Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Heinäkuu 16, 2013, 09:26:00



Otsikko: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Petri Sallinen - Heinäkuu 16, 2013, 09:26:00
Pietarilainen liikemies Rafael von Haartman (tsekkiläisessä kirjassa nimen kirjoitusasu on Hartmann) harjoitti omilla vaunuillaan makuuvaunuliikennettä 1800-luvun lopussa. Sofkupéaktiebolag-nimisen yhtiön makuuvaunuja liikennöitiin Helsingin ja Pietarin välillä. Haartmanin vaunut liikkuivat SVR:n junissa (huhujen mukaan SVR:n ja Haartmanin välinen sopimus löytyy yhä arkistoista, vaikka en olekaan sitä nähnyt). Haartman omisti kolme kolmiakselista makuuvaunua. Vaunut oli valmistanut tsekkiläinen Ringhofferin tehdas. Ludvik Lososin ja Ivo Mahellin kirjoittama kirja "Salonni vozy Ringhoffer" (1999) esittelee tehtaan tuotantoa. Haartmanin tilaamat vaunut löytyvät tehtaan tilauskirjoista tunnuksella Fin-H. Ensimmäiset kaksi vaunua tilattiin ja toimitettiin vuonna 1876, niiden tehdasnumerot olivat 19481 ja 19482. Kolmas vaunu tilattiin vuonna 1889 numerolla 37313. Tehdas toimitti myös SVR:lle kenraalikuvernöörin vaunun vuonna 1897 numerolla 56068. Taulukkotiedoissa SVR:n tunnuksena käytetään kirjainyhdistelmää FSB. Haartmanin tilaamista kahdesta ensimmäisestä vaunusta löytyy valokuva kirjan sivulta 165 ja pohjakaavio vaunusta nro 3.

Kuvia vaunuista en ole koskaan nähnyt ja piirustustakaan ei liene olemassa. Vaunun katolle rakennetun lanterniinin perusteella sen voi tunnistaa helposti — tosin SVR:n salonkivaunuissa on samoja piirtetä. Ilmeisesti SVR:llä ei ollut koskaan kolmiakselisia makuuvaunuja.

EDIT. Tietoja korjattu ja täydennetty.

SVR aloitti itse vuonna 1898 makuuvaunuliikenteen Helsingin ja Pietarin välillä telivaunuilla. Samalla Haartman lopetti makuuvaunuliikenteen ja vaunut myytiin vuonna 1899 SVR:lle, joka muutti ne ensimmäisen luokan päivävaunuiksi. "Kuvia liikkuvasta kalustosta" vuodelta 1911 sisältää kolme piirustusta (121, 122 ja 123) B-sarjan vaunuista numeroista 42, 43 ja 44, jotka joidenkin ulkoisten piirteiden perusteella saattaisivat olla Haartmanin vaunuista modattuja vaunuja.

EDIT. Poistettu virheellistä tietoa.


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Simo Toikkanen - Lokakuu 15, 2022, 10:36:46
Haartmanin tilaamista kahdesta ensimmäisestä vaunusta löytyy valokuva kirjan sivulta 165 (kuvan yhteydessä esitetty vaunun pohjapiirros vaikuttaa virheelliseltä, se ei ainakaan vastaa valokuvan vaunua).
Kuva vuoden 1876 vaunusta sekä vuoden 1889 vaunun pohjapiirros on nyt julkaistu myös Resiina-lehdessä 1/2022 Jarmo Oksasen makuuvaunuliikennettä käsittelevän artikkelisarjan 1. osassa.


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Petri Sallinen - Lokakuu 15, 2022, 15:47:09
Resiinassa julkaistut kuvat on mitä todennäköisimmin reprottu Ringhofferin kirjasta, joten oikea kuvalähde olisi "Solonni vozy Ringhoffer (Ludvik Losos, Ivo Mahel) — ISBN 80-85884-92-5". Itse kirja ei kerro lähdettä kuvalle.

Sama kuva löytyy parempilaatuisena Ranskan kansallisarkiston kokoelmasta (ohessa), jossa on skannattuna Ringhofferin tuotantoa esittelevä kansio — ilmeisesti aikansa mainoskatalooki, jota on esitelty jollekin ranskalaiselle ostajakandidaatille.

Kirjan mukaan vuonna 1876 valmistuneet vaunut 1 ja 2 olisivat olleet avosiltaisia ja kolmas vuonna 1889 valmistunut vaunu olisi ollut pohjakaavion mukainen umpieteisillä varustettu vaunu.

Vaunun on arvioitu olleen sininen. Arviointien tueksi en tosin ole nähnyt yhtäkään dokumenttia. Kuvassa vaunu näyttää kuitenkin melko vaalealta ollakseen sininen.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/923/0msN9u.jpg)


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Pekka Siiskonen - Lokakuu 15, 2022, 20:46:28
Hölmöjä ajatuksia: Saattaako vaaleus johtua ortokromaattisesta filmistä https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortokromatisk_film — wikipedian kuvassa kuvassa Ruotsin lippu joka näyttää ihan Suomen lipulta.


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Petri Sallinen - Lokakuu 15, 2022, 22:19:36
Hölmöjä ajatuksia: Saattaako vaaleus johtua ortokromaattisesta filmistä https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortokromatisk_film — wikipedian kuvassa kuvassa Ruotsin lippu joka näyttää ihan Suomen lipulta.

Vaunu on valmistunut vuonna 1876 ja kuva on mitä ilmeisimmin otettu samana vuonna. Ei tainnut vielä tuolloin olla käytössä filmikameroita. En tiedä, millä tavalla lasinegatiivit toistavat värejä — toimiiko lasinegatiivikuvauksessa samat lainalaisuudet kuin pankromaattista tai ortokromaattista filmiä käytettäessä.


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Pekka Siiskonen - Lokakuu 16, 2022, 08:39:31
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hermann_Wilhelm_Vogel

http://www.earlyphotography.co.uk/site/gloss11.html

https://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tietopalvelut/tietoa-ja-oppaita/lehtikuvaajan-valineet-1800-luvulta-1900-luvun-loppuun-1

Ilmeisesti vasta Vogelin keksintö loi vuonna 1873 pankromaattisen valoherkän materiaalin. Vorgin kuvassa oleva vuosiluku liippaa siis aika läheltä pankromaattisen materiaalin keksimisajankohtaa. Kuinka nopeasti pankromaattinen materiaali ylipäänsä yleistyi eri maissa on sitten oma lukunsa.


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Petri Sallinen - Lokakuu 16, 2022, 09:34:55
Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti käsitteli mustavalkofilmien eroja historiantutkimuksen kannalta numerossa 2/2001 otsikolla "Värit mustavalkoisessa valokuvassa — erilaiset filmit toistivat värit osin täysin erilaisina harmaan sävyinä". Erinomainen artikkeli.


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Lokakuu 16, 2022, 11:18:50
Onko kuvaan vaunussa peräti leijonavaakuna?


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Petri Sallinen - Lokakuu 16, 2022, 12:38:13
Onko kuvaan vaunussa peräti leijonavaakuna?

Suomen suuriruhtinaskunnan vaakuna, joka oli myös ainakin Helsinki-Hämeenlinna-radan ensimmäisen luokan vaunujen kyljissä.


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Lokakuu 17, 2022, 08:14:02
Sama kuva löytyy parempilaatuisena Ranskan kansallisarkiston kokoelmasta (ohessa), jossa on skannattuna Ringhofferin tuotantoa esittelevä kansio — ilmeisesti aikansa mainoskatalooki, jota on esitelty jollekin ranskalaiselle ostajakandidaatille.

Hieno löydös. Mutta miten tuon kuvan löytää arkistosta? Esim. hakusanalla 'Ringhoffer' en löydä mitään.
Yritin täällä: https://www.siv.archives-nationales.culture.gouv.fr/siv/cms/content/display.action?uuid=Accueil1RootUuid&onglet=1


Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Lokakuu 17, 2022, 09:36:22
Sama kuva löytyy parempilaatuisena Ranskan kansallisarkiston kokoelmasta (ohessa), jossa on skannattuna Ringhofferin tuotantoa esittelevä kansio — ilmeisesti aikansa mainoskatalooki, jota on esitelty jollekin ranskalaiselle ostajakandidaatille.

Hieno löydös. Mutta miten tuon kuvan löytää arkistosta? Esim. hakusanalla 'Ringhoffer' en löydä mitään.
Yritin täällä: https://www.siv.archives-nationales.culture.gouv.fr/siv/cms/content/display.action?uuid=Accueil1RootUuid&onglet=1


Mä olen nähnyt Ringhofer -albumin jollain nettisivulla, ilmeisesti tsekkiläisellä. Valitettavasti en laittanut suosikkeihin.
Ranskalaisen Loco-Revuen foorumista https://forum.e-train.fr/index.php voi yrittää etsiskellä linkkiä siihen jos penkoo   keskusteluketjuja jotka käsittelee CIWL:n kalustoa. Toinen mahdollisuus on saksankielkinen Wagonslits Homepage Forum https://www.wagonslits.de/phpbb2/index.php




Otsikko: Vs: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Lokakuu 17, 2022, 11:25:36
Taisin pähkäillä väärän arkiston kanssa.
Täältähän tuo löytyi:
https://recherche-anmt.culture.gouv.fr/ark:/60879/398942.1084813/daogrp/0#id:1335179129?gallery=true&brightness=100.00&contrast=100.00&center=2218.894,-1567.831&zoom=5&rotation=0.000