Otsikko: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Juha Puusaari - Helmikuu 18, 2013, 06:30:43 Liikennevirasto säikähti rataverkon terässiltojen kehnoa kuntoa. Peräti 47 siltaa vaatii korjausta.
http://www.hs.fi/kotimaa/Junasillat+tarvitsevat+kalliit+suurremontit/a1361073440802 4 siltaa on korjauksen kohteena tänä vuonna ja osa korvataan uusilla mm. Siurossa tulee uusi silta! Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Helmikuu 18, 2013, 07:56:15 Nyt sitten vaan kuvaamaan poistuvia siltoja. Tai niitä heiluvia tavarajunia, joista pelletit lentelevät pitkälle jokeen.
Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Timo Valtonen - Helmikuu 18, 2013, 11:17:42 Siltatieteistä mitään ymmärtämättömänä harrastelijana ihmettelen kuitenkin olisiko tullut halvemmaksi huoltaa siltoja enemmän tai säännöllisemmin. Jotenkin jäi sellainen tuntuma että väärässä paikassa on jo pitemmän aikaa säästetty, kun Hesarissa on: "Sillat on tarkastettu silmämääräisesti kahdesti vuodessa. Silta-asiantuntija on käynyt niillä vain joka kuudes vuosi. Se ei ole riittänyt."
Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Ville Hautamäki - Helmikuu 18, 2013, 17:49:40 Luin tämän päivän Hesarin ja katsoin, että Lapuanjoen ylittävä rautatiesiltakin on korjattu viime vuonna pikakorjauksena. Oli kyllä kirjaimellisesti pikakorjaus kun kesti vain pari päivää. Korjauksen yhteydessä korjattiin vain sillan palkkeja sekä jotain muuta pientä. Se kyllä siinä sillassa kummastuttaa, että miksi kukaan ei huomioi sillassa(!) leikkiviä lapsia. He kiipeilevät sillan rakenteissa ja kun juna tulee niin juostaan nauraen karkuun ::)
Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Jorma Rauhala - Helmikuu 18, 2013, 18:41:22 http://www.hs.fi/kotimaa/Junasillat+tarvitsevat+kalliit+suurremontit/a1361073440802 "Käyttöikänsä päässä olevat terässillat ovat päässeet huonoon kuntoon, koska niiden kuormitusta on lisätty. Ne on suunniteltu höyryvetureita, ei nykyisiä Pendolinoja ja raskaita tavarajunia varten." Varsinainen asiantuntijan vertaus: Sillat ovat päässeet huonoon kuntoon, koska niiden kuormitusta on lisätty esim. pendolinojunaliikenteellä. Jos liikennöitäisiin höyryvetureilla, pysyisivät käyttöikänsä päässä olevat sillat hyvässä kunnossa. Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Matti Grönroos - Helmikuu 19, 2013, 07:24:57 Siltatieteistä mitään ymmärtämättömänä harrastelijana ihmettelen kuitenkin olisiko tullut halvemmaksi huoltaa siltoja enemmän tai säännöllisemmin. Jotenkin jäi sellainen tuntuma että väärässä paikassa on jo pitemmän aikaa säästetty, kun Hesarissa on: "Sillat on tarkastettu silmämääräisesti kahdesti vuodessa. Silta-asiantuntija on käynyt niillä vain joka kuudes vuosi. Se ei ole riittänyt." Totta kai olisi, mutta niinhän ei tehdä. Infran ylläpidosta on aina budjetin teon yhteydessä "pakko" säästää pikkaisen, jolloin korjausvelka kasvaa. Jossakin vaiheessa sitten olki katkaisee kamelin selän ja on pakko ruveta kiireellä tekemään jotain. Liikenneviraston vuoden 2011 arvio rautatieinfran korjausvelaksi on 1115 miljoonaa euroa ja maantieinfran 1014. Rautatiesiltojen tilanne ei ole kovin paha: niiden korjausvelan osuus tuosta 1,1 miljardista on 78 miljoonaa. Maantieinfran osalta siltojen korjausvelka puolestaan on lähes neljännes summasta. Nykyiseen investointi- ja korjausbudjettiin verrattuna summat ovat tähtitieteelliset. Kyseessä on kuitenkin näköharha, koska kansantalouden kantokykyyn nähden kyse on kuitenkin verraten vähäisestä rahasta. Luokkaa 150 miljoonaa olevalla vuosittaisella panostuksella olisi nykyinen ja ohjelman kuluessa kertyvä korjausvelka sulatettavissa parinkymmenen vuoden mittaisen korjausohjelman puitteissa. Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Esko Ampio - Helmikuu 19, 2013, 07:57:41 Kyllä, on puuttunut kunnossapito. Ehkä aiemmin rakenteiden lujuudet varmistettiin enemmän, kuin nykyisten hallien?. Vauhdin lisääntyminenkin on kasvattanut rasituksi, rasitusväsymisiäkin. Olisiko niin, että on toimittu tarkoituksellisesti näin. Päästetään kunto määrättyyn pisteeseen vähin kuluin. Kun ehkä joka tapauksessa siltoja tulisi "päivittää". "Ja kun ei ole sattunut vielä mitään vakavaa!"
Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Jorma Rauhala - Helmikuu 19, 2013, 19:11:06 Tähän voisikin listata Suomen käytössä olevat rautatiesillat, jotka ovat valmistuneet 1800-luvulla.
Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Joonas Hytönen - Helmikuu 22, 2013, 09:06:09 Vanhimmat käytössä olevat ratasillat:
Rataosa ja km+m Sillan nimi Rak.vuosi Hki-Ri 47+330 Palojoen rs 1862 Sk-Ol 752+209 Kaupunginojan rs 1886 Mäntän tehdasr. Mäntänkosken 1893 Hp-Forssa museor. Jänhijoen rs 1897 Tuossa pitäisi olla kaikki 1800-lukulaiset! :) Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Jorma Rauhala - Helmikuu 22, 2013, 21:09:10 Mäntän tehdasrata Mäntänkoski 1893 Taitaa olla listan ainoa, joka on kierrätyssilta. Ja sijaitsee ulkopuolisilta suljetulla GAS:n / Metsä Tissuen teollisuusalueella. Muistiinpanojeni mukaan tuo on alunperin ollut osa pitkästä Porin radan Mustanlahden maantien ylikulkusillasta Tampere-Lielahti väliltä. Oli poistettu radasta 1958 varastoon ja pantiin Mäntässä rataan takaisin 1969. Mäntässä se korvasi aiemman sillan, joka oli entinen "vasemman raiteen" (tarkoittanee läntistä raidetta?) Keravanjoen silta Tikkurilassa vm. 1881, purku sieltä 1924 ja Mäntässä rataanpano GAS:n uudisrataan 1929. Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Olli Leinonen - Helmikuu 25, 2013, 14:17:45 Kuopiossa on tämän kuvan mukaan 1889 valmistunut rautatiesilta.
http://vaunut.org/kuva/47798 Otsikko: Vs: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit Kirjoitti: Jouni Hytönen - Helmikuu 25, 2013, 14:54:55 Kuopiossa on tämän kuvan mukaan 1889 valmistunut rautatiesilta. Maatuet ovat vuodelta 1889, sillan osat uudempia (1930).http://vaunut.org/kuva/47798 |