Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Juha Paulavuo - Huhtikuu 29, 2013, 17:07:09



Otsikko: Ruotsiin suurnopeusjuna v.2040?
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Huhtikuu 29, 2013, 17:07:09
Ruotsalaiset suunnittelevat suurnopeusjunayhteyksiä Tukholman, Malmön ja Göteborgin välisille reiteille, kertoo NyTeknik. Suunnittelun alkuvaiheessa oleva hanke toteutuisi todennäköisesti vasta noin vuonna 2040, koska ennen sitä toteutettavat ratahankkeet halutaan ensin saada kunnialla päätökseen.

Suurnopeusjuna kulkisi suurten kaupunkien välillä noin 320 kilometrin tuntinopeudella. Kolmen ruotsalaiskaupungin yhteyksien toteuttaminen maksaisi arviolta 150 miljardia kruunua eli yli 17 miljardia euroa. Lisäksi vielä myöhempänä hankkeena tulisi kyseeseen suurnopeusyhteyksien rakentaminen Ruotsin puolelta Osloon ja Kööpenhaminaan.

Yhteyden rakentamisurakka ja junatoimitukset herättävät kiinnostusta Kiinassa ja Japanissa asti. Kiina on NyTeknikin mukaan tarjonnut hankkeelle rahoitustakin EXIM-pankistaan, sillä ehdolla että rakennustyön ja junatoimitukset hoidetaan Kiinasta. Japanilaiset puolestaan korostavat oman suurnopeusjunatekniikkansa turvallisuutta ja toimivuutta myös talvisissa olosuhteissa.

tekniikka&talous (http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/ruotsiin+halutaan+320+kmh+suurnopeusjuna+japani+ja+kiina+kisaavat+rakentamisesta/a898242?s=r&wtm=-29042013&)


Otsikko: Vs: Ruotsiin suurnopeusjuna v.2040?
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Toukokuu 04, 2013, 07:12:28
Eikös tuolla reitillä ole tungosta jo ensi vuonna, joten joutunevat myymään eioota jo silloin? Näin ainakin luin kun sinne on tulossa taas uusi operaattori, tällä kertaa matkustajaliikenteen puolelle, ja kaikille halutuille vuoroille ei millään ole tilaa.


Otsikko: Vs: Ruotsiin suurnopeusjuna v.2040?
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Toukokuu 04, 2013, 08:15:44
Ainakin minun käsitykseni mukaan suunnitteilla on täysin uusi rata. Eli samaan tyyliin kuin Ranskassa on omat radat TGVlle


Otsikko: Vs: Ruotsiin suurnopeusjuna v.2040?
Kirjoitti: Juha Riihimäki - Toukokuu 04, 2013, 10:15:00
Puhutaan varmaan eri asiasta.

Jos oikein tulkitsen, puhut radasta, jonka suunnittelu on heitetty ilmaan koepalloksi, ja joka varmaan aikanaan rakennetaan, niin paljon paremmin Ruotsin taloudella menee kuin esim. Suomen. Ruotsissa on tapana keskustella vilkkaasti aiheista, kaikki mielipiteet huomioden ennen niiden toteutusta. Tämän hankkeen keskustelu on nyt sitten alkamassa Ny Teknik -lehden uutisen mukaan. Ruotsalaiset ovat, kun rahaa on, onnistuneet rakentamaan myös aika älyttömiä kohteita viime vuosina, ihan omien sanojensa mukaan. Ja samalla tietenkin myös hyvin onnistuneita, ja tuottavuutta parantavia. Vilkas julkinen keskustelu auttaa oleellisesti hankkeiden arvioinnissa.

Minä taas yritin viestiä, että reitti saturoituu osittain jo vuonna 2014, ja koska Ruotsin talous kasvaa, tungos pahenee siitä eteenpäin. Tämä tarkoittanee, että hankkeen toteutusta joudutettanee. Taloudellisista resursseista ei taaskaan ole pulaa kun halutaan investoida tähän tuottavaan kohteeseen. Tuottava tässä = sijoitetusta pääomasta saadaan suurempi tuotto kuin mitä sijoituksen määrä on. Tämän ovat huomanneet toki myös kiinalaiset, jotka etsivät tuottavia kohteita pääomilleen. Muuten, esim. kaikki TGV-radatkin arvioidaan näin.

Niitä TGV-ratoja saavat ajaa muutkin, kunhan sekaan mahtuvat. Sama juttu monesti sielläkin, liikenne on tuttujeni mukaan saturoitumassa tuollakin aika monessa paikassa, ei pelkästään LGV-PSEllä. Mutta tuo onkin jo ihan toinen isompi juttu.