Otsikko: Raideleveyden vaihto Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 12, 2013, 12:05:30 Onko hakutoiminnon tarkoitus toimia myös keskustelun puolella? En taida osata käyttää sitä, joten uusi aihe oli nopeampi ratkaisu:
Jouduin aamulla tekemään matkaesitteen junamatkalle Espanjaan ja huomasin siinä samalla, että raideleveyden vaihtaminen lennossa on ihan tavanomaista päivittäistä rutiinia monien reittien pikajunille. Osa matkasta normaalilla raideleveydellä ja osa leveällä raideleveydellä. Tekniikka ei ainakaan ole este eikä edes kunnon hidaste junille. Lisää vaikka hakusanalla cambiador medina del campo tai linkistä http://www.ferropedia.es/wiki/Cambiador_de_ancho tai CAFin ja Talgon esitteet http://www.youtube.com/watch?v=nGn0o_wFsGI ja http://www.youtube.com/watch?v=U_LFIUkcPNM Otsikko: Vs: Raideleveyden vaihto Kirjoitti: MNa - Maaliskuu 12, 2013, 14:04:14 Noita raideleveyden vaihtosysteemeitä ilman telin vaihtoa on kauankin ollut jonkinlaisessa käytössä, mutta ns. Suomen erityisolosuhteissa ole oikein saatu syntymään luottamusta. Tekniikasta en tiedä hittojakaan, mutta kuvittelisin että uusimmat matalalattiatekniikat tuovat ongelmaan apuja ihan sivutuotteena. Niissähän ei ole pyörien välillä perinteistä akselia, vaan ne riptustettu erillisiä, ja voi olla helppo kuvitella systeemi, jolla pyörän akseli liikkuu jossain "kehdossa" sivusuunnassa.
Otsikko: Vs: Raideleveyden vaihto Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 12, 2013, 14:40:36 Suomen olosuhteissa on kokeiltu kahden eri standardin mukaisia raideleveydenmuuntimia Torniossa ja Haaparannassa. Niiden ongelmina on ollut jää. Akselin lukituksiin tarttuva jää on aika hankala asia, samaten kuin raideleveydenmuuntolaitteeseen putoilevat 30 cm*30 cm jääkökkäreet.
Puolalainen SUW2000-järjestelmä olisi oman käsitykseni mukaan fiksuin järjestelmä, koska sen muuntolaite ei sisällä lainkaan liikkuvia osia ja koska se on myös sekä telien että muuntolaitteen osalta muita järjestelmiä varmempi. Yksinkertaisuuden kohottama toimintavarmuus yhdistettynä halpaan hintaan ei ole mikään huono yhdistelmä. Tuota järjestelmää ei ole valitettavasti Suomessa kokeiltu (vaikka se /ilmeisesti/ on jotain sukua RAFILille, jolle SUW2000 taas /ilmeisesti/ on sukua). SUW2000-telin hinta on noin 30000 euroa, kun perinteinen tavaravaunuteli maksaa noin 10000 euroa ja matkustajavaunuteli taas: /ilmeisesti/ noin 20000 euroa. Vaunun hintaan suhteutettuna siis suhteellisen vähäinen kuluerä. SUW2000 on ollut Euroopassa vastatuulessa, koska Saksa on kieltänyt sen käytön. Tämä perustuu tapaukseen, jossa SUW2000-teleillä varustettu juna suistui kiskoilta. Kiskonmurtuman takia... Mulla on sellainen olo, että saksalaisten "lievillä" ennakkoluuloilla puolalaisia kohtaan saattaa olla asian kanssa tekemistä. Puolasta Ukrainan suuntaan on ainakin vähän aikaa sitten ollut kulussa SUW2000-telinen juna, on käsittääkseni yhäkin. Olen ihmetellyt, miksei Rail Balticaa tehdä leveäraiteisena ja raideleveydenmuuntimin Puolan ja Liettuan rajalla. Tulisi varmasti halvemmaksi, kun koko verkko saataisiin käytännössä kerralla kiinni Eurooppaan. Siellä se laite olisi myös riittävän etelässä toimiakseen luotettavasti ilman jatkokehittelyjäkin. Aiheeseen liittyen: http://www.vaunut.org/kuva/52920?u=250&t=talgo . http://www.vaunut.org/kuva/52919?u=250&t=talgo http://www.vaunut.org/kuva/52918?u=250&t=talgo Otsikko: Vs: Raideleveyden vaihto Kirjoitti: Oskari Kvist - Maaliskuu 24, 2013, 01:42:40 Periaatteessa, mikäpä estäisi ETCS+STM-veturilaitteilla varustetun vaihtuvaraideleveyksisen veturin sekä vaihtuvaraideleveyksisien vaunujen liikennettä Ruotsin ja Suomen välillä, sekä henkilö- että tavaraliikenteessä (huom, kansainvälinen henkilöliikenne on täysin vapaata riistaa kaikille halukkaille). Tekniikka on olemassa mutta kukaan ei vielä käytä sitä.
|