Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 16, 2012, 07:44:48



Otsikko: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Joulukuu 16, 2012, 07:44:48
Suora junayhteys Tampereelta Pietariin ei ole toteutumassa lähivuosina. VR ei ole lämmennyt kauppakamarien esitykselle, jonka mukaan yksi neljästä Allegrosta siirrettäisiin liikennöimään Tampereelta.

Matkantekoon on silti luvassa parannusta. VR on lupaillut intercityjunaa Tampereelta Lahteen, josta voi hypätä Allegron kyytiin. Nykyisin Tampereelta tulevat joutuvat vaihtamaan joko Tikkurilassa tai Riihimäellä ja Lahdessa.

Kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen VR:ltä kertoo, että Tampereen ja Lahden välisen intercityjunan edellytyksenä on Riihimäelle rakennettava kolmioraide. Sen ansiosta junat voivat jatkaa Lahteen kulkusuuntaa vaihtamatta.

Jo vuosia roikkunut suunnitelma kolmioraiteesta on saatu liikennepoliittiseen selontekoon. Raiteen odotetaan toteutuvan tämän hallituskauden aikana.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Tommi Rasila vaatii intercity-yhteyksien toteuttamista jo ennen kolmioraidetta, joka ei hänen mukaansa ole välttämätön.

-Poikittais-Suomen yhteydet ovat ylipäätään huonoja. Kaikki pääsevät helposti Helsinkiin, mutta vaikkapa Vaasasta Lappeenrantaan on hankala mennä.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Joulukuu 16, 2012, 11:29:51
Lainaus
Vaasasta Lappeenrantaan on hankala mennä.
Oli pakko katsoa. Tässä halvin ja nopein yhteys, arkipäivänä ja 1 aikuisen hinnalla.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 16, 2012, 11:58:21
Minä katsoin vaihtoehtoa, jossa olisi työnteon kannalta järkeä, eli perillä klo 10 tai viimeistään klo 11. Tässä vastaus (asetin toiveeksi 10:05), ei ole helppoa kumpaankaan suuntaan.



Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 16, 2012, 12:11:29
Edelliseen verrokki 50 vuoden takaa (1963). Ei ollut helppoa silloinkaan, mutta toimi vähän sinnepäin. Lähtö Vaasasta 20:15 ja tulo Lappeenrantaan 11:25 Riihimäen kautta tai 10:37 Pieksämäen kautta. Riihimäen kautta olisi Vaasa-Riihimäki makuuvaunussa.

Toistapäin toimi paremmin Lappeenrannasta 19.47 ja tulo Vaasaan 08:13. Makuuvaunu Riihimäki-Vaasa.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 16, 2012, 12:29:20
Pitää korjata itseäni. Huolimattomana en ruksannut kaikkia kohtia oikein ja paluumatka 2012 tuli lähtö 10:05 eikä perillä 10:05. Tässä uusi haku, mutta ei se paljoa muuttanut tilannetta.



Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Teemu Peltonen - Joulukuu 16, 2012, 13:22:03
Sinänsä mielenkiintoisena detaljitietona poikittaisyhteydet ovat hankalia melkeinpä millä kulkineella tahansa.

Matkahuollon matkahaku löytää arkipäivälle (maanantai 17.12.) yhden yhteyden Vaasa - Lappeenranta. Kesto 10 tuntia ja 10 minuuttia, hintaa aikuiselle karvan alle 90 euroa. Toiseen suuntaan ei enää yhteyttä löydykään.

Googlen reittihaku löytää autolle jo hiukan nopeamman reitin, 6 tuntia 20 minuuttia. Googlen antama aika-arvio on toki yläkanttiin, mutta suuruusluokka lienee oikea.

Supersaver.fi löytää jopa useampia vaihtoehtoisia lentoja Vaasa - Lappeenranta. Nopein 6 tuntia ja 50 minuuttia. Riian kautta.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Jouni Nousiainen - Joulukuu 29, 2012, 05:19:09
Miksi Riihimäellä ei onnistu junan kulkusuunnan vaihtaminen, niinkuin esim. Kotkan Satamassa jossa se käy muutamassa minuutissa, ainakin Sm4-junilla.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Kari Haapakangas - Joulukuu 29, 2012, 10:21:05
Poikittaisyhteyden ongelma taitaa olla tuo Savon radalta Karjalan radalle. Pohjanmaan radalta pääsee Savon radalle sentään neljää poikittaista yhteyttä pitkin:
Oulu-Kajaani
Ylivieska-Iisalmi
Seinäjoki/Tampere-Pieksämäki
Riihimäki-Kouvola

Niin niin, eihän tuo alimmainen oikeastaan vielä ole Pohjanmaan rataa, mutta poikittaisyhteys kuitenkin.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Jarno Korhonen - Joulukuu 29, 2012, 10:40:48
Näin maallikkona on vaikea nähdä kahden noin 50000 asukkaan "reunakaupungin" sujuvampaa junayhteyttä taloudellisesti kannattavana, kolmioraiteella tai ilman. Verrokkina Kuopio-Turku-yhteys, en usko, että reitillä on kovin monta pääteasemien välistä matkustajaa. Reitti palvelee sopivasti vaikka Kuopio-Pieksämäki, Kuopio-Jyväskylä, Jyväskylä-Tampere jne. -yhteysvälejä. Vastaavasti Lpr-Vaasa välille mahtuu myös paljon erilaisia yhteyksiä, mutta ne nyt vaan palvelevat huonosti pääteasemien välillä. Jos tälle kyseiselle poikittaisliikenteelle olisi todellista kysyntää, niin olettaisin sen tulleen jo paremmin huomioiduksi nykyisessä aikataulusuunnittelussa.

VR esittää Tampere-Lahti-yhteyttä, tämä kuulostaa jokseenkin kannattavalta, mutta vain jos kolmioraide toteutuu. Lahdesta itään/pohjoiseen onkin sitten monipuoliset yhteydet, joten tokkopa sitäkään junaa kannattaisi ajaa esim. Kouvolaan, saati Lpr/Imatralle asti. Mutta toki tässä tapauksessa yhteys Lpr-Vaasa välillä helpottuisi.

Näitä kauppakamarien ja muiden alueellisten yhteisöjen selvitykset ovat vähän niin ja näin. Hyvä esimerkki ovat pienet maakuntien lentokentät. Erinäiset etujärjestöt korostavat hurmoksen kaltaisesti lentoliikenteen merkitystä, sitten kun kentälle tulee joku operaattori, niin matkustajia ei kuitenkaan näy missään. Liikenne loppuu sitten jonkin ajan kuluttua kannattamattomana.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: MNa - Joulukuu 29, 2012, 11:17:48
Miksi tarvitaan kolmioraidetta? Eihän Allegrossa tarvitse edes vaihtaa veturia junan toiseen päähän.
Matkustajan asento kulkusuuntaan nähden muuttuu, mutta kuinka oleellista se on?


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Joulukuu 29, 2012, 11:55:07
Kolmioraide tarvitaan, jotta Tampere-Lahti -IC:n olisi mahdollista sivuuttaa Riihimäki pysähtymättä ja välttää pään vaihtoon kuluva 15-20 min, kalustosta riippuen.

Sen sijaan Allegroja ei sille välille ole tulossa. Junia on kaikkiaan neljä, ne omistaa Karelian Trains ja ne ovat kaikki yksinomaan Helsinki-Pietari -liikennettä varten.

Tampereen kauppakamarin tms. ehdotukset ovat olleen tyypillistä haihattelua; heidän mukaansa Tampereelta ei voi matkustaa Tikkurilaan vaihtaakseen Pietarin junaan, vaan Pietarin junan pitää lähteä Tampereelta kulkeakseen Riihimäen ja Lahden kautta Pietariin.

Kivahan sitä on vaatia kaikenlaisia junayhteyksiä, ellei itsellä ole mitään vastuuta niiden järkevyydestä ja kannattavuudesta.

Tampereelta on varsin hyvä ja suora maantie Lahteen. Tampereen kauppakamari voisi aluksi järjestää vaikkapa omaan piikkiinsä linja-auton Tampereen asemalta Lahteen, josta olisi nopea vaihto Allegroon ja katsoa, montako matkustajaa joka arkipäivä ko. vuoroon riittää ja sitten vasta alkaa kysellä parikymmentä miljoonaa euroa maksavaa, kolmesataapaikkaista junaa siihen välille.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Jarno Korhonen - Joulukuu 29, 2012, 12:27:27
Tampereen kauppakamarin tms. ehdotukset ovat olleen tyypillistä haihattelua; heidän mukaansa Tampereelta ei voi matkustaa Tikkurilaan vaihtaakseen Pietarin junaan, vaan Pietarin junan pitää lähteä Tampereelta kulkeakseen Riihimäen ja Lahden kautta Pietariin.

Kivahan sitä on vaatia kaikenlaisia junayhteyksiä, ellei itsellä ole mitään vastuuta niiden järkevyydestä ja kannattavuudesta.

Tampereelta on varsin hyvä ja suora maantie Lahteen. Tampereen kauppakamari voisi aluksi järjestää vaikkapa omaan piikkiinsä linja-auton Tampereen asemalta Lahteen, josta olisi nopea vaihto Allegroon ja katsoa, montako matkustajaa joka arkipäivä ko. vuoroon riittää ja sitten vasta alkaa kysellä parikymmentä miljoonaa euroa maksavaa, kolmesataapaikkaista junaa siihen välille.


Juurikin näin, olen aivan samaa mieltä!


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: MNa - Joulukuu 29, 2012, 12:29:24
Jos Riihimäki on tarkoitus ohittaa pysähtymättä, ajatus on mielekäs ja tavaraliikenteen kannalta erityisesti.
Mitä muuten tulee tuohon maantieyhteyteen, tie on paikoitellen suorastaan vaarallinen kapeutensa
ja mäkisyytensä vuoksi. Esim. Tuuloksen seutu on oikea kolarirysä.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 29, 2012, 21:04:30
Kolmioraide tarvitaan, jotta Tampere-Lahti -IC:n olisi mahdollista sivuuttaa Riihimäki pysähtymättä ja välttää pään vaihtoon kuluva 15-20 min, kalustosta riippuen.

Sen sijaan Allegroja ei sille välille ole tulossa. Junia on kaikkiaan neljä, ne omistaa Karelian Trains ja ne ovat kaikki yksinomaan Helsinki-Pietari -liikennettä varten.

Tampereen kauppakamarin tms. ehdotukset ovat olleen tyypillistä haihattelua; heidän mukaansa Tampereelta ei voi matkustaa Tikkurilaan vaihtaakseen Pietarin junaan, vaan Pietarin junan pitää lähteä Tampereelta kulkeakseen Riihimäen ja Lahden kautta Pietariin.

Kivahan sitä on vaatia kaikenlaisia junayhteyksiä, ellei itsellä ole mitään vastuuta niiden järkevyydestä ja kannattavuudesta.

Tampereelta on varsin hyvä ja suora maantie Lahteen. Tampereen kauppakamari voisi aluksi järjestää vaikkapa omaan piikkiinsä linja-auton Tampereen asemalta Lahteen, josta olisi nopea vaihto Allegroon ja katsoa, montako matkustajaa joka arkipäivä ko. vuoroon riittää ja sitten vasta alkaa kysellä parikymmentä miljoonaa euroa maksavaa, kolmesataapaikkaista junaa siihen välille.


Allegro-vuoroja on Helsingin ja Pietarin välillä päivittäin neljä per suunta.
Tampereen väkiluku on noin neljäsosa Helsingin väkiluvusta.
Allegro-vuoroja Helsingin ja Pietarin välillä lisättäneen nykyisestä, koska kysyntää riittää (tämän tiedon lähdettä en valitettavasti muista).
Tampereella on takanansa oman väkilukunsa lisäksi myös suuri määrä muuta porukkaa. Tätä etua Helsingillä ei samalla tavalla ole, koska Helsinki sijaitsee syrjäisellä paikalla.

Tästä yhtälöstä voidaan päätellä jotain mielenkiintoista :)


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Arto Papunen - Joulukuu 30, 2012, 00:54:01
Hoidettakoon se IC juna ensin Lahteen sitten vasta Allegro. Allegrolla kun ei siihen maan paikalliseen poikittaisliikenteeseen apua ole.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Sakari Kestinen - Tammikuu 27, 2013, 02:09:54
Sen sijaan Allegroja ei sille välille ole tulossa. Junia on kaikkiaan neljä, ne omistaa Karelian Trains ja ne ovat kaikki yksinomaan Helsinki-Pietari -liikennettä varten.

Tampereen kauppakamarin tms. ehdotukset ovat olleen tyypillistä haihattelua; heidän mukaansa Tampereelta ei voi matkustaa Tikkurilaan vaihtaakseen Pietarin junaan, vaan Pietarin junan pitää lähteä Tampereelta kulkeakseen Riihimäen ja Lahden kautta Pietariin.

Kivahan sitä on vaatia kaikenlaisia junayhteyksiä, ellei itsellä ole mitään vastuuta niiden järkevyydestä ja kannattavuudesta.

Tampereelta on varsin hyvä ja suora maantie Lahteen. Tampereen kauppakamari voisi aluksi järjestää vaikkapa omaan piikkiinsä linja-auton Tampereen asemalta Lahteen, josta olisi nopea vaihto Allegroon ja katsoa, montako matkustajaa joka arkipäivä ko. vuoroon riittää ja sitten vasta alkaa kysellä parikymmentä miljoonaa euroa maksavaa, kolmesataapaikkaista junaa siihen välille.

Allegro-vuoroja on Helsingin ja Pietarin välillä päivittäin neljä per suunta.
Tampereen väkiluku on noin neljäsosa Helsingin väkiluvusta.
Allegro-vuoroja Helsingin ja Pietarin välillä lisättäneen nykyisestä, koska kysyntää riittää (tämän tiedon lähdettä en valitettavasti muista).
Tampereella on takanansa oman väkilukunsa lisäksi myös suuri määrä muuta porukkaa. Tätä etua Helsingillä ei samalla tavalla ole, koska Helsinki sijaitsee syrjäisellä paikalla.

Tästä yhtälöstä voidaan päätellä jotain mielenkiintoista :)
Tampere (seutu 350'000 as.) on vain pieni osa palapeliä. Lisäksi Hämeenlinna (90'000 as) ja jo nyt Allegro-palvelussa olevat kaupungit eli Lahti (Päijät-Häme 200'000 as) ja Kouvola (90'000 as) olisivat vaihdottoman Tampere–Pietari-reitin varrella, minkä lisäksi sujuva vaihtoyhteys Helsingistä tullessa Lahden asemalla näihin poikittais-Allegroihin.  ;)

Oleellinen juju tässä Allegrossa ei ole se, miten päästä Tampereelta Pietariin, vaan miten saada väki Pietarista Tampereelle (ja muihin Pääradan varren kaupunkeihin Salpausselkien pohjoispuolella). Tampereen Allegro nopeuttaisi Hämeenlinnan ja Tampereen lisäksi myös mm. Porin, Jyväskylän, Seinäjoen, Vaasan, Kokkolan ja Oulun yhteyksiä Pietariin, kun sakkokierros Tikkurilan kautta poistuisi.

En ole kuullut mitään konkreettisia ehdotuksia Allegro-liikenteen laajentamisesta, nykyisethän vuorot (4 junaparia) hoituu kahdella yksiköllä. Jos oletetaan, että yksi laitetaan Hki–SPb-lisätarjontaan (+2 junaparia), riittää Tampereen tarjonnaksi yksi Allegro (2 junaparia). Varakalustonahan on joka tapauksessa olemassa Sibelius-runko.

Vaihtoehtoisesti Tampereelle kävisi myös Sibelius-IC-rungon hyödyntäminen, jolloin varakalustoksi tulisi Sibeliuksen hajotessa vaikka Repin – sinivaunu-Sibbehän on jo junien hautuumaalla. Tällöin se neljäs Allegro olisi varakalustona.

Suunnitellun aikataulun puitteissa Allegro voisi lähteä varhain aamulla jo Oulusta ja palata sinne illalla, jolloin vaihdottomien matkustajien määrä kasvaisi entisestään. http://tampere-chamber-fi-bin.directo.fi/@Bin/02b4bc6ef5019d7c2b5e3cdc43567f89/1359245397/application/pdf/1557167/Allegro_A4_esite.pdf


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 27, 2013, 04:57:24
En ole kuullut mitään konkreettisia ehdotuksia Allegro-liikenteen laajentamisesta, nykyisethän vuorot (4 junaparia) hoituu kahdella yksiköllä. Jos oletetaan, että yksi laitetaan Hki–SPb-lisätarjontaan (+2 junaparia), riittää Tampereen tarjonnaksi yksi Allegro (2 junaparia). Varakalustonahan on joka tapauksessa olemassa Sibelius-runko.

Vaihtoehtoisesti Tampereelle kävisi myös Sibelius-IC-rungon hyödyntäminen, jolloin varakalustoksi tulisi Sibeliuksen hajotessa vaikka Repin – sinivaunu-Sibbehän on jo junien hautuumaalla. Tällöin se neljäs Allegro olisi varakalustona.

Eikös IC-Sibeliusrunko ole paloiteltu jo ajat sitten, osa vaunuista on ainakin nykyisissä varavaunustoissa ja osa vissiin jossain muualla.

En myöskään usko, että Repin-junan vaunusto olisi missään odottelemassa Allegron hajoamista, vaan sekin lienee kierrätetty muualle.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Lari Nylund - Tammikuu 27, 2013, 09:27:29
Eikös IC-Sibeliusrunko ole paloiteltu jo ajat sitten, osa vaunuista on ainakin nykyisissä varavaunustoissa ja osa vissiin jossain muualla.

Sibeliukselta on viety maan rajojen ylittämiseen vaadittavat lisenssit rungon siirryttyä kotimaan liikenteeseen. Repinistä ei ole havaintoja, mutta tuskin sitäkään enää entisekseen tunnistaa.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Timo Valtonen - Tammikuu 27, 2013, 12:24:51
Odotan sitä päivää kun Suomen ja Venäjän väliset junat toimivat niin kuin kansainväliset junat eri puolella Eurooppaa - junat kuljettavat myös paikallisia matkustajia yhden maan sisällä. Tolstoin kohdalla se olisi tosin vaikeaa, koska junassa on vain makuupaikkoja. Allegrolla ei sitä ongelmaa olisi.

Kaikki tämä on kuitenkin suurta palapeliä, jota suunnitellut uudet reitit Petroskoista Ouluun ja Joensuuhun ja Pietarista Imatralle sekoittavat.

Kaikki muuttuu, ehkäpä parin kymmenen vuoden päästä ole tarjolla vaikkapa juna Pietarista tai Petroskoista Haaparantaan.

Muutaman vuoden päästä tuleva EU:n ja Venäjän välinen viisumivapaus on myös arvaamaton tekijä.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: Lari Nylund - Tammikuu 27, 2013, 13:29:51
Odotan sitä päivää kun Suomen ja Venäjän väliset junat toimivat niin kuin kansainväliset junat eri puolella Eurooppaa - junat kuljettavat myös paikallisia matkustajia yhden maan sisällä.

Schengen-alueella on huomattavasti helpompaa kuin EU:n ulkorajan ylittävässä liikenteessä, jossa vielä suurimmalla osalla on viisumipakko. Eiköhän tuo junatarjonta Helsinki-Lahti/Kouvola välillä ole ihan riittävää.


Otsikko: Vs: VR ei lämpene Länsi-Suomen Allegrolle - Kolmioraide Riihimäkeen
Kirjoitti: MNa - Tammikuu 27, 2013, 15:38:46
Voi on ana voita vaikka ryssän paistais!
Miksi ihmeesä rajan ylitys on niin vaikeaa?