Otsikko: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Juha Paulavuo - Kesäkuu 11, 2009, 06:31:52 Työtaistelu uhkaa pysäyttää koko Suomen junaliikenteen vuorokaudeksi maanantain vastaisesta yöstä alkaen. Rautatieläisten liitto ja Rautatievirkamiesliitto suunnittelevat ulosmarssia. Rautatieläisten liiton puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan liitot päättävät asiasta torstain aikana.
Liittojen mielenilmaus suuntautuisi valtion omistajaohjauksen kovenemista vastaan. Protestoinnin kohteena ovat myös VR:n suunnittelemat lomautukset, joista yhtiö ilmoitti toukokuussa. Rautatieläisten liittoon kuuluu noin 14 000 jäsentä, muun muassa konduktöörejä. Rautatievirkamiesliittoon kuuluu noin 1 500 toimihenkilöä. hesari (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Työtaistelu+voi+lamauttaa+Suomen+junaliikenteen/1135246761678) Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Kesäkuu 11, 2009, 09:05:01 Vielä on siis maailmassa yksi suojaisa saareke, jossa ei ole havaittu, että nyt on lama ja laman vuoksi tavarakuljetukset ovat vähentyneet.
Siinä missä muilla aloilla lama merkitsee lomautuksia ja irtisanomisia, rautatietyöläisten pitäisi saada olla immuuneja kaikelle pahalle ja jatkaa työtään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ilmeisesti jonkun pitäisi sitten maksaa tämä etuoikeus, ehkä meidän asiakkaiden? Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Juha Pokki - Kesäkuu 11, 2009, 13:03:05 Lainaus "Se ajattelu, että VR:n päätehtävä on kuljettaa turvallisesti ihmisiä ja tavaroita, on jäänyt liiaksi markkinavetoisen ajattelun alle", Mauriala sanoo. Lisäksi VR on viime vuosina tahkonnut historiansa parhaat tulokset. Ehkäpä nämä ovat ne syyt, jotka saavat kyseiset liitot kyseenalaistamaan lomautusten oikeutuksen. Ainoa "etuoikeus" taitaakin olla osakkeenomistajien oikeus maksimaalisiin vastineisiin sijoitukselleen ja sen maksavat, kuten aina, asiakkaat. Nyt kuitenkin myös yrityksen työntekijät joutuvat tavallaan maksumiehen rooliin mikäli lomautuksia tapahtuu. Konsernin tavoite lomautuksilla ei taida nimittäin olla mikään "viimeinen oljenkorsi jolla pulju saadaan juuri ja juuri pysymään pinnalla näinä vaikeina aikoina" vaan keino jolla osakkeen arvo saadaan säilytettyä melko samoissa asemissa kuin parempina aikoina. Siksipä on oikeutettua, että työntekijät käyttävät heille annettua lakko-oikeutta eivätkä mene kuin pässit narussa mihin käsketään. // lainaus kuntoon Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Kesäkuu 11, 2009, 13:30:33 Lisäksi VR on viime vuosina tahkonnut historiansa parhaat tulokset. Ehkäpä nämä ovat ne syyt, jotka saavat kyseiset liitot kyseenalaistamaan lomautusten oikeutuksen. Juuri tätä ristiriitaa pitää ihmetellä. Hyvästä tuloksesta henkilöstö haluaa osansa, mutta sitten kun työnantajalla menee huonosti, sopeuttamistoimia ei saisi tehdä, ja ryhdytään lakkoon. Itsekästä kermankuorintaa.Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Juha Pokki - Kesäkuu 11, 2009, 13:44:06 Niin eli kun itsekkäiden kermankuorijatyöntekijöiden avulla on saatu hyvä tulos aikaan, on heille ihan oikein pieni pakkolomautus kiitokseksi? ???
En tunne VR:n palkkausjärjestelmää, mutta millä tavalla henkilökunta on hyötynyt hyvästä tuloksesta? Onko jaettu/vaadittu/saatu bonuksia tai palkankorotuksia vai mikä on tuo mainittu osa ja varsinkin kerma jonka henkilökunta haluaa? Minä olen käsittänyt, että he haluavat vain ihan normaalin liksan työstä jota tekevät ja mahdollisuuden tehdä sitä työtä. Lakko-oikeus on kirjattu lakiin myös sen takia, että ilman mahdollisuutta vastatoimiin nähtäisiin näitä "sopeuttamistoimia" huomattavasti enemmän ja löyhemmin perustein kuin nykyään. Jos työntekijät ja järjestöt suostuisivat aina sokeasti kaikkiin toimiin mitä yritysten talousosastot laskevat, olisi keskimääräinen tuntipalkka luultavasti siinä kolmen euron kieppeillä, työviikot kuusipäiväisiä ja vuosilomia viikko...Siis parhaassa tapauksessa. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Jaakko Tuominen - Kesäkuu 11, 2009, 16:54:49 Varsin ruusuiseksi kuvittelit työntekiän osan. :D
Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Kesäkuu 11, 2009, 17:08:43 Minä olen käsittänyt, että he haluavat vain ihan normaalin liksan työstä jota tekevät ja mahdollisuuden tehdä sitä työtä. Niin. Nyt vain sitä työtä ei ole, kun ei ole kuljetettavaa. Kuten ei ole venetehtaalla venetilauksia tai höyläämöllä lautatilauksia (todellisia esimerkkejä). Silloin supistetaan tuotantoa, pannaan linjoja kiinni ja joudutaan lomauttamaan ihmisiä. Yksi ja toinen meistä on tämän työpaikoillaan jollakin tavalla kokenut. Säästetään, eletään sen mukaan kuin yrityksen tuote menee kaupaksi. Mikä tekee rautatieläisistä jotenkin oikeutettuja olla kaiken tämän yläpuolella ja "mahdollisuuteen tehdä sitä työtä", jota nyt ei vain kertakaikkiaan ole? Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tapani Kunnas - Kesäkuu 11, 2009, 23:03:22 Petri kirjoittaa asiaa. Jokainen, joka ei usko, voi kokeilla ryhtymällä yrittäjäksi. Minä olen sen jo tehnyt, 7 vuotta on siitä kokemusta. Yrityksen olemassa olon tarkoitus on tuottaa voittoa omistajalleen, näin se vaan on.
Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Lari Nylund - Kesäkuu 12, 2009, 01:58:24 Juuri tätä ristiriitaa pitää ihmetellä. Hyvästä tuloksesta henkilöstö haluaa osansa, mutta sitten kun työnantajalla menee huonosti, sopeuttamistoimia ei saisi tehdä, ja ryhdytään lakkoon. Itsekästä kermankuorintaa. Petri, olisimme varmasti ilomielin olleet ottamassa vastaan hyvästä tuloksesta vuosien mittaan kertyneitä bonuksia ja vaikka optioita. Hiljaista on ollut suorittavan tason rautatieläisen pankkikonttorissa. Eipä ole leivän päälle ollut voita ihmeellisempää laitettavaksi, vaikka olisi painanut useita kolmen viikon työjaksoja ylitöitä myöten "tunnit tappiin". Pienet ylityökorvaukset ovat olleet saatavia menetetystä vapaa-ajasta perheiden, ystävien, sukulaisten tai kavereiden seurasta. Töissä ollaan painettu niin joulut, uudet vuodet, vaput, juhannukset kuin mitä ihmeellisemmät tapahtumat, joita Suomessa riittää joka viikolle jossakin. Suurimmat huomionosoitukset on saanut lukea henkilöstölehdestä, jossa on mainittu kiitokset hyvän tuloksen tekemisestä. No, ei sovi unohtaa jonain tiettynä päivänä tarjottuja kakkukahveja - yleensä ne on ollut jaossa yhtenä päivänä, joka on tietenkin sattunut vapaapäivälle... Niin no, kissahan se kiitoksella elää... Elämä on valintoja ja meistä rautatieläisistä suurin osa varmasti pitää työstään. Olemme kaikesta huolimatta yhtä suurta perhettä, jotka aamusta toiseen jaksamme herätä toisten vielä kylkeä kääntäessä palvelemaan suurta asiakaskuntaamme - satoi tai paistoi, tuulessa ja tuiskussa. Nukkumaan menemme, kun toiset ovat jo useita tunteja olleet katselemassa hyviä öitä, kauniita unia - laivoja ja junia... Yhden päivän poissaolo töistä, kuten tällä hetkellä näyttäisi tapahtuvan, voi olla herättävä kokemus. Edellisestä mielenilmauksesta on jo niin kauan aikaa, että suurelle osalle nykyisistä rautatieläisistä tämä on varmasti ensimmäinen kerta. Teemme työtä, jolla on merkitystä. Emme ole ainoastaan pelinappuloita siirtämässä ihmisiä paikasta A paikkaan Ö, vaan myös ihmisiä. Olemme "yhteisellä matkalla", kuten uusin mainoslausekin toteaa. Maanantaina sitä ei olla, mikäli mielenilmaisu toteutuu. Tiistaina kuitenkin herätyskellot soivat jälleen kello 2 aikoihin ensimmäisten rautatieläisten kotona ja sama arki alkaa, jatkuakseen aamusta toiseen... Pääjohtaja Kuitunen osoitti omalla esimerkillään näkemyksensä valtion omistajaohjauksesta. Nyt näyttäisi olevan osan henkilökunnasta vuoro. Perjantaina eri viestintävälineistä saadun tiedon mukaan järjestetään tiedotustilaisuus asiaan liittyen, jolloin saadaan vahvistus tulevasta. Odotan mielenkiinnolla ja toivon jo valmiiksi ymmärrystä myös rautatieläisille. Kyseessä on vain yksi päivä elämässä, ei maailmanloppu, vaikka se joillekin saattaa siltä tuntua. Jos mielenilmaus toteutuu, niin tiistaina kuitenkin tavataan - junassa. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Lari Nylund - Kesäkuu 12, 2009, 10:03:00 Rautatieläisten Liiton ja Rautatievirkamiesliiton tiedotustilaisuus mielenilmauksesta
Aika: perjantaina 12.6. klo 10.30 alkaen Paikka: Hakaniemenranta 1, Helsinki, SAK:n talo katutaso Helsingin Sanomat uutisoi tänään Rautatieläisten Liiton ja Rautatievirkamiesliiton (RVL) mielenilmausaikeista. Vaikka liitot itse eivät ole vielä virallisesti tiedottaneet mitään, niin uutinen pitää siinä mielessä paikkansa, että jäsenistöllä on tarvetta tällaiseen mielenilmaukseen. Päätös mielenilmauksen järjestämisestä, ja asian käsittely ovat liittojen hallinnoissa vielä kesken. Asiasta tiedotetaan edellä mainittuna aikana. Lyhyesti mahdollisen mielenilmauksen taustoista. Henkilöstön tyytymättömyyden syynä on valtionyhtiöiden omistajaohjaus, jolta rautatieläiset vaativat VR:n pitkäjänteistä kehittämistä pikavoittojen sijaan. Rautatieläiset ovat panneet merkille kielteisen kehityksen valtionyhtiöissä niiden omistajaohjauksen siirryttyä uuteen omistajaohjausosastoon. Yhtiöitä kehitetään lyhytnäköisesti ja henkilöstöpolitiikkaa koventamalla, mikä ilmenee muun muassa massiivisina lomautuksina valtionyhtiöissä (VR, Finnair, Itella). Lisätietoja: Vesa Mauriala, Rautatieläisten Liiton puheenjohtaja 040 530 9702 Tarja Turtiainen, Rautatievirkamiesliiton (RVL) puheenjohtaja 040 765 4792 Maarit Uusikumpu, Rautatieläisten Liiton tiedotussihteeri 041 548 1320 Lähde www.rautl.fi Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Bo Jansson - Kesäkuu 12, 2009, 10:54:58 Ottamatta sen enempää kantaa nyt käsillä olevaan ulosmarssin syihin totean että kyseessä kuitenkin on mielenilmaisu, ei lakko. Kun mikä tahansa työnantaja päättää estää työnteon lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa merkitsee se työntekijän kannalta palkanmenetystä.
Useimmilla tavallisilla ihmisillä ei ole palkkapäivää edeltävänä päivänä tilillä mitään suuria summia. Kun pitää mielessä että oikeus työttömyyspäivärahaan alkaa 7 työpäivän omavastuuajan jälkeen ja että käsittelyajat työttömyyskassoilla on tänä päivänä melko pitkät on selvää että työntekijöillä on oikeus ilmaista näräänsä. Olen itse ollut 80-luvulla yrittäjä ja on selvää että yrityksen tavoite on tuottaa voittoa. Yksityistämisen onneen en kuitenkaan aina usko. Olen siis sitä mieltä että kaikilla työntekijöillä, myös näillä, on oikeus ilmaista mielipiteensä. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Kesäkuu 12, 2009, 10:56:02 Junalakko alkaa maanantaiaamuna kolmelta:
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/06/junalakko_alkaa_800530.html Työtaistelu toimenpiteenä on lain työntekijöille suoma oikeus. Samalla kuitenkin pitäisi muistaa kunnioittaa voimassaolevaa työehtosopimusta työrauhavelvoitteineen. Tässä kuitenkin on kyse työntekijöiden mielenilmauksesta valtion omistajaohjauspolitiikkaa vastaan, ei esimerkiksi työnantajan julistamasta työsulusta jolloin työntekijä ei halustaan huolimatta pääse töihin. Työntekijän kannalta yhtäkaikki, päivän palkka jää saamatta. Toivottavasti se kannattaa tällä kertaa. Paperiteollisuudessa, jossa yhtälailla voitollisten vuosien jälkeen on saneerattu henkilöstöä raskaalla kädellä nämä muutaman päivän mielenilmauslakot milloin minkäkin yksikön lakkauttamista tms. vastaan ovat olleet näennäisesti yhdentekeviä työnantajan päätösten pysyessä muuttumattomina. Joukkovoiman osoitus se kuitenkin työnantajan suuntaan on ollut. Eräänä yksityiskohtana VR Cargon vaikeuksiin, vaikkei ne mitenkään liitykään nyt tulossa olevaan mielenilmaukseen, kannattaa vilkaista www- sivulta http://www.vrcargo.fi/fin/palvelut/metsateollisuus.shtml millaisilla puujaloilla VR Cargon business seisoo: Yli 60 prosenttia yrityksemme kokonaisvolyymista on joko metsäteollisuuden raaka-aine- tai tuotekuljetuksia. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Juha Liimatta - Kesäkuu 12, 2009, 11:16:58 Petri Pentikäinen on ilmeisesti omistavaan luokkaan kuuluva ihminen, jonka mielestä "huonoina aikoina" varsinkaan ei saa olla työpaikan menettämisen uhalla eri mieltä työnantajan kanssa esim. palkkauksesta ja työoloista. Toivottavasti tällaiset mielipiteet jäävät marginaalisiksi.
Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 12, 2009, 12:02:49 Petrillä ja kaltaisellaan tavalla ajattelevilla lajitovereilla on semmoinen vakaa käsitys, että ihminen on olemassa taluselämää varten. Minä taas katson, että talouselämä on ihmistä varten.
Sinänsä on hassua, että minun tavallani ajattelevia haukutaan kommareiksi kun Petrin tapa ajatella on selkeästi reaalisosialismille ominainen. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Jaakko Laaksonen - Kesäkuu 12, 2009, 12:08:54 Mielenilmaisu on siis suunnattu omistajaohjausta kohtaan sekä VR:n tavaraliikennelomautuksia vastaan. Poliittista tässä lakossa ei ole mikään, vaan kvarttaalitaloudesta tullut ahneus. Kun mikään ei riitä, niin ollaan tässä tilanteessa. On aivan sama, ovatko päättämässä demarit tai kepu tai joku muu poliittinen taho, tylyys jatkuu. Kukapa ei muistaisi demareiden ministeri Huovista, joka oli aivan hukassa Kemijärven junakapinassa. On hyvä, että edes joku uskaltaa panna ahneudelle hanttiin!
Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Kesäkuu 12, 2009, 12:44:32 Asiasta tiedottaa Rautatieläisten liitto ry nettisivuillaan:
http://www.rautl.fi/ajankohtaista/?a=show&id=275 "Mielenilmauksen kohteena on valtionyhtiöiden omistaja-ohjaus, jolta rautatieläiset vaativat VR:n pitkäjänteistä kehittämistä yhteistyössä työntekijöiden kans-sa pikavoittojen sijaan." ja "Lisäksi rautatieläiset ovat tyytymättömiä radanrahoituksen riittämättömyyteen." VR Cargon lomautuksista mielenilmaisun kohteena ei puhuta suoraan, ainoastaan valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 12, 2009, 13:03:54 Kyllä fakta tässä asiassa on se, että osakeyhtiön ainut tavoite on pyrkiä maksimoimaan voitto ja omistajilleen kanavoituva rahamäärä. En ole koskaan kuullut liikeyrityksistä, joiden tavoite ei olisi tämä. Yhdistykset, säätiöt, virastot sun muut ovat asia täysin erikseen, mutta aidon ja oikean osakeyhtiön tavoite on vain ja ainoastaan edellä mainittu. Sympatiaa tunnen toki työntekijöitä kohtaan tässä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että heikkoina aikoina henkilöstömäärää tulee sopeuttaa vastaamaan tarjolla olevan työn määrää.
Kokonaan toinen asia on sitten se, onko VR:n yhtiömuoto oikea, jos mietitään VR:ää yhteiskuntavastuullisena toimijana. Mielestäni vastaus on "ei". Mutta niin kauan kuin VR on osakeyhtiö, sitä koskevat täysin samat liike-elämän lainalaisuudet kuin kaikkia muitakin samassa kaupparekkarissa olevia yhtiöitä. Tätä asiaa voidaan spekuloida monilta eri kanteilta vaikka maailman ääriin, mutta aina päädytään samaan lopputulokseen, eli siihen, että yhtiön tarkoitus on maksimoida voitto. Voittoa (eli katetta) voidaan kasvattaa korkeammilla tuotteiden myynti- ja pienemmillä osto- ja tuotantohinnoilla, joista viimeisin VR:n tapauksessa koskee tehokkuutta henkilöstön kautta laskettuna. (EDIT: tämä lisäys) VR:n työntekijöiden pitäisi mielestäni vähitellen alkaa hyväksyä ajatus siitä, ettei VR ole enää nykypäivänä sellainen työpaikka, että sieltä lähdetään pois vain alkoholin tai eläkkeelle siirtymisen johdosta. Ne ajat päättyivät paperilla 30.6.1995 ja käytännössä toukokuussa 2009. Näin. Asiaan etäisesti liittyen, luin äsken Iltalehdestä, että Finnair lentää maanantaina kotimaan lentoja suuremmilla koneilla. Mahdettaisiko maakuntakentillä nähdä kentie 340:siä Busseja tai MD-11:sia? Täytyy ottaa asiasta selvää ja lähteä ajelemaan pitkin Suomea maanantaina. Hesa-Vantaalle on turha mennä kuvaamaan, kas kun lentokoneissa harvemmin on määräasemakylttejä, joten kentän näky koneiden osalta tuskin hirveästi poikkeaa normaalista. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Aki Grönblom - Kesäkuu 12, 2009, 14:13:44 Työläisen palkka tulee työstä. Jos rahaa on vanhemmilta, omaisuudesta tai omista saavutuksista niin paljon ettei vessaan taivu (kuten kirjoituksista päätellen ilmeisesti esim. Petrillä), niin lama ei varmaan tuota mitään hätää. Tavallisen työläisen palkka on kuitenkin pitkälti kiinni siitä minkälaisia päätöksiä työnantaja tekeee. Se mikä tässä kismittää on paljolti se, että VR:llä kyllä on rahaa sukanvarressa, viime vuodet ovat olleet ennätyksellisen hyviä. Säästötavoite taisi olla jotakin 50% viime vuoden voitosta, siitä riittäisi kyllä pankkia jolla pärjätä huonojenkin aikojen yli. Samaan aikaan tämänkin firman johto nauttii entisiä etuisuuksiaan, myös palkankorotuksia. Kysymys on tasa-arvosta.
Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 12, 2009, 14:36:34 Markkinatalous ja sen elementit eivät voi koskaan olla kaikkia osapuolia kohtaan tasa-arvoisia. Kommunismi toimii paperilla tasa-arvoisesti, mutta VR-Yhtymä Oy ei ole kommunistisen valtion valtionyhtiö.
Harmillinen homma tämä on tietysti työntekijöiden puolesta, mutta muita osakeyhtiön elinehtojen kannalta ainoa järkevä sellainen. En ole koskaan sanonut, että vapaa markkinatalous olisi kaikista paras vaihtoehto, mutta se on huonoista vaihtoehdoista vähiten huono. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Petri Miikkulainen - Kesäkuu 12, 2009, 14:41:14 En ota täällä kantaa mielenilmaukseen tai sen syihin, kun en kyseisiin liittoihin kuulu. Mutta tuossa Nymanin muuten asiallisessa kirjoituksessa pisti silmään yksi kohta:
(EDIT: tämä lisäys) VR:n työntekijöiden pitäisi mielestäni vähitellen alkaa hyväksyä ajatus siitä, ettei VR ole enää nykypäivänä sellainen työpaikka, että sieltä lähdetään pois vain alkoholin tai eläkkeelle siirtymisen johdosta. Ne ajat päättyivät paperilla 30.6.1995 ja käytännössä toukokuussa 2009. Miksi näin pitäisi olla? Nyt ei ilmeisesti puhuttu edes lomautuksista, vaan pois lähdöstä, siis irtisanomisista? Koko tämän kvartaalitaloushöpinän saisi heittää samaan historian romukoppaan kuin kommunisminkin. Tietysti on eri asia, jos työntekijä tyrii niin pahasti ettei ole työpaikkansa arvoinen, tai jos koko firma kaatuu alta. Mutta en ymmärrä yhtään sitä tyyliä, että jos voittoa tuottava firma ei kasvata voittoa muutaman kuukauden aikana tarpeeksi, niin silloin yhtiöllä on oikeus saneerata porukkaa pihalle, että tulostavoitteet (jotka ei välttämättä laman aikanakaan laske) ylitetään ja johto saa "ansaitsemansa" bonukset. Tämä siis viime vuosien tyylistä yleensä, ei Vr:stä erikseen. Sitä arvostelen kovin sanoin muualla. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 12, 2009, 15:31:24 Nyt tässä hetken mietittyäni otan pari askelta takaisin kommenteissani. On tietysti kiistatonta, että hyvään johtamistapaan kuuluu henkilöstöstä huolehtiminen huonoina aikoina. On paljon firmoja, joilla on töitä 10 kuukautena, mutta silti firma pitää duunarinsa töissä myös niinä kahtena hiljaisena kuukautena. Tulee muistaa se, että toimiva johto ei tee firmalle ensimmäistäkään euroa tulosta, vaan sen tekevät työnsuorittajat pajoissaan ja ilman näitä tekijöitä yhtiöllä ei olisi tuotteita, joita myydä ja joista kassavirta muodostuu.
Mutta tosiaan, karrikoitu esimerkkini katteiden parantamisesta kertoo lyhyesti asian ytimen. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Petri Miikkulainen - Kesäkuu 12, 2009, 15:57:20 On tietysti kiistatonta, että hyvään johtamistapaan kuuluu henkilöstöstä huolehtiminen huonoina aikoina. On paljon firmoja, joilla on töitä 10 kuukautena, mutta silti firma pitää duunarinsa töissä myös niinä kahtena hiljaisena kuukautena. Tulee muistaa se, että toimiva johto ei tee firmalle ensimmäistäkään euroa tulosta, vaan sen tekevät työnsuorittajat pajoissaan ja ilman näitä tekijöitä yhtiöllä ei olisi tuotteita, joita myydä ja joista kassavirta muodostuu. Tästä ollaan samaa mieltä. :) Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Aki Grönblom - Kesäkuu 12, 2009, 16:57:10 Nyman ja Miikkulainen sai ongelmakentän pakattua aika kiihkottomaan, tiiviiseen muotoon. Rispektit siitä. Vastakkain ovat ahneus ja vastuu, molempien, sekä työntekijän että omistajan osalla.
Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 12, 2009, 20:08:19 Kyllä fakta tässä asiassa on se, että osakeyhtiön ainut tavoite on pyrkiä maksimoimaan voitto ja omistajilleen kanavoituva rahamäärä. En ole koskaan kuullut liikeyrityksistä, joiden tavoite ei olisi tämä. Tokihan tämä on de facto -fakta tänäpäivänä ainakin useimmissa pörssiyhtiöissä. Ei se kaikissa pienissä ole: minäkin olen osakkaana kahdessa yhtiössä, joiden tavoite ei ole voiton maksimointi, vaan sitä voittoa tuottavan poriukan hyvinvointi.Mutta se, että tilanne on MURFATLAR, ei tietenkään tarkoita sitä, että on hyvä, että tilanne on MURFATLAR. Siitä kai tässäkin mielenilmausessa, minun ymmärtääkseni, on kyse. Jos asiat ovat jossain suhteessa persiillään, on asiallista, että asioita pyritään kääntämään vaikka sitten vatsalleen, joskus jopa päälaelleen. VR-konsernin tehtävä ei ole tuottaa voittoa. Sen tehtävä on kuljettaa ihmisiä ja tavaroita silloin kun ihmisten ja tavaroiden kulkeminen on tarpeellista. Luonnollisesti tässäkin tehtävässä on taloudellisia realiteetteja kuunneltava. Pihtiputaan mummoa ei kannata asiakseen lähetä hakemaan Pihtiputaalta Helsinskiin tyttäerenpojan ristiäisiin Pendolinolla, mutta yleistä inhimillisyyttä yhtiöiden olisi syytä pähkäillä ja kuunnella. Ettei käy niin kuin Käläviällä. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 12, 2009, 20:09:41 Markkinatalous ja sen elementit eivät voi koskaan olla kaikkia osapuolia kohtaan tasa-arvoisia. Totta. Siksi se kuoleekin aikanaan omaan mahdottomuuteensa.Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Kesäkuu 13, 2009, 09:06:21 Markkinatalous ja sen elementit eivät voi koskaan olla kaikkia osapuolia kohtaan tasa-arvoisia. Totta. Siksi se kuoleekin aikanaan omaan mahdottomuuteensa.Pertti totesikin asian varsin mukavasti. VR:n (yrityksen) toiminnasta tässä tilanteessa jotkut näyttävät olevan puolesta, jotkut vastaan. Älyttömyyksiin mennyt markkinatalousjärjestelmä on perimmäinen syyllinen, VR vain välillisesti. Välillä ärsyttää, kun kaikki kuitataan aina toteamalla "yrityksen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa", ikään kuin tuo lause sisältäisi kaiken, perustelut, pahoittelut ja totuuden, jolle ei edes saisi pohtia vaihtoehtoja. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tunnus poistettu - Kesäkuu 13, 2009, 10:56:25 Välillä ärsyttää, kun kaikki kuitataan aina toteamalla "yrityksen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa", ikään kuin tuo lause sisältäisi kaiken, perustelut, pahoittelut ja totuuden, jolle ei edes saisi pohtia vaihtoehtoja. Tottakai saa ja pitääkin asioista keskustella, siksipä tämäkin ketju on laajentunut käsittämään paljon muitakin asioita kuin vain RL:n ja RVL:n lakkoasioita. VR:n tilanne osakeyhtiömuotoisena toimijana on kimurantti moneltakin kantilta katsottuna. Miltään muotoa en puolustele VR:n johdon toimia tai palkankorotuksia silloin, jos työntekijöitä irtisanotaan. En ole minkään puolueen jäsen, en katsele maailmaa sen suuremmin sinisten kuin punaistenkaan lasien läpi, mutta jos mun joku puoluekenttä tai -suuntaus pitäisi väkisin valita, voisi se olla ehkä jotain keskustan ja oikeiston väliltä. Tästä johtuen mun on toisinaan vaikea ymmärtää työntekijöiden "itkuja" irtisanomisista ja lakkouhkailuista. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa - toki hyväksyn ne, mutta minun on vaikea ymmärtää, mikseivät ihmiset ymmärrä säästötoimien välttämättömyyttä joissain tilanteissa. Jos litran maitopurkkiin mahtuu litra maitoa, niin siihen ei edes väkipakolla saa puristettua desiä lisää, sillä silloin se tulee yli. Tällä harvinaisen hienolla kielikuvalla haluan sanoa, että jos töitä on 1000 ihmiselle ja tekijöitä on 1100, on ilmiselvää, että siinä on sadan hengen liikamiehitys ja jotain on tehtävä; jos töitä ei erinomaisista myyntiyrityksistä huolimatta saada hankittua, on nämä 100 henkeä viimeisenä keinoina irtisanottava. Tämä on raadollisuudestaan huolimatta hyvin yksinkertaista matematiikkaa pitkässä juoksussa. Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Juha Paulavuo - Kesäkuu 13, 2009, 13:15:35 Maanantaina alkava junalakko ruuhkauttaa pahasti VR:n palvelupisteitä. Huolestuneet asiakkaat jonottavat sekä VR:n puhelinpalveluun että asemien asiakasneuvontaan. VR:n mukaan puhelinpalvelussa on jatkuvasti jonossa noin 60 - 80 puhelua.
Valtaosa VR:lle tulevista puheluista koskee maanantaille ostetun lipun vaihtamista sunnuntaille tai tiistaille. Myös peruutuksia on tullut tuhansia. Sunnuntain yöjunissa on jäljellä enää hajapaikkoja, kertoo VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen. Sunnuntaina Pohjanmaalta Helsinkiin kulkevat junat on myyty lähes täyteen, mutta Keski-Suomen ja Savon junissa on Vanhasen mukaan vielä hyvin tilaa. Tilannetta pahentaa se, että sunnuntai on tavallisestikin vilkas päivä junaliikenteessä. yle (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/06/junalakko_ruuhkauttaa_vrn_palvelupisteita_803212.html?origin=rss) Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 14, 2009, 14:48:19 Tiätty, jos sillä firmalla on desilitra liikaa työntekijöitä, niille voi ohimennen keksiä jotain järkevää tekemistä.
Koska Suomen tyyppisessä maassa niin iso osa toiminnan kuluista tulee työvoimakustannuksista, kannattaa tällaisessa tilanteessa ottaa työvoima hyötykäyttöön. Kaikenlaista pientä sitä löytyy vähän joka nurkalta. Ensimmäisenä esimerkkinä mieleen tulevat yöjunat. Nyt kun tuota yöjunakarttaa katsoo, niin näyttää aivan siltä kuin liikennettä olisi itä-Suomessa aika vähänlaisesti. Voisikohan olla kannattavaa perustaa jonkinlainen Helsingistä itä-Suomen kautta esim. Oulun suuntaan kolkutteleva yöjunalinja? Luulisi matkustajia riittävän! Tietenkään tuo ei koko ongelmaa ratkaisisi, vaan pahvinsuikaleita pitäisi maitopurkkiin muistakin suunnista keksiä jatkoksi. Mut, luovuus kunniaan niin kyllä se siitä! Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Eero Hoikkala - Kesäkuu 14, 2009, 16:43:42 VR:n nettisivulla mainitaan, että yöjunat ovat maanatain ja tiistain välisenä yönä perutut. Lisäksi pikajuna 865 jää ma 15.6.-09 aamulla Rovaniemelle Kemijärven sijasta. Tästä voidaan päätellä, että tiistaina aamulla pikajuna 865:n Rovaniemen ja Kemijärven välinen osuus kulkisi tavalliseen tapaan.
Otsikko: Vaihtoehtoinen tapa sopeuttaa henkilötömäärä kysyntään Kirjoitti: Hannu Korpimäki - Kesäkuu 15, 2009, 11:58:09 (Lihavoinnit ovat viesin lisääjän)
Kalaset kävi kahdeksan minuutin yt-neuvottelut Turun Sanomat 25.4.2009 2:31:35 Uudessakaupungissa toimiva Kalaset Oy on käynyt ennätysnopeat yt-neuvottelut. Kotimaisia kalafileitä teollisuudelle ja suurkeittiöille valmistavan yrityksen neuvottelut kestivät kahdeksan minuuttia. Yt-neuvottelujen taustalla oli tuttu syy: laskeneesta kysynnästä seurannut tuotannon ylikapasiteetti. Neuvottelujen lopputulos oli kuitenkin hieman toisenlainen kuin mihin viime aikoina on totuttu. Kaikki yli kymmenen vuotta yrityksessä työskennelleet saavat kolmen viikon palkallisen lisäkesäloman ja kaikki yli viisi vuotta talossa olleet kahden viikon palkallisen lisäkesäloman. Alle viisi vuotta työskennelleet saavat yhden viikon palkallisen lisäloman. Lopuilla riittää koko kesän normaalisti töitä. Järjestely koskee kaikkia vakinaisessa työsuhteessa olevia, joita on yli 30 kaikista noin 40 työntekijästä. Yhtiön toinen omistaja Esa Lahtinen ja Pekka Vapanen kertovat, että juridiset edellytykset normaalien yt-neuvottelujen järjestämiseen olisivat löytyneet, mutta henkilöstöä ei haluttu lomauttaa tai irtisanoa. Epätavalliseen ratkaisuun päädyttiin, sillä henkilöstöstä halutaan pitää tiukasti kiinni. - Työntekijöiden kannalta on mielekkäämpää maalata mökkiä kuin tehdä täytehommia tehtaalla, Lahtinen sanoo. Ylimääräisillä vapailla saadaan tasoitettua alan kausivaihteluita. Säästöjä järjestelyistä ei yritykselle tule, mutta se ei ollut tarkoituskaan. - Takana on kohtalaisen hyviä vuosia, joten ei ensimmäisessä heikommassa tilanteessa voi kohdistaa toimia henkilöstöön. Se on johdon vastuulla, että markkinat pelaavat. Kyllä yrityksen on osattava varautua huonoihin vuosiin jo ennalta, Lahtinen sanoo. - Yritys ei ole vain kasvoton kone, jonka ainoa tehtävä on tuottaa voittoa. Ei kaikkea mitata rahassa. http://www.ts.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2009-04-25,104:4:606810,1:0:0:0:0:0: Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Kesäkuu 15, 2009, 12:14:53 Tämä samainen Kalaset Oy:n juttu on työpaikallani ilmoitustaululla. Hieno homma, että tälläisiä työnantajia vielä on. Homma ei vaan ikävä kyllä toimi kvartaalitaloudessa elävissä suuryrityksissä näin. VR:n tilanne on kuitenkin ongelmallinen erityisesti Cargon puolella vaikkei sen pitäisikään elää kvartaalitaloudessa yhteiskunnallisena palvelijana. Tosin miten yhteiskunnallinen palveluvelvoite VR:n osalta on kirjattu ja mihin? Tietääkö kukaan? Vaikuttaa siltä ettei sellaista kirjausta ole, joten VR:n johdolla ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin noudattaa osakeyhtiön yhtiöjärjestystä ja -lakia voittoa omistajalleen ( valtiolle ) tavoitellen. Kuljetuksista 60% on metsäteollisuuteen liittyvää ja kun metsäteollisuudella menee huonosti tarkoittaa se metsäteollisuutta palveleville yrityksillekin huonoja aikoja. Siis mm. kuorma-autoilijoille, jotka sopeuttavat henkilöstömääräänsä lomauttamalla ja irtisanomalla, ja VR:lle. Pitää myös muistaa, että metsäteollisuus on tehnyt jo runsaasti pysyviä kapasiteetin leikkauksia, ei väliaikaisia, siis nämä kuljetusmäärät ovat pysyvästi pienentyneet!
Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Juha Paulavuo - Kesäkuu 15, 2009, 16:53:52 VR:n nettisivulla mainitaan, että yöjunat ovat maanatain ja tiistain välisenä yönä perutut. Lisäksi pikajuna 865 jää ma 15.6.-09 aamulla Rovaniemelle Kemijärven sijasta. Tästä voidaan päätellä, että tiistaina aamulla pikajuna 865:n Rovaniemen ja Kemijärven välinen osuus kulkisi tavalliseen tapaan. Junaliikenne käynnistyy jälleen tiistaina aamuyöllä. VR arvioi junaliikenteen käynnistyvän lähes normaalisti tiistaina kello 3.00. VR pyytää asiakkaita varautumaan mahdollisiin myöhästymisiin. Jyväskylästä Helsinkiin kello 5.30 lähtevä Pendolino (S 80) on peruttu Jyväskylä-Tampere-välillä. Juna kulkee normaalisti Tampereelta Helsinkiin. Aamuyöllä ennen kello kolmea lähtevät junat eivät liikennöi. aamulehti (http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/146582.shtml) Otsikko: Vs: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen Kirjoitti: Tuomas Pätäri - Kesäkuu 15, 2009, 20:32:46 Kalaset vaikuttaa firmalta, joka osaa katsoa seuraavaa vuosineljännestä pidemmälle. Tiedän itsekin erään firman, joka on näinä vaikeina aikoina ottanut tilauksia ns. +/- nollatuloksella, jotta henkilöstöä ei tarvisi lomauttaa. Siinä ei voittoa synny, joskaan ei tappiotakaan. Ehkä se voiton maksimointi ei aina ole se ainoa tavoite.
Havainto tältä mielenilmauspäivältä; Tka 208 seissyt koko illan (eli varmaan koko päivän) linjalla yhden työvaunun kanssa vähän Kaipiaisista itään. |