Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Marko Vornanen - Joulukuu 22, 2012, 19:03:44



Otsikko: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Marko Vornanen - Joulukuu 22, 2012, 19:03:44
Mitä sinulle jäi juhlavuodesta mieleen? Mikä oli paras juhlavuoden kokemus? Syttyikö kipinä uudelleen harrastustasi kohtaan? Kirjoita ja jaa kokemuksesi meille kaikille harrastajille täällä vaunut.orgissa! Varmasti mielenkiintoista luettavaa joulun pyhinä...


Otsikko: Vs: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Joulukuu 22, 2012, 20:47:57
Dr16:n kohtaaminen Hyvinkäällä oli mieleenpainuva kokemus. Asematapahtumat olivat mukavia!


Otsikko: Vs: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Harri Junttila - Joulukuu 22, 2012, 21:14:44
Dr16:n kohtaaminen Hyvinkäällä oli mieleenpainuva kokemus. Asematapahtumat olivat mukavia!
Harmi että itse en päässyt tulemaan Hyvinkäälle tapahtumaan. Dr16 on kyllä semmoinen Suomalaisen työn ja suunnittelun taidonnäyte että siitä mielestäni voi Suomalaiset olla ylpeitä että jo 80-luvulla on saatu kehitettyä noin hieno ja moderni veturi, harmi että sarja jäi vaan ihan liian pieneksi.

Itselleni jäi mieleen parhaiten Valtteri perinnejuna ja myös Oulun asematapahtuma ja ne valtterin käsittämättömän hienot vaunut, kiitos henkilökunnalle loistavasta yksityisesittelystä jossa tutustuttiin perusteellisesti vaunustoon.
Myös täytyy antaa kiitos Valtterin kipparille hyvästä palvelusta ja matka alkoi sujua vaudilla kunhan aluksi edellä kulkeva Kuopiolainen pääsi pois jaloista :)

   Ehkä vuoden pahimpana pettymyksenä oli se käsittämätön aivopieru kun Hr1 Ukkopekka ei tullutkaan Oulun asematapahtumaan. Olin odottanut että viimeinkin pääsen ikuistamaan kuvin ja videoin kun kotikaupungissa Oulussa on höyryveturi täydessä touhussa.

-Vuoden suurimmaksi hämmästykseksi jäi se kun Oulun asematapahtumassa ukkopekkaa tuurasi vihreävalkoinen Dv12 2648 ja siitä näystä taisi jäädä niin syvät traumat että terapia olisi tarpeen  ;D


Otsikko: Vs: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Joulukuu 22, 2012, 22:41:35
Olen väittänyt ennenkin julkisesti, ja pysyn edelleen väitteessäni, että valmistuessaan Dr16 oli maailman modernein dieselveturi. On harmillista, että eniten sarjaa ovat rassanneet maailmankuulun Pielstickin valmistaman pääkoneen ongelmat, joille taas ei Valmet/Transtech mahtanut muuta kuin pudottaa maksimitehoa.

Sarjallehan oli varattu numeroita parinsadan veturin verran, mutta sähköistys ajoi asiassa ohi. Kohta tulee 30 vuotta tästä edellisestä yrityksestä modernisoida dieselkalustoa ja onkin todella kiintoisaa, mikä on seuraava dieselveturityyppi.



Otsikko: Vs: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Joulukuu 23, 2012, 09:10:28
Hyvinkään 150-Vuotisjuhlat ja Ukko-Pekka Lahdessa  :)


Otsikko: Vs: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Joulukuu 23, 2012, 11:27:24
Olen väittänyt ennenkin julkisesti, ja pysyn edelleen väitteessäni, että valmistuessaan Dr16 oli maailman modernein dieselveturi. On harmillista, että eniten sarjaa ovat rassanneet maailmankuulun Pielstickin valmistaman pääkoneen ongelmat, joille taas ei Valmet/Transtech mahtanut muuta kuin pudottaa maksimitehoa.

Dr16-projektin voitanee katsoa kaatuneen siihen, että sarjavalmistukseen (numerosta 2805 alkaen) päästiin vasta syksyllä 1990, kun ensimmäinen veturi oli valmistunut jo keväällä 1985. Protoiluvaihe vei siis noin 5,5 vuotta ja tilaajalta ehti kärsivällisyys sillä aikaa loppua. Käsitykseni mukaan Pielstick-moottoreiden ongelmilla ei näihin viivytyksiin ollut olennaista vaikutusta vaan ne ovat vaivanneet vasta myöhempinä aikoina, kun veturi muilta osin oli vihdoin saatu suurin piirtein toimivaksi.


Otsikko: Vs: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Timo Salminen - Joulukuu 23, 2012, 13:01:52
Kuten odotettavaa oli, pääjuhla oli todella vuoden päätapahtuma. Siitäkin voisi nostaa kaksi muistumaa yli muiden: Hv1:n näkemisen ensi kertaa liikkeellä sitten 1990-luvun sekä kahden Hr1:n kohtaamisen Riihimäen veturitalleilla sunnuntaina 12.8. iltapäivällä.

Mitä harrastukseen muuten tulee, se on samassa puolihorteessa, jossa se on ollut jo kohta kaksi vuotta, eikä juhlavuodella ollut siihen suurta vaikutusta.


Otsikko: Vs: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Arto Lopia - Joulukuu 23, 2012, 22:17:02
Kyllähän se tuo mahoton junaliikenne Lohjan asemalla oli se mieleenpainuvin asia. Ihan kuin koko asema ja rautatieliikenne Lohjalla olis kokenu jonkinlaisen hetkellisen uudelleen syntymisen.
Mikään yksittäinen juttu ei sinänsä mieleen jäänyt, tai no harmittaa vietävästi, kun en enempää pystynyt seuraamaan sen viikonlopun liikennettä. Karjaalla ja Hyvinkäällä olis kyllä pitänyt ehtiä käväsemään :(


Otsikko: Vs: Rautateiden juhlavuosi lähenee loppuaan
Kirjoitti: Vesa-Matti Turunen - Joulukuu 26, 2012, 15:57:02
Ensimmäistä kertaa osallistuin lyhyehkön harrastajaurani aikana museojunatapahtumaan ja kyseessä oli tietenkin elokuinen rautateiden 150 v juhlatapahtuma Hyvinkäällä. Tuolta hienoimpia hetkiä olivat museojunakyyti Karjaalle ja takaisin Hyvinkäälle Valtteri-junassa sekä tutustuminen Dr16-veturin ohjaamoon.

Harrastamisesta muuten jäi kuluneelta vuodelta paljon hienoja muistoja ja kokemuksia. Monia kuvausreissuja tein eri paikkoihin Suomessa, mikä kartutti mukavasti kuva-arkistoa sekä tietämystä Suomen eri kaupungeista ja kylistä. Muistan hyvin vieläkin, kuinka vietin kesäistä arki-iltaa Kouvolan Kullasvaarassa junia "metsästäen" sekä syksyllä ruskaretkeilin Kainuun suunnilla samalla asialla. Paljon jäi myös toteutettavaa seuraavalle vuodelle, joten tuskin sekään vuosi tylsäksi jää. :)