Otsikko: HS grillaa liikenneministeriä Kirjoitti: Petri Sallinen - Heinäkuu 25, 2013, 08:45:10 http://www.hs.fi/paivanlehti/25072013/kotimaa/Hallitus+salasi+p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksen+VRn+monopolista/a1374635752948
Kaukoliikenteen monopolin jatkon ehtona on se, että VR tekee jätti-investointeja. Liikenneministeri Merja Kyllönen kiistää, että hän pyrki päätöksellä hankkimaan työpaikkoja vaalipiirissään sijaitsevalle Transtechille. Hallitus antoi 3. heinäkuuta ilman eduskunnassa käytyä keskustelua VR:lle kaukoliikenteen monopolioikeudet myös vuodesta 2019 vuoden 2024 loppuun. Päätös julistettiin salaiseksi syyskuun alkuun saakka. Päätöksen taustalla on liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2009 tekemä sopimus. Sen mukaan VR:llä on monopolioikeus ajaa niillä reiteillä, joilla se on ajanut ennenkin. Samalla sovittiin mahdollisesta viiden vuoden jatkoajasta. Ehtona oli, että VR tekee merkittäviä kalustoinvestointeja vuoteen 2015 mennessä. Nyt VR on päättämässä noin miljardin euron investoinneista, vaikka yhtiö on investoinut viime vuosina kalustoonsa valtavia summia. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas), miksi VR:lle annettiin kaukoliikenteen viiden vuoden yksinoikeus kesän hiljaisuudessa ilman poliittista keskustelua eduskunnassa? "Ei sitä sovittu ilman poliittista keskustelua, sillä asia päätettiin hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, jossa ovat mukana kaikki hallituspuolueet. En minä tätä yksin päättänyt, vaan se alistettiin hallituksen päätettäväksi. Päätös oli yksimielinen." Kansanedustaja Antti Kaikkonen (kesk) teki päätöksestä kirjallisen kysymyksen keskiviikkona. Olisiko teidän pitänyt kuulla vähintään eduskunnan liikennevaliokuntaa? "Tämä päätös tehtiin hallituksessa talouspoliittisessa valiokunnassa, aivan kuten edellinen hallitus teki aikoinaan samanlaisen päätöksen. En tiedä, miksi silloin keskustavetoinen hallitus ei tuonut sitä [edellistä monopolipäätöstä] eduskuntaan." Miksi päätös on salainen 1. syyskuuta asti? "Haluttiin, että kaikki toimijat saavat samanlaisen oikeuden tutustua sopimukseen. Sinälläänsopimuksessa ei ole mitään salattavaa." Miksi se piti salata, jos siinä ei ole mitään salattavaa? "Halusimme hyvän hallintomenettelyn tapaan, että kaikki toimijat yhtiöistä valtiohallintoon saavat tutustua siihen, ennen kuin siitä tulee julkinen." Kyllönen esitti keskiviikkona, että elvytysrahat pitää kohdentaa perusväyliin. Määräsikö valtioneuvosto VR:n tekemään investointeja, koska Suomen taloudella menee huonosti? Onko tämä suhdannepäätös? "Ei. VR:n hallitus päättää ihan itse investoinneistaan ilman valtioneuvoston neuvoja." Miksi se sitten tehtiin juuri nyt kesällä? Aikaahan monopoliajan loppuun on kuusi vuotta? "Tätä on kaksi vuotta selvitetty. Päätös olisi voitu tehdä jo keväällä, mutta oli vielä muutama selvitettävä sopimusasia. Ei ollut mitään syytä venyttää päätöstä." Kalustohankinnoista merkittävä osa on vaunuhankintoja. Suomessa niitä tekee teidän kotiseudullanne Kainuussa sijaitseva Transtech. Ajoitteko VR:lle monopolioikeuksien jatkoajan, jotta teidän vaalipiiriinne tulisi lisää työpaikkoja? "Minun vaalipiirilläni ei ole mitään tekemistä tämän päätöksen kanssa. Siksi toiseksi VR kilpailuttaa hankintansa. Suurimmat investoinnit ovat sitä paitsi sähköveturipuolella." Ette siis pyri turvaamaan Transtechin työpaikkoja? "Vapaassa kilpailussa en voi määrätä, missä investoinnit tehdään. Se on korkeamman kädessä." Valtiontalouden tarkastusvirasto on kritisoinut, että VR:n varoja on käytetty alue- ja liikennepolitiikan välineenä muun muassa vuosina 2008, 2009 ja 2010. Valtio pakotti VR:n tilaamaan makuuvaunuja Transtechilta. Raportin julkaisun jälkeen te sanoitte, että kritiikki on otettava vastaan vakavasti. Millä tavalla nyt valtiovallan kehotuksesta tehdyt investoinnit eroavat tarkastusviraston kritisoimista hankkeista? "Ei valtiohallinto ole sanonut, mitä VR investoi, vaan sen tekee VR itse. Ei valtioneuvoston tehtävä ole sanella." Mutta tämän monopolisopimuksen ehtonahan oli, että VR tekee miljardin investoinnit? "Option laukeamisen [optio monopolin jatkoajasta] ehtona oli, että valtioneuvosto tarkastelee, onko VR tekemässä uusia investointeja. VR on omissa suunnitelmissaan osoittanut, että valtioneuvoston ei ole enää tarvetta määrittää lisäinvestointeja." Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas), miksi VR:lle annettiin kaukoliikenteen viiden vuoden yksinoikeus kesän hiljaisuudessa ilman poliittista keskustelua eduskunnassa? "Ei sitä sovittu ilman poliittista keskustelua, sillä asia päätettiin hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, jossa ovat mukana kaikki hallituspuolueet. En minä tätä yksin päättänyt, vaan se alistettiin hallituksen päätettäväksi. Päätös oli yksimielinen." Kansanedustaja Antti Kaikkonen (kesk) teki päätöksestä kirjallisen kysymyksen keskiviikkona. Olisiko teidän pitänyt kuulla vähintään eduskunnan liikennevaliokuntaa? "Tämä päätös tehtiin hallituksessa talouspoliittisessa valiokunnassa, aivan kuten edellinen hallitus teki aikoinaan samanlaisen päätöksen. En tiedä, miksi silloin keskustavetoinen hallitus ei tuonut sitä [edellistä monopolipäätöstä] eduskuntaan." Miksi päätös on salainen 1. syyskuuta asti? "Haluttiin, että kaikki toimijat saavat samanlaisen oikeuden tutustua sopimukseen. Sinälläänsopimuksessa ei ole mitään salattavaa." Miksi se piti salata, jos siinä ei ole mitään salattavaa? "Halusimme hyvän hallintomenettelyn tapaan, että kaikki toimijat yhtiöistä valtiohallintoon saavat tutustua siihen, ennen kuin siitä tulee julkinen." Kyllönen esitti keskiviikkona, että elvytysrahat pitää kohdentaa perusväyliin. Määräsikö valtioneuvosto VR:n tekemään investointeja, koska Suomen taloudella menee huonosti? Onko tämä suhdannepäätös? "Ei. VR:n hallitus päättää ihan itse investoinneistaan ilman valtioneuvoston neuvoja." Miksi se sitten tehtiin juuri nyt kesällä? Aikaahan monopoliajan loppuun on kuusi vuotta? "Tätä on kaksi vuotta selvitetty. Päätös olisi voitu tehdä jo keväällä, mutta oli vielä muutama selvitettävä sopimusasia. Ei ollut mitään syytä venyttää päätöstä." Kalustohankinnoista merkittävä osa on vaunuhankintoja. Suomessa niitä tekee teidän kotiseudullanne Kainuussa sijaitseva Transtech. Ajoitteko VR:lle monopolioikeuksien jatkoajan, jotta teidän vaalipiiriinne tulisi lisää työpaikkoja? "Minun vaalipiirilläni ei ole mitään tekemistä tämän päätöksen kanssa. Siksi toiseksi VR kilpailuttaa hankintansa. Suurimmat investoinnit ovat sitä paitsi sähköveturipuolella." Kaukoliikenteen monopolin jatkon ehtona on se, että VR tekee jätti-investointeja. Liikenneministeri Merja Kyllönen kiistää, että hän pyrki päätöksellä hankkimaan työpaikkoja vaalipiirissään sijaitsevalle Transtechille. Hallitus antoi 3. heinäkuuta ilman eduskunnassa käytyä keskustelua VR:lle kaukoliikenteen monopolioikeudet myös vuodesta 2019 vuoden 2024 loppuun. Päätös julistettiin salaiseksi syyskuun alkuun saakka. Päätöksen taustalla on liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2009 tekemä sopimus. Sen mukaan VR:llä on monopolioikeus ajaa niillä reiteillä, joilla se on ajanut ennenkin. Samalla sovittiin mahdollisesta viiden vuoden jatkoajasta. Ehtona oli, että VR tekee merkittäviä kalustoinvestointeja vuoteen 2015 mennessä. Nyt VR on päättämässä noin miljardin euron investoinneista, vaikka yhtiö on investoinut viime vuosina kalustoonsa valtavia summia. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas), miksi VR:lle annettiin kaukoliikenteen viiden vuoden yksinoikeus kesän hiljaisuudessa ilman poliittista keskustelua eduskunnassa? "Ei sitä sovittu ilman poliittista keskustelua, sillä asia päätettiin hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, jossa ovat mukana kaikki hallituspuolueet. En minä tätä yksin päättänyt, vaan se alistettiin hallituksen päätettäväksi. Päätös oli yksimielinen." Kansanedustaja Antti Kaikkonen (kesk) teki päätöksestä kirjallisen kysymyksen keskiviikkona. Olisiko teidän pitänyt kuulla vähintään eduskunnan liikennevaliokuntaa? "Tämä päätös tehtiin hallituksessa talouspoliittisessa valiokunnassa, aivan kuten edellinen hallitus teki aikoinaan samanlaisen päätöksen. En tiedä, miksi silloin keskustavetoinen hallitus ei tuonut sitä [edellistä monopolipäätöstä] eduskuntaan." Miksi päätös on salainen 1. syyskuuta asti? "Haluttiin, että kaikki toimijat saavat samanlaisen oikeuden tutustua sopimukseen. Sinälläänsopimuksessa ei ole mitään salattavaa." Miksi se piti salata, jos siinä ei ole mitään salattavaa? "Halusimme hyvän hallintomenettelyn tapaan, että kaikki toimijat yhtiöistä valtiohallintoon saavat tutustua siihen, ennen kuin siitä tulee julkinen." Kyllönen esitti keskiviikkona, että elvytysrahat pitää kohdentaa perusväyliin. Määräsikö valtioneuvosto VR:n tekemään investointeja, koska Suomen taloudella menee huonosti? Onko tämä suhdannepäätös? "Ei. VR:n hallitus päättää ihan itse investoinneistaan ilman valtioneuvoston neuvoja." Miksi se sitten tehtiin juuri nyt kesällä? Aikaahan monopoliajan loppuun on kuusi vuotta? "Tätä on kaksi vuotta selvitetty. Päätös olisi voitu tehdä jo keväällä, mutta oli vielä muutama selvitettävä sopimusasia. Ei ollut mitään syytä venyttää päätöstä." Kalustohankinnoista merkittävä osa on vaunuhankintoja. Suomessa niitä tekee teidän kotiseudullanne Kainuussa sijaitseva Transtech. Ajoitteko VR:lle monopolioikeuksien jatkoajan, jotta teidän vaalipiiriinne tulisi lisää työpaikkoja? "Minun vaalipiirilläni ei ole mitään tekemistä tämän päätöksen kanssa. Siksi toiseksi VR kilpailuttaa hankintansa. Suurimmat investoinnit ovat sitä paitsi sähköveturipuolella." Ette siis pyri turvaamaan Transtechin työpaikkoja? "Vapaassa kilpailussa en voi määrätä, missä investoinnit tehdään. Se on korkeamman kädessä." Valtiontalouden tarkastusvirasto on kritisoinut, että VR:n varoja on käytetty alue- ja liikennepolitiikan välineenä muun muassa vuosina 2008, 2009 ja 2010. Valtio pakotti VR:n tilaamaan makuuvaunuja Transtechilta. Raportin julkaisun jälkeen te sanoitte, että kritiikki on otettava vastaan vakavasti. Millä tavalla nyt valtiovallan kehotuksesta tehdyt investoinnit eroavat tarkastusviraston kritisoimista hankkeista? "Ei valtiohallinto ole sanonut, mitä VR investoi, vaan sen tekee VR itse. Ei valtioneuvoston tehtävä ole sanella." Mutta tämän monopolisopimuksen ehtonahan oli, että VR tekee miljardin investoinnit? "Option laukeamisen [optio monopolin jatkoajasta] ehtona oli, että valtioneuvosto tarkastelee, onko VR tekemässä uusia investointeja. VR on omissa suunnitelmissaan osoittanut, että valtioneuvoston ei ole enää tarvetta määrittää lisäinvestointeja." Otsikko: Vs: HS grillaa liikenneministeriä Kirjoitti: Petri Sallinen - Heinäkuu 25, 2013, 09:30:59 STT:n jutun perusteella muutkin mediat ovat reagoineet asiaan.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/ministerio+salannut+vrn+jatkosopimuksen+syksyyn+asti/201307464877?ext=rss http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194828251057/artikkeli/miksi+vr+n+jatkosopimus+salataan+syksyyn+asti+syyta+tai+paattajaa+ei+kerrota.html Otsikko: Vs: HS grillaa liikenneministeriä Kirjoitti: Simo Virtanen - Heinäkuu 25, 2013, 10:29:14 VR:n mukaan se ei ole pyytänyt sopimuksen salaamista:
Lainaus VR ei ole pyytänyt jatkosopimuksensa salaamista. VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan sopimus on valmisteltu yhtiössä julkisena sopimuksena. Liikenne- ja viestintäministeriö päätti heinäkuun alussa jatkaa VR:n yksinoikeutta kaukojuniin viidellä vuodella eli vuoden 2024 loppuun. Ministeriön mukaan jatkoajasta tehty sopimus on salainen 1. syyskuuta asti. Aron mukaan sopimuksessa ei ole mitään uutta ja kummallista. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194828386951/artikkeli/vr+ei+pyytanyt+jatkosopimuksen+salaamista.html Kummallista, perin kummallista. Ettei vaan Kyllöskä ole päästellyt luikuria? Otsikko: Vs: HS grillaa liikenneministeriä Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Heinäkuu 25, 2013, 11:45:37 Kyllönen tuo osuvasti esiin, että Kaikkosen Keskusta oli hallituksessa, joka teki edellisen monopolipäätöksen, ja sekin käsiteltiin samalla tavalla, ilman eduskunnan käsittelyä :D
Politiikka on politiikkaa ja jos joku tekee poliittiselta virheeltä näyttävän liikkeen, hyvin nopeasti unohdetaan, että ollaan itse oltu joskus tekemässä samanlaisia temppuja. |