Otsikko: Italian junia Bredan pannukakkukoneella Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 24, 2013, 03:49:37 Italiassa ajellaan edelleen suomessakin tunnetun Bredan pannukakun voimalla:
http://www.youtube.com/watch?v=_YNovkHDHSo http://www.youtube.com/watch?v=wQaSasKEz7Y http://www.youtube.com/watch?v=zjTe2NnsMj8&t=1m25s Onpa ne joskus ollut oranssejakin: http://www.youtube.com/watch?v=GHlXYCB3teg&t=6m48s Noissa FSE Ad 51-80 sarjan vaunuissa on samanlainen Bredan moottori D19/SB12P ja Self-Changing Gears vaihteisto, aivan kuten täällä Suomessa Dm8-9 junissa eli Porkkanoissa. Wikipedian perusteella 30 yksiköstä on 12 edelleen ajossa. Kohtuu kunnioitettava käyttöikä moottorivaunulle, sillä ne on tehty vuosina 1958-1959 eli 55 vuotta sitten. Muutamiin on jälkeenpäin asennettu ilmastointi. http://it.wikipedia.org/wiki/Automotrice_FSE_Ad_51-80 (teksti on Italiaksi) Otsikko: Vs: Italian junia Bredan pannukakkukoneella Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 25, 2013, 01:17:40 Aski oli kuitenkin näissä viisivaihteinen Wilson (eikä kolmivaihteinen kuten Porkkanassa), samoin kuin ALn442:ssa, saattoi olla läheistäkin sukua Lättien ja Dm 4:ien lootille. Sitä toki ohjasi Self Changing Gearsin systeemit.
En muista, oliko jossain yhteydessä puhetta, mutta ALn442:a kokeiltiin myös kolmivaunuisena eli välivaunulla varustettuna, siis hyvin porkkanamaiseen tapaan. Juna ei kuitenkaan kulkenut riittävästi ja välivaunun käytöstä luovuttiin. Välivaunuja rakennettiin suhteellisen vähän, kolme tai neljä. TEE-moottorijunien suorituskykyhän oli määritelty: mm. 16 promillen noususta piti selvitä muistaakseni nopeudella 70 km/h ja huippunopeuden piti olla vähintään 140 km/h. Otsikko: Vs: Italian junia Bredan pannukakkukoneella Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 25, 2013, 02:26:52 Sarja ALn442 oli vain toinen pää TEE-junasta. Toinen pää oli sarjaa ALn448. Kummassakin oli moottori. Näitä 2-vaunuisia junia valmistui 7 vuonna 1957 ja kaksi vuonna 1958. TEE-junaliikenteestä ne poistettiin 1972. Yksi oli hylätty onnettomuudessa (vai oliko se yksi vaunu kahdesta eri rungosta) ja loppuihin ALn442 lisättiin istumapaikkoja, jonka jälkeen vaunut kuuluivat sarjaan ALn448+ALn460 (8 2-vaunuista junaa). Ne hylättiin 1982. Muistaakseni kaksi runkoa on säästetty museointia varten, toinen niistä yksityisin voimin. Minulla ei ole kyllä mitään muistikuvaa, että niissä olisi kokeiltu välivaunua, mutta en näin reissun päältä ala väittämään vastaankaan, kun ei ole mitään lähdettä tukemassa. EDIT: pieni tarkennus, että vain ALn442 muutettiin sarjaan ALn460.
Otsikko: Vs: Italian junia Bredan pannukakkukoneella Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Maaliskuu 25, 2013, 09:30:15 Toki oli näin: moottorijunan sarjamerkintä on siis ALn442-448. En ollut itsekään tietoinen tuosta välivaunuepisodista, mutta joku piensarjavalmistaja valmistaa parhaillaan N-mittakaavan mallia mainitusta junasta, ja tämä juna on saatavana joko normaalina 2- osaisena, tai sitten välivaunun kanssa, ja tässä yhteydessä pienoismallivalmistaja kertoi tämän välivaunun tarinan.
Wikipedian mukaan kaksi ALn442:ta vaurioitui ja poistettiin: ALn442 202 palovaurion ja ALn 442 207 onnettomuuden vuoksi. Otsikko: Vs: Italian junia Bredan pannukakkukoneella Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 26, 2013, 14:50:42 Joo hoksasin nyt vasta tuon eron vaihteiden lukumäärässä.
Tosiaan ALn 442-448 moottorijuniin tehtiin välivaunuja, joiden sarjamerkintä oli Ln 60. http://www.claudiovianini.com/pages/LIBRARIES/TEE.HTML Otsikko: Vs: Italian junia Bredan pannukakkukoneella Kirjoitti: Juha Kutvonen - Maaliskuu 26, 2013, 15:37:10 Ainakin Lematecilla on tämän junan malli tällä hetkellä tuotannossa: http://www.lematec.ch/modelsDisp-N.html
|