Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Elokuu 27, 2013, 08:00:55



Otsikko: Ruotsi: kiva tasoristeyskuva
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Elokuu 27, 2013, 08:00:55
Tasoristeystä ylittävä Austin valmistautuu esiintymään Ruotsin rautatiemuseopäivillä Gävlessä 14-15. syyskuuta 2013.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=132709


Otsikko: Vs: Ruotsi: kiva tasoristeyskuva
Kirjoitti: Pave Saarinen - Elokuu 27, 2013, 15:14:02
Tasoristeystä ylittävä Austin valmistautuu esiintymään Ruotsin rautatiemuseopäivillä Gävlessä 14-15. syyskuuta 2013.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=132709

Tuossa kuvassa on yksi pointti, mikä tekee sen katseltavaksi: siinä ei ole häiritseviä sähköjohtoja, niin kuin tämän päivän miljoonissa junakuvissa. Muutenkin kuvassa henkii, en tiedä mistä se johtuu, mutta ruotsalaiseksi sen tekee ympäristön huomattava siisteys ja kauneus.

Muuten olen sitä mieltä, että kannattaisi keskustella aiheesta minkälainen on hyvä junakuva.




Otsikko: Vs: Ruotsi: kiva tasoristeyskuva
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Elokuu 27, 2013, 17:20:11
Tasoristeystä ylittävä Austin valmistautuu esiintymään Ruotsin rautatiemuseopäivillä Gävlessä 14-15. syyskuuta 2013.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=132709

Tuossa kuvassa on yksi pointti, mikä tekee sen katseltavaksi: siinä ei ole häiritseviä sähköjohtoja, niin kuin tämän päivän miljoonissa junakuvissa. Muutenkin kuvassa henkii, en tiedä mistä se johtuu, mutta ruotsalaiseksi sen tekee ympäristön huomattava siisteys ja kauneus.

Muuten olen sitä mieltä, että kannattaisi keskustella aiheesta minkälainen on hyvä junakuva.




Olisi kiinnostavaa tietää ikäsi. Ihan kontekstin ymmärtämiseksi.


Otsikko: Vs: Ruotsi: kiva tasoristeyskuva
Kirjoitti: Timo Järvi - Elokuu 27, 2013, 18:24:49
Muutenkin kuvassa henkii, en tiedä mistä se johtuu, mutta ruotsalaiseksi sen tekee ympäristön huomattava siisteys ja kauneus.

Mikään ei vedä vertoja nykyiselle suomalaiselle "perinnemaisemalle", johon kuuluu ratojen varsilla mitä ihmeellisempiä meluaitaluomuksia, ja pisteenä i:n päälle niitä koristelevat vielä karseammat töhryt. :D

No, ei sen puoleen, että näitä betonirännejä tulisi kuvattua. Ohikulkijan silmää tuollaiset luomukset eivät hivele. Töhryt saavat olla rauhassa, eikä niitä kukaan näytä edes putsailevan. Lopputuloksena on vähitellen sellainen aito suomalainen ja kodikas slummifiilis mallia DDR ;D


Otsikko: Vs: Ruotsi: kiva tasoristeyskuva
Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 28, 2013, 14:48:54
Se, mitä rautatiematkustaja näkee ikkunastaan, on jossain määrin arvovalintakysymys.

Töhryjä ei juurikaan rautatiemiljööstä poistella, verrattuna moniin muihin julkisiin ympäristöihin. Tuhansien päivittäisten rautatiematkustajien maiseman eteen saa rakentaa harmaata seinää vaikka kuinka paljon, koska on paljon tärkeämpää suojata radanvarren muutaman asukkaan korvia jaksottaisilta kohinoilta - vaikka rata on ollut paikallaan pitkään ennen asukkaita.

Länsimetron sijoittamista tunneliin on (muiden argumenttien loppuessa) perusteltu sillä, että metrojuna ja sen rata pilaa maisemaa. Sen sijaan tuhannet matkustajat laitetaan tuijottamaan pimeää tunnelin seinää, eikä tässä nähdä ongelmaa.

Radanvarren rakennusten takapihat ovat järjestään radalle päin. Ja toimivat kiinteistöjen haltijoiden romuvarastoina, sillä eihän (yksityis-)autoilevalle puolelle voi jättää paraatipaikalle rojuja näkyviin.

Töölönlahdelle rakennetaan uusia suurimassaisia toimistorakennuksia. Niiden arkkitehtooniset ratkaisut ovat paikoin varsin jänniä... siis länsipuolella. Itäpuolella on jokaisessa rakennuksessa suora tasainen seinä ilman ovia - sillä puolella, jossa kulkee kymmeniä tuhansia matkustajia päivittäin. Toisella puolella kulkee lähinnä vain kaupunkibusseja, pysähtymättä. Miten olisi ollut sellainen idea, että raiteen 19 laiturin yhteyteen olisi rakennuksiin perustettu kivijalkaliikkeitä, kuten vaikkapa pari kahvilaa terasseineen?

Yllä olevat esimerkit, ja läjä muita kaupan päälle, osoittavat rautatiematkustajien paikan arvoasteikossa. Muiden maisemista ollaan huolissaan ja viihtyvyyteen panostetaan. Samalla rautatiematkustajat tuijottavat suoria harmaita seiniä ja tunnelien seiniä.