Otsikko: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Jyrki Längman - Elokuu 15, 2013, 16:04:54 Varoitus tämä on täyttä hömppää jos "otatte" kaiken tosissaan älkää lukeko pidemmälle ::) Lukeminen ja katselu vain omalla vastuulla
Helsingin Lähiliikennekaavio Rinnakkaisuniversumissa vuonna 2030 ja lopuksi mietelause: Elämä voi olla välillä hauskaa kun välillä hellittä eikä pingota... heh heh uskokoot ken tahtoo. Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Tehanu Tapola - Elokuu 16, 2013, 09:33:29 Virkistävän mielikuvituksellinen! Tuolla olisi kivaa matkustella. :)
Oikoradalle varmaan kannattaisi rakentaa muutama asema lisää, ainakin Orimattila. Espoo-Lohja- rata voisi jatkua Saloon saakka. Pisara puuttuu. Oikoradan jatke Heinolasta Mikkeliin näyttää olevankin mukana, kuten myös Uusikaupunki-Rauma-Pori sekä lentorata. Rannikkorata Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta jatkuisi ehkä Luumäelle. Urpialle on muistaakseni kaavailtu jotain toista nimeä, olikohan Leppäkorpi. Kehäradalle tarvitaan varmaankin kaksi kirjainta, erottamaan Lentoasemalta (ja muualta) eri reittejä Helsinkiin menossa olevia junia. Esim M=myötäpäivään, V=vastapäivään. Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 16, 2013, 09:42:53 Espoon/Kauklahden kaupunkirata puuttuu myös... Se lienee kuitenkin suhteellisen varma projekti. Histaankin on ainakin joissain haaveiluissa kaavailtu pistorataa.
Hauskaa pohdintaa joka tapauksessa. :) Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Ari-Pekka Lanne - Elokuu 16, 2013, 10:59:40 Ihan oikein näyttää olevan. URPO-ratakin siellä on, samoin kuin Mierontie. ;)
Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Timo Järvi - Elokuu 16, 2013, 11:30:47 Virkistävän mielikuvituksellinen! Tuolla olisi kivaa matkustella. :) No, tuossa eilen Toijalan veturimuseosta tehdyn heräteostoksen eli vuodelta 1966 peräisin olevan rautateiden aikataulun mukaan hömppä ei ole ihan tuulesta temmattua. ;) Esimerkiksi välit Toijala-Tampere, ja edelleen yhteydet Tampereelta Haapamäelle, Jyväskylään ja Parkanoon. Pienellä vilkaisulla voi todeta, että moni "uusista" pysähtymispaikoista on ollut aikanaan olemassa. 80-luvun kiskobussiajasta on menty eteenpäin rapiat 30-vuotta, joten olisi suorastaan ihme, jos yhteiskunta ja ihmisten matkustustarpeet eivät olisi tuossa ajassa yhtään muuttuneet. Samaan aikaan asutus on keskittynyt myös muualle kuin kuntien ja kaupunkien ydinkeskustoihin. Kaupunkien liepeille on syntynyt myös kokonaan uusia asuinalueita, ja jotkut radan varrella sijaitsevat asuinalueet ovat jopa kasvaneet. Joihinkin radan varrella sijaitseviin taajamiin voisi tulla jopa lisää asutusta, jos vain olisi järjelliset kulkuyhteydet eli muutakin kuin se oma auto ja muutaman kymmenen kilometrin ajomatka esim. työpaikalle tai sinne lähimpään kaupunkiin. Ehkä joskus 70/80-luvulla trendi ja kehityssuunta oli toinen, kun henkilöautoistuminen oli must-juttu, jonka seurauksena kysyntä kiskoliikenteelle laski. Nykyisin autoilu ei ole ihan ilmaista sekään. Tosin samaan aikaan bussien ja junien lippujen hinnat ovat nousseet melkoisesti. Monesti se oma auto tulee juna- tai bussimatkaa halvemmaksi. Nykyisin suunnitelmissa ja toteutuksessa eletään vanhassa pysähtyneisyyden ajassa. Nähtäväksi jää, tuoko tulevaisuus mukanaan yhtään järkeä ja käytännönläheisyyttä myös raideliikenteen kehittämiseen - muutakin kuin selvitystyöryhmiä ja raportteja toisensa perään. Riittävä vuorotarjonta ja edulliset hinnat eivät varmaankaan karkoittaisi potentiaalisia käyttäjiä. ;) Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 17, 2013, 19:54:28 Nyt kun tällainen ketju on, niin tein joskus piirroksen fläppipaperille, siitä, kuinka Tampereen Lielahden liikennepaikan tyhjät raiteet voitaisiin ottaa uusiokäyttöön, laitanko kuvan tänne?
Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Tommi Koskinen - Elokuu 18, 2013, 11:30:20 Nyt kun tällainen ketju on, niin tein joskus piirroksen fläppipaperille, siitä, kuinka Tampereen Lielahden liikennepaikan tyhjät raiteet voitaisiin ottaa uusiokäyttöön, laitanko kuvan tänne? Pistä vaan ;)Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 18, 2013, 12:00:04 Juuh, otan siitä kuvan kun kerkiän ja laitan tänne
Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Juhana Stolt - Elokuu 19, 2013, 08:28:48 Kaipaisin kaavioon V-junan Viipuriin ;)
Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 19, 2013, 15:34:51 Okei
Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Topi Pikkarainen - Elokuu 19, 2013, 16:53:38 Kaipaisin kaavioon V-junan Viipuriin ;) Kannatetaan.Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 19, 2013, 16:59:30 Sen verran voin sanoa et piirtelin siihen huoltohallia sun muuta
Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Elokuu 20, 2013, 20:14:57 Viipuri olisi maamme toiseksi suurin lähiliikennekeskittymä jos...
(Tätäkään ei "olisi saanut" kirjoittaa 25 vuotta sitten vaan piti olla hys, hys. ) Mutta lähiliikennekaavio on hauska :) Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 23, 2013, 16:15:26 Tässä tuo minun piirtämä kaavio Lielahden liikennepaikasta. Nuo oranssi reunaiset ovat auto/kävelyteitä.
Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 23, 2013, 17:47:58 Tässä tuo minun piirtämä kaavio Lielahden liikennepaikasta. Nuo oranssi reunaiset ovat auto/kävelyteitä. Samantyylistä otetta piirtämiseen kuin meikäläisellä joskus varhain oli. Tyylikästä. :) Hieman tiukkoja ratikkamaisia "kolmioraiteita" paikoin, ei taitaisi rautatiekalusto niistä taipua... Otsikko: Vs: Rautatieaiheisia hömppäsuunnitelmia Kirjoitti: Roope Prusila - Elokuu 23, 2013, 18:31:31 mutta tuo onkin vaik suunnitelma. Joskus piirsin tohon pelkät raiteet jne, mutta mielikuvitus pääsi valloilleen ja tuossa lopputulos.
|