Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jouko Järvinen - Huhtikuu 01, 2013, 00:29:20



Otsikko: Dieselveturit katkovat kiskoja
Kirjoitti: Jouko Järvinen - Huhtikuu 01, 2013, 00:29:20
"Rautatiehallitus joutuu toimeenpanemaan eräitä rajoituksia diesellinjaveturi HR 12:n käytössä siitä syystä, että tämän veturin akselipaino on pääosalle nykyisiä ratojamme liian suuri.
HR 12-vetureiden lukumäärä on kohonnut niin suureksi, että niiden ratoja vahingoittava vaikutus alkaa jo selvästi näkyä.
Kiskonkatkeamisia sattui viime helmikuussa yli 400. Vuoden 1962 helmikuussa niitä oli 294 ja helmikuussa 1961 220.
HR 12-veturin aiheuttamia kiskonkatkeamisia pyritään ensi hätään vähentämään rajoittamalla niiden nopeutta ja sijoittamalla niitä raskailla 54 kilon kiskoilla varustetuille rataosuuksille. Muutokset toimeenpannaan ensi syksynä, koska kesä on ratojen kestävyyden kannalta edullisin vuodenaika. Kiskon katekamatilanteeseen saadaan pysyvä parannus sen jälkeen kun meneillään oleva ratojen varustamisen raskailla 54 kilon kiskoilla ja sepelitoppauksessa on saatu päätökseen. HR 12:n akselipaino on 21 tonnia kun sen sijaan uusien diesellinjaveturien HR 13 akselipaino on 16,4 tonnia."

Oheinen uutinen julkaistu Länsi-Savossa 20.3.1963 sekä uudemman kerran "Länsi-Savo 50 vuotta sitten" -osiossa 20.3.2013


Otsikko: Vs: Dieselveturit katkovat kiskoja
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Huhtikuu 01, 2013, 20:11:36
Tosin Hr12-vetureista oli helmikuussa 1962 valmiina numerot 2200-2229 eli 30 kpl. Helmikuussa 1963 valmiina olivat 2200-2231, joista 2215 poissa liikenteestä Kirjokiven onnettomuuden vuoksi eli käytettävissä oli 31 veturia. Siten kiskonkatkeamien lisääntymiseen oli varmaan muitakin syitä, kun veturien lukumäärä pysyi tarkastelujakson ajan miltei samana.

Hr12-veturin alkuperäinen akselipaino oli lähteestä riippuen 20,3-20,5 t. Luultavasti yksilöidenkin välillä oli jo tuon verran heittoa, joten riippuu varmaan siitä, mitä yksilöä on pidetty malliveturina.

Mutta uutisen varsinainen tarkoitus oli tietysti puolustella Hr13-vetureiden hankintaa, joka alkoi näyttää entistä epäilyttävämmältä, kun ensimmäinenkin veturi saatiin luovutuskuntoon vasta maaliskuussa 1963, vaikka sitä oli koeajettu Ranskassa jo kesästä 1962 lähtien ja Suomessakin syksystä 1962. Ensimmäiset Hr12-veturit oli 1959 saatu luovutuskuntoon parin kuukauden koeajojen jälkeen.