Otsikko: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 25, 2012, 07:57:45 "Henkilöliikenteen junayhteys Imatran ja Pietarin välillä on alkamassa ensi kesänä. Venäjän rautatieyhtiöltä tullut aloite liikennöinnin aloittamisesta on pitkällä: venäläisillä on aikataulut, hinnat ja kalusto. Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen pitää yhteyden avautumista ensi kesänä realistisena."
http://www.imatralainen.fi/artikkeli/167334-imatra-pietari-junan-yksityiskohdat-tasmentyvat-marraskuussa-milloin-liikkeelle Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Jyrki Talvi - Lokakuu 25, 2012, 17:43:02 Sangen mielenkiintoinen uutinen kun saadaan selvitettyä muutama, käytännön yksityiskohta. Kaakkois-Suomen elinkeino elämälle tämä on enemmän kuin, lotto voitto saataisiin turistit viipymään pisempään.
Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Juha Kutvonen - Lokakuu 26, 2012, 08:16:26 Toivottavasti Venäjän tulli on hankkeessa mukana, koska tällä hetkellä säännöllinen matkustajajunaliikenne Pelkolan kautta ei ole mahdollista.
Toinen "pieni" haaste on järjestää Imatrankosken tavara-asemalle matkustajaliikenteen fasiliteetit: laituri, valaitus, pysäköintialue, opasteet ym. ym. Toisaalta, jos suunniteltu liikenne tosiaan alkaisi, syntyisi Imatrankoskesta erikoinen matkustajaliikenteen saareke, jonne Imatran asemalta junalla päästäkseen pitäisi kiertää Kouvolan, Vainikkalan ja Viipurin kautta :) Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Riku Outinen - Lokakuu 26, 2012, 10:46:50 http://www.imatralainen.fi/artikkeli/168228-junakuvioista-venajan-kanssa-keskustellaan-imatralla-marraskuun-puolivalissa
"OAO ”RZD”, OAO ”FPK” ja Imatran kaupunki järjestävät yhteistyössä 13.11.2012 juhlajunamatkan Pietarista Imatralle ja 14.11.2012 kansainvälisen rautatieseminaarin "IMATRAINBORDER" Imatran Valtionhotellissa." Huhun mukaan kalustona tuossa Pietari-Imatra-junassa Aleksandr Nevski-vaunusto. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Lokakuu 26, 2012, 15:14:10 Olisiko mitään järkeä ajaa juna ennemmin Vainikkalan ja Luumäen kautta? Menisi ehkä hiukan nopeammin?
t. Rainer Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 26, 2012, 16:23:11 Olisiko mitään järkeä ajaa juna ennemmin Vainikkalan ja Luumäen kautta? Menisi ehkä hiukan nopeammin? Siihen pitäisi saada suomalaiset kuskit ja osallistumista VR:ltä. Imatra tavaraan voi venäläiset ajaa itse. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Jorma Rauhala - Lokakuu 26, 2012, 21:37:21 Siihen pitäisi saada suomalaiset kuskit ja osallistumista VR:ltä. Imatra tavaraan voi venäläiset ajaa itse. Ei RZD aja idästä päin Imatra Tavaraan vaan vain Imatrankoskelle. Imatrankoskelta Imatra Tavaraan voi ajaa VR, ja Ratarahtikin piakkoin, mutta jälkimmäinen vain tavaraliikennettä. Venäläinen matkustajajuna "Aleksanteri Nevalainen" tulee marraskussa (Viipurin-Imatran rautatien 120-vuotisjuhlat) siis reittiä Pietari-Viipuri-Antrea/Kamennogorsk-Enso/Svetogorsk-Imatrankoski-Imatra Tavara. Suomen osuudella Imatrankoski-Imatra Tavara junaa vetää luonnollisesti VR:n dieselveturi. Matkustajajunien rajanylitykseen (tuollakaan) ei ole mitään valtioiden välisiä sopimusesteitä, päinvastoin se on sallittua. Perimmäinen liikennöinnin hankaluus on se, että Tullilla ja Rajavartiolaitoksella ei ole näillä raja-asemilla kunnollisia valmiuksia ja tiloja tehdä rautatiematkustajien ja -kaluston tarkastuksia - ja sama ongelma on vielä suuremmassa määrin Venäjän Federaatiossa. Myöskään Imatrankoskella ei ole matkustajalaituria, mutta Imatra Tavarassa sellainen on säästynyt vanhalta ajalta. Kyseessä on merkittävä juhlatapahtuma, johon osallistuu kummastakin maasta poliittisia päättäjiä ja rautatieyhtiöiden johtoa. Kaupunkilaiset voivat tutustua junaan sen esittelytilaisuudessa. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 27, 2012, 18:35:28 Siihen pitäisi saada suomalaiset kuskit ja osallistumista VR:ltä. Imatra tavaraan voi venäläiset ajaa itse. Ei RZD aja idästä päin Imatra Tavaraan vaan vain Imatrankoskelle. Imatrankoskelta Imatra Tavaraan voi ajaa VR, ja Ratarahtikin piakkoin, mutta jälkimmäinen vain tavaraliikennettä. Kiitoksia korjauksesta, sotkin kuuppani sisällä Imatran tavararatapihat keskenään. :) Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Joona Packalén - Lokakuu 27, 2012, 19:39:18 Toisaalta onhan tuo hivenen huvittavaa; Noin viiden kilometrin siirtoa varten tarvitaan toinen veturi, kuljettaja ja konduktööri. Ja riittääkö muka Imatra Tavaran vanha 218 metrinen laituri? Helpointa olisi kai jättää koko juna Imatrankoskelle ja rakentaa sinne laituri. Siitä sitten pikkubusseilla ympäri Itä-Suomea.
Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Jorma Toivonen - Lokakuu 27, 2012, 22:22:54 2000-luvun vaihteessa Imatran Seudun Matkailu Oy järjesti junamatkoja Imatrankoskelta kannakselle venäläisellä kalustolla http://vaunut.org/kuvat/?s=820 , todella mielenkiintoisia retkiä olivat.
Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Timo Valtonen - Lokakuu 28, 2012, 00:07:36 Saman sarjan kuvan http://vaunut.org/kuva/33409?s=1 kommentit sivuavat otsikon asiaa.
Toivottavasti tämänkertainen hanke ei kaadu johonkin byrokraattiseen banaliteettiin. Jos kaikilla osapuolilla riittää hyvää tahtoa homma saadaan toteutettua. Sekä suomalaiset että venäläiset osaavat olla yhtä hankalia - tai joustavia - jos vain haluavat. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 28, 2012, 15:48:18 Mutta eikös Imatra ole aika laaja liikennepaikka - rajalta asemalle yhtä ja samaa Imatraa... Mikä rajoittaa venäläisten kulkemista asemalle saakka?
Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Jarmo Pyytövaara - Lokakuu 28, 2012, 19:29:43 No, kun se ei ole meillä tapana. :D
Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Toni Hartonen - Lokakuu 28, 2012, 23:47:30 Eiköhän noi veturiliiton äijät pidä huolen ettei tapahdu mitö on suunniteltu. Suomessa on vaan tapana toimia näin.
Ja VR:lle on myrkkyä kaikki liikenne mikä uhkaa pienemmässäkään määrin sen Allegro-liikennettä. Juhlajunan tasolle jää tämä hanke, niin paljon on erikoisolosuhteita vastassa. Anteeksi vaan Imatran kaupunki ja Kaakkois-Suomen elinkeinoelämä. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Juha Kutvonen - Lokakuu 29, 2012, 11:06:04 Luulenpa, että kaiken säännölliselle liikenteelle vaadittavan matkustajainfran polkaiseminen tyhjästä Imatrankoskelle, ja/tai Imatran T:n käyttäminen junien pääteasemana, vaatii hieman enemmän valmisteluaikaa kuin ensi kesään. Juhlapuheet ovat yksi ja konkreettinen tekeminen toinen asia.
Imatralla oli taannoin toinenkin rautatiehanke, joka kuivui kasaan kaikessa hiljaisuudessa. Tietääkö kukaan, mihin yksityisraiteen rakentaminen nykyisen valtion radan viereen Imatrankosken ja Svetogorskin välille lopulta kaatui? Siinäkin hankkeessa piti olla valmista hyvin pian, kunhan "muutama yksityiskohta" saadaan vielä neuvoteltua... Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 29, 2012, 14:14:27 Eiköhän noi veturiliiton äijät pidä huolen ettei tapahdu mitö on suunniteltu. Voitko kertoa, mihin perustat tämän arvelun? Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 29, 2012, 14:30:36 Eiköhän noi veturiliiton äijät pidä huolen ettei tapahdu mitö on suunniteltu. Voitko kertoa, mihin perustat tämän arvelun? Ehkä sillä arvelulla viitataan aiempiin tapahtumiin paljon aikaa sitten. En tosin osaa nyt yksilöidä, mihin niistä. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Lokakuu 29, 2012, 17:09:57 Ja VR:lle on myrkkyä kaikki liikenne mikä uhkaa pienemmässäkään määrin sen Allegro-liikennettä. Ottanet huomioon, että Allegroa ajaa molemmat operaattorit. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Lokakuu 30, 2012, 14:46:39 Imatralla oli taannoin toinenkin rautatiehanke, joka kuivui kasaan kaikessa hiljaisuudessa. Tietääkö kukaan, mihin yksityisraiteen rakentaminen nykyisen valtion radan viereen Imatrankosken ja Svetogorskin välille lopulta kaatui? Siinäkin hankkeessa piti olla valmista hyvin pian, kunhan "muutama yksityiskohta" saadaan vielä neuvoteltua... Etelä-Karjalan Liiton tuolloin myöntämään hankerahoitukseen (muistinvaraisesti 50%) ei löytynyt riittävästi yksityis- tai kuntarahoitusta. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Jorma Rauhala - Marraskuu 12, 2012, 19:08:44 http://www.imatra.fi/ sivulta löytyy mm.:
OAO ”RZD”, OAO ”FPK” ja Imatran kaupunki järjestävät yhteistyössä 13.11.2012 juhlajunamatkan Pietarista Imatralle ja 14.11.2012 kansainvälisen rautatieseminaarin ”IMATRAINBORDER” Imatran Valtionhotellissa. Yleisö pääsee tutustumaan Aleksanteri Nevskij -junaan Imatran tavara-asemalla 14.11.2012 klo 13-15. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Timo Valtonen - Marraskuu 13, 2012, 06:09:10 Hienoa, että asia etenee!
Kyseessähän on vain luonteva jatko jo olemassa olevalle Pietarin ja Viipurin väliselle liikenteelle, joka ei pahemmin hetkauta Allegron menestystä, vaan toisi uutta matkustajavirtaa muilta liikennemuodoilta. Pietarin ja Viipurin välisillä erikoiselektritshkoilla liikennettä tuskin voidaan hoitaa. Alexander Nevskin kalusto taas on liian järeää (lue: kallista käyttää lyhyeen päiväjunavuoroon). Miten olis jos Karelian Trains, Allegrot omistava yhteisyritys, hankkisi VR:ltä vanhoja sinisiä vaunuja, jotka sitten laitettaisiin nättiin kuntoon ja nimettäisiin vaikkapa Imatrankoski Expressiksi? Karelian Express ei myöskään olisi huono nimi. Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Jouni Hytönen - Marraskuu 21, 2012, 13:46:53 Seminaarin esitykset ovat ilmestyneet tänne (http://www.kehy.fi/fi/?id=78).
Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Timo Valtonen - Marraskuu 21, 2012, 17:40:23 Materiaali on todella mielenkiintoista. Venäjällä tuntuu olevan huikeita suunnitelmia,
rataverkkoa laajennetaan huomattavasti, ensi vuonna käyttöön otetaan kaksikerrosmatkustajavaunuja ja vuonna 2015 talgot kulkevat Moskovan ja Kiovan sekä Moskovan ja Berliinin väliä. Hauska historiallinen detalji oli, että vuonna 1900 Imatran ja Pietarin välillä olisi ollut 14 päivittäistä yhteyttä. Nyt otetaan rauhalisemmin, suunnitteilla on kaksi viikottaista junavuoroa, lauantaisin ja sunnuntaisin. Suomen tullin esityksessä mainittiin transitokonttikuljetusten uudelleen aloittaminen Siperian radalla (!?!). Eihän ole kuin muutama vuosi siitä, kun kerrottiin suorista konttijunista Kouvolasta Tyynen valtameren rannoille. FPK:n matkustajaliikenteen (ilmeisesti Venäjän rautateiden kaukoliikenne) load factoriksi (täyttöaste, siis käytetyt matkustajapaikat kaikista tarjolla olevista paikoista) ilmoitetaan 72%. Lentoliikenteessä tuollainen luku olisi aivan fantastinen. Vaikka täysiä koneita joskus onkin, joudutaan kuitenkin kuskaamaan tyhjiä tuolia paljon useammin. Mittaakohan VR tällaista arvoa vai vain kuljetettujen matkustajien määrää? Otsikko: Vs: Imatra-Pietari -junan yksityiskohdat täsmentyvät marraskuussa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 21, 2012, 21:34:12 FPK:n matkustajaliikenteen (ilmeisesti Venäjän rautateiden kaukoliikenne) load factoriksi (täyttöaste, siis käytetyt matkustajapaikat kaikista tarjolla olevista paikoista) ilmoitetaan 72%. Lentoliikenteessä tuollainen luku olisi aivan fantastinen. Vaikka täysiä koneita joskus onkin, joudutaan kuitenkin kuskaamaan tyhjiä tuolia paljon useammin. Mittaakohan VR tällaista arvoa vai vain kuljetettujen matkustajien määrää? Väittäisin, että mittaa. Sehän on sentään koko VR:n nyt vuoden vanhan "uuden lippujärjestelmän" pääpointti, että saadaan täsmällistä dataa junien käyttöasteista. |