Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Joni Lahti - Maaliskuu 29, 2013, 15:03:37



Otsikko: Uusi keksintö. Automaattinen raideajoneuvojen kääntösilta
Kirjoitti: Joni Lahti - Maaliskuu 29, 2013, 15:03:37
Hauska uutinen vuodelta 1939 löytyi Eesti Filmarhiivin sivulta.  Uutisessa Tallinnan Teknillisen Yliopiston opiskelija esittelee keksintöään, jolla linjan 4 Kopli-Baltijaam bensiiniraitiovaunu saatiin käännettyä automaattisesti ilman miesvoimaa. Vaunu ajetaan kääntösillalle niin, että merkki osoittaa painopisteeseen R ja sitten ratikka kääntyy omalla energiallaan, vai meniköhän se noin, siitä en saa selvää.

Kuvissa esiintyvät numerot 59 ja 64 olivat bensiinikäyttöisiä moottoriraitiovaunuja, joita Tallinnassa oli aina vuoden 1953 loppupuolelle saakka.

Korjattu linkki: http://filmi.arhiiv.ee/video/efa260_poordsild.wmv


Otsikko: Vs: Uusi keksintö. Automaattinen raideajoneuvojen kääntösilta
Kirjoitti: Esko Ampio - Maaliskuu 29, 2013, 20:07:19
Hyvin samanlainen oli Riihimäellä RLR:n varikolla, siinä korjaamon edessä. Automaattisuudesta ei tietoa, kuin sen verran, että ukkeleita siinäkin tarvittiin, kuten tuossa filmissä.


Otsikko: Vs: Uusi keksintö. Automaattinen raideajoneuvojen kääntösilta
Kirjoitti: Joni Lahti - Maaliskuu 29, 2013, 20:20:22
Tuossa filminpätkässä n:o 59 käännetään ukkelien voimin, mutta n:o 64 kääntyy ns. "automaattisesti". Mitä se sitten tarkoittaa, en saa selvää muuta kuin että jollakin muulla voimalla se kääntyy.


Otsikko: Vs: Uusi keksintö. Automaattinen raideajoneuvojen kääntösilta
Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Huhtikuu 04, 2013, 14:20:47
Taitaapi toimia niin että kääntöpöytä on asennettu hieman vinoon, tällöin kun vaunun massakeskipiste ajetaan pöydän keskipisteen yli ylempänä olevalle puolelle, painovoima aikaansaa pöydän ja vaunun kääntymisen ympäri. Teoriassahan on mahdollista että massapisteet jäisivät niin tarkasti oikealle linjalle että pyörittävää momenttia ei syntyisi, mutta käytännössä varmaan vaunun heilahtelu jousituksensa varassa on riittänyt estämään tämän tilanteen syntymisen. Ja jos sellainen olisikin syntynyt, niin vaikkapa kuljettajan nojaaminen sivulle voisi riittää liikkeen alkuunsaattamiseen.

Tämä siis lukion pitkän fysiikan muistelojen tuomaa pohdiskelua, en ole itsekään kuullut näistä kääntöpöydistä aiemmin.