Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Juha Paulavuo - Elokuu 14, 2013, 16:27:50



Otsikko: Ruotsissa suunnitellaan 2 kilometriä pitkiä tavarajunia
Kirjoitti: Juha Paulavuo - Elokuu 14, 2013, 16:27:50
Ruotsissa tehdyn selvityksen mukaan maan tavarajunaliikenne olisi realistista tuplata pidentämällä junia sekä nostamalla nopeuksia ja akselipainoa, kertoo Ny Teknik.   Rahtiliikenteen lisääminen on kuitenkin vaikeaa, sillä myös henkilöliikenne on kasvussa, eikä radoille mahdu loputtomasti liikennettä. Uusien rinnakkaisraiteiden rakentaminen puolestaan on erittäin kallis vaihtoehto.

Kungliga Tekniska Högskolanin tutkijat ehdottavat kuitenkin nyt, että tavarajunia voitaisiin pidentää jopa kaksikilometrisiksi. Nykyään tavarajunat ovat Ruotsissa pisimmillään 630-metrisiä. 

Tutkijoiden mukaan liikenne kahdella keskeisellä reitillä Luulajasta Göteborgiin ja Uumajasta Malmöhön olisi mahdollista kaksinkertaistaa noin 54 miljardin kruunun (reilun 6 miljardin euron) investoinneilla. Summaan sisältyisi myös ratapihojen ja junien kohtaus- tai ohituspaikkojen pidentämistä 2000-metrisille junille sopiviksi.

tekniikka&talous (http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/ruotsissa+suunnitellaan+2+kilometria+pitkia+tavarajunia/a921132?s=u&wtm=tt-14082013)


Otsikko: Vs: Ruotsissa suunnitellaan 2 kilometriä pitkiä tavarajunia
Kirjoitti: MNa - Elokuu 14, 2013, 17:20:30
Juuri äsken oli Aamuledessä juttua superisoista tukkirekoista. Kuljettajan kannalta homma voi olla edulista ja tuottavaa, mutta mitä muu liikenne tykkää. Suomipojan tarve on mennä rekasta ohi vaikka näkyvyyskään ei riitä.
Radalla tulee aina joskus tarve ohittaa hitaampi kuljetus, mutta eivät tahdo ratapihojen raiteet riittää, eikä niitä muitakaan raiteenvaihtopaikkoja tolkuttomasti ole.


Otsikko: Vs: Ruotsissa suunnitellaan 2 kilometriä pitkiä tavarajunia
Kirjoitti: Martin Hillebard - Elokuu 14, 2013, 20:35:33
Ruotsissa tehdyn selvityksen mukaan maan tavarajunaliikenne olisi realistista tuplata pidentämällä junia sekä nostamalla nopeuksia ja akselipainoa, kertoo Ny Teknik.   Rahtiliikenteen lisääminen on kuitenkin vaikeaa, sillä myös henkilöliikenne on kasvussa, eikä radoille mahdu loputtomasti liikennettä. Uusien rinnakkaisraiteiden rakentaminen puolestaan on erittäin kallis vaihtoehto.

Kungliga Tekniska Högskolanin tutkijat ehdottavat kuitenkin nyt, että tavarajunia voitaisiin pidentää jopa kaksikilometrisiksi. Nykyään tavarajunat ovat Ruotsissa pisimmillään 630-metrisiä. 

Tutkijoiden mukaan liikenne kahdella keskeisellä reitillä Luulajasta Göteborgiin ja Uumajasta Malmöhön olisi mahdollista kaksinkertaistaa noin 54 miljardin kruunun (reilun 6 miljardin euron) investoinneilla. Summaan sisältyisi myös ratapihojen ja junien kohtaus- tai ohituspaikkojen pidentämistä 2000-metrisille junille sopiviksi.

tekniikka&talous (http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/ruotsissa+suunnitellaan+2+kilometria+pitkia+tavarajunia/a921132?s=u&wtm=tt-14082013)
Pohjois-Ruotsissa jossa rautatieliikenne on pääasiassa tavaravoittoista, tämä on varmasti täysin varteenotettava vaihtoehto. Maan eteläosissa on ehdotettu suurnopeuslinjojen jopa 360 km/h rakentamista suurimpien kaupunkien välille ja etäämmäälle kohti manner- Eurooppaa. Yksi argumentti näille linjoille on, että se jättäsi olemassaolevien ratojen kapasiteettia, hitaammille tavarajunille.
     Joiden linjojen kapasiteetti, onkin tänään jo melko täynnä.