Otsikko: Kantosiipialus Kokemäellä Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Kesäkuu 13, 2009, 10:38:01 Havainto ei koske rautatiekalustoa, mutta liittyy rautatieympäristöön ja kiinnostanee laajemminkin tekniikan ystäviä.
Kokemäen veturitallin piha-alueella seisoo kantosiipialus enemmän tai vähemmän pukeilla tai telakan tapaisella. Koska entinen kantosiipialus Tehi on tiettävästi liikkunut viime vuosina Säkylän Pyhäjärvellä, lienee kyseessä Tehi. Tehi oli neuvostoliittolaisvalmisteinen, Raketa-tyyppinen kantosiipialus. jollainen hankittiin Suomeen 1962 ja aloitti liikenteen Lahden ja Jyväskylän välillä. Tehi kärsi paino- ja polttoaineen kulutusongelmista ja koneiston epäluotettavuudesta (yllätys. yllätys, neuvostovalmisteinen koneisto). Tehi on myöhemmin saanut pienen Volvon koneen ja menettänyt kantosiipensä mutta aluksen runko on pintapuolisesti entisellään, ajohyttiä lienee modifioitu kovalla kädellä. Otsikko: Vs: Kantosiipialus Kokemäellä Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Kesäkuu 13, 2009, 11:35:12 Vielä etäämmäs rautateistä, mutta uusimmassa Klassikot-lehdessä on sivun juttu vastaavasta, mutta toisesta kantosiipialusyksilöstä, joka liikennöi Päijänteellä. Myös Tehi mainitaan artikkelissa.
Otsikko: Vs: Kantosiipialus Kokemäellä Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Kesäkuu 13, 2009, 20:37:10 sitä mä vaan mietin, että miksi ajankohtaisiin???
Otsikko: Vs: Kantosiipialus Kokemäellä Kirjoitti: Niila Heikkilä - Kesäkuu 14, 2009, 02:28:12 Ai, "Tehi" päätynyt pukeille. Se on tosiaan ollut viime vuodet Säkylän pyhäjärvellä. Itse asiassa se liittyy rautateihin telakointipaikkansa lisäksi siten, että sen matkustamon puolella taisi olla jonkun modernisoinnin yhteydessä asennettuja sinisten vaunujen penkkejä. Ei ole koskaan tullut käytyä risteilyllä, mutta kabiinista nähdyistä esittelyvalokuvista olisi tällaista pääteltävissä.
Otsikko: Vs: Kantosiipialus Kokemäellä Kirjoitti: Jarno Piltti - Kesäkuu 15, 2009, 15:53:17 Tehihän oli aikanaan nopein yhteys Lahden ja Jyväskylän välillä. Voin vain kuvitella minkälainen oli jyrinä matkustamossa, kuuskytluvun neuvostosuunnittelu...
Otsikko: Vs: Kantosiipialus Kokemäellä Kirjoitti: Texwiller - Kesäkuu 15, 2009, 20:20:01 Kantosiipialukselle on suunniteltu nyt uutta käyttöä risteilyliikenteessä Kokemäenjoella, Kokemäen keskustan ja Harjavallan voimalaitoksen väliselle vesialueelle. Aiemmin Tehi liikennöi kesäisin todellakin Säkylän Pyhäjärvellä, mutta risteilytoiminta ei ollut siellä kannattavaa. Tehistä tehtiin ostotarjous Saimaalle aiemmin keväällä, mutta taloustaantuman vuoksi ostaja perui kaupat aivan viime hetkillä.
Vaunut.org:in väki tervehtii laivanvarustaja A. Salmisen järkiperäistä päätöstä syvällä tyydytyksellä. Ehdotan että jonain sopivana ajanhetkenä järjestetään yhdistetty Huru/kantosiipialus-rengasmatka, jolloin rautatienostalgikot pääsevät tutustumaan Kekkosen aikaisen rautatiekaluston ohella Neuvosto-nostalgiaan aidossa YYA-hengessä. Otsikko: Vs: Kantosiipialus Kokemäellä Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Kesäkuu 15, 2009, 22:26:58 Ai miksikö ajankohtaisissa? No jos alueen otsikkona on "Havainnot. Näköhavaintoja ratojen varsilta" niin mihin muualle olisin laittanut tiedon havainnosta kantosiipialuksesta Kokemäen veturitallialueella :o ?
Antti Ojalalta kiintoisa päivitys tilanteeseen, kiitos. Idea rengasmatkasta 1960-luvun tyyliin on loistava, mutta se pitänee toteuttaa "sillä toisella" kantosiipialuksella eli Rosetalla, jossa on kantosiivet tallella ja (uusitussa) koneistossa riittävästi tehoa myös kantosiivillä ajamiseen, päinvastoin kuin entisessä Tehissä, nyk. m/s Suvi-Tuulessa. Valitettavasti muutostöissä Rosetta on menettänyt oleellisesti Raketalle tyypillistä ulkomuotoaan. Alusten sisustus lienee sekin riisuttu pois ja korvattu kokonaan toisentyyppisellä. Tämä tietysti vähentää neuvostohenkisyyttä, harmi kyllä. |