Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Mikael Sahervo - Joulukuu 01, 2012, 17:21:57



Otsikko: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Mikael Sahervo - Joulukuu 01, 2012, 17:21:57
Henkilöauto ja HV3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella, kun henkilöauto ajoi junan kylkeen. Tilanteessa ei sattunut henkilövahinkoja, mutta auto kärsi vaurioita. Veturi selvisi ehjänä. Poliisi selvittää onnettomuuden syytä. Veturi oli Hv3 955 -museoveturi, joka oli kuljettamassa matkustajia jouluhenkisellä matkalla. Junassa vieraili myös joulupukki.

Äänekoski  01.12.2012 15:10 raideliikenneonnettomuus keskisuuri

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/junaonnettomuus-suolahdessa-joulupukki-nahty-onnettomuuspaikalla/1275512


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 01, 2012, 21:03:59
Onko näiden museo- ym. harrasteajojen onnettomuustiheydestä tilastoja? Äkkiseltään voisin sanoa niiden olevan varsin onnettomuusalttiita.


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Ilkka Tuominen - Joulukuu 01, 2012, 22:06:57
Onko autoilijoiden vaikea tajuta että aina kun on tasoristeys siinä voi kulkea junia (vaikkakin harvoin)
ja junalla on AINA etuajo-oikeus


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Joulukuu 01, 2012, 22:14:20
Museojunille koituneet onnettomuudet ovat monasti tapahtuneet radoilla, joilla ei ole autoilijan mielestä "koskaan mennyt junaa". Tämä ei poista jo yllä todettua autoilijalla tai millä muulla tahansa tieliikennevälineen kuljettajalla aina olevaa väistämisvelvollisuutta rautatieliikennettä kohtaan. Saattaa aiheuttaa täysin aiheetonta huonoa mainetta museojunaliikenteelle.


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Sauli Pietikäinen - Joulukuu 01, 2012, 22:47:55
Olisi tosiaan kiinnostavaa saada faktatietoa siitä, joutuuko museokalusto muita useammin onnettomuuksiin.


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Simo Virtanen - Joulukuu 01, 2012, 23:10:40
Onko autoilijoiden vaikea tajuta että aina kun on tasoristeys siinä voi kulkea junia (vaikkakin harvoin)
ja junalla on AINA etuajo-oikeus

Ei kai tuossa(kaan) tasoristeysonnettomuudessa ole epäselvyyttä syyllisestä?

En minä ainakaan sellaista epäillyt. Museoliikenne liikkuu rautatiellä täysin laillisesti, eikä siinä muutoinkaan ole mitään epäselvyyttä eri liikkujien velvollisuuksista.

Ongelma on siinä, että tasoristeysonnettomuus ei ole mikään kiva kokemus syyttömällekään osapuolelle ja toiseksi noissa tapauksissa on ainekset vakavaankin onnettomuuteen. Lättähatulla kun pamauttaa reipasta marssivauhtia yhteen kuorma-auton tai traktorin kanssa, niin voi ottaa kipeää myös junassa olijoille.


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Joulukuu 02, 2012, 11:02:52
Tasoristeysonnettomuudet saadaan halutessa vähenemään poistamalla tasoristeystä osoittavaa liikennemerkkiä tuntemattomat ajoneuvojen kuljettajat pois liikenteestä ja nostamalla ko virheestä tehtyjä sakkorangaistuksia huomattavasti. Sama ratkaisu toimii, jos halutaan vähentää suojateillä tapahtuvia yliajoja. Rangaistuksista saaduilla tuloilla voidaan rahoittaa liikennevalvonta niin kauan, että oppi menee kaikille perille - tai sitten saadaan ehtymätön tulonlähde valtion velkojen maksuun.


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Ilkka Tuominen - Joulukuu 02, 2012, 22:28:23
Taitaa olla sama tasoristeys jossa v.2011 veturin esittelypäivänä oli joku ajaa alle vaikka tapahtumaa oli mainostettu


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Joulukuu 02, 2012, 23:25:50
Olisi tosiaan kiinnostavaa saada faktatietoa siitä, joutuuko museokalusto muita useammin onnettomuuksiin.
Museojunille on viime vuosina sattunut 0-1 tasoristeysonnettomuutta vuodessa. Muistelisin, että ei olisi kahta samana vuonna vielä ollut. Tarkempiin tilastoihin hyvä suhdeluku voisi olla vaikkapa ajettujen junakilometrien määrä, mutta sellaista ei nyt ole käsillä.


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Joulukuu 03, 2012, 00:01:41
Olisi tosiaan kiinnostavaa saada faktatietoa siitä, joutuuko museokalusto muita useammin onnettomuuksiin.
Museojunille on viime vuosina sattunut 0-1 tasoristeysonnettomuutta vuodessa. Muistelisin, että ei olisi kahta samana vuonna vielä ollut. Tarkempiin tilastoihin hyvä suhdeluku voisi olla vaikkapa ajettujen junakilometrien määrä, mutta sellaista ei nyt ole käsillä.
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168).


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Joulukuu 03, 2012, 01:48:11
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168).
No niin, ei pitäisi luottaa pelkkään päähän.

2012: 2
2011: ei yhtään
2010: ei yhtään
2009: 1
2008: ei yhtään
2007: ei yhtään
2006: 1
2005: ei yhtään
2004: ei yhtään
2003: ei yhtään
2002: ei yhtään
2001: ei yhtään
2000: ei yhtään

Olisiko Porvoon radalla sattunut Tk3 1168:lle joku tapaus heti kohta sen aloitettua liikenteen? Muistelen jotain museoauton ja museoveturin välistä törmäystä.


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Sauli Pietikäinen - Joulukuu 03, 2012, 18:31:39
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168).
No niin, ei pitäisi luottaa pelkkään päähän.

2012: 2
2011: ei yhtään
2010: ei yhtään
2009: 1
2008: ei yhtään
2007: ei yhtään
2006: 1
2005: ei yhtään
2004: ei yhtään
2003: ei yhtään
2002: ei yhtään
2001: ei yhtään
2000: ei yhtään

Olisiko Porvoon radalla sattunut Tk3 1168:lle joku tapaus heti kohta sen aloitettua liikenteen? Muistelen jotain museoauton ja museoveturin välistä törmäystä.

Trafin mukaan esim. vuosina 2008-2010 sattui yhteensä 135 tasoristeysonnettomuutta, joista museokalusto oli siis tilastosi perusteella osallisena n. 0,7% tapauksista. Museokalustoa ei siis mielestäni voi pitää erityisen tapaturma-alttiina.


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Ossi Rosten - Joulukuu 04, 2012, 11:57:09
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168).
No niin, ei pitäisi luottaa pelkkään päähän.

2012: 2
2011: ei yhtään
2010: ei yhtään
2009: 1
2008: ei yhtään
2007: ei yhtään
2006: 1
2005: ei yhtään
2004: ei yhtään
2003: ei yhtään
2002: ei yhtään
2001: ei yhtään
2000: ei yhtään

Olisiko Porvoon radalla sattunut Tk3 1168:lle joku tapaus heti kohta sen aloitettua liikenteen? Muistelen jotain museoauton ja museoveturin välistä törmäystä.

Trafin mukaan esim. vuosina 2008-2010 sattui yhteensä 135 tasoristeysonnettomuutta, joista museokalusto oli siis tilastosi perusteella osallisena n. 0,7% tapauksista. Museokalustoa ei siis mielestäni voi pitää erityisen tapaturma-alttiina.

Ei, ellei kukaan ala suhteuttaa tuota 0,7% tpauksista liikennemääriin..


Otsikko: Vs: Henkilöauto ja Hv3-veturi törmäsivät lähellä Niemelänkatua Suolahdella
Kirjoitti: Sauli Pietikäinen - Joulukuu 04, 2012, 12:06:25
Tämä oli jo toinen tänä vuonna. 4.8.2012 tasoristeyksessä rytisi Anttilassa (Tk3 1168).
No niin, ei pitäisi luottaa pelkkään päähän.

2012: 2
2011: ei yhtään
2010: ei yhtään
2009: 1
2008: ei yhtään
2007: ei yhtään
2006: 1
2005: ei yhtään
2004: ei yhtään
2003: ei yhtään
2002: ei yhtään
2001: ei yhtään
2000: ei yhtään

Olisiko Porvoon radalla sattunut Tk3 1168:lle joku tapaus heti kohta sen aloitettua liikenteen? Muistelen jotain museoauton ja museoveturin välistä törmäystä.

Trafin mukaan esim. vuosina 2008-2010 sattui yhteensä 135 tasoristeysonnettomuutta, joista museokalusto oli siis tilastosi perusteella osallisena n. 0,7% tapauksista. Museokalustoa ei siis mielestäni voi pitää erityisen tapaturma-alttiina.

Ei, ellei kukaan ala suhteuttaa tuota 0,7% tpauksista liikennemääriin..

Niin kyllähän tämän asian tarkemmassa tilastoinnissa tulisi ottaa huomioon paljon muitakin seikkoja.