Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Ossi Hakkarainen - Heinäkuu 25, 2013, 00:33:55



Otsikko: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Ossi Hakkarainen - Heinäkuu 25, 2013, 00:33:55
Ja parempihan nuo pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä vapautuvat Sm1:t on romuttaa saman tien, ettei kukaan keksi ruveta vaatimaan niitä vaikkapa Tampereen tai Oulun lähiliikenteen aloittamiseen.

Ehdottomasti juurikin näin. Missään muualla ei ole eikä tule tarvetta Sameille yhtään missään muodossa.


Otsikko: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: zige - Heinäkuu 25, 2013, 03:43:04
Ja parempihan nuo pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä vapautuvat Sm1:t on romuttaa saman tien, ettei kukaan keksi ruveta vaatimaan niitä vaikkapa Tampereen tai Oulun lähiliikenteen aloittamiseen.

Ehdottomasti juurikin näin. Missään muualla ei ole eikä tule tarvetta Sameille yhtään missään muodossa.

Kuka niitä romuja kaipais edes...


Otsikko: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Elokuu 01, 2013, 10:51:58
Ja parempihan nuo pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä vapautuvat Sm1:t on romuttaa saman tien, ettei kukaan keksi ruveta vaatimaan niitä vaikkapa Tampereen tai Oulun lähiliikenteen aloittamiseen.
Ne on semmoisia romuja että mitä nopeammin koko sarja päätyy pataan sen parempi. Ei niillä mitään lähiliikennettä muualla päin aloiteta, pelottaisivat vain ihmiset lopullisesti yksityisautoilijoiksi.


Otsikko: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Elokuu 01, 2013, 15:51:23
Ne on semmoisia romuja että mitä nopeammin koko sarja päätyy pataan sen parempi. Ei niillä mitään lähiliikennettä muualla päin aloiteta, pelottaisivat vain ihmiset lopullisesti yksityisautoilijoiksi.

Onhan noissa ykkösissä hyvät ja huonot puolensa, mutta kyllä mä otan ennemmin työkaluksi sen kulahtaneimman Sm1:n kuin Flirtin  ::)


Otsikko: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Elokuu 01, 2013, 16:53:09
Perversionsa kullakin, mutta työkaluna en keksi Sm1:stä mitään hyvää sanottavaa. Meluisia, huonot kulkuominaisuudet ja jarruilla se kelkka pysähtyy ehkä ensi keskiviikkona. Ei se matkustajillekaan mikään nautinto ole.


Otsikko: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: zige - Elokuu 01, 2013, 18:36:29


Onhan noissa ykkösissä hyvät ja huonot puolensa, mutta kyllä mä otan ennemmin työkaluksi sen kulahtaneimman Sm1:n kuin Flirtin  ::)

Oho, kuulutkin siihen harvaan sakkiin mitä VEKien kanssa oon jutellut, jotka pitää Sm1:stä ;D Makunsa kullakin, en ala arvostelemaan  :) Aika moni näyttää kuitenkin pitävän enemmän Flirteistä, ja rehellisesti sanottuna kyllä mäkin työskentelen mielummin Flirtissä kuin Sm1:ssä  ;)


Otsikko: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 02, 2013, 04:10:58
Top3 tutuimmista vehkeistä:

1. Sr2
2. Sm5
3. Sm4

...juu ei näy Sm1:stä listalla...


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Elokuu 02, 2013, 08:35:48
Mitähän mä listaisin. Jos otetaan ergonomia-harrastuneisuus-tyslyys-keskiarvo, niin konduktöörin oma näkökulmani edellämainitusta vinkkelistä lähiliikennekalustossa parhaasta alaspäin:

1. Eil-kalusto (konnarihytti mukava kuin pieni yksiö, telkkari ja hierova nojatuoli puuttuvat).
2. Sm5 (halvatun tylsä, hajuton ja mauton, mutta helppo ja vaivaton ja toimivin ilmastointi ja ergonomisin).
3. Sm1 (nimenomaan mieluummin 1 kuin 2, paremmat soittokellon paikat ja jousitus on asiallinen ja kokonaisuus nostalginen).
4. Sm4 (konduktöörin tähystyksen kannalta ahtain ja kamalin ohjaamo, eikä edes peilejä saa auki).
5. Sm2 (nouseva tähti, kun alkavat käydä harvinaisiksi).


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Elokuu 02, 2013, 15:32:04
Perversionsa kullakin, mutta työkaluna en keksi Sm1:stä mitään hyvää sanottavaa. Meluisia, huonot kulkuominaisuudet ja jarruilla se kelkka pysähtyy ehkä ensi keskiviikkona. Ei se matkustajillekaan mikään nautinto ole.

Työkaluista en mitään tiedä mutta lausuntona tuollainen on aika ikävä. Täytyy muistaa, että ensimmäisen Sm1:n valmistumisvuonna (1968) on Helsingin paikallisliikenteessä voinut vielä jyristellä 2-akselisella kovapenkkisellä puuvaunulla, jota veti höyryveturi. Tuskin yksikään nykyisin käytössä oleva junatyyppi on eronnut edeltäjistään yhtä vaikuttavasti, kuin Sm1 aikoinaan.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Elokuu 02, 2013, 17:12:15
No jos kerran muutkin, niin miksen minäkin.. Jos saisin valita millä työni teen, kalustona olisi pelkästään Sm2, Sm3 ja Sm6. Mikä tahansa muukin kelpaa, mutta nuo ovat miellyttävimmät vehkeet :)


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: zige - Elokuu 02, 2013, 20:44:46
Ehkä sitten mäkin, lyhyillä perusteluilla ja nämä Junamyyjän näkökulmasta, Eil-junaa en laita koska ei ole yhtään työvuoroa ollut edes sellaisessa vielä.

1. Sm5, avoin, hyvä ilmastointi (ohjaamoissa tosin "jäätävä"), hyvä näkyvyys koko junaan
2. Sm4, omasta mielestäni jollain tavoin avoin, mukava tehdä töitä
3. Sm2, miellyttävempi kuin Sm1, miksi? En osaa perustella..
4. Sm1, näissä en tekisi mieluusti töitä ollenkaan, hytkyy ja heiluu paljon enemmän kuin Sm2, lyön pääni usein ohjaamosta ulos tullessani vaikka hienot varoitustarrat onkin ja muitakin syitä joita on taas julksiesti kirjoittele.

Harrastaja näkökulmasta kirkkaimpina tähtinä loistaa Sm4 ja 5.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Timo Järvi - Elokuu 02, 2013, 22:32:46
Ehdottomasti juurikin näin. Missään muualla ei ole eikä tule tarvetta Sameille yhtään missään muodossa.

Juuri näin. Voisi jopa vahingossa käydä niin, että kalusto saataisiin käyttöön palvelemaan muuta Suomea noin ihan vaikka julkisen yleispalveluvelvoitteen muodossa.

Perversionsa kullakin, mutta työkaluna en keksi Sm1:stä mitään hyvää sanottavaa. Meluisia, huonot kulkuominaisuudet ja jarruilla se kelkka pysähtyy ehkä ensi keskiviikkona. Ei se matkustajillekaan mikään nautinto ole.

Tämä olisi monin paikoin Kehä-III:n ulkopuolella luksusta siihen verrattuna, kun vertaa nykyiseen monin paikoin olemattomaan tarjontaan. Sm1:ien käyttöaika huomioiden, eivät ne nyt ihan paskoja voi olla, paitsi tietysti liian mukavuudenhaluisille ihmisille. Huono saavutus kalustolle, joka on ollut käytössä jo yli 40-vuotta.  :D Näkisi saman nykyisellä kalustolla, kuten esimerkiksi Dm12:n kohdalla, jotka ovat meluisia, huonosti ilmastoituja ja näköjään myös varsin pikkuvikaisia.

Oho, kuulutkin siihen harvaan sakkiin mitä VEKien kanssa oon jutellut, jotka pitää Sm1:stä ;D Makunsa kullakin, en ala arvostelemaan  :) Aika moni näyttää kuitenkin pitävän enemmän Flirteistä, ja rehellisesti sanottuna kyllä mäkin työskentelen mielummin Flirtissä kuin Sm1:ssä  ;)

Matkustajaa ei välttämättä kiinnosta VEKien mukavuudenhalu, vaan mahdollisuus päästä matkustamaan paikasta toiseen.  ;)


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Petri Nummijoki - Elokuu 02, 2013, 22:43:14
En jaksa uskoa ihan siihenkään, että Sm1-junilla olisi uutta liikennettä luotavissa. Uusi liikenne vaatinee ympärilleen kunnollisen brändin ollakseen elinkelpoinen ja siihen tarvittanee jos ei nyt aivan uusi juna niin joku Sm4:n tasoinen kuitenkin.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Elokuu 02, 2013, 22:56:53
Sm1:ien käyttöaika huomioiden, eivät ne nyt ihan paskoja voi olla, paitsi tietysti liian mukavuudenhaluisille ihmisille. Huono saavutus kalustolle, joka on ollut käytössä jo yli 40-vuotta.  :D Näkisi saman nykyisellä kalustolla, kuten esimerkiksi Dm12:n kohdalla, jotka ovat meluisia, huonosti ilmastoituja ja näköjään myös varsin pikkuvikaisia.

Aika paljon rauhallisemmin kulkee Sm1 verrattuna Dm12:n vatkaukseen, joka on sen verran voimakasta ettei tuuletusluukut pysy auki...


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Tuomas Korhonen - Elokuu 02, 2013, 23:40:07
Perversionsa kullakin, mutta työkaluna en keksi Sm1:stä mitään hyvää sanottavaa. Meluisia, huonot kulkuominaisuudet ja jarruilla se kelkka pysähtyy ehkä ensi keskiviikkona. Ei se matkustajillekaan mikään nautinto ole.

Työkaluista en mitään tiedä mutta lausuntona tuollainen on aika ikävä. Täytyy muistaa, että ensimmäisen Sm1:n valmistumisvuonna (1968) on Helsingin paikallisliikenteessä voinut vielä jyristellä 2-akselisella kovapenkkisellä puuvaunulla, jota veti höyryveturi. Tuskin yksikään nykyisin käytössä oleva junatyyppi on eronnut edeltäjistään yhtä vaikuttavasti, kuin Sm1 aikoinaan.
On se varmasti ollut vuonna 68 hieno laite, mutta aika on ajanut ohi Sm1:n tekniikasta niin suunnittelun osalta, kuin ihan käyttöiänkin osalta. Sm1 ei ole lähelläkään nykyistä vaatimustasoa ergonomian, mukavuuden eikä luotettavuuden osalta. Ne on ihan oikesti romukunnossa, eikä varaosia enää saa kuin vanhoista purkamalla.

Moni muukin asia joka oli vuonna 68 nykyaikaa on vuosikymmeniä sitten jäänyt vanhanaikaiseksi, niin nämäkin.

Kyllä mua harmittaa joka kerta lähteä Sm1:llä liikenteeseen. Vertailun vuoksi Sm2 on taas jo suorastaan hyvä laite, jos kohta niissäkin ikä näkyy. Mieluummin ajan Sm2:lla kuin Sm4:llä.

Kyllä joku Sm1 pitää museoida, mutta oikeaan käyttöön niissä ei ole oikein mitään hyvää.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: zige - Elokuu 03, 2013, 00:17:23
Matkustajaa ei välttämättä kiinnosta VEKien mukavuudenhalu, vaan mahdollisuus päästä matkustamaan paikasta toiseen.  ;)

Matkustaja tuskin myöskään kiinnostaa, jos mainostetaan uutta hienoa lähiliikennettä (esim. Tampereen seudulle) ja sinne isketäänkin romuja. Eli vaikka matkustajaa ei kiinnosta VEKien tai junahenkilökunnan mukavuudenhalu, niitä kiinnostaa oma mukavuudenhalu.

Tuskin kovinkaan moni matkustajista pitää Sm1:stä, taitaa olla ainoastaan ne harrastajat (osa niistä) jotka ne haluavat säilyttää ja toivovat niiden pysyvän liikenteessä. Onko järkevää pitää vanhentunutta kalustoa vain harrastajien (osa niistä) vuoksi liikenteessä? No ei ole.

En sano että pitäisi kaikki tuhota, vaan kuten Tuomas K. yllä sanoi, voisi Sm1:n kyllä museoida ihan historian vuoksi.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Hannu Heino - Elokuu 03, 2013, 05:38:41
Matkustajaa ei välttämättä kiinnosta VEKien mukavuudenhalu, vaan mahdollisuus päästä matkustamaan paikasta toiseen.  ;)

Matkustaja tuskin myöskään kiinnostaa, jos mainostetaan uutta hienoa lähiliikennettä (esim. Tampereen seudulle) ja sinne isketäänkin romuja. Eli vaikka matkustajaa ei kiinnosta VEKien tai junahenkilökunnan mukavuudenhalu, niitä kiinnostaa oma mukavuudenhalu.

Tuskin kovinkaan moni matkustajista pitää Sm1:stä, taitaa olla ainoastaan ne harrastajat (osa niistä) jotka ne haluavat säilyttää ja toivovat niiden pysyvän liikenteessä. Onko järkevää pitää vanhentunutta kalustoa vain harrastajien (osa niistä) vuoksi liikenteessä? No ei ole.

En sano että pitäisi kaikki tuhota, vaan kuten Tuomas K. yllä sanoi, voisi Sm1:n kyllä museoida ihan historian vuoksi.
Kyllä sinne yksi sami menee, 6001 odottaa museointia ja kuten moni onkin todennut sm1.sten rakenteellinen ikä alkaa vedellä viimeisiään ja varaosien saanti on lähinnä romutettavien junien varassa.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Timo Salminen - Elokuu 03, 2013, 07:13:46
Matkustajan näkökulmaa:

Ehdottomasti mieluummin Sm4 kuin Sm1 tai -2. Kyllä sukupolvenvaihdos junissa näkyy ja etenkin tuntuu uudempien junien paljon tasaisempana kyytinä. Ruuhka-aikana täyteen pakattu juna on totta kai yhtä lailla täyteen pakattu, olipa se mitä sukupolvea hyvänsä, mutta silloinkin uudempi voittaa vertailun kirkkaasti. Sm5:tä en oikein pysty arvioimaan, koska olen matkustanut sillä vain kerran Hki - Vks - Hki ja kokemus oli lähinnä mitäänsanomaton. Istuimet muistaakseni epämukavammat kuin Sm1/2/4:ssä.

Sen sijaan Sm1 6001:n asianmukaisesta museoinnista toivottavasti pidetään huoli, jottei se ensin rapistu 40 vuotta jossakin ja ole sitten pakko rakentaa alusta alkaen uudelleen, kuten monessa muussa tapauksessa on ollut tehtävä.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Elokuu 03, 2013, 11:02:46
Sen sijaan Sm1 6001:n asianmukaisesta museoinnista toivottavasti pidetään huoli, jottei se ensin rapistu 40 vuotta jossakin ja ole sitten pakko rakentaa alusta alkaen uudelleen, kuten monessa muussa tapauksessa on ollut tehtävä.

Tosin siitäkin on JKV poistettu, eli ainakaan kovin liikkuvaa ei siitä heti saa.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Elokuu 03, 2013, 16:06:15
Huhuja on kuulunut, että JKV:n puuttuminen ei enään tulevaisuudessa olisikaan ihan niin iso ongelma kuin se tänä päivänä on.


Otsikko: Vs: Tarvitaanko Sm1:siä?
Kirjoitti: Marko Laine - Elokuu 03, 2013, 16:38:53
6001 olisi hyvä saada nopeasti pois Ilmalasta esim. Hyvinkäälle tai jonnekin muualle suojaan, sillä huhujen mukaan sitä käytetään jo nyt varaosalähteenä koskentakiellosta huolimatta ja mitä enemmän osia häviää muuhun käyttöön, sitä haastavampaa ja kalliimpaa on tuon junan korjaaminen uudelleen toimintakuntoiseksi (vrt. "museoitu" Dm 8 aikoinaan)

6001:n säilyminen olisi sinänsä suotavaa ja kiitettävää, että se on myös osa suomalaista teollisuushistoriaa ollessaan 1. maassamme rakennettu sähköjuna.