Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Helmikuu 26, 2013, 07:10:01



Otsikko: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Helmikuu 26, 2013, 07:10:01
VR on neljän vuoden aikana laittanut miljoonia euroja junien langattomiin verkkoyhteyksiin. Junaverkon kaista on kuitenkin kapea ja käyttö kovaa. Yhtiö rajoittaakin jatkossa pääsyä useille sivustoille, jotta kaikkien matkustajien käytössä olisi edes "keskinkertainen palvelu",  kertoo YLE:

http://yle.fi/uutiset/vrlta_nettisivujen_estolista_juniin_-_kaista_liian_kapea_viihteelle/6512589?origin=rss


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Helmikuu 26, 2013, 07:21:27
Heh, vaikka juttu on "ASIAA !" työmatkalaisten kannalta, huvittaa tuo omaehtoinen maininta edes keskinkertaisesta palvelusta  ;D


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Matti Lehtonen - Helmikuu 26, 2013, 09:26:33
Oikein hyvä ratkaisu !!   Ken haluaa junamatkan aikana käyttää noita paljon kaistaa vaativia palveluja, investoikoot ja maksakoot sellaiset itse.
Vertailuna naapuri Ruotsiin, siellä kakkosluokassa pääsee ilmaiseksi vain SJ:n omiin palveluihin ja ehkä johonkin muuhun vastaavaan. Kun haluaa käyttää avointa nettiä, siitä pitää maksaa ekstraa noin 12 euroa per koko junamatka tai vajaa 5 euroa per puoli tuntia.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Harri Junttila - Helmikuu 26, 2013, 10:49:23
Mahtaakohan tämä sivusto päätyä estettyjen listalle :)


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Helmikuu 26, 2013, 12:46:20
Mahtaakohan tämä sivusto päätyä estettyjen listalle :)

Kyl varmaan.
Nimittäin heti siinä vaiheessa, kun tämä sivusto alkaa jaella kaikkea kansaa kiinnostavia koko illan HD-elokuvia.  ;D


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Helmikuu 26, 2013, 14:04:18
Oma kokemukseni: Junaverkon avulla en saa juuri mitään tehdyksi useinkaan (miniläppäri). Käytän lähinnä sähköpostia, selailen kuvia vorgista, youtube ei ole toiminut aiemminkaan. Omalla nettitikulla junassa pärjään paljon paremmin, joskin kyllä sekin pätkii. Toivottavasti esto tuo mahdollisuuden käyttää nettiä paremmin.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 26, 2013, 14:10:21
Oma kokemukseni: Junaverkon avulla en saa juuri mitään tehdyksi useinkaan (miniläppäri). Käytän lähinnä sähköpostia, selailen kuvia vorgista, youtube ei ole toiminut aiemminkaan. Omalla nettitikulla junassa pärjään paljon paremmin, joskin kyllä sekin pätkii. Toivottavasti esto tuo mahdollisuuden käyttää nettiä paremmin.
Mainokset voisivat blokata. Vievät kaistaa huomattavan osan.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Helmikuu 26, 2013, 14:42:11
Mahtaakohan tämä sivusto päätyä estettyjen listalle :)

Tässä täsmennystä siitä, minkälaiset palvelut estolistalle pääsevät:
Youtube, Netflix, Vimeo, Spotify, Dropbox, Steam ja Windows Update.
Lisäksi junaverkossa on jo ollut käytössä joitakin muita suodatuksia, jotka koskevat yksittäisiä vertaisverkkopalveluita.

Palveluihin pääsyä rajoitetaan, jotta junien langattomat verkkoyhteydet toimisivat edes keskinkertaisesti. Peruskäyttäjän tarpeisiin kaista VR:n mukaan riittää hyvin.

Lähde: http://yle.fi/uutiset/koko_lista_julki_-_naihin_palveluihin_ei_junan_netissa_paase/6513587?origin=rss



Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Marko Vornanen - Helmikuu 26, 2013, 15:52:02
Olen käyttänyt iPadia junaverkossa ja ollut todella tyytyväinen sen käytettävyyteen jopa Savonradalla.
Läppäri toimii paremmin omalla tikulla junassa Soneran verkossa.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Tapani Tuominen - Helmikuu 26, 2013, 16:27:54
Oikein hyvä ratkaisu !!   Ken haluaa junamatkan aikana käyttää noita paljon kaistaa vaativia palveluja, investoikoot ja maksakoot sellaiset itse.
Vertailuna naapuri Ruotsiin, siellä kakkosluokassa pääsee ilmaiseksi vain SJ:n omiin palveluihin ja ehkä johonkin muuhun vastaavaan. Kun haluaa käyttää avointa nettiä, siitä pitää maksaa ekstraa noin 12 euroa per koko junamatka tai vajaa 5 euroa per puoli tuntia.
Ei kaiken tarvitse aina olla ilmaista. WLAN:in maksullisuus junassa on yleinen käytäntö Keski-Euroopassakin. Älypuhelimissa on yleensä vaihtoehtoina puhelinverkon laajakaista ja WLAN. Jos molemmat ovat tarjolla, laite valitsee yleensä ensisijaisesti WLAN:in. Näin junissakin WLAN:in käyttäjäksi tunkevat nekin, joilla on oma vaihtoehtoinen data-yhteys, joka ei kuormittaisi junan verkkoa. Jos WLAN:illa olisi hintalappu junassa, sitä käyttäisivät huomattavasti harvemmat ja vain ne, joilla ei vaihtoehtoa ole, jolloin ei tarvittaisi mitään estojakaan tiettyihin palveluihin.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Olli Aalto - Helmikuu 26, 2013, 17:30:20
WLAN:n lisäksi myös UMTS-verkkoa tukevat toistimet on asennettu pendon ja IC:n vaunuihin ainakin Elisan ja TeliaSoneran tapauksessa. Alla kaksi iPhone 4S:llä suoritettua nopeustestiä junan ollessa linjalla, ensimmäinen VR-junaverkossa (0,93 Mbps down/0,45 up) ja toinen 3G:ssä (10,04 Mbps down ja 2,48 up). Kuvakaappaukset eivät ole samalta reissulta. Ei ole vaikea valita, kumpaa käytän, kun nopeus ja kuuluvuus on koko matkan tuon esimerkin luokkaa. Sinällään siis ihan loistoasia, että nuo rajoitukset saadaan käyttöön.

(http://i11.aijaa.com/b/00095/11841709.jpg) (http://i9.aijaa.com/b/00627/11841714.jpg)


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: zige - Helmikuu 26, 2013, 20:08:07
Sehän nyt on selvää että 3G toimii paremmin. Suosittelenkin niitä joilla 3G on niin käyttämään sitä. Itse en ole kertaakaan junaverkkoa käyttänyt vaan aina ihan vain 3G -yhteyttä (läppäriin tms. jakanut puhelimesta).

Mulle kerrottiin jokunen aika sitten että juniin asennetaan uudet vahvistimet jotka tukevat Soneran, Elisan SEKÄ dna:n verkkoja.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Olli Aalto - Helmikuu 26, 2013, 20:37:19
3G-kuuluvuus täysin palkein ja nykyisen kaltainen "paremmin toimivuus" ei ollut edes pendoissakaan itsestäänselvyys vielä pari vuotta sitten, ja tyypillinen osa sinivaunumatkojani on yhä EDGE-verkon kävelyvauhti. Mutta Kari Haakana analysoi ansiokkaasti kolumnissaan asiakkaiden reaktioita http://yle.fi/uutiset/kari_haakana_matkalla_kelpaa_kehnompikin_verkko/6514440 (http://yle.fi/uutiset/kari_haakana_matkalla_kelpaa_kehnompikin_verkko/6514440)

Asiakkaiden närkästys oli välitön: ensin verkko ei toimi kunnolla ja sitten suosituimpien palveluiden käyttö estetään.

Närkästys VR:n toimintaa kohtaan on kuitenkin mielenkiintoinen asia. VR:n asiakkaat eivät ilmeisesti kovin tarkkaan ymmärrä, miten internet-yhteydet juniin saadaan, joten ymmärrys niiden rajoittamisestakaan ei muodostu kovin suureksi. Junamatkan aikainen verkkoyhteys alkaa tietokoneiden, tablettien ja matkapuhelintensa parissa viihtyvien suomalaisten mielissä olla ilmeisesti samanlainen perusoikeus kuin junassa mölyävien lasten paheksunta, joten sen rajoittamista ei helpolla niellä.

Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna, jos tosiaan junaverkolla on käytössä ehkä kaksi (Elisa+TeliaSonera) teoreettisesti 21 Mbps yltävää yhteyttä jota ei varsinkaan liikkuvalla päätelaitteella koskaan saavuteta, ja sitten kun se 21 megaa jaetaan vielä saman solun käyttäjien kesken (eli myös muiden kuin junamatkustajien). Etenkin jossain tasaisella maaseudulla solun halkaisija voi olla jopa 20 km, niin on selvää, että mökkikaudella VR saa siitä nopeudesta vain leivänmurusia, ja kun vielä videoita imuroidaan, niin... Pelkän @450-yhteyden varassa roikkumisesta puhumattakaan. Mutta harva tavis ymmärtänee, miksi esim. kirjastossa/lentokentällä sitä kaistaa taas riittää. Edelleenkään kun ei sitä junan mukana liikkuvaa valokaapelikerää ole vielä keksitty :D


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Helmikuu 26, 2013, 20:51:13
Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna, jos tosiaan junaverkolla on käytössä ehkä kaksi (Elisa+TeliaSonera) teoreettisesti 21 Mbps yltävää yhteyttä jota ei varsinkaan liikkuvalla päätelaitteella koskaan saavuteta, ja sitten kun se 21 megaa jaetaan vielä saman solun käyttäjien kesken (eli myös muiden kuin junamatkustajien). Etenkin jossain tasaisella maaseudulla solun halkaisija voi olla jopa 20 km, niin on selvää, että mökkikaudella VR saa siitä nopeudesta vain leivänmurusia, ja kun vielä videoita imuroidaan, niin... Pelkän @450-yhteyden varassa roikkumisesta puhumattakaan. Mutta harva tavis ymmärtänee, miksi esim. kirjastossa/lentokentällä sitä kaistaa taas riittää. Edelleenkään kun ei sitä junan mukana liikkuvaa valokaapelikerää ole vielä keksitty :D

Niin, ja eikös aina puhelinyhteydet ohita nettikäytön?
-eli mitä enemmän on väkeä puhelimessa, sitä hitaampi on netti. Näin on eräs setä mulle selittänyt.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 26, 2013, 21:17:09
Kunhan 4G tulee niin eiköhän sitten kaikille riitä kaistaa katsella junissa myös YouTube-videoita ilman junaverkon käyttämistäkin.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: zige - Helmikuu 26, 2013, 21:22:06
Kunhan 4G tulee niin eiköhän sitten kaikille riitä kaistaa katsella junissa myös YouTube-videoita ilman junaverkon käyttämistäkin.

Luuletko tosiaan että 4G kuuluvuutta olisi tulossa keskelle ei mitään lähiaikoina. 4G on niin sanottu "kaupunkilaisten etuus". 4G laitteetkin taitavat hintavia olla, siis juuri isossa mittakaavoissa juniin.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Toni Hartonen - Helmikuu 26, 2013, 22:34:24
Kunhan 4G tulee niin eiköhän sitten kaikille riitä kaistaa katsella junissa myös YouTube-videoita ilman junaverkon käyttämistäkin.
Hallitus on aloittanut 800 Mhz taajuusalueen huutokaupat tämän vuoden alussa. Jos 2015 on jotain laajempaa verkkoa niin hyvä. Varmaan aika samalla aikataululla leviää kun 3 G aikoinaan kun 900mhz taajuusalue otettin käyttöön, nyt tosin plussana matalampi taajuualue, tukiasemia ei tarvita niin tiheään mutta on se Itä-Suomen ongelma kun Venäjä käyttää samaa taajuutta sotilaspuolella.
Solujen suhteen 4G kehittyneempi ja parempi verkon hallinta joten tulossa parannusta 3G:hen verrattuna. Tällähetkellä 4G peitto isompien taajamien keskusta-alueiden "herkkua". En tunne junissa käytettävää tekniikkaa , ei kai ole paljoo muuta tehtävissä kun parantaa anteeneja ja investoida vuotavaan kaapeliin tunneleissa ja kallioleikkauksissa. Vai toimiiko junan wlan jo tunneleissa?


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Olli Aalto - Helmikuu 26, 2013, 23:50:03
Kyllä puhelut priorisoituvat aina datan edelle. Kun yksi puhelu vie 64 kbps (vastaavasti aikaviipaloidussa GSM:ssä se 9,6/14,4), niin kaistaa alkaa hävitä ihmisten juorutessa.

Luuletko tosiaan että 4G kuuluvuutta olisi tulossa keskelle ei mitään lähiaikoina. 4G on niin sanottu "kaupunkilaisten etuus". 4G laitteetkin taitavat hintavia olla, siis juuri isossa mittakaavoissa juniin.
Taas asiasta mitään tietämättömät antavat asiantuntijalausuntoja. Vai että LTE vain kaupunkilaisten etuus, eikö jo suuhusi koske. Ja kyllä, 3GPP:ssä on jo kuulemma speksit 800 MHz 4G:lle. Nyt vain taajuushuutokauppa käyntiin, valokuitu mastoihin maaseutua myöten on jo vedetty.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Mikko Mäntymäki - Helmikuu 27, 2013, 00:21:47
Tuohon 4G-verkon odottelu taitaa kestää 10 vuotta, täytyy toivoa että vetävät valokuitukaapelin 50m päähän itse suostuisin jopa sille kaivamaan ojan.

Mitä muuten tapahtuu kaapelikouruille jotka poistuu rautateiden käytöstä? Pitäisi vetää kaapeli autotalliin matkaa noin 60m, jos rautatiet luovuttaa niitä ilmaiseksi niin voin tulla hakemaa traktorilla itse.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: zige - Helmikuu 27, 2013, 03:29:17
Vai että LTE vain kaupunkilaisten etuus, eikö jo suuhusi koske. Ja kyllä, 3GPP:ssä on jo kuulemma speksit 800 MHz 4G:lle. Nyt vain taajuushuutokauppa käyntiin, valokuitu mastoihin maaseutua myöten on jo vedetty.

Ei suuhuni koske yhtään. Senhän huomaa herra itse kun lähet käppäilemään tonne landelle, tai jonnekkin junaradan varrelle joka ei ole kaupungin keskustassa. 3G-yhteys todennäköisesti löytyy mutta 4G:stä sulla ei ole hajuakaan. Jos sulla on 4G -päätelaite, esitä mulle faktatietoa. Operaattorienkin kuuluvuuskartat ovat suuntaa antavia, niistä jo näkee ettei niitä ole suunnillee kuin kaupungeissa.

Sulla on näköjään niin vahva käsitys 4G:stä ja kuinka kovasti se on jo levinnyt niin heitä jo sitä faktaa ja todisteita siitä tiskiin. Eipä taida sulla sitä olla, koska kuvittelet liikoja.

Autan vähän sua: siinä on sulle kuuluvuuskarttoihin linkit, katseleppa huviksesi tätä kaupunkilaisten etuutta. 800MHz tajuus on nyt eriasia, siitä en ole puhunut muuta kuin sitä saadaan odotella vuosia. Nyt puhutaan nykyisestä tilanteesta joten lauseesi "Vai että LTE vain kaupunkilaisten etuus, eikö jo suuhusi koske" ei oikein sovi tähän.

Huomaa tässäkin tuo sinun puhumasi LTE, älä rastita mitään muita vaihtoehtoja kuin se, siitähän sinä puhut.
Elisa (Saunalahti): http://www.elisa.fi/kuuluvuus/
dna: https://www.dna.fi/yksityisille/puhe/Kuuluvuus/kuuluvuuskartta/Sivut/Default.aspx
Sonera: http://www.sonera.fi/asiakastuki+ja+edut/verkkokartat/kuuluvuuskartta (Soneralla Aito 4G on sama kuin LTE)


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Olli Aalto - Helmikuu 27, 2013, 10:48:11
Vai että LTE vain kaupunkilaisten etuus, eikö jo suuhusi koske. Ja kyllä, 3GPP:ssä on jo kuulemma speksit 800 MHz 4G:lle. Nyt vain taajuushuutokauppa käyntiin, valokuitu mastoihin maaseutua myöten on jo vedetty.

Ei suuhuni koske yhtään. Senhän huomaa herra itse kun lähet käppäilemään tonne landelle, tai jonnekkin junaradan varrelle joka ei ole kaupungin keskustassa. 3G-yhteys todennäköisesti löytyy mutta 4G:stä sulla ei ole hajuakaan. Jos sulla on 4G -päätelaite, esitä mulle faktatietoa. Operaattorienkin kuuluvuuskartat ovat suuntaa antavia, niistä jo näkee ettei niitä ole suunnillee kuin kaupungeissa.

Sulla on näköjään niin vahva käsitys 4G:stä ja kuinka kovasti se on jo levinnyt niin heitä jo sitä faktaa ja todisteita siitä tiskiin. Eipä taida sulla sitä olla, koska kuvittelet liikoja.

Autan vähän sua: siinä on sulle kuuluvuuskarttoihin linkit, katseleppa huviksesi tätä kaupunkilaisten etuutta. 800MHz tajuus on nyt eriasia, siitä en ole puhunut muuta kuin sitä saadaan odotella vuosia. Nyt puhutaan nykyisestä tilanteesta joten lauseesi "Vai että LTE vain kaupunkilaisten etuus, eikö jo suuhusi koske" ei oikein sovi tähän.

Huomaa tässäkin tuo sinun puhumasi LTE, älä rastita mitään muita vaihtoehtoja kuin se, siitähän sinä puhut.
Elisa (Saunalahti): http://www.elisa.fi/kuuluvuus/
dna: https://www.dna.fi/yksityisille/puhe/Kuuluvuus/kuuluvuuskartta/Sivut/Default.aspx
Sonera: http://www.sonera.fi/asiakastuki+ja+edut/verkkokartat/kuuluvuuskartta (Soneralla Aito 4G on sama kuin LTE)
Kysymys ei ollut viestissäni nykytilanteesta josta en edes puolellakaan sanalla maininnut, vaan siitä, että vastoin väitettäsi eilen kl 21.22 LTE tulee leviämään UMTS:iakin nopeammin maaseudulle lähivuosina. Ensin puhuit maaseutu-LTE:stä lähiaikoina ja sitten se yhtäkkiä koskeekin vain kaupunkeja sekä nykyhetkeä. Koska maaseudun 3G-tukareihin tulee varmaan 95%:iin kuituyhteys, niin leviäminen lähtee taajuslupien saamisen jälkeen käyntiin kuin hauki rannasta.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 27, 2013, 10:49:33
Joskus vanhaan huonoon aikaan oli sellainenkin tapa, että junassa matkustettiin tekemättä mitään. Kenties katsottiin ikkunasta ulos, ja pysähdyspaikan kohdalla lausuttiin nimikilvestä hiljaa "Huutokoski". Perillä noustiin ylös ja käveltiin rauhallisesti junasta pois.

Mutta se olikin vanhaan huonoon aikaan.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Harri Junttila - Helmikuu 27, 2013, 11:06:28
Petrin kommentti sai kyllä hymyilemään, perinnejuna Valtterissa tuo toteutui viimekesänä siellä katseltiin sekä junaa ja maisemia eikä tullut muistaakseni edes puhelinta räplättyä (toki valokuvia tuli otettua ja videota)

Joskus vanhaan huonoon aikaan lähdettiin Oulaisista tulemaan Ic:llä kohti Oulua ja juna hieman nykäisi ja valot räpsähtivät ja tuuletus pysähtyi, samalla kuului radiopuhelimesta "sähköt katos" ja siinä sitä sitten katseltiin paikallaan metsämaisemaa :)


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Ville Hautamäki - Helmikuu 27, 2013, 11:13:52
No, nykyään näplätään älypuhelinta ja roikutaan Facebookissa joka ikisessä paikassa  ::)


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Valtteri Paakkari - Helmikuu 27, 2013, 13:56:51
No, nykyään näplätään älypuhelinta ja roikutaan Facebookissa joka ikisessä paikassa  ::)
Aijjaa.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 27, 2013, 14:12:10
No, nykyään näplätään älypuhelinta ja roikutaan Facebookissa joka ikisessä paikassa  ::)
Aijjaa.

Jotkut näpläävät ja roikkuvat - eivät ehkä joka ikisessä paikassa - vaan juurikin joukkoliikennevälineissä. Siinähän ei sinänsä ole mitään pahaa, kunhan osaavat lepuuttaa aivojaan sitten muualla.

Kun paras paikka aivojen valvelepuuttamiseen ei kuitenkaan ole joukkoliikenneväline (vaan paikka jossa on vähemmän ulkopuolista häiriötekijää), joukkoliikenneväline on itse asiassa yksi parhaita hetkiä suorittaa juuri tuota älypuhelinnäpräystä.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Timo Valtonen - Helmikuu 27, 2013, 17:10:08
Tai sitten tviitataan.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 27, 2013, 20:33:24
Hiljaisia vaunujahan kokeiltiin, mutta palvelu lopetettiin kaikessa hiljaisuudessa. Homo Säpätys ei kyennyt niissäkään olemaan hiljaa.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Helmikuu 27, 2013, 20:57:41
Torkkuvaunuja on edelleen ainakin aamun parissa Turusta Helsinkiin menevässä IC2:ssa. Muistaakseni 3. vai 4. vaunun yläkerta.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 27, 2013, 21:15:24
Torkkuvaunuja on edelleen ainakin aamun parissa Turusta Helsinkiin menevässä IC2:ssa. Muistaakseni 3. vai 4. vaunun yläkerta.

Löytyy myös pääradalta, perustuen ulkopuoliseen havaintoon yhden vaunun yläkerrasta, jossa oli valaistus himmennetty.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Helmikuu 27, 2013, 23:29:36
Muutama ei-säpätysosasto näyttäisi tosjaan olevan yhä olemassa:

IC2 160 (Tampereelta klo 5.33 Helsinkiin), ma-pe vaunu 4 yläkerta (9.12. alkaen ma-pe vaunujen 3 ja 4 yläkerta)
IC 162 (Tampereelta klo 6.04 Helsinkiin), ma vaunun 11 yläkerta, ti-pe vaunun 9 yläkerta
IC 40 (Seinäjoelta klo 5.38 Helsinkiin), ma-pe koko vaunu 7 (9.12. alkaen ma-pe vaunun 5 yläkerta)
IC2 942 (Turusta klo 5.37 Helsinkiin), ma-pe vaunu 4 yläkerta
IC2 944 (Turusta klo 6.25 Helsinkiin), ma-pe vaunu 4 yläkerta
IC2 102 (Kouvolasta klo 6.22 Helsinkiin), ma-pe vaunu 4 yläkerta (9.12. alkaen ma-pe vaunujen 3 ja 4 yläkerta)
S 81 (Helsingistä klo 6.06 Kuopioon), ma-pe vaunu 6, paikat 5-36
IC 69 (Helsingistä klo 5.40 Kuopioon), ma-pe vaunun 2 yläkerta

http://www.vr.fi/fi/index/palvelut/palvelut_junissa/tyomatkalaisille.html


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Toni Hartonen - Helmikuu 28, 2013, 01:16:29
Kysymys ei ollut viestissäni nykytilanteesta josta en edes puolellakaan sanalla maininnut, vaan siitä, että vastoin väitettäsi eilen kl 21.22 LTE tulee leviämään UMTS:iakin nopeammin maaseudulle lähivuosina. Ensin puhuit maaseutu-LTE:stä lähiaikoina ja sitten se yhtäkkiä koskeekin vain kaupunkeja sekä nykyhetkeä. Koska maaseudun 3G-tukareihin tulee varmaan 95%:iin kuituyhteys, niin leviäminen lähtee taajuslupien saamisen jälkeen käyntiin kuin hauki rannasta.
Jaa, missäköhän vaiheessa maaseudulle on noin kattava kuituyhteysverkko rakennettu? Radiolinkit hoitavat monessa mastossa yhteyden runkoverkkoon myös 3g puolella missä ei ole kuitua käytössä ja näitä linkkejä on Paljon.
Elisalla isoja alueita jossa yhteytenä pelkkä 2G, luuletko että ne ovat siellä kuidun päässä? Ja soneralla sama myös ja sitten on erona vielä 3G 900Mhz ja 3G 900 Mhz 21MB/s , näissä erona siirtoyhteyden nopeus runkoverkkoon.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Olli Aalto - Helmikuu 28, 2013, 21:33:35
Kysymys ei ollut viestissäni nykytilanteesta josta en edes puolellakaan sanalla maininnut, vaan siitä, että vastoin väitettäsi eilen kl 21.22 LTE tulee leviämään UMTS:iakin nopeammin maaseudulle lähivuosina. Ensin puhuit maaseutu-LTE:stä lähiaikoina ja sitten se yhtäkkiä koskeekin vain kaupunkeja sekä nykyhetkeä. Koska maaseudun 3G-tukareihin tulee varmaan 95%:iin kuituyhteys, niin leviäminen lähtee taajuslupien saamisen jälkeen käyntiin kuin hauki rannasta.
Jaa, missäköhän vaiheessa maaseudulle on noin kattava kuituyhteysverkko rakennettu? Radiolinkit hoitavat monessa mastossa yhteyden runkoverkkoon myös 3g puolella missä ei ole kuitua käytössä ja näitä linkkejä on Paljon.
Elisalla isoja alueita jossa yhteytenä pelkkä 2G, luuletko että ne ovat siellä kuidun päässä? Ja soneralla sama myös ja sitten on erona vielä 3G 900Mhz ja 3G 900 Mhz 21MB/s , näissä erona siirtoyhteyden nopeus runkoverkkoon.
Puolellakaan sanalla en ole maininnut, että pelkkiin 2G-mastoihin tulisi kuitu. :) Linkkipeilejä varmastikin löytyy paljon, tuo kuitulinkkien osuutta koskeva arvio oli puhdas veikkaus.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Timo Järvi - Helmikuu 28, 2013, 23:00:45
No, nykyään näplätään älypuhelinta ja roikutaan Facebookissa joka ikisessä paikassa  ::)

Tyypillistä VR:ää kieltoineen ja rajoituksineen. Kas, kun eivät ole vielä älynneet lisätä kaikkiin "lipputuotteisiin" pakollista junaverkkomaksua, joka olisi "entisajan" paikkalipun tyyliin pakollinen hankinta ;D

Se junaverkko ole toiminut kunnolla edes kaukoliikenteen myöhäisillan junavuoroissa, vaikka suurin osa vaunukapasiteetista kulkee puolityhjänä ja suurin osa porukasta on jotain ihan muuta kuin himowarettajia. Eroa ei ole ollut edes siinä, liikutaanko 160 km/h vai ollaanko paikallaan asemalla. Melko usein se netti on asemalla ollessakin jumittanut tai toiminut epävarmasti.

Oma mokkula on monet kerrat pelastanut tilanteen. Kohtalaisen usein IC2-vaunussa matkustettaessa pistorasiatkin on kätevästi disabloitu. Herää vain kysymys, onko noudatettu samaa ideologiaa kuin aikanaan intissä eli tuvassa saa olla kerrallaan korkeintaan yksi sähkölaite kiinni valtion verkossa  ::)


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: zige - Helmikuu 28, 2013, 23:36:47
Oma mokkula on monet kerrat pelastanut tilanteen. Kohtalaisen usein IC2-vaunussa matkustettaessa pistorasiatkin on kätevästi disabloitu. Herää vain kysymys, onko noudatettu samaa ideologiaa kuin aikanaan intissä eli tuvassa saa olla kerrallaan korkeintaan yksi sähkölaite kiinni valtion verkossa  ::)

Jos on oma mokkula, miksi edes yrittää käyttää Junaverkkoa? Sehän on nyt selvä että oma mokkula/datapaketti puhelimessa/tabletissa mikä ikinä onkaan, on parempi kuin Junaverkko...

Tuo pistorasia havainto on erikoinen.. Jokaikisessä junassa millä olen parin vuoden aikana mennyt on pistorasia toiminut normaalisti ja ongelmitta... Joten tuo "kohtalaisen usein" ihmetyttää vähän..


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 28, 2013, 23:47:25
Oma mokkula on monet kerrat pelastanut tilanteen. Kohtalaisen usein IC2-vaunussa matkustettaessa pistorasiatkin on kätevästi disabloitu. Herää vain kysymys, onko noudatettu samaa ideologiaa kuin aikanaan intissä eli tuvassa saa olla kerrallaan korkeintaan yksi sähkölaite kiinni valtion verkossa  ::)

Jos on oma mokkula, miksi edes yrittää käyttää Junaverkkoa? Sehän on nyt selvä että oma mokkula/datapaketti puhelimessa/tabletissa mikä ikinä onkaan, on parempi kuin Junaverkko...

Tuo pistorasia havainto on erikoinen.. Jokaikisessä junassa millä olen parin vuoden aikana mennyt on pistorasia toiminut normaalisti ja ongelmitta... Joten tuo "kohtalaisen usein" ihmetyttää vähän..
Eri maa, eri ongelmat? Minusta SJ:n yhteys (ilmainen 1. luokassa) ja Veolian yhteys (ilmainen 1. ja 2. luokassa) toimii paremmin kuin oma mokkula silloin kun ollaan metsätaipaleella. Isoilla asemilla oma 4G on kyllä nopeampi, mutta yleensä 3G on luotettavampi junamatkoilla).


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Timo Järvi - Maaliskuu 01, 2013, 00:01:57
Jos on oma mokkula, miksi edes yrittää käyttää Junaverkkoa? Sehän on nyt selvä että oma mokkula/datapaketti puhelimessa/tabletissa mikä ikinä onkaan, on parempi kuin Junaverkko...

Varmaan siksi, koska junaverkon käyttöä ei ole kielletty. Mokkula on mukana  varmuuden vuoksi ja muutenkin, että saa edes postit luettua. Miksi mainostaa sellaista palvelua, jota ei saisi käyttää ?!

Sen kaistan ei tarvise olla leveä kuin ladonovi, kunhan yhteys on siedettävä.

Tuo pistorasia havainto on erikoinen.. Jokaikisessä junassa millä olen parin vuoden aikana mennyt on pistorasia toiminut normaalisti ja ongelmitta... Joten tuo "kohtalaisen usein" ihmetyttää vähän..

Jos sinulla on toiminut pistorasiat, tarkoittaako se sitä, ettei ongelmia voisi olla ? Kuule, on tullut matkustettua tietyillä junavuoroilla tässä viimeisen >2 vuoden ajan säännöllisesti, ja niitä sähköttömiä hetkiä on osunut kohdalle useammin kuin kerran nimenomaan IC2-vaunussa (yläkerta). Onneksi läppärissä on akku ja mukana pari vara-akkua. Ihmetyttää silti.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: zige - Maaliskuu 01, 2013, 01:11:35
Jos on oma mokkula, miksi edes yrittää käyttää Junaverkkoa? Sehän on nyt selvä että oma mokkula/datapaketti puhelimessa/tabletissa mikä ikinä onkaan, on parempi kuin Junaverkko...

Varmaan siksi, koska junaverkon käyttöä ei ole kielletty. Mokkula on mukana  varmuuden vuoksi ja muutenkin, että saa edes postit luettua. Miksi mainostaa sellaista palvelua, jota ei saisi käyttää ?!

Sen kaistan ei tarvise olla leveä kuin ladonovi, kunhan yhteys on siedettävä.

Tuo pistorasia havainto on erikoinen.. Jokaikisessä junassa millä olen parin vuoden aikana mennyt on pistorasia toiminut normaalisti ja ongelmitta... Joten tuo "kohtalaisen usein" ihmetyttää vähän..

Jos sinulla on toiminut pistorasiat, tarkoittaako se sitä, ettei ongelmia voisi olla ? Kuule, on tullut matkustettua tietyillä junavuoroilla tässä viimeisen >2 vuoden ajan säännöllisesti, ja niitä sähköttömiä hetkiä on osunut kohdalle useammin kuin kerran nimenomaan IC2-vaunussa (yläkerta). Onneksi läppärissä on akku ja mukana pari vara-akkua. Ihmetyttää silti.

Enhän mä missään vaiheessa sanonut ettei olisi mahdollista, en sitä epäilekkään. Oudolta se kyllä kuulostaa, etenkin kun vaunut jonkun verran kiertävät.

Ei se olekkaan kielletty, mutta jos on mokkula ja se toimii paremmin niin miksi silti yrittää käyttää Junaverkkoa.. Itse eikä kukaan kenet tunne sitä käytä koska heillä on mokkula/datapaketti vaikka älyluurissa jolla nettiä käyttää/jakaa sitä.

Kohtuullisen hyvin toimii suomessa 3G. Helsinki - Tampere välillä mm. matkapuhelinvahvistimilla varustetuissa junissa toimii koko matkan ajan 3G, Tampereelta - Seinäjoellekkin melkein koko ajan. Sitten tulee pieniä katvealueita joissa ei toimi mutta lyhyitä nekin..

On kyllä ihme porukkaa täällä kun ottaa pultit pienistä mielipiteistä ja vääristelee sanoja..


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Maaliskuu 01, 2013, 09:16:20
Jos sinulla on toiminut pistorasiat, tarkoittaako se sitä, ettei ongelmia voisi olla ? Kuule, on tullut matkustettua tietyillä junavuoroilla tässä viimeisen >2 vuoden ajan säännöllisesti, ja niitä sähköttömiä hetkiä on osunut kohdalle useammin kuin kerran nimenomaan IC2-vaunussa (yläkerta). Onneksi läppärissä on akku ja mukana pari vara-akkua. Ihmetyttää silti.
Taisi olla marraskuussa, kun matkustin lauantaina IC 4:llä Helsinkiin ja sunnuntaina IC 3:lla takaisin. Juuri siinä vaunussa, missä olin, yläkerran pistorasiat eivät toimineet. Tietenkin lippu oli ainoastaan kannettavassa tietokoneessa, joka on ikäloppu ja akku finaalissa (kestää noin 15 min). Jatkossa täytyy muistaa ottaa netistä ostettu lippu myös puhelimeen tai sitten tulostaa se. No, alakerrasta löytyi virtaa. Eikö sunnuntaina sitten ole tuurilla sama runko ja paikka saman vaunun yläkerrasta ja edelleen pistorasiat pimeinä. >:( Eipä niitä kyllä taida kukaan lauantai-iltana korjailla, vaikka asiasta lauantaina konduktöörille kyllä mainitsin.


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Timo Valtonen - Maaliskuu 01, 2013, 10:51:35

On kyllä ihme porukkaa täällä kun ottaa pultit pienistä mielipiteistä ja vääristelee sanoja..

Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
 ;D


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Olli Aalto - Huhtikuu 18, 2014, 21:48:02
Nyt, vuotta myöhemmin 4G:n peittoalue näyttää tältä (http://elisa.fi/kuuluvuus). Aika laajalle näyttävät Suomen kaupungit levinneen ;D


Otsikko: Vs: Junaverkkoon estolista
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Huhtikuu 18, 2014, 22:00:11
Viime syksyn Yorkin-reissulla ilmeni, että sikäläinen rautatie- tai kännykkäyhtiö tarjoaa palvelua, jossa ekat n Mt ovat ilmaisia, ja jatkosta maksetaan erikseen. Tämä oli käytäntö muuten myös TT-Linen laivoilla Itämeren eteläosassa.