Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Oskari Kvist - Marraskuu 09, 2012, 23:00:47



Otsikko: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Oskari Kvist - Marraskuu 09, 2012, 23:00:47
http://yle.fi/uutiset/kilpailuvirasto_selvittamaan_proxionin_ja_vrn_riitaa/6370922

"Proxion Train on jättänyt Kilpailuvirastolle selvityspyynnön siitä, estääkö VR monopoliasemallaan raiteilla kilpailun Suomessa. Proxion pitää VR:ää kiusantekijänä."

Hyvä että asiaa selvitellään kerrankin oikean ja puolueettoman tahon toimesta, toivotaan että tämä saisi VR:n viimein ruotuun järjettömyyden toteuttamisen tieltä. Ei olemassaolevan kaluston pikaisilla romutuksilla saavuteta muuta kuin mielipahaa ja sitä, että sen korvaavan uuden kaluston tuotantoon (ja tuotannon osaan elinkaaresta) kuluu CO2-päästöjä aika mittava määrä. VR:llä on olevinaan vihreä imago, ja parhaiten se toisi sitä imagoaan esille sillä, että kierrättäisi veto-ja vaunukalustoaan sellaisenaan myymällä tai vuokraamalla sitä muille.

Käytetyn rautatiekaluston markkinat toimivat muualla Euroopassa, miksi Suomessa pitää olla takapajulassa tämän asian suhteen?


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Timo Valtonen - Marraskuu 10, 2012, 10:28:41

Käytetyn rautatiekaluston markkinat toimivat muualla Euroopassa, miksi Suomessa pitää olla takapajulassa tämän asian suhteen?

Kiusa se on pienikin kiusa.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Mika Hakala - Marraskuu 10, 2012, 12:37:21
Toivon tosiaan että VR pamput pätyvät aina niin perinteisellään virka-aikanaan viinapäissään stereotypaalisten mannejen kanssa riitaan.

Koko Homma pitää lakkauttaa välittömästi! Sen pitää olla kerrasta poikki.  


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Marraskuu 10, 2012, 13:03:01
Kyllä tässä jotain koomistakin on tilanteessa. Ensin Proxion perustaa jonkun kolmen hengen kioskin, hakee valtiolta lupaa saada liikennöidä radoilla ja sitten alkaa vaatia VR:ltä kalustoa lainaksi ettei tarvitsisi itse investoida mihinkään.

There´s no business like business.

 ;)



Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Marraskuu 10, 2012, 13:13:53
Toivon tosiaan että VR pamput pätyvät aina niin perinteisellään virka-aikanaan viinapäissään stereotypaalisten mannejen kanssa riitaan.

Koko Homma pitää lakkauttaa välittömästi! Sen pitää olla kerrasta poikki.  

Kukahan nyt on viinapäissään?


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 10, 2012, 13:24:52
Kyllä tässä jotain koomistakin on tilanteessa. Ensin Proxion perustaa jonkun kolmen hengen kioskin, hakee valtiolta lupaa saada liikennöidä radoilla ja sitten alkaa vaatia VR:ltä kalustoa lainaksi ettei tarvitsisi itse investoida mihinkään.

There´s no business like business.

 ;)



Ei vaadi lainaksi, vaan vuokralle käypää hintaa vastaan. Siinä ei ole mitään koomista. Se on asiallista liiketoimintaa.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Toni Hartonen - Marraskuu 10, 2012, 13:30:27
Komissio varoittaa Deutsche Bahnia syrjimästä yksityistä kilpailijaa

Euroopan komissio on lähettänyt Saksan valtiolliselle rautatieyhtiölle Deutsche Bahn AG:lle (DB) väitetiedoksiannon, jonka mukaan DB on rikkonut yhteisön kilpailusääntöjä kieltäytymällä antamasta pienen saksalaisen kilpailijan käyttöön vetoyksikköä. Kieltäytymisen seurauksena Georg Verkehrsorganisationin (GVG) ja sen kumppanin, Ruotsin valtiollisen rautatieyhtiön Statens Järnvägarin (SJ), on lähes mahdotonta tarjota säännöllisiä rautatieliikenteen matkustajapalveluja Berliinin ja Malmön välillä. Koska kyse on erittäin tärkeästä rautatieyhteydestä Saksan ja Ruotsin välillä, asiakkaat kärsisivät palvelun lopettamisesta.

uutinen vuodelta 2001, VR lähellä tätä casea..Eli ei tässä turhaan huudella.
Ollaan Eu:ssa ja eletään yhteisillä säännöillä. Jokainen tajuaa että kilpailun estäminen on "rikos" Eu:ssa, Goal on se että pärjätään globaalissa kilpailussa.  Suomessa taistellaan siitä että pääseekö pieni Proxion markkinoille.
Vr pitää hajottaa vähintään 3-4 osaan , perustelut se että Suomessa kauppa kahden käsissä Kesko vs Sok ja sekin nähdään ongelmana kilpailun kannalta. Eikö VR:n johto näe metsää puilta ja todeta että meidän mielestä kilpailu sallittakoon heti ja vuokrataan vanhaa kalustoa. No he kai sitten tekevät "Gaddafit" lopulta. Tuumaakaan ei anneta periksi mutta kova tulee olemaan rytinä lupulta.




Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: MNa - Marraskuu 10, 2012, 14:40:05
Tätä asiaa on pyöritely vaikka kuinka, mutta eikö asia ole niin, että VR:llä ole mitään velvollisuutta vuokrata kalustoaan ulos. mutta jos firma toteaisi, että itse ei ole taloudellista ajaa, mutta kaluston vuokrauksesta voisi saada mukavan rahan, niin mikä ettei. Tätä nimitetään liiketoiminnaksi.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Tuomas Myllylä - Marraskuu 10, 2012, 15:32:56
Kyllä tässä jotain koomistakin on tilanteessa. Ensin Proxion perustaa jonkun kolmen hengen kioskin, hakee valtiolta lupaa saada liikennöidä radoilla ja sitten alkaa vaatia VR:ltä kalustoa lainaksi ettei tarvitsisi itse investoida mihinkään.

There´s no business like business.

 ;)



Kuka vaatii? Sanaa "vaatiminen" on havaintojeni mukaan käytetty lähinnä Talouselämän tekemässä lehtijutussa, jossa haastateltavana oli VR Groupin toimitusjohtaja : )


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Mikko Tarkiainen - Marraskuu 10, 2012, 15:49:45

Vr pitää hajottaa vähintään 3-4 osaan , perustelut se että Suomessa kauppa kahden käsissä Kesko vs Sok ja sekin nähdään ongelmana kilpailun kannalta. Eikö VR:n johto näe metsää puilta ja todeta että meidän mielestä kilpailu sallittakoon heti ja vuokrataan vanhaa kalustoa. No he kai sitten tekevät "Gaddafit" lopulta. Tuumaakaan ei anneta periksi mutta kova tulee olemaan rytinä lupulta.

Eiköhän VR hoitele aivan omin voimin hajoamisensa. VR:n tulevaisuuden visio taitaa olla pelkkä matkustajaliikenne operaattorina oleminen, ja kilpailu lentoliikennettä vastaan. Uusi yritysilmekin on kuin jostain lentoyhtiöstä.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Simo Virtanen - Marraskuu 10, 2012, 18:10:44
Tätä asiaa on pyöritely vaikka kuinka, mutta eikö asia ole niin, että VR:llä ole mitään velvollisuutta vuokrata kalustoaan ulos. mutta jos firma toteaisi, että itse ei ole taloudellista ajaa, mutta kaluston vuokrauksesta voisi saada mukavan rahan, niin mikä ettei. Tätä nimitetään liiketoiminnaksi.

Ei ole noin yksinkertaista, kun ollaan läntisessä markkinatalousmaassa. Ongelma tai taikasana (miten sen kukin näkee) on määräävä markkina-asema ja sen väärinkäytön kielto.

Esimerkiksi meijerialalla Valiolla on todettu olevan monissa tuoteryhmissä määräävää markkina-asema ja Kilpailuvirasto on asettanut moninaisia ehtoja Valion laajentumiselle ja toiminnalle. Esimerkkinä ensimmäinen googlen löytämä Kilpailuviraston päätös, joka on mielenkiintoista luettavaa edes vähän asiasta kiinnostuneille: http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/suomi.cgi?luku=tiedotteet&sivu=tied/t-2000-194

Jos pari mielenkiintoista ehtoa poimitaan:

Lainaus
Valion kilpailijat voivat ostaa Valiolta vuosittain yhteensä enintään 150 milj. l raakamaitoa. Maito voidaan ostaa myös kuorittuna maitona, vakioituna maitona tai kermana. Raakamaidon myyntihintana käytetään Valion oman meijerialan teollisuuden keskimääräistä ostohintaa.

Lainaus
Valio sitoutuu tarjoamaan mahdollisesti suljettavat tuotantolaitokset tai niiden laitteet myyntiin ilman käyttörajoituksia.

Tuollaisia ehtoja voi kuvitella myös VR-konsernille sälytettäväksi ja konsernin johdossa ollaan taatusti tietoisia tuollaisesta "uhasta". Tähän asti on tietysti ollut kohtuullisen turvallista, kun kilpailijoita ei ole ollut. Mutta, nyt on ja asia on taatusti laittanut puntit tutisemaan VR:ssä.

Luuleeko joku, ettei deevereiden romutuksella ollut mitään tekemistä tuollaisten ehtojen kanssa? Eipä tarvitse vuokrata vetureita, kun ovat jo naulatehtaalla. Ei ollut sattumaa, että hitsipillit sytytettiin pikapikaa Proxion syntymisen aikoihin..

Näin veronmaksajan näkökulmasta äärimmäisen härskiä toimintaa ja täysin anteeksiantamatonta, että poliitikot sallivat tuollaisen hävittämisen. VR-konsernissa tietysti puolustaudutaan ja kerrotaan VR:n olevan liiketaloudellisesti toimiva yksityinen oikeushenkilö. Tuossa tilanteessa kannattaa pelata niillä bisneskorteilla, kun taas jossakin muussa kohtaa kerätään sympatiaa "lähes viranomainen" statuksella.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Marraskuu 10, 2012, 18:45:06
Luuleeko joku, ettei deevereiden romutuksella ollut mitään tekemistä tuollaisten ehtojen kanssa? Eipä tarvitse vuokrata vetureita, kun ovat jo naulatehtaalla. Ei ollut sattumaa, että hitsipillit sytytettiin pikapikaa Proxion syntymisen aikoihin..

Ymmärtäisin kaluston romuttamisesta syntyvän kohun, jos romutuslistalla olisi esim. 80-luvun lopulla rakennettuja IC-vaunuja, jotka ovat edelleen täysin käyttökelpoisia mutta sitä en ymmärrä, että kohu nousee, kun romuttamolle viedään 40-45 vuotta vanhaa kalustoa, joka alkaa jo yleisössäkin herättää suoranaista närkästystä ikääntymisellään ja saastepäästöillään. Toiseksi liikenteestä poistettu kalusto ei säily kauaa käyttökelpoisena, jos sitä ei huolleta tai varata asianmukaisia säilytystiloja, joten siitäkin aiheutuu kustannuksia. Tai voidaanhan vanha kalusto tietysti pitää liikenteessäkin mutta sitten täytynee pidättäytyä uuden kaluston hankinnalta eli jättää junaliikenne kehittämättä, joka pitkällä aikavälillä on varma tuhon tie.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Marraskuu 10, 2012, 22:08:18
Nostiko kukaan tai mikään taho 3 vuotta sitten älämölöä muista kuin tunnesyistä, kun VR päätti romuttaa elinkaarensa loppupuolella olevat huonokuntoisimmat Dv12-veturit. Tuskin Proxionin kannattaa haikailla romuletkan http://vaunut.org/kuva/59244 perään. Mieluummin kai sitä hankkii, vaikkakin kalliimmalla hinnalla, uudempia, vähemmän käytettyjä ja ehkä myös tehokkaampia vetureita, joita ei tarvitse remonteerata vähän väliä.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Marraskuu 11, 2012, 15:05:30
Kun on toimivat rautatiekaluston jälkimarkkinat, niin syntyy myös kalustoa kunnostavia ja huoltavia yksityisiä korjaamoita. Ruotsissa yksityisillä operaattoreilla on paljon 60-70-lukuista kalustoa, joka on jo päättänyt varsinaisen elämäntyönsä SJ:llä, DSB:llä, NSB:llä, DB:llä, ÖBB:lle jne.

Vaikka vanhaa kalustoa ei enää kannata pitää kaikkein kovimmassa käytössä, niin vanhatkin My-, Mx-, T43- jne veturit jaksavat hyvit mennä jolkotella hissukseen jollain sivuradalla 5-10-vaunuisen tavarajunan kanssa. Siihen työhön ei kannata hankkia uusinta ja tehokkainta kalustoa.

Vasta silloin, kun saadaan suuremman luokan tehtäviä, kannattaa satsata uusiin vetureihin. Hyvinä esimerkkeinä Ruotsista esim. LKAB ja Hector Rail.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Jyrki Talvi - Marraskuu 11, 2012, 20:00:24
Ei kun käytöstä poistettu kalusto, joko vaunujen tai vetureiden taivaaseen. Eli romutukseen ja aika kultaa muistot.


Otsikko: Vs: Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa
Kirjoitti: Juha Kutvonen - Marraskuu 12, 2012, 13:44:46
Proxionin akuuttiin kalusto-ongelmaan ei Kilpailuvirastosta ole kuitenkaan apua - selvitys valmistuu vasta vuoden kuluttua...