Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Jaakko Hakala - Lokakuu 11, 2012, 06:54:27



Otsikko: Proxionin aloitus siirtyy
Kirjoitti: Jaakko Hakala - Lokakuu 11, 2012, 06:54:27
Proxionin aloitus tavaraliikenteessä siirtyy vuoteen 2014.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288506684455.html

MTV3:n uutisisten kuvassa oli Vempu, ilmeisesti Pasilan alapihalla(?)


Otsikko: Vs: Proxionin aloitus siirtyy
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Lokakuu 11, 2012, 07:29:05
Proxionin aloitus tavaraliikenteessä siirtyy vuoteen 2014.

Kas, ehdin näköjään uutisoimaan saman uutisen 10 minuuttia aikaisemmin  :D: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4722.msg33786/topicseen.html#msg33786


Otsikko: Vs: Proxionin aloitus siirtyy
Kirjoitti: MNa - Lokakuu 11, 2012, 12:10:35
Monopolit ovat pahasta ja kilpailu ihan suotavaa, mutta sekin voi johtaa joissain asioissa palvelun huononemiseen.
Tavaraliikenteessä kilpailu kaiketi rajoittuu lähinnä hintaan, mutta henkilöliikenteessä voisi ajatella eroja
mm junan palveluissa. Liikennetieheyteen ja pysähdyspaikkojen määrään on vaikea vaikuttaa kun niillä
samoilla raiteilla kuitenkin liikutaan.


Otsikko: Vs: Proxionin aloitus siirtyy
Kirjoitti: Oskari Kvist - Lokakuu 11, 2012, 14:58:13
Monopolit ovat pahasta ja kilpailu ihan suotavaa, mutta sekin voi johtaa joissain asioissa palvelun huononemiseen.
Tavaraliikenteessä kilpailu kaiketi rajoittuu lähinnä hintaan....

Niiden hinnalla on suuri merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille ja sitä kautta myös Suomen viennille. Joka vähän tökkii nyt ja ehkä kohta vähän enemmänkin, erinäisistä kotikutoisistakin syistä (rikkidirektiivi ja VR:n tuottavuusohjelma), ottamatta kantaa kuinka suuri vaikutus noilla nyt sitten onkaan ollut vientiin...

Ei kannata tehdä täällä kohta mitään jos polttoaineiden hinta nousee ja nousee kumipyöräliikenteessä, eikä sitä tukemassa ole kunnollista yhdistettyjen kuljetusten sekä yksityisraiteiden verkkoa (ja käyttäjiä syrjimätöntä sekä kohtuuhintaista palvelua ylipäänsä).

Myöskin päästörajoitustavoitteisiin pääseminen on yksi tekijä, johon ei todellakaan päästä ilman rautatietavaraliikenteen kilpailua. EU:n tasolta katsoen, koko ajan pitäisi enemmän ja enemmän tukea laiva-ja rautatieliikennettä kumipyöräliikenteen sijaan, mutta Suomessa rautatie-monopoliliikennöitsijä onkin tehnyt täysin päinvastaisia tekoja viime aikoina (tässä kymmenen vuoden sisällä..).

Harmillista että elinkeinoelämä ei ole tajunnut lähteä tuohon toiminnan rahoitukseen mukaan esim. pääomasijoitusten kautta, halvemmille ja joustavemmille (alle 10 vaunun erät ja yksittäiset vaunut) rautatiekuljetuksille kun on kysyntää nyt ja vielä enemmän tulevaisuudessa kun mahdollisesti liikenne otetaan päästökauppaan mukaan ja kumipyöräliikenne menettää kilpailuasemiaan kuljetuksissa.

Niin ja sitten vielä yksi tekijä, tuo turvallisuustodistusten vaatiminen yksityisraiteilta vuoden 2013 syksyyn mennessä. Se taitaa valitettavasti vaan hävittää osan yksityisraiteista (tai ainakin juridisesti kieltää niiden käytön), koska moni sellaisen haltija ei välttämättä sellaista halua, jaksa, tms.. teettää.

(Tuossa oisi jollekulle asiantuntijalle liikeidea, tehdä turvallisuustodistuksia vaatimuksineen yksityisraiteiden omistajille, kysyntää kun voi tulla kohta vähän enemmän, ehkä... Näin saataisiin myös yksityisraiteiden määrän vähenemistä jarrutettua. Jos joku vielä markkinoisi yksityisraiteiden omistajille tuota turvallisuustodistusten tekoa, niin siinä ois melko varmasti odotettavissa ainakin jonkun verran rahantuloa...)

Kummallisesti rautatiepuolen byrokratia vaan nousee ja nousee, mutta kumipyöräliikenne säilyy kohtuullisen ennallaan. Toki se taannoinen 5 cm:n kavennus rekoissa on osoitus että kyllä se sielläkin on mahdollista.