren väliselle raskaan puutavaraliikenteen rasittamalle rataosuudelle kaivataan myös peruskorjausta.

- Muut Sotkamossa ja Vartiuksessa olevat Kainuun rataosuudet ovat hyvässä kunnossa, sanoo Seppänen.

Seppäsen johtama neljän miehen ryhmä on uusinut Kainuun rataosuuksilla tämän kesän aikana kilometripylväät ja paikantamismerkit, samalla radalla olleet pienet virheet on huomioitu ja korjattu. Kilometripylväät ja paikannusmerkit vaihdetaan kaikilla rataosuuksilla koko Suomessa tämän vuoden aikana.

Lähitulevaisuudessa liikennevirastolle aiheuttaa kovan ponnistuksen Kontiomäki – Iisalmi - Ylivieska radan sähköistys.

- Rata on muuten kunnossa, mutta työtä teettävät osuudella olevat monet radanylistyskohdat, kertoo Pauli Seppänen.

Lähde: Yle Oulu
http://yle.fi/uutiset/oulu_-_kontiomaki_-radan_peruskorjauksella_kiire/6304823

Nykyisellä tahdilla jos 2030 mennessä saavat perusparannettua niin on ihme.


Otsikko: Vs: Oulu - Kontiomäki -radan peruskorjauksella kiire
Kirjoitti: Marko Vornanen - Syyskuu 25, 2012, 13:05:02
Kontiomäki-Iisalmi on jo saanut sähkönsä pari vuotta sitten :)


Otsikko: Vs: Oulu - Kontiomäki -radan peruskorjauksella kiire
Kirjoitti: Teppo Niemi - Syyskuu 25, 2012, 13:26:26
uutinen antaa kyllä hyvän kuvan Ylen uutistoimittajien tiedoista. Laitoin Ylelle palautetta (linkit Liikenneviraston väylätietoihin. Odotan mielenkiinnolla, mitä vastaavat, vai vastaaaavatko ollenkaan.


Otsikko: Vs: Oulu - Kontiomäki -radan peruskorjauksella kiire
Kirjoitti: Harri Junttila - Syyskuu 25, 2012, 13:41:43
Oulu-Kontiomäki välillä on myös huonona puolena pitkät suojavälit kun liikennepaikkojen välillä ei ole suojastusopastimia joten se rajoittaa aika paljon radan kapasiteettia.


Otsikko: Vs: Oulu - Kontiomäki -radan peruskorjauksella kiire
Kirjoitti: Mika Hakala - Syyskuu 25, 2012, 17:30:22
Miten niin kaipaa kiireellisiä toimen piteitä? Radan, jolla sallittu huppunopeus >100km/h, ei ole sillä perusteella ykköslistalla. Tokihan se investoinneissa on tavaraliikenteen väylänä prioriteetissä tervein järjin ylempänä kuin monet PK-seudun rataosuudet, jotka eivät vientituotteita kuljeta yhtään. Vain joitain vasemmistolaispuolueen äänestäjiä.

Mutta onko osuudella, jolla voi ajaa henkeä vaarantamatta noinkin korkeita nopeuksia, kansantaloudellisesti välttämätön investointi toteuttaa heti? Tuskinpa.


Otsikko: Vs: Oulu - Kontiomäki -radan peruskorjauksella kiire
Kirjoitti: Juha Mäkinen - Syyskuu 25, 2012, 19:10:57
Miten niin kaipaa kiireellisiä toimen piteitä? Radan, jolla sallittu huppunopeus >100km/h, ei ole sillä perusteella ykköslistalla. Tokihan se investoinneissa on tavaraliikenteen väylänä prioriteetissä tervein järjin ylempänä kuin monet PK-seudun rataosuudet, jotka eivät vientituotteita kuljeta yhtään. Vain joitain vasemmistolaispuolueen äänestäjiä.

Mutta onko osuudella, jolla voi ajaa henkeä vaarantamatta noinkin korkeita nopeuksia, kansantaloudellisesti välttämätön investointi toteuttaa heti? Tuskinpa.

Sehän se on, kun noinkaan korkeita nopeuksia(>100km/h) ei siellä routa-aikaan pysty ajamaan. Rakenne routii vuosittain parin kuukauden ajan ja silloin nopeudet ovat 50km/h ja sillä vauhdilla körötellään useita kymmeniä kilometrejä. Ja tilanne heikkenee joka kevät, kunnes pohja uusitaan rata-osalla.